تدبر سورة النور

فيديو # ٤١١ من مقاطع حظر التجول تدبر سورة النور # ٤ الآيات ١١-٢٠

فاضل سليمان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. اهلا بحضراتكم في المقطع رقم آآ ربعمية وحداشر من مقاطع حظر التجول والحلقة الرابعة من حلقات تدبر سورة النور الليلة توافق ليلة السابع والعشرين من رمضان - 00:00:06ضَ

والتي آآ يعني بالتجارب واراء بعض العلماء انها آآ قد هي تكون اكثر ليلة او ارجى ليلة في ان تكون موافقة ليلة ربنا يجعلني واياكم ممن بلغ آآ بلغهم ليلة القدر وتقبل منهم - 00:00:32ضَ

وما تنسوش في ليلة زي دي انكم تدعوا لاخوانكم في فلسطين. اللي واقفين على ثغر من ثغور الاسلام وحدهم. من غير ما ما ما يكون واقف معهم في في الدنيا كلها. لكن هو معهم ربنا. وعشان كده هم اقوى - 00:00:50ضَ

من عدوهم هاتوا المصاحف سورة النور كاشفة بتكشف للقارئ المتدبر الى اي درجة النفس الانسانية ممكن تنحط واللطيف انها عملت كده بالتدريج ففي اول الامر ذكرت الانسان اللي مستعد انه يتجاوز الخطوط الحمراء ويدخل في علاقة خارج نطاق الزواج - 00:01:06ضَ

الزواج اللي ربنا حدده آآ لاشباع الشهوة فده موضوع الاية اتنين. الزانية والزاني كلنا فاكرين اية اتنين تشددوا كل واحد منهما مائة جلدة. طيب ثم اخدتنا لمستوى اكثر انحطاطا وهو الانسان الذي يقذف المحصنات - 00:01:37ضَ

تبقى الواحدة قاعدة في حالها وبتتشتم او تتهم في شرفها من انسان مستهتر وممكن يكون بيهزر. يعني واحد بيهزر مع واحد صاحبه فيشتمه بالام هذا انحطاط ده موضوع الاية اربعة. والذين يرمون المحصنات - 00:01:56ضَ

ثم مستوى اخر اكثر انحطاطا. وهو رجل مستعد انه يفتري على زوجته ويتهمها بالزنا وده موضوع الاية ستة اللي خدناه امبارح والذين يرمون ازواجهم ولم يكن لهم شهداء الا انفسهم. طبعا كل حالة من دول - 00:02:16ضَ

ممكن يكون فيها انسان صادق ولكن انا بتكلم عن غير الصادق في حالة الكزابين الصورة في الحالة دي لو الناس اللي بتدعي اللي بتقذف المحصنات او بتدعي الزنا على على على زوجاتها او كده - 00:02:33ضَ

لو كانوا كزابين ففي الحقيقة يعني السور عمالة تتدرج بنا الانحطاط بتاع النفس الانسانية لغاية ما وصلت لقمة بقى الانحطاط دلوقتي زي ما هتشوفوا النهاردة قمة الحضيض اسمها قمة الحضيض. الحضيض - 00:02:53ضَ

منتهى الحضيض هيتهموا ام المؤمنين بالزنا يعني قزف محصنات لكن كمان ضد زوجة النبي صلى الله عليه وسلم خلونا نعرف القصة بسرعة وبعد كده نقرأ الايات اللي نزلت تبرئ ام المؤمنين عائشة رضي الله عنها وارضاها - 00:03:14ضَ

في السفر او في الغزوات النبي صلى الله عليه وسلم كان يقرع بين نسائه. يعني يعمل قرعة بينهم واللي تطلع قرعتها تيجي معه في السفر غزوة بني المصطلق السيدة عائشة كانت هي اللي كسبانة القرعة وطلعت معها في غزوة بني المصطلق - 00:03:38ضَ

وده كان بعد فرض الحجاب على امهات المؤمنين. الحجاب يعني نقاب عشان تبقوا عارفين. يعني كلمة الحجاب في اللغة معناها الغطاء الكامل مش معناها الحجاب بتاع النهاردة اللي بيتسمى حجاب - 00:03:58ضَ

