تنبيهات

فضائل الصحابي جليبيب رضي الله عنه | للشيخ الحويني

أبو إسحاق الحويني

لانه قال ان الله عز وجل اذا اختار وليا له يجعله جميل الصورة قيل الخلق والخلق. وهذا ليس بشرط في الاولياء. ممكن تجد وليا مش عايز اقول قبيح الصورة. لكن ليس جميل - 00:00:00ضَ

انما هو نظر الى الانبياء انا في ظني انه نظر الى الانبياء وهو يتكلم. ليه لانهم صفوة الخلق. ونحن عندنا اناس نقطع انهم من الاولياء ولم يكونوا يعني دعونا بجمال الصورة. اقربهم الى ذهني جليبيب - 00:00:20ضَ

وقصة مقتله وردت في صحيح مسلم. لكن امام القصة في الاول ورد في استاد احمد ولكن باسناد مسلم. باسناد مسلم. من حديث ابي برزة الاسلمي قال كان جليبيب يلاعب النسوة يعني بيهزر كده - 00:00:50ضَ

وبتاع ابو برزة حذر امرأته. انها ايه؟ تلاعب جليبيب او يعني تهزر معه او شيء من هذا يعني. واخد بالك؟ وتوعدها بالايه؟ توعدها بالعقوبة اذا هي تساهلت وهزرت كده مع جوزيمي. المهم - 00:01:20ضَ

لم يكن جليبيب حسن الصورة. في مرة من المرات الرسول عليه الصلاة والسلام قال لرجل يجالسه في المجلس اني اريد ان انكح ابنتك فطبعا الرجل ده يوم المنى. قال نعم نعم كرامة - 00:01:50ضَ

ونعم عين وحد يطول فقال النبي صلى الله عليه وسلم اني لا اريدها لنفسي اني اريدها لجليبيب. فقال الرجل جليبيب. طيب حتى استشير امها يبقى ايه الرجل آآ يعني غير موافق واضح ان هو غير موافق مبدئيا يعني. فذهب الى امرأته وقال ان - 00:02:20ضَ

صلى الله عليه وسلم يريد ان ينكح ابنته. فقالت كرامة ونعم عين قال انه لا يريدها لنفسه قالت يريدها لمن؟ قال لجليبيب قال جليبيب اني اخيه يعني لقد قدمها فلان وفلان وفلان. ناس يعني اصحاب مناصب ومراكز وممكن رجال اعمال وناس اغنيا - 00:02:50ضَ

ورفضنا تقوم تفطر على بصلة ده معنى الكلام يعني. يعني تصوم تصوم تصوم تصوم وتفطر على جليبيب البنت بتسمع من وراء الستر الحوار بين الاب والام. فقالت ابو هباء خلاص آآ واضح ان الرفض هو سيد الموقف. فرايح يقول للنبي صلى الله عليه وسلم ان امها ايه؟ لم توافق - 00:03:20ضَ

فقال نادته من وراء الستر قالت اتريدون ان تردوا على النبي امره؟ ادفعوا اليه فلن يضيعني. انا موافق. طالما ان هو اللي اختاره. وما كان لمؤمن ولا مؤمنة اذا قضى الله ورسوله امرا ان يكون لهم الخيرة من امرهم. الف به - 00:03:50ضَ

عند اهل الايمان لان المرء قد يختار ما يتلفه وهو لا يدري لا يدري احدنا ما ما تحت شراك نعله من الخير والشر. ممكن يتمنى تلفه في حكاية انا حكيتها زمان يعني. لما الطائرة بتاع مصر - 00:04:20ضَ

الطيران سقطت بصاروخ امريكي في المحيط بعد ما خدت خمسين دقيقة طيران على المحيط. فاكرين انتم قصة طيارة دي يعني انا واحد وتلاتين زابط آآ واخدين دورات مكثفة وراجعين علشان يخدموا في الجيش. وراحت المسألة في خبر - 00:04:40ضَ

