القصص النبوي ( دورة علمني رسول الله )

قصة آسيا و الماشطة و قصص نساء كأنها من الخيال 🌺 _ ( دورة علمني رسول الله ) _ م علاء حامد

علاء حامد

الحمد لله واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله صلى الله عليه وسلم. اما بعد مرحبا بكم في لقاء جديد مع لقاءات هذه الدورة المباركة - 00:00:00ضَ

ومدارسة قصص النبي عليه الصلاة والسلام. نتعلم من الرسول عليه الصلاة والسلام آآ هذه المقاصد العظيمة اللي مشينا معها في هذه السلسلة الطيبة المباركة وما زالت القصص كتير وما زال المواقف يعني كتير وما زال الفوايد كتير وما زال الانسان بيتأكد آآ مرة بعد مرة - 00:00:12ضَ

عن هذه القصص آآ انما هي وحي فعلا اختيرت بعناية شديدة لان مجموعة القصص كما بينا من اول السلسلة لغاية دلوقتي تشعر ان هي ما شيء من شخصية المسلم الا يعني لمسته. فمحتاجة بقى حد كده يقعد كده على القصص كده بعد ما خلصناها كده او قربنا - 00:00:35ضَ

خلص خلاص ان هو يقعد بقى يمسك كده مجموع القصص ويحلل قصص شملت ايه؟ من الاخلاق والمعاملات والعبادات والافكار والسلوك علشان يزداد انبهاره بان كل القصص دي فعلا اعطتنا رؤية شمولية. وممكن فعلا القصص دي تكون صالحة. ان هي تكون منهج متكامل - 00:00:55ضَ

يتربى عليه الانسان فضلا عن غيرها من الاحاديس والكلام دوت اه حتى النهاردة هيبقى معنا اه جزء من الصورة مهم جدا الصورة المتكاملة للقصص ديت. وهي جزء الخاص بالنساء. لان احنا عندنا لغاية دلوقتي كل القصص اللي فاتت - 00:01:17ضَ

كانوا رجال مش كده؟ اليس للنساء نصيب من هذه القصص هل زكر النبي عليه الصلاة والسلام قصص للنساء؟ لا شك. احنا قلنا لازم السورة ايه؟ سورة تكتمل. وهو عموما النساء شقائق الرجال. في اي قصة - 00:01:38ضَ

اخاطب رجل هي بتخاطب المرأة واي موقف آآ عمله رجل هو نفس الموقف ينطبق على الايه؟ على المرأة. ولكن دايما لابد ان يكون للنساء نصيب. لما آآ جاءت المرأة الى النبي عليه الصلاة والسلام يعني قالت ان الله سبحانه وتعالى يذكر رجال في القرآن ولا يذكر النساء - 00:01:53ضَ

اه طيب الله خاطر هزه المرأة وانزل ان المسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات والقانتين والصادقين والصادقات والصابرين والصابرات والخاشعين والخاشعات والمتصدقين والمتصدقات والصائمين والصائمات والحافظين فروجهم والحافظات والذاكرين الله كثيرا والذاكرات اعد الله لهم مغفرة واجرا عظيما - 00:02:13ضَ

تأكد سبحانه وتعالى ان الخطاب ليس اهمالا للمرأة وانما هي المرأة من المرأة مثل الرجل في الخطاب ما لم يأتي دليل ان ان الخطاب ده الرجل فقط تمام زي الجهاد في سبيل الله والكلام دوت. ما عدا ذلك كل خطاب للرجل هو خطاب للمرأة ولكن الله اكد بهذه الآية ان الخطاب مشترك فعلا - 00:02:42ضَ

وكان هذا فيه تطييب خاطر النساء. فكذلك النبي عليه الصلاة والسلام لم يحرم النساء من قصص تخصهن وترفع لهن الايه؟ الهمة اه لتعرف المرأة ان لها دورا كبيرا في الاسلام. وانه قد سبقتها اه قدوات عظيمات لهن شأن عند الله تعالى - 00:03:02ضَ

النهاردة هنقول القصة وهيرتبط بها قصة تانية. وهي قصة آآ امرأتين في مكان غريب في في في وضع هيكون من اصعب ما يمكن وهي قصة الماشطة. ماشطة ابنة فرعون. المرأة التي كانت تمشط. كانت بتسرح يعني لبنت فرعون. وسيلحق طبعا - 00:03:21ضَ

القصة دي لازم نزكر امرأة فرعون ايضا وهي آسيا بنت مزاحم. فخلونا نركز اوي في القصتين دول وهنعيش معهم مع حال اسيا وحال آآ ماشطة ابنة فرعون. وان كان في السنة لو احنا التزمنا بالقصص هو النبي عليه الصلاة والسلام حكى قصة الماشطة فقط - 00:03:41ضَ

وقصة اسيا امرأة فرعون انما زكرت في سورة التحريم في اواخر سورة التحريم وضرب الله مسل الذين امنوا امرأة فرعون اسيا اذ قالت ربي ابني لي عندك بيتا في الجنة ونجني من فرعون وعمله ونجني من القوم الظالمين. وذكر النبي عليه الصلاة والسلام اجمالا في - 00:04:01ضَ

كمل من الرجال كثير ولم يكمل من النساء الا اربع مريم ابنة عمران واسيا بنت مزاحم وذكر خديجة رضي الله عنها وفاطمة بنت محمد رضي الله عن نساء بيت النبي عليه الصلاة والسلام. فالشاهد يعني ان احنا الاول خلينا نبدأ بالقصة اللي هي ثبتت - 00:04:21ضَ

وبعد كده نتفرع منها الى نمازج عدة. وآآ عشان المرأة تعرف كم لها من دور. وكم آآ يعني ان المجتمع يحتاج الى دور المرأة بشدة وهيكون في اخر الدرس استفاضة في النقطة دي بالزات - 00:04:41ضَ

طيب خلينا نقول الحديس هذا الحديس رواية عند احمد وغيره بسند آآ حسن وقد حسنه مجموعة من العلماء حديث ابن عباس رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لما كانت الليلة التي اسري بي فيها اللي هي في رحلة الاسراء والايه؟ والمعراج - 00:04:55ضَ

قال اتت علي رائحة طيبة. اتت علي رائحة طيبة. ريحة جميلة قوي. رغم ان هو عدى خلي بالك على مشاهد كتير من الجنة وكده. فاكيد روايح طيبة كتير. لا بس دي حاجة تانية. يعني دي ريحة اطيب من اللي انا شميته في كله. هي من اطيب ما يمكن. لدرجة ان هي لفتت انتباهه. اشمعنى - 00:05:15ضَ

دي بالزات. ليه دي مميزة مررت شممت رائحة طيبة. فقلت يا جبريل ما هذه الرائحة الطيبة يا جبريل ما هذه الرائحة الطيبة؟ قال هذه رائحة ماشطة ابنة فرعون. واولادها قلت وما شأنها - 00:05:35ضَ

قال بينما هي تمشط ابنة فرعون. ماشطة يعني بتسرح لها كانت تخدم بنت فرعون وشغلتها ان هي تهتم بالايه؟ بجمالها وتسرح لها اهتم بالصياغة والكلام دوت. خادمة لبنت فرعون عادي - 00:05:54ضَ

قال بينما هي تمشط ابنة فرعون ذات يوم اذ سقط المدرى من يديها. المشط اسمه المدرى وقع من يديها. فقالت بسم الله عفويا قالت ايه؟ بسم الله. فالبنت ايه لقطت الكلمة. فقالت ابنة فرعون ابي - 00:06:08ضَ

قالت لا مين الله يعني؟ بسم الله مين الله؟ قالت أبي فقالت المرأة ايه لا ولكن ربي ورب ابيك الله فالبنت قالت اخبره بزلك. هقول له بقى ان انت قلت ليه؟ الكلام دوت. قالت اخبريه - 00:06:25ضَ

قالت اخبريه. قالت فاخبرته فدعاها. وقال يا فلانة ولك رب غيري؟ اولك رب غيري؟ قالت نعم. ربي وربك الله فامر ببقرة من نحاس فاحميت ثم امر بها ان تلقى هي واولادها فيها - 00:06:44ضَ

قاعد كان امر انه يلقى ولد ولد قدامها مش مش هم الاربعة مع بعض لا وبدأ بابنها قيل كان لها خمسة اولاد خمس اولاد. القوه جميعا امام واحد ورا التاني. ابدأ بالكبير يرميه. وبعد كده الاصغر منه. وبعد كده اللي اصغر منه. وكل مرة يرمي ولد يقول لها ها - 00:07:04ضَ

راجعتي نفسك لسة على دينك تخيل يرمي قدامها ابنها يغلى بيتغلى في قدر من النحاس زيت مغلي يتغلى ويدوب تماما قدامها وهي ثابتة في كل مرة. طالما الاول والتاني والتالت والرابع وبقي رضيع - 00:07:24ضَ

في يديها. قالت ان لي اليك حاجة. وهي بقى قبل ما يرمي قالت له انا عايزة اطلب منك حاجة واحدة قال وما حاجتك؟ قالت احب ان تجمع عظامي وعظام ولدي في ثوب واحد وتدفننا. قال ذلك ذلك لك علينا من الحق - 00:07:41ضَ

فامر باولادها فالقوا بين يديها واحدا واحدا لغاية ما فضل الايه؟ الصغير دوت اللي هو الرضيع اللي هي ماسكاه. طبعا الام مسألة هي طبعا بتموت من جوة يعني بتتحطم مع كل ولد - 00:08:00ضَ

يموت. لكن حالة الام مع الرضيع اكيد بتختلف يكون بقى قمة الرحمة قمة الشفق قمة الضعف عايزين نقول ايه؟ قمة الضعف لانها ضعفت في النهاية في الحقيقة حتى انها تقاعست وترددت وقعدت تفكر اقول ولا ما اقولش - 00:08:14ضَ

قال الى انتهى الى ذلك الى صبيع صبي لها مرضع وكأنها تقاعست من اجلي. قال يا اماه يا اماه اقتحمي اقتحمي فان عذاب الدنيا اهون من عذاب الاخرة فاقتحمت المشهد الغريب دوت الولد ايه تكلم وقال لها اقتحمي اقتحمي فان عذاب الدنيا اهون من عذاب الاخرة فاقتحمت - 00:08:29ضَ

خلينا نقف مع هزه المرأة العزيمة الماشطة. ماشطة ابنة فرعون ونحاول ان احنا نشوف يعني آآ العظمة اللي في القصة ديت. اولا ابنة فرعون واحدة ديت عايشة في القصر. اكيد بتعامل معاملة آآ راقية جدا. هذه خادمة ابنة فرعون - 00:08:58ضَ

اللي هي يعني واخدة وضع برضه. تمام؟ وابنة فرعون واضح جدا انها بنت متعجرفة متكبرة. آآ باين من كلامها مع الشوطة باين من اسلوب حديسها مع الماشطة فهذه المنشطة كانت امرأة عادية شغالة في خدمة ابنة فرعون - 00:09:17ضَ

آآ موسى عليه السلام زي ما كما تعلمون اصلا تربى في بيت فرعون. بيت فرعون ده بيت غريب. بيت فيه الماشطة وفيه آسيا وفيه موسى عليه السلام وهذا ينقلنا الى الفايدة اللي هتيجي بعد كده ان ما في حاجة اسمها ظروف - 00:09:35ضَ

ما فيش حاجة اسمها اصل المجتمع حواليا صعب. ما فيش حاجة اسمها اصل الوضع يعني انت ما تعرفش انا انا عايش وسط مين. بيت فرعون طالعة منه القمم دي كلها - 00:09:50ضَ

موسى عليه السلام ماشطة آسيا كلا بت فرعون اسوأ مجتمع ممكن تتخيله في حياتك هي عايشة اكيد هذه الماشطة احتكت كتير بموسى عليه السلام وشافته وشافت اخلاقه وشافت سلوكه وشافت معاملته. متربي في البيت. تمام - 00:10:00ضَ

وبالتالي بعد ما آآ زهب الى مدين وعاد بالرسالة كان من اسرع الناس تصديقا له اقرب الناس له. لان فرعون وان شوه صورة للناس قال ان رسولكم الذي ارسل اليكم لمجنون لا وقال الكلام دوت الكلام ده يروج على من لا يعرف موسى يعرفها لصيقة. اما - 00:10:17ضَ