اه يعني مش معناها غطاء الرأس. غطاء الرأس اسمه خمار وكانت النساء في السفر بتجلس في حاجة اسمها الهودج زي خيمة بتوضع فوق الجمل فالمرأة لا تزهر منها وهي قاعدة تبقى قاعدة براحتها فوق الجبل - 00:04:13ضَ

جوة الخيمة دي المهم الجيش وقف يستريح والسيدة عائشة مشيت بعيد عن الجيش لتقضي حاجتها يعني علشان يعني ايه آآ يعني الحاجة الطبيعية اللي اتولدت يعني فكان لازم تبعد اوي - 00:04:33ضَ

ورجعت والجيش استعد للرحيل دخلت جوة الهودج بتاعها واكتشفت ان العقد بتاعها مش معها تعمل ايه ؟ راحت نازلة بسرعة وطلعت تجري وراحت على المكان اللي قضت فيه الحاجة. بتدور على العقد بتاعها - 00:04:54ضَ

في الطريق ماشية بتبص في الارض احسن يكون وقع في الارض وهي راجعة نفس الكلام ان ممكن يكون وقع في الطريق مش بالضرورة وقع في المكان اللي خدت فيه الحاجة - 00:05:15ضَ

في الوقت ده الجيش اتحرك والغلمان شالوا الهودج وحطوه فوق الجمل وهم فاكرين انها داخل الهودج هي بتقول ما حسوش بها لان وزنها كان خفيف. وبتقول وقتها ما كنتش لسة تخنت وتقلت - 00:05:27ضَ

فالهودج وهو فاضي ما يختلفش كتير عما لو كانت هي جواه مش هيحسوا بالفرق يعني. لانها كانت ساعتها لسة ايه يعني رفيعة رجعت لقت الجيش مشي والسيدة عائشة زكية عارفة انها لو مشيت عشان تلحقهم ممكن تتوه بالليل في الصحرا - 00:05:46ضَ

وتبقى مشكلة لكن لو قعدت مكانها هم عاجلا او اجلا هيكتشفوا انها مش موجودة في الهودج فهيرجعوا يدوروا عليها واكيد هيرجعوا لاخر مكان فيه اللي هو مكان الجيش اللي كان معسكر فيه - 00:06:08ضَ

فقعدت مكانها وقالت مش هتحرك من هنا. لغاية ما هم يرجعوا لي ونمت الفجر كده صحابي اسمه صفوان ابن المعطل. شغلته انه يمشي ورا الجيش عشان لو حد وقع منه حاجة بيلاقيها وكمان لانه - 00:06:25ضَ

بيحمي ضهر الجيش يعني لو فيه جيش اخر او فرقة بتستعد لتهاجم الجيش من الخلف هو بيشوفها وبينطلق ليحذر الجيش بسرعة هو شغلته انه يمشي ورا الجيوش السيدة عائشة قالت - 00:06:46ضَ

استيقظت على استرجاعه يعني استيقظت عليه وهو بيقول انا لله وانا اليه راجعون ضعينة رسول الله. يعني زوجة الرسول عليه الصلاة والسلام نايمة في الصحراء لوحدها. انا لله وانا اليه راجعون. دي صحيت على استرجاعه. الاسترجاع - 00:07:07ضَ

يعني آآ آآ قول الله انا لله وانا اليه راجعون وركبها الجمل. اناخ الجمل بتاعه ونزل من عليه وركبت هي الجمل وهو مشي امام الجبل لا يكلمني ولا اكلمه ما بيتكلموش مع بعض - 00:07:25ضَ

ماشي يذكر الله طول الوقت ولحقوا الجيش بالفعل الحمد لله مين قاعد وشايف الكلام ده رأس النفاق رأس النفاق عبدالله بن ابي بن سلول عشان تبقوا عارفين عبدالله بن ابي بن سلول ده اعلن اسلامه المفروض ان هو مسلم - 00:07:46ضَ