اركان منتهية الحدوتة. والصندوق الاسود جابوه وغيروه وعملوا كل حاجة حتى لو ما غيروهوش. كان فيه تواطؤ واضح والعملية كانت متباعة كلها. وانتم عارفين النظام السابق كان شكله ايه يعني؟ على هذه الطائرة كان بعض اخوانا من المشايخ حاجز على الطيارة دي - 00:05:00ضَ

لما راح المطار كان فيه واحد لوا استخدم نفوذه لانه كان مستعجل وعنده اعمال والكلام ده وبتاع خد كرسي من مين؟ من الشيخ. فراح هناك قال له والله انت ما اكدتش الحجز وبتاع ومش عارف ايه وانت عارف بقى هناك يعني. وآآ - 00:05:20ضَ

معلش بقى استنى لبكرة ومش عارف ايه. خلاص الراجل خد الكرسي بتاع الشيخ. الشيخ كان في نيويورك انذاك قال لك خلاص ارجع مركز الايمان هناك. وادي ايه حاضرة كمان ونروح بكرة. وبعدين راجل راكب الطيارة وانتم عارفين الايه؟ بقية الحدوتة. نزل - 00:05:40ضَ

في قاع المحيط اذا استخدم نفوذه ليموت. مش كده؟ طيب هل كان يدري نهايته؟ ما فيش حد فينا اطلاقا يعرف الخير والشر حتى لو كان تحت شراك عام فاذا قضى الله ورسوله امرا فانت تنصاع لهذا الامر يبقى هذا الخير - 00:06:00ضَ

كله لان لا يمكن احدا ابدا ان يقدم رأيه اذا كان الله ورسوله فصل في الامر. بنت تقول اتردون على النبي امره؟ ادفعوني اليه فلن يضيعني. لحد كده انتهت رواية احمد - 00:06:30ضَ

احمد مش انتهت يعني اقصد وصلنا لرواية مسلم بقى. اللي هو اشترك مع احمد فيها. لان روايات احمد طويلة ومسلم اخد اخر الايه؟ الحديس بس. نودي للقتال طلع جليبيب وقاتل وانتهى - 00:06:50ضَ

الغزوة. والنبي صلى الله عليه وسلم قال هل تفقدون احدا؟ قال له نعم نفقد فلان وفلان. دوروا عليه لقوا ميت. فهل تفقدون احدا نفقد فلانا وفلانا دوروا علينا قعد يقول هتفقدون احد لحد ما قالوا لا لا نفقد احد. قال لكني افقد جليبيبا - 00:07:10ضَ

كان محل عنايته عليه الصلاة والسلام. ابحثوا عنه. وجدوه مقتولا بجنب سبعة فوقف عليه عليه الصلاة والسلام وقال قتل سبعة وقتلوه هذا مني وانا منه هذا مني وانا منه وهذا مني وانا منه - 00:07:30ضَ

ولم يكن له سرير اي نعش. الا ساعدي رسول الله صلى الله عليه وسلم. حطه على ايديه الاتنين دفن يبقى ده والي ولا لأ؟ مش ده من اولياء الله؟ انا اقطع - 00:08:00ضَ

له من اولياء الله. عشان النبي قال فيه ايه؟ هذا مني وانا منهم انتهى الحديس عن كده. اسحاق بن عبدالله بن ابي طلحة بيقول لثابت البناني ازن فيما اذكر. قال - 00:08:20ضَ

هل تدري ما الذي دعاه النبي صلى الله عليه وسلم لها يوم تزوجت جليببا؟ هذا القدر مرسل يعني في الحديث قال له لا. قال دعا لها فقال اللهم صب عليها الخير صبا ولا تجعل عيشها - 00:08:40ضَ

كدا كدا. فكانت انفق اي من بالمدينة. واقفين طوابير. عشان يخطبوهم انفق يعني سوقها نافق يعني ماشي. كانت انفق اي من بديل. اهو ده ولي من اولياء الله. ومع ذلك المرأة لما - 00:09:00ضَ

جليبيب قالت ايه؟ اني ليه؟ لم يكن جميل الصورة. عشان كده قلت لك من جوزي واتكلم كان ينظر الى الانبياء لان الله جملهم وكملهم - 00:09:20ضَ