الام واما الماشطة واما الخدم من الصعب ان تخدعه. هذا رجل عاش بينهم عشرات السنين يعرفون دينه وامانته وعفته وصدقه كيف يكذب في يوم وليلة؟ وبالتالي كان اسرع الناس ايمانا به. الصق الناس به زي الماشطة وزي اسيا امرأة فرعون. فلا شك ان - 00:10:37ضَ

الشتا دي اول ما سمعت دعوة موسى امنت وفعلا التزمت بدعوة موسى عليه وعلى نبينا الصلاة والسلام. لدرجة ان هي من من شدة التزامها وده هيظهر معنا في الكلام ان هي لما المشط وقع من ايديها - 00:10:57ضَ

قالت ايه؟ بسم الله. وده شيء ما يحصلش عفويا الا لواحد مدمن للذكر واحد ايه؟ مدمن زكر يعني من كتر ما هو بيزكر ربنا كتير قوي يكاد يكون ايه يعني يزكره عفويا حتى يعني قيل عن ابي بكر الصديق ان هو كان ممكن - 00:11:10ضَ

يضع الحجر في فمه قبل ان يدخل الخلاء. خشية ان ينسى نفسه ويذكر الله داخل الخلاء. حد ما بيحسش بحاجة. وده بيحصل احيانا انت ممكن تكون انت في الخلاء وبتاع فحصل حاجة فايه قلت استغفر الله يعني لا حول ولا قوة الا بالله. وانت في الحمام مش واخد بالك من كتر ما انت معتاد والفت الزكر - 00:11:27ضَ

فدية اولا تدل ان هي ايمانها عميق. ايمانها قديم وانها لها اوراد ولها اذكار ولها عبادات طويلة. لدرجة ان هي من كتر ما هي الفت العبادات ديت في لحظة صعبة زي ما تكون قدام بنت في - 00:11:47ضَ

اكيد هي بتعمل حسابها الف مرة اي قبل ما تقول اي كلمة في موقف زي دوت. العفوية غلبتها. عفوية غلبتها اذا اردت ان تعرف قدر التزامك آآ ازا اردت ان تعرف حقيقتك - 00:12:00ضَ

فتأمل في عفويتك. فدائما العفوية لا تكذب ودي من حياتي لبعض الناس لما ييجي مسلا يسألني يقول لي ازاي اعرف امراض قلبي قل له تعرفها من العفوية الامر مش هيجي ان انت تقعد تركز كده مع نفسك وانا بتاع كلنا عند التركيز بنتجمل. وممكن ندي نفسنا درجات كويسة كمان. لكن دائما المواقف العفوية - 00:12:15ضَ

هي التي تعرف بها حقيقتك. تعرف بها الكبر من التواضع. تعرف بها الصدق من الكذب. تعرف بها الرياء العفوية. اللي هي بتحصل كده بدون حساب بدون ترتيب. اللي هي بتضطر يكون لك رد فعل مفاجئ - 00:12:38ضَ

دايما المواقف اللي لك رد فعل فيها مفاجئ تأملها ودي اللي تقعد اخر اليوم تفكر فيها كتير. انا ليه عملت كده؟ وليه عملت كده؟ وليه ما خدتش بالي من كده؟ وتقعد تحول المواقف دي لاستنتاجات. ازا انا - 00:12:53ضَ

كزا انا كزا سواء سلبي او ايجابي. ممكن تكون حاجة كويسة بتقول طب كويس ان انا الحمد لله يعني لما اوعي المشط قلت بسم الله ده حاجة كويسة. ان شاء الله ده علامة كويسة ان انا فدي تديك حافز برضو انك تستمر - 00:13:07ضَ

ان انا اكمل بقى في الاذكار لعل ربنا يكرمني في حسن الخاتمة طالما انا كويس كده بعفوية قلت الاذكار فدي علامة انا لو شديت حيلي اكتر ان شاء الله مهما مت وفي اي وقت فجأة هفتكر ربنا بازن الله. او تفتكر تلاقي حاجة سلبية. لما فلان نصحني مش عارف ايه اللي خلاني رديت عليه كده مع ان انا اللي بقول على نفسي - 00:13:21ضَ

كان لما واحد اصغر مني نصحني انا ليه رديت عليه كده صح؟ وليه ما قبلتش منه الكلام؟ وليه كنت شديد عليه كده؟ لا واضح ان الكلام كلام. والحقيقة مختلفة وانا شكلي عندي كبر. ابتدي بقى اتعامل مع الايه؟ مع المرض. وابتدي بقى ابقى ايه واضح مع نفسي وما ما اجاملش نفسي. فدايما العفوية لا تكذب. العفوية - 00:13:41ضَ

لا تكزب. فالمرأة دي ده حالها على انها فعلا مواظبة على الاذكار محافظة على الاذكار بشكل ايه؟ بشكل قوي جدا وبشكل عنيف لزلك آآ النبي عليه الصلاة والسلام اعتبر ان اللي يقدر يذكر ربنا عند الانتباه من النوم ان ده حاجة كبيرة اوي - 00:14:01ضَ

لان دي لحزة من اصعب لحزات العفوية. لان انت كمان يكاد يكون عقلك غائب يعني عقلك شبه غائب اصلا. تمام؟ انت ما بين النوم واليقظة. فكون ان انت اصلا في لحظة زي ديت كانت العفوية وصلتك ان انت تقول لا - 00:14:20ضَ

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت او له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير. الحمد لله وسبحان الله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله - 00:14:36ضَ

ده انت جامد جدا يعني ذلك ورد الحديس ان الايمان تعار من الليل فقال الزكر اللي انا قلته لكم دوت قال ثم قال ثم فاذا قال قال المقولة ديت ثم قام فتوضأ فصلى فاستغفر غفر له. او حتى - 00:14:51ضَ

لو سأل الله بعد الدعاء دوت اي سؤال اجابه الله سبحانه وتعالى. طب ليه؟ طب ما ممكن اقولها في اي وقت وادعو؟ لا مش زيها لان دي لها دلالة. دلالة على قدر الله في قلبك. دلالة على صدق التزامك. دلالة على قوة اذكارك. دلالة على حضور الله في القلب. لدرجة - 00:15:08ضَ

ان انت بعفوية لمجرد ما تقوم من النوم مش بتبص في الموبايل مش بتفكر في الماية مش مش بتلاقي نفسك قاعد ايه تايه كده مش فاهم اي حاجة لا على طول لقيت نفسك باسترسال كده ببساطة لا اله الا الله وحده دي كبيرة قوي عند ربنا - 00:15:26ضَ

انت عارف ولا ايه المسل الاعلى لما ايه لما انت تبقى مسلا واحد تيجي انت في موقف معين كده في وسط انشغالاتك والدنيا متكعبلة معك فالتفت ليه قلت له انت - 00:15:42ضَ

طمني انت عملت ايه في الموضوع الفلاني الموضوع كبر اوي عندي يقول لي انا انا مش ناسي لك ان انت رغم ان انت كنت مشغول بس افتكرتني في وسط الزحمة كلها - 00:15:51ضَ

لما سألت علي موضوع آآ انت كبرت قوي في نظري الشيء لما ايه؟ لما سألتني انا بالذات عن موضوعنا. انا قلت انت مش ممكن تفتكرني في في الزحمة اللي انت فيها ديت - 00:16:02ضَ

الانسان بيفكر يقول فما ظنكم برب العالمين؟ اذا كان بني ادم عادي جدا مجرد ان انت افتكرته في وسط مشاغلك في وسط همومك في وسط الزحمة شاورت عليه وقلت له انا انا فاكر الموضوع بتاعك عملت ايه مع - 00:16:12ضَ

له تقدير كبير قوي عنده الموضوع دوت. فالله سبحانه وتعالى اولى بهذا التقدير واولى بهزا الكرم. فمن زكره في عز في العفوية في انشغاله في في في كعبلة وكعب. اول حاجة بتيجي في زهنك ربنا دي عند ربنا كبيرة - 00:16:25ضَ

دي عند ربنا كبيرة فعلا تمام؟ لزلك مسلا ورد عن آآ طلحة بن عبيد الله كما هو معلوم كان في غزوة احد. طلحة كان رهيب في الازكار رهيب ما لوش حل. يعني لو لو مسلا - 00:16:42ضَ

يقع يقول بسم الله يقف يقول بسم الله يطلع ايه يركب فرسه يقول بسم الله على طول ايه الزكر ده ايه حاضر معه فالمهم مرة طبعا انتم عارفين طلحة عمل ايه يوم احد. يوم احد كان يوم طلحة اصلا. كان ده كان بيصد بالسيوف بايديه. يعني النبي عليه الصلاة والسلام واقف وطلحة بيصد بايده بجسمه وبكتفه ما فيش - 00:16:53ضَ

كانوا عدوا فيه سبعين ضربة بعد غزوة احد. لدرجة ان النبي عليه الصلاة والسلام قال اوجب طلحة وجبت له الجنة. خلاص ده شهيد يمشي على الارض المهم طلحة في مرة بقى. اللي هي كانت اصعب مرة فعلا. كان الصيف نازل على على رأس النبي عليه الصلاة والسلام. فصده بيده. فايده اتقطعت - 00:17:13ضَ

اللي هي الضربة اللي شلت ايده فعلا. صوابعه طارت فقال حس حاسس ان يعني زي اي كده عندنا. السلام عليكم. بيقولوا حس بدل ما يقول بدل ما دي اللي جت في دماغه على طول. طيارة صوابعك اكيد هقول يعني فقال اي يعني ما فيش حاجة - 00:17:31ضَ

وقال النبي عليه الصلاة والسلام لو قلت بسم الله لحملتك الملائكة. انت كان فاضل لك دي انت لو فعلا آآ العفوية وصلت بك ان انت زكرت ربنا وبصوابعك بتطير لا انت كنت يعني انا كنت هتنزل الملايكة تشيلك من ارض المعركة - 00:17:50ضَ

بس دي فلتت منك واحدة بس فلتت منه. فرقت قد ايه؟ فرقت كتير. فشوف انت كل ما بتنسى ربنا في موقف بيقع منك اجر كبير بتنزل منازل من الله. يا اما تشوف نفسك - 00:18:10ضَ

بيحصل خضة تلاقي نفسك كده واحد ايه يا لهوي يقعد يتفتف كده في راسنا كلنا. فاهم ازاي؟ والتاني يا خرابي والتاني يا اما في ايه يا عم؟ يعني هي ايه - 00:18:22ضَ

قلما في ناس سبحان الله فعلا مهما تلاقيه اتخض يقول لك بسم الله ده هيتخض آآ لا اله الا الله. اتخض سبحان الله نشوف حاجة حلوة الواحد يعمل ايه؟ الله - 00:18:35ضَ

ماشي برضو ده ذكر اسم ربنا بس هي جت معه. في احد يقول سبحان الله في واحد يقول الله ما شاء الله تبارك الله بسم يعني في واحد لسانه على طول في واحد لما يشوف كل ما يشوف حاجة - 00:18:49ضَ

تعجبه على طول اللهم بارك ربنا يبارك اللهم بارك ربنا يزيد ربنا يبارك والتاني ايه الحلاوة دي عندي بعد طبعا صاحبه يتحرق ويتدفن ربنا يبارك لك في يا رب وفاهم يعني افتكروا ساعتها بقى - 00:18:59ضَ

ففي ناس سريعة في الايه سريعة في الزكر دوت. فالشاهد اول حاجة احنا بنشوف امرأة عجيبة في الازكار لدرجة ان هي من كتر العفوية نسيت وزكرت ربنا قدام بنت فرعون - 00:19:13ضَ

وده موقف انت المفروض تعمل حسابه. معلش انا لو قاعد مخبي اسلامي عن الناس هخبيه الف مرة عن بنت فرعون فكوني وصلتي لعفوية ان انا بذكر ربنا قدامها لأ ده انت معدي لدرجة ان انت ما ملكتش لسانك فوقع المشط من هنا قالت ايه - 00:19:24ضَ