يعني المفروض من الصحابة لكنه كان يكره الاسلام والمسلمين جدا لان وقت ما الرسول عليه الصلاة والسلام جه المدينة والامور السياسية تغيرت في المدينة واصبح الرسول عليه الصلاة والسلام هو زعيم المدينة في الوقت ده - 00:08:06ضَ

قبل الهجرة على طول كانوا بيصنعوا له تاج عشان يتوج يبقى ملك المدينة. ملك يثرب كل ده راح منه بالتغيرات السياسية الجديدة اللي حصلت في المدينة بعد هجوم الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابة - 00:08:22ضَ

المهم هو كان بيظهر الاسلام ويبطن الكفر لذلك هو مش منافق هو رأس المنافقين شايف المنزر ده صحابي جاي بيجر جمل وفوق الجمل السيدة عائشة راح قايل ايه من هذه - 00:08:41ضَ

مين دي هو عارفها هو بيلفت نزر الناس لها قالوا عائشة قال والله ما سلمت منه ولا سلم منها مين استلم الكلام ده ؟ ومشي يشيعوا اجهزة اعلام المنافقين تلتمية وسبعين رجل وامرأة في المدينة كانوا منافقين. ده عدد رهيب - 00:09:03ضَ

ده تقريبا تلت مجتمع المدينة يعني المسلمين في الوقت كانوا سبعمية يعني نص عدد المسلمين تقريبا قد نصف عدد المسلمين منافقين يعني بيظهروا الاسلام ده معناه انهم بيحضروا الجمعة وبيحضروا كمان بعض الصلوات في اليوم وبيروحوا يصلوا في المسجد معهم لكن هم في حقيقة الامر - 00:09:29ضَ

كفار مش بس كده ده بيطلعوا كمان في الغزوات بيطلعوا في الغزوات السهلة علشان يبقى لهم نصيب في الغنائم فالتلتمية وسبعين دول يعني يمثلوا تقريبا تلت المدينة ربع المدينة حتى لو دخلنا اليهود معهم يبقى ربع المدينة - 00:09:56ضَ

فهي قوة اعلامية لا يستهان بها بدأ الكلام يسري بين الناس. وللاسف بعض المسلمين بعض الصحابة رددوا هزا الكلام بدون وعي لخطورة هزا الكلام التلاتة اللي السيرة ذكرتهم هم حسان ابن ثابت - 00:10:14ضَ

ومسطح ابن اثاثة آآ قريب سيدنا ابو بكر وحمنة بنت جحش اخت ام المؤمنين زينب بنت جحش التلاتة دول وقعوا في عرض السيدة عائشة يعني اتكلموا عنها طيب كل ده والسيدة عائشة ولا دريانة باي حاجة بتحصل ولا باي كلام بيتقال - 00:10:37ضَ

شائعات عمالة تدور في المدينة شهر كامل بتتردد وهي ولا هي هنا ولا دريانة وفي الوقت ده سيدنا جبريل توقف عن النزول. شهر كامل الوحي انقطع لزلك ده يعتبر اكبر زلزال اصاب المجتمع المسلم. اقوى من الزلزلة اللي حصلت نتيجة حصار الاحزاب في غزوة الخندق. ده - 00:11:05ضَ

ده زلزال اكبر ضرب المجتمع المسلم ام المؤمنين زوجة الرسول عليه الصلاة والسلام بنت ابو بكر الصديق تتهم في شرفها وكمان مع احد اجلاء الصحابة اللي بدر فده كتير جدا الحقيقة على المجتمع انه يتحمل كل الكلام ده - 00:11:35ضَ

في واحدة اسمها ام مسطح بتزور السيدة عائشة خرجوا مع بعض يروحوا الخلاء زمان ما كانش فيه آآ آآ تواليتات جوة البيوت. فكان فيه منطقة برة بعيدة كده في الصحراء يخرجوا عندها ويقضوا حاجتهم - 00:12:02ضَ

لو هم ماشيين المرأة اتكعبلت في مرتها. يعني اتكعبلت في ذيل الفستان بتاعها ولا العباية بتاعتها وكانت هتقع وهي بتعرض يخرب بيتك يا مصلح تعس مسطح تعس مسطح يعني زي يخرب بيتك يا مصلح ابنها - 00:12:24ضَ

