تجارب الزمان

قصة وليمة جابر بن عبدالله للنبي ﷺ في يوم غزوة الخندق | للشيخ الحويني

أبو إسحاق الحويني

عشان تعرف الصحابة دول كيف كانت منزلتهم يعني خلينا احنا كده. النبي صلى الله عليه وسلم موجود معنا. اذا المت اية ملمة تعتبر محلولة طالما النبي موجود اية ملم يعني شوف اه الصحيحين من حديث جابر ابن عبدالله الانصاري. والصحابة بيحفروا الخندق - 00:00:00ضَ

غابوا تلات تيام لا ياكلون اكل خفيف جدا لا يعد اكلا يعني. فكان من عادتهم اذا الواحد منهم جاع كان يربط الايه؟ الحجر على بطنه بحيس ان هو يسنده انت عارف ساعات الواحد لما يكون ضهري بيوجعه يقوم يعمل ايه؟ سمادة كده. ممكن يحطوا له آآ خشب ممكن يحطوا له حديد ممكن يحطوا له فايبر. اي حاجة - 00:00:32ضَ

يقوم لما يمشي يبقى ايه؟ يبقى ماسك ضهره. فكان الصحابة لما الواحد منهم يجوع ومش قادر يقوم يصلب طوله كده وهيمشي محني لأ يقوم رابط الحجر على ايه على بطنه عشان يقدر يدي له ايه ؟ قوة - 00:01:00ضَ

فكان الصحابة بعضهم يربط الحجر على بطنه اما النبي صلى الله عليه وسلم فكان رابط تلت حجارة على بطنه وهم عمالين يحفروا في الخندق قابلتهم صخرة كبيرة كده بيكسروها بالفوس ما بتتكسرش - 00:01:17ضَ

مين اللي يحل المشكلة دي ؟ النبي عليه الصلاة والسلام فقال جابر فجئت النبي صلى الله عليه وسلم فقلت يا رسول الله كدية عظيمة حجر كبير يعني لا تعمل فيه المعاون. يكسر فيها بالنفوس ما بتكسرش. قال فقام النبي صلى الله عليه وسلم معي - 00:01:34ضَ

اعرف في وجهه الجوع فامسك به الفأس وقال بسم الله فضربها فكانت كثيبا اهين ها كتيبا اهلي اتحولت لرملة يعني. اول ما ضربها الضربة دي هو بقى لما شاف النبي صلى الله عليه وسلم في وجهه الجوع قلبه وجعه مع ان هو جعان هو كمان - 00:01:57ضَ

بس قلبه وجعه قال يا رسول الله ائذن لي ان اتي البيت فاذن له فذهب الى امرأته قال ماذا في البيت؟ عندك اكل ايه يعني قالت لي ما عنديش حاجة - 00:02:23ضَ

هو صاع من شعير الصاع من شعير انت عارف اربعة امداد. يعني اربع ايه المد زي كف الايدين كده اربعة امداد. هو ده اللي عندها من الشعير وما كانوش الغلة والكلام اللي فينو والدقيق ده كانوا بيشوفوه خالص. النبي صلى الله عليه وسلم ما ياكلش في حياته. ولا رآه بعينه - 00:02:39ضَ

كما قالت عائشة رضي الله عنها قالت مات النبي صلى الله عليه وسلم ولم يأكل خبزا مرققا قط مرققة انت عارف الرقاق؟ احنا بنسميها الرقاق؟ اهو ده الخبز المرقق ما كلوش ولا شافوا بعينه. ولا رأى منخلا بعينيه. المنخل انت عارف اللي بيحلل الدقيق والكلام ده ما شافوش اطلاقا. كان اكلهم ايه - 00:03:02ضَ

من الشعير ييجي يدق الشعير ويعملوا فطائر كده ولا بتعملوا قرص كده وبتاع وياكلوه عارف ما عنديش غيرك صاع من شعير وعناق عناق زي جدي كده صغير يعني قال لها طيب اخبزي دوقي بقى الشعير وقام دابح الايه - 00:03:27ضَ