بسم الله. وكما جاء يعني انما الصبر عند الصدمة الاولى. فدايما الايه؟ الصدمة الاولى هي اللي بتقول لك انت ايه. فلما ايه؟ النبي عليه الصلاة والسلام قال للمرأة قالت اليك عني. شف رد الفعل الاولاني. اليك عني - 00:19:40ضَ

انك لم تصب بمصيبتي ده كلامها فلما عرفت نوع الرسول عليه الصلاة والسلام ندمت ان هي قالت له كده فراحت اعتزرت له وقال انما الصبر عند الصدمة ليه؟ الاولى. المهم ايه اول حاجة قلتها لما سمعت مسلا العفوية بقى يا جماعة واحد جا له خبر لا قدر الله فلان مات - 00:19:54ضَ

في واحد هيقعد يصوت ويعيط ويضرب الارض ويخبط دماغه في الحيطة. وبعد ما يهدوه يبدأ يقول انا لله وانا اليه راجعون مش ده خالص ده بعيد تماما. لكن في واحد اول ما جا له الخبر قبل الدموع قبل اي حاجة قبل ما يقوم قبل ما يتحرك قبل اي حاجة - 00:20:13ضَ

سكينة عجيبة انا لله وانا اليه راجعون. اللهم اجرني في مصيبتي واخلف لي خيرا منها. ثم يبدأ بقى ينفجر بقى بعد كده. يحصل اللي يحصل بعد كده. بس هو خد اللقطة اهم حاجة - 00:20:31ضَ

اللقطة الايه الاولانية انا عديت فيها ديت على طول يسمع اي مصيبة مش لازم موت اي مصيبة تمام فهم دول الايه؟ هم دول اهل الله على الحقيقة. حقيقتك تعرفها عند الصدمات الاولى وعند العفوية وعند المفاجآت. فاكتشف نفسك في هذه - 00:20:43ضَ

المواقف لما قالت لها البنت يعني آآ ابي يعني الله مين الله هذا بسم الله؟ ابي. قالت لا ربي وربك خلاص هي لقت ان خلاص الموضوع خلص وما فيش كلام ما فيش احتمال ان ايه ان انا اخبي اكتر من كده. ومش عايز ما ينفعش اقول لها اه - 00:20:59ضَ

ان كده ده تضليل تام. وهي خلاص هي قررت ان هي تتحمل وتصبر تتحمل وتصبر. هل كان آآ مسألة تانية مسألة فرعية؟ يعني آآ هي ليه مسلا ما اخفتش ايمانها؟ كان ممكن تكدب ده موقف لان هي متوقعة القتل طبعا - 00:21:17ضَ

دي مسألة بترجع مسألة مختلف فيها من اهل العلم هل الاكراه كان عذر؟ في من كان قبلنا ام لا يعني في من كانوا قبلنا قبل امة النبي عليه الصلاة والسلام كان عندهم حاجة اسمها - 00:21:35ضَ

اه الاكراه يعني ممكن لو واحد اه حس ان هو مكره يعني ايه؟ يعني متوقع القتل قال لي ان هو يقول كلمة الكفر عادي ولا ما لوش؟ دي مسألة خلافية. البعض قال ما كنش عندهم اصلا عذر بالاكراه. لان النبي عليه الصلاة والسلام قال رفع عن امتي - 00:21:48ضَ

عن امتي الخطأ عوفي لي عن امتي. الخطأ والنسيان وما ايه؟ وما استكرهوا عليه. واستدلوا بقول اصحاب الكهف انهم ان يظهروا عليكم يرجموكم او يعيدوكم ايه؟ في ملتهم. ما جابوش اختيار تالت مش اللي هو ممكن اتنين نقول نجاريهم بالكلام وخلاص. اما حنتقتل او حنرجع. لان هو ما فيش - 00:22:03ضَ

حتة في النص اللي هو ايه اقول وابقى ايه مكره والقلب مطمئن بالايمان. هذه مسألة فيها خلاف عموما. لكن هي لو كان فعلا القول الصحيح ان هو ما كانش عندهم - 00:22:25ضَ

اصلا عذر في الاكراه فهي كان لازم خلاص هترد. ما فيش حل. عشان كده هي صبرت للاخر. حتى لما عرضت على النار وعرض ولدها على النار ممكن واحد يقول طب هي ما قالتش الكفر ليه - 00:22:35ضَ

هلا خلصت نفسها زي عمار ابن ياسر مسلا. هل ده كان رخصة عندهم؟ الله اعلم آآ ولو كان رخصة عندهم ممكن تكون هي خدت بالعزيمة هذه العزيمة العزيمة عكس الرخصة. الرخصة ان انت تاخد الرخصة ربنا رخصها. انا لي ان انا اقول كلمة الكفر في حالة زي ديت. صح - 00:22:45ضَ

في حاجة اسمها العزيمة. العزيمة ولي ان انا اسبت وتحمل هي ممكن تكون حتى لو كان هناك عذر بالاكراه في الامم السابقة. لعل المرأة دي اختارت الايه؟ اختارت العزيمة. تمام يا شباب - 00:23:03ضَ

كل الاحوال هي اختارت ان هي تقول ربي ورب ابيك الله البنت طبعا انفجرت ما راعيتش اي حاجة. آآ وهكزا حال الناس ديت يبانوا في المعاملة الكويسة ناس كيوت وناس لطيفة وناس كويسة. تعال بقى انكشوا كده آآ قل كلمة ما تعجبوش - 00:23:16ضَ

تظهر كل امراض الدنيا في الناس ديت. اصحاب الاموال اللي واصحاب بقى الواجهات اللي هم بعيد عن ربنا. الناس دي مليئة بالامراض مليئة بالامراض. ما يغركش الشياكة اللي بتطلعوا بها - 00:23:33ضَ

الابتسامات والتصوير عند اعمال الخير كمية كبر كمية حقد كمية دنيا فظيعة بتبان بقى في المواقف وتسمع بقى اخبارهم لما بيختلفوا مع بعض بيبقى الوضع عامل ازاي. الشاهد يعني ان هي آآ قالت اخبر ابي قال لها ايه ماشي فاخبرته فدعا - 00:23:43ضَ

ايه الكلام اللي انا سمعته دوت؟ قالت له ربي وربك الله. صريحة جامدة جدا. نلحز في هزه المرأة يعني الاستعلاء الايماني يعني في عندها استعلاء ايماني غريب. قدام فرعون تقدر تقول كلمة زي ديت. هذا امر من الصعوبة بمكان يعني. مش سهلة ابدا ان انت تكلم اصلا فرعون. يعني - 00:24:01ضَ

يعني يعني سيدنا موسى عليه السلام قال ربنا اننا نخاف ان يفرط علينا او ان يطغى اه فرعون يا جماعة مخيف فعلا مخيف فعلا رهيب في فتك رهيب في بطشه. ربنا قال وفرعون زي الاوتاد - 00:24:21ضَ

ما كانش بيعذب عزاب عادي هنشوف المرأة دي المرأة عمل ايه في مراته؟ مراته. مراته عمل فيها ايه؟ دقها بالاوتاد مش بالاوتاد يعني يربط يربطها بحبل والوتد في الحبل. الوتد في الايد - 00:24:36ضَ

بيعدي من الناحية التانية. الوتد في الرجل نفسها لغاية ما يعدي من الناحية التانية. هي متسبتة باعضائها اللي عمل كده في مراته شف بقى عمل في دي دوبها في دوبها في الزيت - 00:24:50ضَ

تخيل موسى اصلا عارف ده ده بيحصل منه كان عجيب المرأة ديت عجيبة سبحان الله! وهو زي ما قلنا قبل كده هو موسى عليه السلام الحقيقة هو هو كان خايف قبل - 00:25:03ضَ

لكن لما لما حضر المشهد حصل ايه ما تخافش قلنا لا تخف انك ايه؟ انت الاعلى خلص الكلام معه وكلم فرعون عادي كانه ما كانش خايف وده يدلك على ان السبات بيجيلك في اللحظة اللي انت محتاجها - 00:25:14ضَ

المرأة ديت هي هي نفسها ازن هي مش عارفة هي قالت كده ازاي يعني اي حد لو قعد يحسبها هو انا ينفع اقول لفرعون ربي وربك الله لان هي بالفعل هي ما قالتهاش قبل كده - 00:25:31ضَ

الجملة دي ما راحتلوش ليه مرة مع نفسها وقالتها؟ لان ما حضرش الموقف اللي يستلزم زلك وهي ما كتش متخيلة ان هي تقدر تتحمل عواقب كلمة زي دي قدام فرعون - 00:25:43ضَ

وايمانها في اللحظة ديت كان على قد الوضع اللي هي فيه. لكن لما حضر وضع اخر واستلزم ايمان زائد انزل الله في قلبها ايمان جعلها تتحمل ان هي تقول كلمة زينة فرعون. وزي ما هنشوف كمان شوية لما الموضوع زاد كمان - 00:25:56ضَ

ارسل الله الينا دعم زائد بكلام الايه؟ الصبي. عشان كده دي من رسالة بنقولها لكل الشباب ما تقلقش. امشي في الطريق لربنا. خوفك اللي انت حاسه دلوقتي عشان انت برة - 00:26:14ضَ

كل ما تخش بتلاقي الدعم انزل الله سكينته على رسوله وعلى المؤمنين وانزل جنودا لم تروها. ساعتها لكن قبليها مش هيحصل طول ما انت ما دخلتش مش هيجي لك الدعم. انت واقف برة مفتكر ان جوة صعب - 00:26:26ضَ

لأ هو جوة سهل بس لو دخلت لو دخلت ان هزا الدين يسر. اللي دخل فيه يلاقي اليسر. طول ما انت برة شايفه صعب اول ما تخش جوة تلاقي بقى التيسير والدعم من الله سبحانه وتعالى. اللي عايز اقوله يعني - 00:26:43ضَ

ان الايه؟ ان هذه المرأة الطيبة اه قالت لفرعون ليه؟ الكلام دوت ولم تخف ايمانها. في بعض الروايات ان البنت لما قالت لها اه اولك رب غير ابي تمعر وجهها - 00:26:59ضَ

فيه ان المؤمن برضو بعفوية بيجد وجهه يتمعر عند رؤية المنكرات. ازا اردت ايضا تعرف قدر ايمانك فانظر الى حالك عندما ترى المنكرات لازم بعفوية يحصل لك كده ان انت تشمئز ان انت تتضايق فعلا. زي ما العكس بيحصل ازا زكر الله وحده اشمئزت قلوب الذين لا يؤمنون بالاخرة. كزلك المؤمن ازا ازا - 00:27:13ضَ

رأى المنكر يجد نفسه عفويا يشمئز. عفويا يتشد. عفويا يضطرب. واخد بالك؟ انت عندما ترى المنكرات. عندما تسمع الكلام المنكر كيف يكون حالك؟ فاحرص على ان يكون لك حساسية حتى لا يموت قلبك. انت لو رأيت المنكرات منكر ومنكر وهو ما تفاعلتش معه. ولو حتى بتمعر - 00:27:33ضَ

وجيوش قلبك ان يألف هذا الامر ثم يموت وبعد كده تكون انت زبون للي ايه؟ للمنكرات ديت والمؤمن يظهر في وجه الهداية. سعد بن معاذ بعد ما اسلم في اللي بعد لقاء مصعب نعمي. وهو راجع قال الناس فعرفنا وفي وجه الاسلام. زي ايه هو بيشوفوا ايه - 00:27:53ضَ

سبحان الله عرفنا في وجه الاسلام. الشاهد يعني ان ليه المرأة ديت واجهت فرعون عندها زي ما قلنا قدر كبير جدا من الاستعلاء الايماني والقوة الايمانية ان هي تواجه ان هي تواجه فرعون وما كان فرعون الا ان هو دخل في عملية البطش مرة واحدة كالعادة. هذه طريقة اهل الباطل ما عندهم نقاش. هو اساسا قال لها طمني ربنا - 00:28:10ضَ

قالت له يا رب يا رب ان شاء الله ما فيش بقى حوار بقى خلاص هو ما فيش اصلا حاجة اقدر اقولها. هو بينتقل على طول للي ليه؟ للبطش. تمام؟ وآآ كما قال فرعون قال فرعون وما رب العالمين - 00:28:30ضَ