السيدة عيشة تعجنت وليد بتتكلم كده عن ابنها وبعدين ابنها مش سقنة. ابنها ده واحد من الصحابة اللي شهدوا بدر يعني مش مش سهل ان حد يقول كده قالت لها انت ازاي تقولي كده على مسطح - 00:12:50ضَ

قالت لها وانت ما تعرفيش لا ما اعرفش هو فيه انت مش حاسة بحاجة غريبة؟ الناس اللي حواليا كلهم بيتعاملوا معي بطريقة غريبة بقى لهم مدة بس انا مش فاهمة فيه ايه. قلت لها اسمعي يا ستي وحكيت لها الحكاية - 00:13:07ضَ

السيدة عيشة كانت مزهولة قالت انا ملاحظة ان النبي عليه الصلاة والسلام متغير بقى له مدة كلامه رسمي معي مش مبتسم زي زمان مهموم ومتضايق وما كنتش فاهمة ليه طبعا ده معناه ان النبي صلى الله عليه وسلم - 00:13:29ضَ

كان بيحمي نفسية زوجته هو كان شايل الهم وما بيقولهاش وبيجي على نفسه ويكتم في نفسه عشان يحميها هي ويحافز على حالتها النفسية فطلبت من النبي صلى الله عليه وسلم قالت له انا معلش هسيب البيت ورايحة عند بابا وماما - 00:13:52ضَ

ائزن لي اروح ايه هاقعد عند والدي انا عايزة اسألهم عن حقيقة ما يقال. انت مش راضي تتكلم مش راضي تقول لي حاجة. انا عايز اعرف ايه اللي بيحصل وكمان انا تعبانة وهقعد معهم لغاية ما اخف - 00:14:15ضَ

النبي قال لها اتفضلي اسمع بقى من هنا النضج الشديد اللي عند السيدة عائشة. اللي بيقولوا عليها صغيرة وكانت صغيرة على الجواز. شف النضوج الشديد اللي عندها راحت لامها قالتها ايه اللي بيحصل يا ماما؟ - 00:14:28ضَ

قالت لها يا بنتي ما فيش شابة متجوزة من راجل بيحبها ولها ضرائر الا ولازم يطلع عليها كلام فما تاخديش في بالك ده شيء طبيعي غيرة ستات بيغيروا منك الكلام ده ما دخلش على السيدة عائشة - 00:14:47ضَ

قالت ده ده حديس في البخاري وقلت سبحان الله اولقد تحدث الناس هكزا او بهذا؟ يعني هو الناس فعلا بتتكلموا في الكلام ده انت بتأكدي ان الناس اتكلموا. وبص بتقولي لي انهم بيتكلموا عشان انت اصلك حلوة وجوزك بيحبك فغيرة ستات. ازا بيتكلموا - 00:15:02ضَ

اتأكدت ان فيه الكلام ده مزبوط اللي قالته له ام مصلح. مبروك يا ام مصطفى عايز يكون ما بتقول اي كلام ولا بتألف عارفين الشعور ده صعب عليها يعني قد ايه - 00:15:25ضَ

مش صعبة هي صعب عليها نفسها حصل لها صدمة في الناس اللي كانت بتثق فيهم قالت فبكيت تلك الليلة حتى اصبحت لا يرقأ لي دمع ولا اكتحل بنوم ثم اصبحت ابكي - 00:15:39ضَ

لا يرقأ لي دمع يعني بكائي ما بيقفش. دموعي ما بتقفش ولا اكتحل بنوم يعني النوم ما جاش جنب عيني والصبح طلع علي وانا لسة عمالة ابكي فبكيت تلك الليلة حتى اصبحت لا يرقأ لي دمع ولا اكتحل بنوم ثم اصبحت ابكي - 00:16:02ضَ

النبي صلى الله عليه وسلم انقطع عنه الوحي. شهر كامل ما بيجيلوش سيدنا جبريل خلاص ازا قراراته دلوقتي مبنية على اجتهاداته. ما بقتش مبنية على الوحي ازا لازم يستشير اللي حواليه ما هو وامرهم شورى بينهم - 00:16:32ضَ