ده بحجتي اللي عنده ما هو ما عندوش غير كده على اساس ان ايه؟ قال لها يعني آآ جهزي حالك كده. وانا هاجي انا والنبي صلى الله عليه وسلم واتنين تلاتة. قالت له لا تفضحني - 00:03:51ضَ

برسول الله صلى الله عليه وسلم ومن معه تجيب لي تلاتين اربعين واحد ولا بتاع الحكاية كلها خمس انفار ياكلوا بس فما تروحش تقول له كده قدام الناس ان انا عازمك على الغدا لأ واشوشه - 00:04:04ضَ

ها تيجي في ودنه كده وتقول له ايه انا عندي بس آآ يعني شوية شعير بساط كده وجدي صغير كده على قدنا احنا الاتنين فتعال انت وبعض اصحابك ففعلا جابر قام رايح هناك ووشوشه برضه في اذن النبي صلى الله عليه وسلم قال له الكلمتين دول قال - 00:04:19ضَ

قال جابر واذا النبي صلى الله عليه وسلم يصيح في اهل الخندق يا اهل الخندق هلموا قد صنع لكم جابر طعام قال فادركني من الحياء ما لا اعلمه الا الله. هياكلوا ايه دول ؟ ده الخندق كانوا الف رجل - 00:04:39ضَ

الف رجل بالتمام والكمال فعرق وحيروحوا ياكلوا ايه؟ يروحوا جدي قد كده هو وشوية فطائر ولا شوية قرص قال فدرك من الحياء ما يعلمه الا الله على طول النبي صلى الله عليه وسلم قال لهم تعالوا جم ايه كلهم؟ امرأة جابر ايه؟ طبعا جابر النبي صلى الله عليه وسلم قال له ايه؟ اذهب اليها الى امرأتك - 00:05:00ضَ

فمرها لا تخبز حتى اجيب ولا تضع اللحم على البورما في البورما على النار يعني حتى اجيب جه بقى النبي صلى الله عليه وسلم الف واحد. الست سمعت دب دب دب دب. بتبص لقت ايه؟ الف واحد. فهتاكله منين دي - 00:05:28ضَ

قالت لجابر ايه؟ بك وبك. يعني ييجي ويتحط عليك يعني بالبلد الكلمة اللي احنا بنقولها. ايه اللي انت عملته ده؟ هو انت مش عارف ان احنا عندنا هي جدي صغير وبتاع الكلام ده - 00:05:50ضَ

هل اخبرت النبي صلى الله عليه وسلم بما عندنا من الطعام؟ قال لها ايوة قالت قال فسكنت اول ما قالت له اول ما قال لها ان النبي صلى الله عليه وسلم عارف سكنت بقى - 00:06:04ضَ

وهدي قلبها النبي صلى الله عليه وسلم جاء اين العجين؟ جابوا العجينة ليخبزوه. فبصق فيه وبارك اين اللحم؟ جيء بالبرمة. فبصق فيها وبارك. اخبزه. جاء نساء من الانصار يخبزوا بقى بيساعدوا ما الف واحد - 00:06:18ضَ

يقول جابر فاقسم بالله انهم تحولوا وتركوه وكانوا الف رجل وان العجين ليخبز كما ما هو وان اللحم على البرمة كما هو الف رجل يأكل من صاع من شعير وجدي يأكله الف رجل والعجين زي ما هو - 00:06:44ضَ

هو الصاع زي ما هو. والبربة زي ما هي فهو يعني الملفت للنظر قول جابر رضي الله عنه لامرأته قال لها هل عندك شيء لقد رأيت الان شيئا ما لي عليه صبر - 00:07:15ضَ

رأيت الجوع بوجه النبي صلى الله عليه وسلم. مع ان هو جائع هو كمان لكنه كان اغلى عندهم من انفسهم وما يعملش القصة دي العجيبة الا الحب. بس - 00:07:35ضَ