امين عامل اللي عايز يعمل كأنه بيتناقش يعني. قال رب السماوات والارض وما بينهما ان كنتم موقنين فحاولي يعني ما هوش داعي يقولها قال لمن حوله الا تستمعون ما قلش حاجة. قال ربكم ورب ابائكم الاولين - 00:28:42ضَ

انا اقول بقى ها هتقول ايه بقى؟ وهو زنق وزنقة جامدة قوي. ربكم ورب ايه؟ ابائكم. يعني قبل ما فرعون يتولد ايه الكلام ما هو دي زنقة قال ان رسولكم الذي ارسل اليكم لمجنون - 00:28:57ضَ

وبعد كده جاب له بقى الدنيا كلها ما هو بيقول هزه الانهار تجري من تحتي قال رب المشرق والمغرب وما بينهما ان كنتم موقنين قال لئن اتخذت الها غيري لاجعلنك من الايه؟ من المسجد. دي طريقة الحوار مع دول. لان ما فيش اصلا حوار. ما فيش حجة. انت دائما انت الاعلى دائما. لا تهنوا ولا - 00:29:10ضَ

تحزنوا وانتم الاعلون. اعلونا بالحجة دائما. اعلونا بالايمان. اعلونا بالقوة الايمانية. الظالم والفاسد ما عندوش غير ان انت اما تسمع الكلام او البطش. هو ده الايه يبتدي الاول يسيسك وبعد كده يلجأ زي ما شفنا في الغلام اصحاب الاخدود قال اي غلام اي بني قد بلغ منك ما ارى انك تبرئ وعدي حاولي - 00:29:28ضَ

معي كده. لقاها ناشف انتقل على طول لمحاولة الايه؟ القتل. هو برضه هنا عمل نفسه ايه؟ ايه اللي سمعته عنك دوت؟ سمعت بتقولي كلام كده مش تمام. ايه ما تعالي بقى - 00:29:48ضَ

ما فيش تعالي طب تعالي هات بقى وهات ايه هاتها وهات ولادها وهات العيلة كلها ده بص هيفرتكها. تمام؟ وزي ما هنشوف كده ان هو طبعا اتعمل ببطش شديد مع - 00:29:58ضَ

ديت لان دي خدامة. مش مشكلة دي هينسفها وهو مش قلقان. لكن مع اسيا هيتردد شوية. هيخلي ناس يروحوا بها الصحراء بعيدة عشان ما حدش يسمع للناس دي يعني ايه؟ زي ما بيقول كده امرأة امرأة دولة يعني دي امرأة فرعون فالموضوع هيبقى كبير شوية. لكن دي ما سماش عليها زي ما بيقولوا كده جبهة - 00:30:08ضَ

وجاب ولادها وبدأ الموضوع الرهيب ان هو قال لها حاقتل ولادك ما كان منها ان هي سبتت ما فيش كلام. خد بالك هنا هنلاحز هنا ان المرأة ديت بترجعنا تاني لقضية فكرية ناقشناها كزا مرة وهي قضية الموازنات وفقه الواقع - 00:30:28ضَ

الموازنات فاكرين انه ناقشنا باستفاضة في غلام الاخدود لما كان اختياراته كلها مبنية على موازناته وناقشنا كل اختياراته في ضوء موازنات المصالح والمفاسد ورؤية هذه المرأة الآن ممكن واحد يقول طب هي تضحي بنفسها طب ولادها زنبهم ايه - 00:30:45ضَ

ليه تعمل كده في ولادك؟ طب تسيبهم هو خد بالك عرض علي ان ان هي تسيبهم. سواء هي رفضت. قالت لا. انا وولادي ما فيش ما هي هتسيبهم هسيبهم فين - 00:31:00ضَ

هتسيبهم لمين؟ هو كده كده هيقتلها هي خلاص هي كده كده مقتولة في حالي اخد اولادي معي ولا اسيبهم؟ ممكن واحد بالعقل الساذج؟ يقول لك سيبهم يا عم يعيشوا. حرام ويموتوا ليه؟ واتحرقوا ليه؟ والزيت وبتاع وينصهروا والكلام ده. حرام برضو ما - 00:31:12ضَ

ما يرضيش ربنا لأ ما خد الاختيار التاني. الاختيار التاني ان هم هيعيشوا كفار فيوم ارحم انه يموت مغلي في زيت تنحاس ولا يعيش كافر عشان تعرف انت النعمة اللي عندك عاملة ازاي - 00:31:27ضَ

النعمة اللي عندك دي تساوي كتير قوي نعمة الايمان ان انت ان واحد يعيش كافر ده يعني اسوأ اختيار في الحياة اسوأ خيار في الوجود. اقبح شيء في الدنيا انت يدوبوك في نحاس مزاب اهون من انك انت تعيش كافر. فالمرأة اختارت اختيار منطقي جدا - 00:31:45ضَ

يموتوا وكمان كلهم اغلبهم هيموت مش مكلفين هو تقريبا ما فيهمش حد بالغ يعني تمام؟ وهيموتوا كمان مش مكلفين يعني كمان ضامنين الجنة اوديهم على طول الجنة دلوقتي ولا يعيشوا كفار؟ - 00:32:02ضَ

ما فيش كلام ما فيش اختيار. فالمرأة عملت الموازنات المصالح والمفاسد. اعمال عادي جدا مرأة عادية بتعمل. ميزان المصالح والمفاسد ده ميزان معتبر. عند كل اهل الشريعة. بل هو كما سماه ابن القيم في كتابه العظيم الداء والدواء قال هي القاعدة الكبرى التي يقوم عليها الشرع. هي القاعدة الكبرى التي يقوم عليها الشرع هي الموازنة بين المصالح والمفاسد - 00:32:15ضَ

لان احنا نجد في الشرع الاوامر الشرعية اغلبها مش مبنية على خير محض وشر محض اغلبها بيبقى ما غلب خيره وما غلب شره. ما غلب خيره يعني يكون فيه الزام او يكون فيه امر او طلب ما غلب شر يكون فيه - 00:32:35ضَ

امر بالترك يعني. تمام؟ فكل حاجة بتعملها لها مصلحة ومفسدة. هو ممكن واحد يقول لك طب ما الصلاة بتضيع وقت. صح؟ تاخد وقت منك يعني. الصلاة فيها مجهود صح قصاد كده - 00:32:53ضَ

في رأيي اكتر الحج وقت اسبوع وفلوس قصاد كده خير اكتر تمام آآ العكس التعدد التعدد فيه ضرر على المرأة الزوجة الاولى صح طبعا فيه ضرر على الزوجة الاولى. لكن الضرر يعود على المجتمع لو كثرت النساء بلا زوج ان يحصل آآ فواحش وزنا اسوأ فالشرع - 00:33:05ضَ

الضرر الايسر على الضرر الاعلى. هي دي القاعدة اللي بيقوم عليها الاسلام المرأة دي شغالة بدماغ عادية فاللي بينكر قاعدة زي قاعدة اعمال المصالح والمفاسد جاهل جاهل بالشرع وجاهل بمواقف الصحابة ومواقف النبي عليه الصلاة والسلام في - 00:33:25ضَ

في غزوات كتير اعمل الايه؟ القاعدة ديت. المرأة شغالة معنا زي اللي ما اتعلمناه في كل الايه؟ القصص. اوصت فرعون قالت له بس انا بطلب منك طلب ان ولادي يدفنوا - 00:33:40ضَ

معي فاجاب طلبها وفعلا دفن اولادها معه. والقى الابن الاكبر سم اللي بعديه ثم اللي بعديه ثم اللي بعديه حتى وصل الى الى الرضيعة حينها تقاسم هو انت متخيل اصلا المشهد عامل ازاي؟ الابن مش بيتقتل عادي بيلقى بيسيح قدامها. فده امر شاق جدا. لكن سبحان من ثبته. سبحان من سبت فعله. يثبت الله - 00:33:50ضَ

الذين امنوا بالقول الثابت في الحياة الدنيا وفي الاخرة. فهي لما حققت الايمان كان لها الثبات في كل في كل مقام. فالشاهد يعني ان هي ثبتت فعلا ولغاية ما وصلت - 00:34:10ضَ

المرحلة الفتنة اعلى من ايمانها بقى. الفتنة اللي جاية دي اعلى من ايمانها. ان ياخدوا منها الرضيع هنا كانت حتنهار المرأة فعلا وحق لها ان تنهار طبعا ده لو رجل كان ينهار - 00:34:20ضَ

لكن سبحان الله زي ما قلنا كده ايه على قدر اهل العزم تأتي العزائم وتأتي على قدر الكرام المكارم. فاول ما بييجي لحظة الحاجة تجد المدد يأتي من الله. حتى اذا استيأس - 00:34:30ضَ

وظنوا انهم قد كذبوا. جاءهم نصرنا فنجي من نشاء. فالمرأة دي كانت خلاص اخر خلاص هتقول كلمة الكفر خلاص هنا بقى حصل حاجة خيال عجيبة. اه نطق الغلام قال يا امة الله اه اه انت على الحق اقتحمي ان عذاب الدنيا اهون من عذاب الآخر - 00:34:44ضَ

فاطمئن سيأتيك دائما آآ الثبات من الله في الوقت الايه؟ في الوقت المناسب لك المدد من الله في الوقت المناسب. زي ما شفنا في قصة حتى اصحاب الاخدود نطق غلام لما المرأة خلاص كانت تقاعست قال يا امة الله اصبري فانك على الحق. حتى القصة القصة اللي كانت حكيناها المرة اللي فاتت اللي هي جورج - 00:35:04ضَ

العابد كان لها بقية يعني جوريج العابد فيه غلام نطق فيه غلام تاني كان في القصة يمكن ما كانش وقت ان احنا نزكره في بقية قصة او حديس جوريج العابد ذكر النبي عليه - 00:35:25ضَ

والسلام. وكان امرأة تحمل ولدا لها. صغير تلقمه سديها لسه رضيع فمرت مر رجل ضخم ضخم والناس قاعدين يثنوا عليه. فقالت اللهم اجعل ابني مسل هزا وترك الثدي وقال اللهم لا تجعلني مثله - 00:35:35ضَ

ثم مروا بامرأة يضربونها لانها زانت وصرخت قالت اللهم لا تجعل ابني مسلها فترك الثدي وقال اللهم اجعلني مسلها ثم قال يا امة ان الرجل الاول كان جبارا مفسدا ان هو بيتعامل معاملة كويسة بس هو مفسد وجبار. واما المرأة فما زنت وما سرقت وانما كانت مظلومة فقلت اللهم اجعلني مثلها. فدايما عند - 00:35:54ضَ

ربنا بيرسل الايه؟ الرسائل ديت. تمام؟ فاللي عايز اقوله ان هذه المرأة يعني مرأة بتحطنا في حرج كبير جدا كرجال فضلا عن فضلا عن نساء سبحان الله وهذا يعني يدلك يعني على يرد على السؤال لماذا يبتلينا الله - 00:36:19ضَ

لماذا لم ينجيها الله زي كل القصص ربنا سبحانه وتعالى له الحكمة في ان يختار ما يشاء. مؤمن قال ياسين اتقتل. مؤمن قال فرعون وقاه الله سيئات ما ايه في انبياء قتلوا في انبياء عاشوا في انبياء مكنوا كداوود وسليمان وعاشوا عزة وماتوا اعزة وفي انبياء يعني طارت راسهم - 00:36:35ضَ

تمام؟ وكائن من نبي قاتل معه ربيون وهكزا. فالشاهد يعني طب ليه؟ ليه؟ عشان عشان تعرف ان القاعدة ان كل ده عند ربنا واحد ما فيش هنا يعني الاختيار اللي ربنا اختاره لك ان انت تكون ممكن او تكون مستضعف - 00:36:56ضَ

ده مش معناه ان انت هنا حلو وهنا وحش كل الاختيارات متاحة انما الحاجة الوحيدة اللي تقول لك انك كويس سباتك بس ثباتك على الدين في حال الملك او في حال الاستضعاف - 00:37:13ضَ