مستشار اسامة ابن زيد مستشار علي بن ابي طالب واستشار زوجته زينب بنت جحش يعمل ايه مع السيدة عائشة؟ يعني يفارقها ولا يعمل ايه؟ هو هو دلوقتي في حالة ان الشائعات عمالة تدور في المدينة هو مش عارف ايه اللي بيحصل والنبي لا يعرف الغيب - 00:16:53ضَ

لا يعرف الغيب والوحي منقطع اسامة ابن زيد قال له دي زوجتك وهي اهلك ولا نعلم عنها الا خيرا. ما حدش شاف عليها حاجة وحشة ابدا علي ابن ابي طالب قال له يا رسول الله الطلاق شيء وارد - 00:17:15ضَ

لكن اسأل اولا رأيي تسأل البنت اللي بتشتغل في البيت ان كانت لاحزت عليها اي حاجة. فالبنت اسمها بريرة اللي هي السيدة اللي بتشتغل في البيت والذي بعثك بالحق ما رأيت عليها امرا قط اغمصه. والله ما شفت عليها حاجة وحشة ابدا - 00:17:36ضَ

بس عشان الحلفان بصراحة فيها عيب ايه العيب ايه ؟ قال لك لما بتعجن العجين بيروح عليها نومة وتسيبه من غير ما تخبزه فالفراخ بتدخل تاكل العجينة. الله يسامحك يا شيخة. هو - 00:18:00ضَ

ده العيب اللي شفتيه؟ اه هو ده العيب الوحيد. يا شيخة نيجي بقى على السيدة زينب بنت جحش. دي بقى درتها اسمع وصف السيدة عائشة لان زينب هي الوحيدة اللي كانت راسها براس عائشة - 00:18:14ضَ

شابة زيها جميلة زيها ، المنافسة بتاعتها ، يعني يعني لو فيه غيرة هيبقى بين الاتنين المفروض قالت عائشة وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم قد سأل زينب بنت جحش عن امري - 00:18:32ضَ

فقال لزينب ماذا علمت او رأيت؟ رأيك ايه شفت عليها حاجة؟ سمعتي عنها حاجة قالت يا رسول الله احمي سمعي وبصري انا ما اقدرش اقول اني سمعت ولا شفت منها حاجة وحشة - 00:18:46ضَ

والله ما علمت عنها الا خيرا قالت عائشة وهي التي كانت تساميني من ازواج النبي. فعصمها الله بالورع كانت ورعة والورع هو اللي حفزها من انها تقع الوقعة دي قالت السيدة عائشة واتفقت اختها تحارب لها فهلكت فيمن هلك - 00:19:06ضَ

اختها حاملة حاملة بنت جحش هي اللي وقعت في الفخ ده واتكلمت في عرضي ورددت الكلام اللي هو يعتبر قزف محصنات. ده من الكبائر المهم النبي عليه الصلاة والسلام بعد ما سمع الاراء كلها - 00:19:32ضَ

كون وجهة نزر وكون رأي وراح يزورها عند ابوها وامها بيت سيدنا ابو بكر الصديق اسمع بقى وصف السيدة عائشة لدخلة النبي كانت عاملة ازاي خلي بالك ده بعد سنتين من الجواز. يعني عندها حوالي حداشر سنة. دي اللي بيقولوا عليها. كانت صغيرة على الجواز صغيرة ايه! ده ده بتتكلم بنضج غريب! لاحز بقى النضج في - 00:19:53ضَ

جاي كمان بتقول قد بكيت ليلتين ويوما. يعني بقى لها ليلتين بتبكي ولا يرقأ لي دمع ولا اكتحل بنوم حتى اني لاظن ان البكاء فالق كبدي. كنت حاسة ان البكاء - 00:20:21ضَ

هيقطع كبدي العالم بينهار حواليها. يعني هي عندها صدمة فبينما ابواي جالسان عندي وانا ابكي فاستأذنت علي امرأة من الانصار. يعني هي قاعدة في بيت ابوها وامها وابوها وامها قاعدين معه وهي عمالة تعيط - 00:20:39ضَ

ففي امرأة من الانصار خبطت على الباب وقالت ممكن ازور عائشة اتفضلي جلست تبكي معي. ما هو الستات بتجامل بعض. دي بتبكي دي تقعد تبكي معها قالت فبينما نحن على ذلك دخل رسول الله صلى الله عليه وسلم فسلم علينا ثم جلس - 00:21:04ضَ

قالت لم يجلس عندي منذ قيل ما قيل قبلها بقى له كتير بقى له بتاع شهر ما بيقعدش معي وهي ما كنتش فاهمة ليه وقد لبث شهرا لا يوحى اليه في شأني بشيء - 00:21:28ضَ

وبقى له شهر في حالة انقطاع وحي مش عارف ايه الحقيقة. مش عارف ايه اللي بيحصل طيب بص بقى النبي عليه الصلاة والسلام عمل ايه اعقل راجل في الحالة دي على الاقل هيمسك مراته من كتفيه ازاي ؟ يقول لها قولي لي الحقيقة عايز اعرف الحقيقة. يعني على الاقل - 00:21:46ضَ

عايز اعرف الحقيقة لكن بص النبي عمل ايه عليه الصلاة والسلام دخل قعد على طرف السرير وقال لها كيف تيكم عاملة ايه النهاردة قالت له الحمد لله قال يا عائشة - 00:22:12ضَ

انه بلغني عنك كزا وكزا فان كنت بريئة فسيبرئك الله وان كنت المنت بذنب فاستغفري الله وتوبي اليه. فان العبد اذا اعترف ثم تاب تاب الله عليه ما قلهاش قولي لي - 00:22:32ضَ

قال لها لو عملتي حاجة غلط استغفري بينك وبين ربنا. وتوبي بينك وبين ربنا في راجل يعمل كده ايه ايه الحنان ده اسمع بقى النضج الشديد بتاع السيدة عائشة وهي سنها حداشر اتناشر سنة - 00:22:56ضَ

عشان نعرف البنات من الف وربعميت سنة كانوا بينضجوا بدري ولا لأ زي ما كنا بنقول عقليا حتى مش بس جسمانيا عقليا ناضجين قالت عائشة فلما قضى رسول الله صلى الله عليه وسلم مقالته - 00:23:15ضَ

لما خلص كلامه خلاص دمعي يعني دموعي وقفت حتى ما احس منه قطرة مش حاسة بولا دمعة البكاء وقف بقت حسنة جامدة فقلت لابي اجب رسول الله عني. فيما قال - 00:23:31ضَ

بابا جاوب مش انت اللي مربيني جاوب قل رأيك في بنتك المفاجأة حسين ابو بكر قال ايه هي بتحكي بتقول فقال ابي والله ما ادري ما اقول لرسول الله يا نهار ابيض - 00:23:51ضَ

ازاي ما هو الحالة كانت صعبة جدا. شهر كامل وشائعات شغالة. لما الناس يعني حتى ابوها ما فقدوا مش عارفين يقولوا خلي بالك بقى بص للسيدة عائشة دي دي مش بس ناضجة. دي بتختبرهم كلهم دي بتلاعبهم - 00:24:16ضَ

فقلت فقلت لامي اجيبي رسول الله فيما قال. دي بتختبر امها كمان. طب ها وريني انت بقى. ده ده انت امي اللي مربياني فقالت امي والله ما ادري ما اقول لرسول الله - 00:24:36ضَ

اوه ابوها وامها مش بيدافعوا عنها من كتر الكلام اللي بقى له شهر شغال ومش بيقف باقول لكم زلزال في المجتمع المسلم كله سقة الناس فيها اهتزت يدافعوا عنها احسن بعدين تطلع عنها غلطانة - 00:24:54ضَ

بيدافعوا عنها ازاي؟ فقال لك نسكت. الكل بيؤثر السكوت اسمع بقى قالت ايه لما ابوها وامها ما دافعوش عنها الحديس في البخاري فقلت وانا جارية حديثة السن. وانا لسة بنتي صغيرة. لا اقرأ من من القرآن كثيرا. ما نيش حافظة القرآن كتير - 00:25:14ضَ