في حال ان ربنا نجاك او في حال ان انت خلاص على وشك الموت ما اعطاه الله لك من الايمان والثبات هو ده قدرك عند الله سبحانه وتعالى عشان كده الناس بتقيم بموازين دنيوية بيعتقدوا دايما ان الايه ان الصح او الخير انك مفروض بقى ان هي السعيدة بتاعة الافلام والمسلسلات ربنا ينجيه والظالم - 00:37:26ضَ

يموت والكلام ده لا مش ضروري عادي عادي ممكن النبي هو اللي يموت والزالم هو اللي يعيش. كل ده مش كل ده مش فارق. لان الحكمة من البلاء حصلت لكل في كل الاحوال. اولا بالنسبة للايه - 00:37:46ضَ

بالنسبة الحكمة الاولانية ان ربنا يرفع قدر المبتلى دوت. يظهر كرامته عليه ان هو يثبته للنهاية. ان هو يرى منه ما يحب من الصبر الدعاء واليقين والاستغاثة والتوكل عليه. تمام؟ ان الله سبحانه وتعالى - 00:37:58ضَ

يكون اعطى للظالم المهلة التي لا يمكن ان يكون له عذر بعدها ان الله يملي للظالم حتى اذا اخذه لم يفلته. تمام؟ وما اصابكم يوم التقى الجمعان فباذن الله. وليعلم المؤمنين وليعلم الذين - 00:38:17ضَ

نافقوا تمام؟ وعلشان تحققوا كلمة الله على الايه؟ على الكافرين وعلشان تمضي سنة الله سبحانه وتعالى. تمام واحيانا بيكون الابتلاء عشان الناس تفوق. ممكن اصلا الابتلاء بييجي على الناس اصلا مش الصالحين الجامدين يعني بالعكس فاسدين. يمكن علشان يعودوا الى الله سبحانه وتعالى. تمام - 00:38:31ضَ

ما اصابكم من مصيبة فمه كسبت ايديكم. ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت ايدي الناس ليذيقان بعض. الذي عملوا لعلهم يرجعون. فعموما البلاء دائما له حكم عظيمة نفس البيت دوت كان فيه المرأة التقية النقية اسيا. واسيا بلا شك افضل من الماشطة. اسيا بلا شك افضل من الماشطة. لان الحديس دل على زلك ولم - 00:38:52ضَ

يكمن من النساء الا اربع. آسيا قيل انها آمنت من الاول. يعني من اول دعوة موسى آمنت. وقيل ان هي آمنت بعد ما حصل قصة الماشطة ديت وان الماشطة دي هي سبب - 00:39:13ضَ

ايمان اسيا لما شافت سباتها شافت ايمانها وقيل ان ربنا ارى اسيا في في مراحل تعذيبها بيت الماشطة غير بيتها بقى يعني اراها ما الذي حصل للايه؟ للماشطة. ماشطة زي ما احنا شايفين النبي عليه الصلاة والسلام مر مر في رحلة الاسراء - 00:39:28ضَ

شامة له ريحة طيبة. اشمعنى ليه؟ ليه الماشطة بالزات لها رائحة طيبة؟ لان الماشطة احترقت واحتراق الجسد له رائحة عفنة شواء مش احتراق لأ احتراق احترقت لغاية ما ما طلع رائحة رائحة تفحم - 00:39:51ضَ

تفحم شيء بشع رائحة ملأت كمكمة المكان برائحة عفنة كان جزاءها رايحة اطيب رائحة في الجنة رائحة الماشطة. وابنائها والجزاء دائما من جنس العمل. جعفر لما اتقطعت دراعاته الاتنين كان له - 00:40:06ضَ

جناحان يطير بهما في الايه؟ في الجنة والله لا يضيع اجر المحسنين ابدا. اسيا لما شافت الايه المشهد دوت شافت سبات المرأة مع اضف الى زلك علمها بموسى وعلمه مهدي فرعون - 00:40:20ضَ

مقاسيا عندها معلومتين من اخطر ما يمكن احسن واحدة عارفة موسى واكتر واحدة عارفة ايه؟ عارفة جوزها ده جوزها. يعني ما لو استخبى على الناس كلها هي عارفاه عارفاه في ادق تفاصيله. عارفاه - 00:40:31ضَ

في اكل وفي شربه وفي مرضه وفي دخوله الخلاء وفي الجماع وفي التفاصيل كلها عارفة ضعف وعارفة نقط ضعف وعارفة عيبه وعيوبه كلها اللي هو لو لو كل الناس صدقت ان انت رب اولها مش ممكن زوجتك تصدق الكلام دوت. تمام؟ ممكن تخدع الجماعتك ما تخدعش زوجتك. ودي قاعدة مهمة انك انت يمكن ان تخدع الجميع. لكنك لا يمكن ان - 00:40:43ضَ

زوجتك لان الجميع يعرفون عنك شيء ولكن الزوجة تعرف عنك ايه؟ كل شيء. يمكن ان تتجمل للجميع لكن لا يمكن ان تتجمل للزوجة لمدة طويلة. قد تتجمل لفترة ما. ولكن لا تستطيع ان تتجمل لفترة طويلة. في وقت ما ستظهر الايه؟ الحقيقة. بعض الناس يقول لك يجوز يتغير هو ما تغيرش. هو كان دي قوم - 00:41:03ضَ

فترة طويلة فقط. مراتي مش هي دي اللي انا خطبتها. هي قاومت بس لفترة طويلة. لكن هي ديت اللي انت اخترتها وهي ديت اللي انت اتجوزتها. لزلك آآ دايما شهادة المرأة في زوجها هي هي اعظم شهادة. ودايما ما اقول اذا اراد الانسان ان يعرف نفسه على الحقيقة فليسأل زوجته. تمام؟ والعكس ازا ارادت المرأة ان تعرف نفسها على - 00:41:24ضَ

فلتسأل زوجها ما ترى في من عيوب ما ترى فيها مميزات. ولتأخذ الامر بجدية. والعكس الزوج ياخذ الامر بجدية بس المرأة طبعا تكون منصفة يعني كده بنقول تسألها في وقت يكون فيه تجرد ما فيهوش بقى لا هي عايزة منك حاجة فتجاملك ولا هي زعلانة منك فتطغى. ولكن تكون في وقت ايه متوسط كده تكون الدنيا رايقة. وفعلا - 00:41:44ضَ

او مش مش لازم مش لازم تكون فيه زعل هي مسلا بعفوية قالت لك على فكرة ان انت فيك كزا. خد الكلام بجدية ما تدافعش عن نفسك ده انت بجد - 00:42:04ضَ

تقول كل الناس ما بيقولوش علي كده انت الوحيدة اللي بتقولي علي كده. اه. كل الناس مخدوعين. هي اللي عارفة الحقيقة هي الصح وكلهم غلط اتعامل بجدية مع رأي زوجتك ازا كانت فعلا منصفة يعني - 00:42:16ضَ

بالعكس بالعكس امرأة فرعون لا يمكن ان تخدع بفرعون هي اول واحدة كفرت به طبعا اه على الاقل كت طول الفترة دي مش مصدقة وسايباها يعني ما خلاص ما لكن لما ظهرت دعوة موسى - 00:42:30ضَ

وهي اصلا الصق الناس بموسى. ودي اكتر واحد بتحبه في حياتها قرة عين لي ولك. وقيل ان هي ما كانتش بتنجب اصلا. وقيل ان هي كانت بتنجب بنات. فالمهم القصة المشهورة ان هي قالت قرة عين لي ولك لا تقتله. والزاهر من السياق طبعا - 00:42:42ضَ

اسيا امرأة قوية اصلا قوية شخصية قوية جدا. بدليل ان هي قدرت تمنع قتل موسى تمنع مين ؟ تمنع فرعون نفسه ان هو يقتل موسى. وده مسألة ان فرعون كانت مش مستحيل يشوف صبي في الزمن دوت في السنة دي ما يتقتلش. فهي قدرت بقوتها وسلطانها ان هي تقول ايه؟ تقول لا تقتلون - 00:42:57ضَ

وفعلا ما حدش قتل ولا فرعون ان هو تجرأ انه يكسر لها كلب. واضح ان هي جلدة. لا قوية فعلا. قوية قوية الشخصية. فده زاهر جدا في سباتها بعد بعد كده هيكون عامل ازاي. الشاهد يعني - 00:43:15ضَ

اه اه برضو كلمة كلمة اسيا الجميلة لما قالت عسى ان ينفعنا او نتخذ ولدا. اه اه حسن الظن في الله في الوقت ده انا في عرام النعمة ما كانتش حاجة لسه في الوقت دوت. لكن حسن زنها في الله نفعها. رجاءها في الله نفعها. عسى ان ينفعنا. ينفعنا دي سابتها حتى عامة. ينفعنا - 00:43:28ضَ

ففعلا انتفعت من موسى اعظم انتفاع. عسى ان ينفعنا او نتخذه ولدا. حتى فرقت بين اتخاز الولد والنفع. لان النفع ممكن يتعدى مسألة الايه ان بقى لي ولد والكلام دوت. فكان موسى من انفع شيء لها. لان هو الذي انقذها من النار فعلا. وهي كان سبب في دخولها الايمان ووصلها للمرحلة الضخمة دية اللي هي - 00:43:48ضَ

افضل واحدة في او من افضل اربعة في تاريخ النساء. كان بسبب موسى عليه السلام. عسى ان ينفعنا. وتأمل في رقة المرأة ان هي اصلا واضح من كلامها انها امرأة تقية - 00:44:08ضَ

آآ متواضعة. لو انت لو انت آآ لقيت طفل صغير مش هتقول عسل هتقول عسى ان ننفعه عسى ان ننفعه ان ننقذهم اللي هو فيه احنا لما بتلاقي فقير بتدي له حاجة تقول عسى ان انا انفعه بالصدقة - 00:44:22ضَ

لما بتلاقي واحد ما محتاج خدمة منك عسى ان انا انفعه بوقتي وبوجاهتي وبكلامي الناس اللي شايفة الحقائق ما بيشوفش كده. هو شايف ان هو اللي نفعك مش انت اللي نفعته - 00:44:38ضَ

ان انت اقصى حاجة قدمتها له ايه؟ خدمة دنيوية وهو لما قبل منك الخدمة ديت نسترسل معكم بوداكي خدمة ايه انت اديته دنيا واداك اخرة. مين اللي نفع مين لما تدي فقير صدقة هو اللي نفعك - 00:44:51ضَ

لما لما زميلك احتاجك في حاجة هو اللي نفعك انه اداك الاخرة انت اديته دنيا المرأة واضح ان هي نضيفة زي ما بيقولوا كده من جوة. حاجة جميلة. عسى ان ينفعنا - 00:45:06ضَ

او نتخذه ولدا فكان رجاؤها مع التواضع مع يعني حسن زنها في الله هو ده اللي جبر معها في الايه؟ في النهاية. الشاهد يعني الناس آآ ليه آسيا افضل من افضل من المانشطة - 00:45:18ضَ

لسبب قوي جدا. اسيا الفتنة اللي هي فيها اعظم بكثير جدا جدا جدا من الماشطة عدة اسباب. اولا اسيا زات مال انت عارف يعني ايه امرأة فرعون انت عارف معي فلوس قد ايه - 00:45:32ضَ

انت متخيل ملكها عامل ازاي واصلا شخصية كمان يعني اللي هي امرأة دولة فعلا انت متخيل السلطة عاملة ازاي متخيل القوة عاملة ازاي؟ انت متخيل ممكن كلمة واحدة تعمل ايه؟ انت متخيل فتنة الموضوع ده عاملة ازاي - 00:45:53ضَ

هي بتطلع من ايه دي واحد مال رهيب جدا زات سلطان وده صعب. دايما اكتر ناس بيكفروا الملأ. قال الملأ الذين كفروا لما سأل ابو سفيان من يتبع ضعفاء الناس ام اشرفهم؟ قال ضعفاؤهم. قال كذلك اتباع الانبياء. ما نراك اتبعك الا الذين هم - 00:46:08ضَ

ارازلنا فدايما اصعب ناس يلتزموا الاغنيا لان انت ده بيخليه هيضحي بحاجات تمام؟ فالتضحية دي صعبة فبالتالي ما بيلتزموش فكونها طلعت مش بقول لك واحدة غنية عادية امرأة فرعون يا جماعة انت متخيل الوضع عامل ازاي؟ تمام؟ اضف الى زائد ان هي - 00:46:30ضَ