قالت لهم اني والله لقد علمت انكم قد سمعتم هذا الحديث حتى استقر في انفسكم وصدقتم به فلان قلت لكم اني بريئة لا تصدقوني انا عارفة انكم من كتر ما سمعتم انتم صدقتم في قرارة نفسكم الكلام ده عني. ولو انا قلت لكم اني بريئة مش هتصدقوني. يبقى - 00:25:37ضَ

بقول لكم ليه مش هقول لكم ولا اني اعترفت لكم بامر ولو اعترفت اني عملت حاجة غلط والله يعلم اني منه بريئة. وربنا عارف اني ما عملتش حاجة لا تصدقوني. هتصدقوني لو قلت لكم ان انا غلطان. يعني لو قلت لكم انا ما عملتش حاجة مش هتصدقوني. ولو انا برضو اللي قلت لكم انا عملت حاجة هتصدقوني - 00:26:07ضَ

يبقى معلشي الكلام زي قلته اقول لكم ليه؟ ما لوش لزوم الكلام طالما اني لو دافعت عن نفسي مش هتصدقه. ولو اعترفت على نفسي هتصدقه يبقى ما لوش لزوم الكلام. فوالله لا اجد لي ولكم مثلا - 00:26:31ضَ

الا ابا يوسف ونسيت اسم سيدنا يعقوب حين قال فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون ثم تحولت يعني اديتهم ضهري واضطجعت على فراشي والله يعلم اني حينئذ بريئة وان الله - 00:26:47ضَ

طه مبرئي ببراءتي. يعني كانت متأكدة ان ربنا هيبرئها السن ده وعندها ثقة ويقين في الله ان ربنا رغم كل ده واهتزاز الثقة فيها في كل العالم ربنا برضو هيبرئها - 00:27:07ضَ

واديتهم ضهرها هم والرسول عليه الصلاة والسلام وبص الناحية التانية ونامت بتقول ولكن والله ما كنت اظن ابدا ان الله ينزل في شأني وحيا يتلى بس ما كنتش اتخيل ان ربنا - 00:27:26ضَ

ينزل في امري قرآن بيتلى ولشأني في نفسي كان احقر من ان يتكلم الله في بامر انا نزرتي لنفسي اقل بكتير انا احقر من ان ربنا يتكلم في من فوق سبع سماوات وينزل في اية في القرآن - 00:27:43ضَ

ربنا ربنا يجيب سيرتي لكني كنت ارجو ان يرى رسول الله صلى الله عليه وسلم في النوم رؤيا يبرئني الله بها. كنت كل اللي اتمناه ان النبي يشوف رؤية يرى رؤية يعني ربنا يخليه يرى رؤية - 00:28:03ضَ

فيها براءتي فكل املي رؤى الانبياء اصلا رؤى صالحة. اقصى طموحاتها ان النبي يشوف رؤية فيها برائتها فنزل في ساعتها الوحي على النبي صلى الله عليه وسلم. بقى له شهر ما نزلش. نزل وقتها. وهم في بيت ابو بكر الصديق. قدامهم كلهم. وجت عليه الصلاة والسلام. جات له - 00:28:21ضَ

بتاعة الوحي لما بيتلقى الوحي ثم ذهبت عنه واذا به يضحك ويقول يا عائشة اما والله فقد برأك الله فقالت لي امي قومي اليه. قومي اشكري جوزك قومي اشكري جوزك فقلت والله لا اقوم اليه فاني لا احمد الا الله عز وجل الذي برأني - 00:28:41ضَ

انا ما ليش غير ربنا. مش ممكن. مش ممكن النضج وانزل الله دي هي ده حديس في البخاري. وانزل الله اقرا بقى معي عينك في المصحف واقرا معي العشر ايات دول - 00:29:11ضَ

اللي هم من الاية حداشر اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم. ان الذين جاءوا بالافك عصبة منكم. لا تحسبوه شرا لكم بل هو خير لكم لكل امرئ منهم ما اكتسب من الاثم. والذي تولى كبره منهم له عذاب عظيم. ده كله احنا هناقشه بكرة ان شاء الله - 00:29:25ضَ

لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون والمؤمنات بانفسهم خيرا وقالوا هذا افك مبين لولا جاؤوا عليه باربعة شهداء. فاذ لم يأتوا بالشهداء فاولئك عند الله هم الكاذبون ولولا فضل الله عليكم ورحمته في الدنيا والاخرة لمسكم فيما افضتم فيه عذاب عظيم - 00:29:48ضَ

اذ تلقونه بالسنتكم وتقولون بافواهكم ما ليس لكم به علم وتحسبونه هينا وهو عند الله عظيم ولولا اذ سمعتموه قلتم ما يكون لنا ان نتكلم بهذا سبحانك هذا بهتان عظيم - 00:30:15ضَ

يعظكم الله ان تعودوا لمثله ابدا ان كنتم مؤمنين ويبين الله لكم الايات والله عليم حكيم ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشة في الذين امنوا لهم عذاب اليم في الدنيا والاخرة. والله يعلم - 00:30:38ضَ

وانتم لا تعلمون ولولا فضل الله عليكم ورحمته وان الله رؤوف رحيم بكرة بازن الله نحلل الايات دي ايات براءة السيدة عائشة ام المؤمنين رضي الله عنها وارضاها ورضي عن ابيها وارضاه. اسأل الله ان يغفر ذنوبنا وان يطهر قلوبنا وان يحصن فروجنا. ونتوقف - 00:30:58ضَ

الليلة اللهم انا نسألك حبك وحب من يحبك وحب كل عمل يقربنا الى حبك. اللهم ما رزقتنا ما نحب فاجعل عنه قوة لنا فيما تحب. وما زويت عنا مما نحب فاجعله فراغا لنا فيما تحب. اللهم اجعل حبك احب الينا من اهلي - 00:31:27ضَ

واموالنا ومن الماء البارد على الظمأ اللهم حببنا اليك والى ملائكتك وانبيائك ورسلك وعبادك الصالحين واجعلنا ممن يحبك ويحب ملائكتك وانبيائك ورسلك وعبادك الصالحين. اللهم احيي قلوبنا بحبك واجعلنا لك كما تحب - 00:31:47ضَ

اللهم اجعلنا نحبك بكل قلوبنا ونرضيك بكل اجسادنا. اللهم اجعل حبنا كله لك وسعينا كله في مرضاتك اللهم اجعل القرآن الكريم ربيع قلوبنا ونور صدورنا وجلاء احزاننا وذهاب همومنا وغمومنا - 00:32:14ضَ

ومغفرة ذنوبنا اسأل الله العلي العظيم ان يجعل هذا التدبر في ميزان حسناتي وحسناتكم جميعا اللهم بحق كل حرف في كتابك تلوناه او تدبرناه اكفنا واهلينا شر كل من يكيد لنا ولهم. واحفظنا - 00:32:35ضَ

اياهم من شرورهم ونجعلك اللهم في نحورهم. فانت الوكيل ولا حول ولا قوة الا بك اللهم من قضى منا بالوباء المنتشر فاكتبها له شهادة ومن كان منا او من احبابنا او من اخواننا او من اخواتنا - 00:32:55ضَ

او من مشايخنا او من علمائنا مريضا به او حاملا له فالبسه ثوب الصحة والعافية عاجلا غير اجل ومن لم يصب به فقه شره وابعده عنه ولا تسلطه الا على اعدائك واعداء دينك واعداء اوليائك - 00:33:14ضَ

اللهم انك تعلم ان هذه القلوب قد اجتمعت على كتابك وعلى محبتك. والتقت يا ربنا على طاعتك وتوحدت على دعوتك وتعاهدت على نصرة شريعتك فوثق اللهم رابطتها وادم ودها واهدها سبلها واملأها بنورك الذي لا يحبو - 00:33:36ضَ

واشرح صدورها بفيض الايمان بك وجميل التوكل عليك واحييها يا ربنا بمعرفتك وامتها على الشهادة في سبيلك انك نعم المولى ونعم النصير. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ونراكم غدا باذن الله في نفس هذا الموعد. ان كنا من اهل الدنيا - 00:33:58ضَ