لا شك انها شديدة الجمال ده متوقع والماشطة خدامة او كده ما كنتش متوقع ان هي تكون بيليه. ودايما الجميلة فتنتها اصعب من اللي مش جميلة لو قلت لواحدة مسلا جميلة جدا اتحجبي - 00:46:45ضَ

غير لما تقول لواحدة متوسطة الجمال اتحجبي دي بتكون قرارة ممكن اسهل. تانية بتقعد تحسب كتير ما جمالي طب ما بتاع. الكلام الحلو اللي كان بيتقال لها مش هتسمعه بيبقى فيه - 00:47:00ضَ

في منازعة جواها غير الايه؟ غير المنازعة ديت. امرأة فرعون طلعت من حاجات كتير قوي زائد ان هي مش بتطلع بس انت عارف لو هي مسلا آآ زي مصعب ابن عمير مسلا هيطلع من الغنى وخلاص هيروحوا للصحابة وخلص خلص الدنيا بس - 00:47:10ضَ

هيصبر بس على النقلة دي كان الموضوع ماشي. بس هي مش طالعة من كده ورايحة هتسيب قصر الفعال وتمشي دي طالعة للعزاب الرهيب. يعني النقلة نفسها مش مش مش طبيعية. اطلع من الملك والسلطان والجمال والحشم والخدم دي البنت عندها في واحدة بتسرح لها شعرها. امال هي عندها ايه - 00:47:27ضَ

طالعة من كل ده على اوتاد الدق فيها على عذاب رهيب من فرعون. على صخرة هتترمى عليها كل ده قبلته اسيا امرأت فرعون بتقول كل حاجة ممكنة ما فيش واحد يقول لي اصل انت ما تعرفش ظروفي ايه. قاسم رائد في العالم بتقول اقتل الزروف. ما فيش حاجة اسمها زروف. الزروف دي وهمة عندك - 00:47:47ضَ

ما فيش حاجة اسمها آآ انا اصل انا اصل انا ما ينفعش التزم اصل انت ما تعرفش الدنيا ايه؟ الدنيا عاملة ازاي معي. يوسف كان ملتزم في السجن. انا نراك - 00:48:07ضَ

من المحسنين كان ملتزم في الملك. قالوا له اخواته ان هم ما يعرفوش. انا نراك من المحسنين. صح؟ سعد ابن معاذ كان سيد قومه. اسلم ولم يبالي بكل الحسابات انا اسلمت واللي مش هيظلم - 00:48:16ضَ

عبدالله بن سلام اسلم وقال للنبي عليه الصلاة والسلام اليهود هيشتمونا هيشتموا ابويا هيشتموه بص هيدمروني بس قل لهم بس عبدالله بن سلام ومستعد يواجه الناس دي كانت جامدة كده انت انت للاسف مش احنا مش عندناش استعداد نواجه. ونعتقد ان ان الزروف دي انا ما اقدرش - 00:48:29ضَ

اصل في البيت عندي اصل انت مش عارف اصحابي اصل انا وضعي اصل آآ مع الفلوس مع الوقت كل ده انسى اسيا بتحطم كل الايه؟ كل الوهم دوت. تمام؟ اسيا بتقول ان بعض الناس آآ بيعتقد - 00:48:47ضَ

ان ليه؟ ان الملتزمين دول هم ايه؟ هم ناس اغلبهم بقى مرضى نفسيين معقدين. آآ اللي بيلتزم بس هم البنات اللي ايه القبيحة اللي مش حلوة ده كل المنقبات دول عشان بس هي شكلها تلاقيها بتداري شعرها ولا بتداري - 00:49:04ضَ

الكلام ده خبر الصلاة ما لهاش علاقة بكده ملهاش علاقة ممكن تكون اقبح واحدة مش ملتزم وشفنا طبعا نمازج علمانيات ما ينفعش اصلا دي واحدة يعني انت مين انت فاهم ازاي اللي هو الحجاب مش فاضي انت اصلا اتحجبي ليه ما فيش اصلا فيعني - 00:49:20ضَ

في نفس الوقت واحدة تانية ملك الجمال. ملك الجمال فعلا وعارضة ازياء ومش بتلتزم. وبتتحجب وبتتوب. امرأة فرعون لما بتقول لك ان الملتزمين مش ما التزموش هربا من كدر الدنيا وهربا من ضنك المعيشة فراحوا لجأوا التزام كده عشان يطبطبوا على نفسهم ويعبدوا ربنا لا - 00:49:41ضَ

ده اختيار اختيار ما لوش علاقة بمستواك الاجتماعي اصلا. ده منة من الله هبة من الله. فاللي رزق الالتزام رزقوا من الله اصلا. فعشان كده سواء ممكن يبقى غني ممكن يبقى فقير فقير. ممكن يبقى اي حاجة. ظروف اسيا لم تمنعها من الالتزام - 00:50:01ضَ

زروف اسيا لم تمنعها من الالتزام. موسى عليه السلام نفسه تربى في قصر فرعون. يوسف عاش في قصر مليء بالسفالة وقلة الادب والنساء صعبين رغم زلك طلع رمز للعفة آآ عليه السلام فاللي عايز اقوله ان انت ما تبررش لنفسك القصة ديت. تمام - 00:50:19ضَ

اسيا امرأة فرعون آمنت وذكر الله تعالى فيه في كتابه صرحت لفرعون انها امنت لما سألها تمام؟ آآ انه عارف كده وقالت له ان هي امنت مهددة توعد ما استجبتش لدرجة ان هو امر جنوده ان هم يأخزوها الى الصحراء - 00:50:37ضَ

ويجعلوا لها الاوتاد فعلا عملوا لها الاوتاد اربع اوتات في اربع اطراف. وكان يمر عليها كل يوم كل يوم يعدي عليها ترجعي عن دينك تقول له لأ يروح ماشي تيجي لها تاني وقل لهم عزبوها يعزبوها. نرجع لها تاني. ترجعي عن دينك؟ تقول له لأ - 00:50:59ضَ

لدرجة اخر يوم قال لهم انا النهاردة هسألها. ما جاوبتش القوا عليها صخرة ضخمة القوا عليها صخرة ضخمة صغرة وهنموتها خلاص. بعد ما امشي ايه ارموا عليها الصخرة دي وتنتهي - 00:51:18ضَ

وفعلا وهي سامعة تخيل بقى سامعة كل دوت. هنا بقى بدأت الايه نفس موقف المرأة ان خلاص بقى يعني انت وصلت لمرحلة الموضوع بقى هيبقى صعب. صخرة ضخمة صحراء اوتاد الايمان - 00:51:32ضَ

في الاخر انا لي احتمال ولي درجة. ولغاية دلوقتي قبل ما يتقال الصخرة ما كانش فيه لسه حاجة لزيادة ايمان. هي مستحملة لغاية دلوقتي. هيجي فتنة اكبر هيبتدي مدد اعلى. ايه المدد الاعلى؟ انها رأت بيتها في الجنة - 00:51:44ضَ

في رواية انها رأت بيتها في الجنة لما آآ اراها الله بيتها في الجنة كانت ترى بيتها في الجنة لدرجة ان هم لما رفعوا الصخرة لكي يلقوها عليها هي لم ترى الصخر اصلا. انما كان بينها وبين الصخرة حائل - 00:51:59ضَ

هي مش شايفة الصخرة. انما رأت الايه؟ كانت ترى بيتها في الجنة. لورى ان فرعون وهم بيرفعوا وهم وهو داخل عليها في اللحظة اللي كانوا هيلقوا عليها الصخرة. نظر اليها وجدها تضحك - 00:52:14ضَ

مبتسمة وقال اترون هذه المجنونة نهم بقتلها وتضحك وش هو مش شايف هو مش واخد باله شايف ايه مش انت مش موجود اصلا هو ما فيش حد موجود دلوقتي هي ترى بيتها الان في الجنة لانها قالت ربي ابني لي عندك بيتا في الجنة ونجني من فرعون وعمله. وحين القى بالصخرة ورد في بعض كاميرا يؤدي فيها اسرائيل - 00:52:26ضَ

يعني ان الله قبض روحه قبل ان تصل الصخرة اليها. تخيل بقى ايه الجمال دوت؟ يعني يا اسطى ما حستش باي حاجة؟ قعدت شايفك طول الوقت ده شايفة البيت في الجنة - 00:52:47ضَ

وقيل انها كانت الملائكة تظللها من حر الشمس. لان كانت في الصحراء القوا عليها الصخرة فما كان منها الا ان فاضت روحها الى الله سبحانه بدون ان تشعر باي شيء. وهي اللي قالت رب ابني لي عندك - 00:52:57ضَ

بيتا في الجنة. ايه اللي مصبر المرأة ديت مصبرها؟ استحضار الاجر. عشان كده في بعض الايه الاثار ان الحاجات اللي اصلا ثبتتها من البداية ان ربنا قراها في في الله اعلم في منام ام ماذا؟ منزلة ماشطة ابنة فرعون. ايه اللي حصل فيها؟ بعد ما ماتت. فده اللي خلاه اصلا - 00:53:12ضَ

في مرحلة الايه؟ الثبات لغاية ما ربنا قراها بيتة هي نفسها في الايه في الجنة. فالانسان لن يترك هذه الامور الا ان يستحضر الاخرة اعظم من استحضره للدنيا. هو كلنا احنا عارفين ان الاخرة وعارفين ان الجنة هي الجنة دي هي جنتك برضو - 00:53:32ضَ

الاداء مختلف. الاداء مختلف لان الاستحضار مختلف. يعني هي مشكلتك دايما مش في ان مشكلتك ايمانك ضعيف بس الجنة يا الجنة. النار هي النار الدنيا هي الدنيا. ما فيش اي حاجة بتتغير - 00:53:51ضَ

ليه فيه ناس ثبتت وناس ما سبتتش. فرق في حضور المشهد ان تعبد الله كأنك ايه؟ تراه. فيه واحد فينا عارف ان فيه اخرة. بس يعني دي معلومة موجودة عنده وحافزها. بس هي مش مش حاضرة - 00:54:04ضَ

مش واضحة. لكن طول النهار بيتعامل مع دنيا. دنيا اهي قدامي وشايفها ولامسها وموضوع كبير. فاختياره دايما بيبقى اختيار دنيوي. لان هو بيقول لك حاجة كبيرة ملموسة احسن من حاجة في ايه؟ جوة خالص. فاول حاجة في دي اداله الدنيا. زي ما انت مسلا تكون عندك في جهازك - 00:54:17ضَ

عندك آآ ملفين ملف انت حاطه على الديسك توب على الشاشة كده بره وملف حاطه في فايل هيدين في فولدر دي جوة تحت ما حدش فاكر هو فين اصلا. وهدم يعني فاهم - 00:54:34ضَ

فلما اجي انا اقول لك عايز عايز منك ايه برنامج حلو كده من اللي عندك هتجيب لي هتفتح تلاقي اللي على الديسك ستوب تقول خد ده برنامج ده لطيف مش هيجي في بالك اصلا تجيب الايه - 00:54:46ضَ

لسة هدور جوة في في بروجرامز في انا مش فاكر اصلا اسمه ايه ايه اللي حضر في ذهنك؟ اللي على الديسك توب مش دي الفكرة واخد بالك الدنيا دنيا والاخرة اخرة. بس هم فين - 00:54:56ضَ

لما الدنيا تبقى عندك على الديسك توب والاخرة هيدين هي موجودة هي مش موجودة ولا موجودة موجودة. انت كافر بها؟ لا انت شلت البرنامج؟ لا بس هو فين؟ هيدن دي المشكلة - 00:55:10ضَ

انت مخبيه في ناس بقى عندها حضور غير عادي. هو على قلب الدنيا. خلى الدنيا ديت هي اللي هدم بالنسبة له. هو مش شايفها. هي موجودة. موجودة. انا بلبس واكل زيكم - 00:55:22ضَ

وقلبي ازيكم ومعي فلوس زيكم ومعي عربية زيكم متجوز زيكم عادي بس هدم بالنسبة لي انا مش مش شايف الكلام دوت. انا كل عيني حاطط على الديسك توب ليه؟ الاخرة هي دي اللي قدامي. من اصبح والدنيا هامة. عليه ايه؟ من اصبح والاخرة هم - 00:55:34ضَ

ديسك توب عليه هو ده الكلام. واخد بالك؟ فده ده الفرق اللي بيخلي الاداء في الاخر مختلف احنا كلنا واحد كل الناس ياخده. فبايعه نفسه فمعتقه او موبقه. ايه الفرق من الاتنين؟ الفرق ده - 00:55:49ضَ

شايف ايه؟ وده شايف ايه؟ رغم ان الدنيا دنيا والاخرة. بس الفرق في نضارة. الفرق في عينك انت. انت شايف ايه؟ فالمرأة دي لما قالت رب ابن لي عندك بيتا فاستحضار - 00:56:01ضَ

ده مش هيجي بتمارين يوجا انما هيجي ببزل قراءة قرآن كتير حضور دروس كتير تدبر كتير آآ مجالسة صالحين كتير. مجالسة الناس بيتكلموا في الاخرة كتير. الابتعاد عن عن الحاجات اللي بتفتنك في الدنيا صور وفيديوهات وناس طول النهار بيتكلموا في الموضوع دوت هدي الجو ده شوية - 00:56:11ضَ

تلاقي نفسك بقيت عايز الاخرة. لو جبنا عيل صغير بيقعد في كتاب طول النهار بيحفزه في قرآن وبتاع. وجيت قلت له نفسك فيه يقول لك نفسي اختم قرآن. هات نفس الولد ده حطه في بيئة تانية كل العيال بابجي ومش عارف ايه - 00:56:33ضَ

لو لعب وهزار وبتاع نفسك ايه يقول لك نفسي ايه؟ نفسي اشحن الباقة. يعني يعني ايه هو نفس الولد بس احنا حطيناه في مكان ايه؟ مكان مختلف. انت حطيت نفسك فين - 00:56:45ضَ

هتبقى احلامك شبهي ليه ؟ شبه المكان دوت رب ابن لي عندك بيتا في الجنة. لاحز كمان العندية ديت. عندك مش قالت رب ابني بيتا عندك دي مستوى تاني من الشوق والشوق الى لقائك - 00:56:55ضَ

عندك ربنا لما وصف قال والسابقون السابقون اول حاجة وصفها ايه اولئك ليه؟ المقربون وبعد كده في جنات النعيم العبرة بالقرب. القرب ده دنيا تانية خالص عندك دي خلت صبرها رهيب. يا رب لو البيتزا عندك بقى كمان لا ده انا اصبر واصبر واصبر - 00:57:11ضَ

عندك بيتا في الجنة. مين فينا فكر في المعنى قبل كده؟ مين فكر ان همته تبقى عالية لدرجة ان هو مش عايز بيت عند ربنا؟ لا. عايز عندك اقرب ما يكون لك - 00:57:30ضَ

اسألك ايه لذة النظر الى وجهك والشوق الى لقائك في غير ضراء مضرة عايز تبني لك بيت في الجنة ابني مسجد من بنى لله بيتا بنى الله له بيتا في الجنة. عايز بيت في الجنة اقرأ سورة الاخلاص عشر مرات - 00:57:42ضَ

من قرأ سورة الاخلاص قل هو الله احد عشر مرات حتى يختمها بنى الله له بيتا في الجنة. تلاتة عايز بيت في الجنة. لا قدر الله ازا مات لك في يوم ولد او عزيز فقل الحمد لله. انا لله وانا اليه راجعون. يقال لك ابنوا - 00:57:58ضَ

بعبدي بيتا وسموه بيت الحمد عايز بيت في الجنة وازب على اتناشر ركعة سنة في اليوم والليلة. قال النبي عليه الصلاة والسلام من ثابر على اثنتي عشرة ركعة في اليوم والليلة بنى الله له بيتا في الجنة وهي السنن الرواتب المعروفة. عايز بيت في الجنة ممكن التزم - 00:58:13ضَ

بدعاء السوق لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت. وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير. ورد في بعض الروايات ان من قالها بنى الله - 00:58:35ضَ

له بيتا في الجنة آآ كده قلنا خمسة فاضل تلاتة عايز بيت في الجنة تلاتة في حديس واحد. انا زعيم ببيت في ربض الجنة يعني اسفل الجنة لمن ترك الميراث - 00:58:45ضَ

الجبال اللي هو ما لوش فايدة ولو كان محقا وانا زعيم ببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب ولو كان مازحا ما تكدبش حتى لو بتهزر وانا زعيم ببيت في اعلى الجنة لمن حسن - 00:58:57ضَ

خلقه ترك الجدال الذي لا فائدة منه ترك الكزب حتى في المزاح حسن الخلق دول تمن اسباب لو عايز تبني لنفسك بيت في الجنة اختار قالوا اختارت الدار الجار قبل الايه؟ قبل الدار. فدايما اختار الجار - 00:59:14ضَ

قبل الدار قبل الدار. سبحان الله! فهذه امرأة عجيبة يعني تحسسنا فعلا قد ايه احنا قليلين جدا. وده بيفتح لنا باب باب عظيم جدا باب باب يعني دور النساء في في في في حياة في يعني عموما في التاريخ الاسلامي. فلو - 00:59:32ضَ

الانسان تأمل في هزا الباب يعني يجد الباب ده باب ايه؟ آآ باب رهيب باب شيق جدا وهو دور النساء في في الاسلام. الحقيقة يعني همة النساء المسلمات يعني ليس لها مثيل - 00:59:52ضَ

آآ المرأة المسلمة التاريخ لا طالما كان له دور كبير هم الان عايزين يهمشوا دورها. عايزين بس يقنعوها ايه المساواة مع الراجل. انزلي اشتغلي انزلي اعملي بتاع. بس هو ده بيستهلكوها في حتة - 01:00:11ضَ

آآ بغض النظر اللي محتاج غير اللي مش محتاجة بس المرأة كان لها دور ضخم جدا في الاسلام المرأة كانت بتتعلم وتعلم كانت اه عابدة كانت معلمة كانت مربية كانت كانت حاجات كبيرة قوي وحاجات اللي انا بقولها دي كانت حاجة ايه مش مش الصغيرة لأ الموضوع - 01:00:26ضَ

كان اكبر مما تتخيله لدرجة ان ان واحد زي ائمة كبار كان شيوخهم نساء غير الرجال طبعا. يعني امام كبير زي ابن عساكر. ابن عساكر راجل امام كبير معروف. في الحديث وفي غيره - 01:00:46ضَ

ابن عساكر. ابن عساكر قالوا كان يلقب بحافظ الامة كان له بضع وثمانون شيخة شيخة بس ده ابن عساكر بس كان له حاجة وتمانين شيخة. في الايه؟ في الحديث والفقه والكلام ده غير شيوخه من الرجال. ده ده شيوخ نعساكر بس. ما لك بقى ابن تيمية - 01:01:02ضَ

قرأ على كم امرأة كان كان الموضوع ده عندهم كبير كان الامة الاسلامية مالية بالنساء زوات العلم. حتى الامام الذهبي الامام الذهبي الف كتاب اسمه ميزان الاعتدال في نقد الرجال - 01:01:26ضَ

ميزان الاعتدال ده كان جاب فيه ايه بس؟ جاب فيه الضعفاء من المحدثين. يعني عمل كتاب بس عشان يقول مين الضعفاء في المحدثين؟ الكتاب كله رجال ما فيهوش امرأة واحد - 01:01:40ضَ

ذكر الاف الرجال الكتاب دوت وبعد كده في الاخر الكتاب قال كلمة تكتب بماء الزهب. هي شرف لكل امرأة قال في اخر الكتاب قال وما علمت من النساء واحدة اتهمت - 01:01:54ضَ

ولا من تركه ان الانسان بيبقى ضعيف في الحديس امتى؟ لو متهم في دينه او حفز ضعيف يقول ما علمت امرأة اتهمت في دينها ولا ولا تركوها وكما يقال ما حفظ حديس النبي عليه الصلاة والسلام - 01:02:07ضَ

مثل النساء. والامام ابو مسلم الفراهيدي كان يكتب عن سبعين امرأة ولو زهبنا الى امرأة عظيمة كعائشة رضي الله عنها وارضاها يقول ابو موسى الاشعري ما اشكل علينا نحن اصحاب الرسول عليه الصلاة والسلام كنا نسأل - 01:02:24ضَ

وعنه عائشة فنجد علمه عند عائشة رضي الله عنها وارضاها. وقال مسروق كانت عائشة تحسن الفرائض يعني المواريث ولقد رأيت الاكابر من اصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يسألون عن الفرائض. عطاء ابن ابي رباح قال كانت عائشة افقه الناس - 01:02:41ضَ

الناس رأيا قال الزهري لو جمع علم الناس كلهم وامهات المؤمنين لكانت عائشة اوسعهن علما قال الامام الذهبي مسند عائشة بلغ الفين متين وعشرة حديث اتفق لها البخاري ومسلم على مائة واربعة - 01:03:02ضَ

وسبعين حديثا. فادي السيدة عائشة رضي الله عنها وارضاها. لو جينا ده في منزلة العلم. تخيل بقى كلمة عن سيدة زي السيدة النفيسة. اه رضي الله عنها وارضاها رحم الله رحمة واسعة. نفيسة كانت السيدة نفيسة مشهورة. كانت بنت - 01:03:22ضَ

بنت الحسن ابن زيد ابن الحسن ابن علي. يعني هي هي بنت الحسن ابن زيد ابن الحسن. ابن علي ابن ابي طالب. وكانت امرأة يعني الناس دي لازم تدرس كانت لازم تدرس صيغ هؤلاء الايه؟ الكبيرات. كانت كما يقولون رحمها الله واكرمها من الصالحات زاهدة تقية نقية تقوم الليل - 01:03:38ضَ

تصوموا النهار تكثر البكاء من خشية الله. حتى قيل لها ترفقي بنفسك لكثرة ما رأوا منها. فقالت كيف ارفق بنفسي وامامي عقبة لا يقطعها الا الفائزون. حجت ثلاثين حجة وكانت تحفظ القرآن وتفسيره - 01:04:01ضَ

وحكي عنها انها اقامت في مصر فكانت تحسن الى الناس والى الجزمة والى الزمنة والمرضى وعموم الناس. وكانت عابدة زاهدة كثيرة الخير. وكانت في الشافعي رحمة الله عليه. لما وصل الشافعي الى مصر احسنت اليه واحسنت استقباله - 01:04:18ضَ

في مصر وحين مات الشافعي طلبت ان يدخلوا جنازة الشافعي الى بيتها في الجنازة الشافعي في مصر كانت عاملة ازاي جنازة الشافعي في مصر عدت على بيت نفيسة وقالت لهم تدخلوا لي الجنازة جوة البيت اصلي عليه. واستجابوا لطلبها. ودخلوا الجنازة جوة بيتها وصلت عليه وبعد كده كملوا الايه - 01:04:37ضَ

كملوا الجنازة. ومن اخبارها العجيبة انها آآ اقامت يعني هرع اليها اهل مصر. اشتكوا من ظلم احمد بن طولون. احمد ابن طولون كان هو اللي ماسك مصر في الوقت ده. وكان له بعض المظالم يعني. طبعا مزالمه - 01:04:58ضَ

دي يعني كانت الحاجات اللي هي الخفيفة يعني حق ظلم احمد بن طولون فقالت لهم متى يركب؟ يعني بيعدي امتى الراجل دوت؟ بس تخيل انت اهل مصر رايحين يشتكوا لمين؟ نفيسة يقولوا لها يا احمد طولين زالمنا خد لنا حقنا. كانت امرأة قوية - 01:05:13ضَ

قوية الايمان ما لهاش حل. قالت لهم قولي له الموكب بتاعه بيعدي امتى؟ انا مش هروح له. ده انا هستناه قدام الناس كلها الموكب بتاعه بيعدي امتى ؟ فقالوا لها في غد - 01:05:25ضَ

فكتبت رقعة كتبت الطلبات رقعة وقفت بها في طريقه. ثم لما مر قالت يا احمد ابن طولون عادي كده فاهم يا احمد ابن طولون فلما رأى عرفها نفيسة بنت الحسن ابن زيد. فنزل من على الفرس - 01:05:38ضَ

واخز منها الرقعة وقرأها. كتبت له بس عشان ما تتكلمش كتير. قال فازا فيها كتبت له ايه؟ ملكتم فاسرتم وقدرتم فقهرتم واخا وردت اليكم الارزاق فقطعتم. هذا وقد علمتم ان سهام القدر نافذة غير مخطئة. لا سيما في قلوب اوجعتموها - 01:05:54ضَ

واكباد جوعتموها واجساد عريتموها. فمحال ان يموت المظلوم ويبقى الظالم. اعملوا ما شئتم فانا صابرون. وجوروا فان واظلموا فانا الى الله متظلمون. وسيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون قال فعدل من يومه الى ان مات - 01:06:14ضَ

ما زلمش حد من بعدها تخيل دي مرأة يا جماعة دي مرأة كانت يعني سبحان الله وكان الامام الشافعي يسمع عليها الحديث من وراء حجاب وطلب من منها ان تدعو لهم. الامام الشافعي كان يزهب الى السيدة نفيسة. ويطلب منها ان تدعو له. لما حضرتها الوفاة كانت صائمة - 01:06:34ضَ

قالوا لها افطري انت مريضة جدا. افطري. قالت وعجبا انا منذ سلاسين سنة اصوم فالقى الله مفطرا في اليوم الزي اموت فيه هذا والله لا يكون وخرجت روحها الى الله سبحانه وتعالى وكانت اخر اية قرأتها كل من ما في السماوات والارض - 01:06:56ضَ

قل لله كتب على نفسه الرحمة ثم ماتت رحمة الله عز وجل عليه وادي امرأة من من امرأة عجيبة وهي آآ المشهورة في الزمان اه ربيعة العدوية رحمة او رابعة العدوية رحمة الله عز وجل عليها. كان لها اخبار يعني كثيرة كما يقول عبدالله بن عيسى - 01:07:15ضَ

دخلت على ربيعة العدوية بيتها فرأيت على وجهها النور وكانت كثيرة البكاء فقرأ رجل عندها اية من القرآن فيها ذكر الجنة والنار فصاحت ثم سقطت ودخل عليها رجل وكانت ساجدة. فلما احست - 01:07:44ضَ

به رفعت رأسها قال الرجل فرأيت موضع سجودها كهيئة ما المستنقع من الدموع فقالت يا بني الك حاجة؟ قال جئت اسلم عليك. فبكت كانت امرأة كبيرة جاوزت السبعين قال سترك الله - 01:08:02ضَ

استرني لا تخبر احد بما رأيت. ودعت بدعوات ثم قامت الى الصلاة من صرفته؟ يعني كانت امرأة عجيبة اه رحمه الله رحمة واسعة. يعني عايز اقول ان اخبار النساء المسلمات آآ يعني يعني من القصص العجيبة يعني المرأة كانت كانت عالمة كانت عابدة كانت مربية يعني كل عظماء الاسلام - 01:08:19ضَ

انما صنعتهم الرجال. ما الذي صنع عمار؟ انما هي سمية هي التي ربت عمار. هو اللي شاف امه بتتقتل وصبرت حتى النهاية عشان كده عمار طلع شخصية قوية جدا في النهاية بسبب بسبب الايه؟ بسبب الام. انس ابن مالك. سبب انس ابن مالك هي ام سليم. امه ام سليم - 01:08:42ضَ

اتجوزت بعد كده ابو طلحة. هي دي هي دي ام انس. آآ انس مش مش ابن ابو طلحة انما آآ ما لك ابوه اسمه مالك اسمه مالك ولها قصة يعني ان ام سليم اسلمت - 01:09:00ضَ

وكان انس ابن مالك صغير رضيع فعادت الى البيت فاخبرت زوجها باسلامها فنهاها عن ذلك وقال لا تفسدي علي ولدي فامسكت بالرضيع وقالت قل اشهد ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله وهو رضيع اصلا لا يتكلم. فغضب منها وخرج من البيت - 01:09:15ضَ

وخرج الى بعض السفر فقتل قتله بعض الاعداء وبقيت ام سليم تربي انس بن مالك رضي الله عنه وارضاه الى بعد حين ابوطلحة تقدم لها لزيجتها قالت انت رجل كافر وانا امرأة مسلمة. ولا يمكن ان اقبل بك. وان كان مثلك لا يرد يا ابا طلحة. مثلك لا يرد. في الوضع الطبيعي. ولكن انت كافر وانا مسلما - 01:09:32ضَ

قال ما تريدين؟ قالت تشهد ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله. قال افعل. فاسلم وحسن اسلامه فلما تيقنت من حسن اسلامه قبلت وتزوجته. وبعد كده نفسها اللي حصل معها الموقف الرهيب ان ابو طلحة خلف منها ولد بعد كده - 01:09:58ضَ

ده اخو انس من ناحية الام. والولد ده مات بعد كده. وهي دي الموقف ام سليمة لما تزينت لزوجها لما عاد الى البيت وتزينت وجامعها وبعد كده قالت له ارأيت لو ان قوما اعاروا قوما عارية سلفوا ناس سلف ثم ارادوا ان يستردوا عريتهم الم ان يدعوهم - 01:10:12ضَ

قال لا. قالت فاحتسب ولدك راح اشتكى للنبي عليه الصلاة والسلام قال له عملت عملت وعملت. فالنبي عجب من فعلها وقال بارك الله لك ما في ليلتكما. فرزق بعد ذلك رزقا - 01:10:29ضَ

طيبا واسعا. فهذه ام سليم يعني ام سليم من اعجب الامهات ام معاوية بن ابي سفيان. ام معاوية بن ابي سفيان يعني كانوا معاوية يا جماعة معاوية. فكانوا يقولون يعني شوفوا معاوية النباهة. فكانوا يقولون يعني لو عاش معاوية لساد قومه - 01:10:42ضَ

وقالت ثكلته ان لم يسد الا قومه ما ينفعش ما ينفعش الكلام ده معي معاوية ما يسودش قوم قال ثكلته ان لم يسد الا قومه. فعلا معاوية صار بعد كده ايه يعني امام المسلمين كلهم وهي مربته على كده مربية من الاول ان انت ما ينفعش تبقى سيد قومك بس. تخيل انت طالع نمرة واحد في الامة. تمام - 01:11:00ضَ

وآآ هذه ام معاوية رضي الله عنها وارضاها. لو حكينا بقى عن عن الامهات فلو جينا ام الشافعي ودور ام الشافعي في نشأة ام البخاري في نشأة الامام البخاري سر الامام البخاري الامام البخاري فقد بصره وهو صغير. وهو صغير لسه لسه طفل صغير فقد - 01:11:25ضَ

فامه كانت تدعو له وكانت ترجو من الله ان يكون عالما. وقد تدعو له الله ان يرد عليه بصره. وكانت تبكي بكاء مرير على هذا الامر هي كانت ترجو هذا الفتى ان يكون عالما كبيرا. حتى استجاب الله لدعوته. ورأت في المنام رأت في المنام ابراهيم عليه السلام. جاءها في المنام. وقال يا هذه - 01:11:45ضَ

لقد رد الله بصر ابنك. فقامت من نومها فوجدت الامام البخاري قد رد الله له بصره. وكانت امرأة عابدة زاهدة صالحة معروفة بالفقه وكانت كثيرة الدعاء فكانت سببا في وجود الامام العظيم البخاري رضي الله عنه وارضاه. فدور المرأة - 01:12:05ضَ

المسلمة دور رهيب. وهمة المرأة المسلمة في الاسلام همة عجيبة. المرأة التي كانت تصرع وكانت تتكشف. قالت يا رسول الله ان يصرع ان يتكشف. فادعو الله لي هل فادعو الله لي ان يشفيني؟ قال ان شئت دعوت الله فشفاك. وان شئت صبرت ولك الجنة. قالت بل اصبر - 01:12:28ضَ

بل اصبر ولكن ادعو الله لي الا اتكشف. هذا الذي نريده من نساء المسلمات. انت لك دور في العلم في التعلم وفي التعليم. لك دور في العبادة وفي الصدقات وفي العمل الاجتماعي والعمل الصالح. لك دور في الاشغال التي تحتاج المرأة بشرط الانضباط والالتزام. لك دور في - 01:12:46ضَ

تربية وادي اخطر دور على الاطلاق اهم دور على الاطلاق. الشافعي هو سر امي البخاري سر هو الام وانس ابن مالك عمار ابن ياسر كل دول لهم اسرار السر دائما في - 01:13:06ضَ

الام نريد الام اللي تطلع علينا الناس ديت. انا مش مش عايز واحدة تبقى هي الشيخة الفلانية. لأ رب لنا الشخص اللي يطلع كده دور المرأة في حيائها في عفافها في ادابها في اخلاقها في دورها الاجتماعي الضخم - 01:13:19ضَ

اللي احنا عايزينه منها نختم هذا الدرس الموجه يعني ان كان اكثر للنساء. ولكن نختم بهذه الابيات التي نهديها. نختم بهذه الابيات التي نهديها لكل بنت نقول فيها رسالتي رسالتي يا ابنة الاسلام والحسب - 01:13:35ضَ

اليك من عقل استاذ وقلب ابي يا من هديت الى الاسلام راضية وما ارتضيت سوى منهاج خير نبي. يا درة حفزت بالامس غالية واليوم يبغونها للهو واللعب يا حرة قد ارادوا جعلها امة غريبة العقل لكن اسمها عربي. هل يستوي من رسول الله قائده دوما - 01:13:54ضَ

اخر هاديه ابو لهب واين من كانت الزهراء اسوتها؟ ممن تقفت خطى حمالة الحطب اختاه لست ببنت لا جزور لها. ولست مقطوعة مجهولة النسب انت ابنة العرب والاسلام عشت به في حضن اطهر ام من اعز ابي. فلا تبالي بما يلقون من شبه وعندك العقل - 01:14:21ضَ

ان تدعيه يستجيبي. سليه من انا. ما اهلي لمن نسبي؟ للغرب ام للاسلام والعرب؟ لمن ولائي؟ لمن حبي؟ لمن عملي؟ لله ام لدعاة الاثم والكذب؟ وما مكاني في دنيا تموج بنا؟ في موضع الرأس ام في موضع الذنب؟ هما سبيلان يا اختاي - 01:14:46ضَ

يا اختاهما لهما من ثالث فاكسبي خيرا او اكتسبي سبيل ربك والقرآن منهجه. نور من الله. لم يحجب ولم يغب. في ركبه شرف الدنيا وعزتها. ويوم سنبعث فيه خير منقلب فاستمسكي بعرى الايمان وارتفعي بالنفس عن حمأة الفجار واجتنبي ان - 01:15:06ضَ

رذيلة داء شره خطر. يعدي ويمتد كالطاعون والجرب. صوني حياءك من الايمان فاتخذي من حليك يا اختاه واحتجبي. ويا لقبح فتاة لا حياء لها. وان تحلت بغالي الماس والذهب. ان الحجاب - 01:15:32ضَ

الذي نبغيه مكرمة لكل حواء ما عابت ولم تعب. نريد منها احتشاما عفة ادبا يريدون منها قلة الادب لا تحسبي ان الاسترجال مفخرة. فهو الهزيمة او لون من الهرب. ما بالانوسة من عار لتنسلخي. منها - 01:15:52ضَ

منها وتسعي وراء الوهم في سربي. ما بالانوثة من عار تنسلخي منها وتسعي وراء الوهم في سربي. ولا لست قادرة ان تصبحي رجلا. ففطرة الله اولى منك بالغلب يا رب انثى لها عزم لها ادب فاقت رجالا بلا عزم ولا ادب. وان هوى بك ابليس لمعصية فاهلكيه - 01:16:14ضَ

استغفاري ينتحبي بسجدة لك في الاسحار خاشعة سجود معترف لله مقتربي وخير ما يغسل العاصي في مدى معه والدمع من تائب انقى من السحب سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك - 01:16:41ضَ

- 01:17:01ضَ