مقاطع وعظية شبابية

لو عايز تعرف إنت مش عارف تتوب ليه .. اسمع القصة دي ! | د . حازم شومان

حازم شومان

الشباب يا جماعة مش عايز يتوب. البنات يا جماعة مش عايزة تلتزم. اول فتنة انت بتعرض ليه؟ اول فتنة بتناديها ما بتلاقيهوش جنبك. الواحد كان قاعد هيتجنن. يا ترى الحل ايه؟ يا ترى اللي وصلنا للدرجة دي ايه؟ يا ترى - 00:00:00ضَ

شباب مش عايز ليه وبتدبر في قصة قارون في سورة القصص في القرآن الكريم؟ لقيت كلمة قلت هي دي واقع الشباب بالزبط هي دي السبب. لقيت كلمة فخرج على قومه في زينته. متخيل معي مشهد موت القرون - 00:00:20ضَ

اجمل بنات في الدنيا جايبهم ممشيهم حواليك. اقوى شباب وجنود في الدنيا جايبهم ممشيهم حواليه. صور باكتات لفلل وشاليهات قدام الناس صور الاملاك بتاعته. الدهب والمجوهرات والجمال والدنيا. وهو ماشي كل شاب شاف المنزر ده. اه يا جامد. كل بنت شافت - 00:00:40ضَ

المنزر ده هي دي الناس اللي عايشة. كل واحد شاف المنزر ده اه يا نجم. يا اخواننا لما فرعون علق الصحرا وقطع جسمهم وقتلهم قدام الناس الناس دخلت في الدين. لما فرعون قال على موسى اقتلوا ابناء الذين امنوا معه. الناس دخلت في الدين. لما فرعون جاب سبعين الف ساحر. صح - 00:01:00ضَ

او اعين الناس واصطرابوهم. الناس دخلت في الدين. ولكن لما قارون خرج على قومه في زينته. ما عادش حد عايز يدخل قل في الدين. ما عادش حد عايز يلتزم. كتير من المنقبات بقى بيراودوا نفسهم يخلعوا النقاب ولا لأ. كتير من الشباب بقى بيفكر يجيب موس ويجيب دقنه زيرو. كتير من الشباب - 00:01:20ضَ

مش كتير من الشباب ما حدش حد عايز يتكلم في الدين. الدين فجأة بقى خناقة. الدين فجأة بقى صعب. الدين فجأة بقى الكلمة اللي على لسان كل شاب اول ما تقول له التزم - 00:01:40ضَ

ما اقدرش الدين فجأة بقى الكلمة اللي بترعب كل شاب لما تيجي تقرب منه اوعى تقول لي سيب. اوعى تقول لي تب. اوعى تقول لي سيب اللي انت فيه. قارون فهمها يا جماعة - 00:01:50ضَ

اذ قال له قومه لا تفرح قال لهم لا تفرح. هو انتم مش فاهمين الدنيا ماشية ازاي ؟ انا مش هارد عليكم. انا مش هاتكلم معكم. انا هانزل الزينة بتاعتي بالخزائن اللي ما فاتحها تنوء بالعصبة وللقوة. لما هارون خرج على مش خرج الى قومه. على شايفين - 00:02:00ضَ

النجم اللي بينزل في الحفلة كأنه جاي من فوق والكل بيبص له اه يا نجم. اه يا كبير. نبقى سوبر ستارز زيك ازاي؟ شايفين المنزر وهو بيبهر الدنيا بالزينة اللي عنده اول ما خرج على قومه في زينته قال الذين يريدون الحياة الدنيا يا ليت لنا مثل ما اوتي - 00:02:20ضَ

قارون هي دي الكلمة اللي الشباب بيقولها دلوقتي. هي دي الكلمة اللي البنات بتقولها دلوقتي. يا اخواني اهل الباطل فهموها. خرجوا الشباب في رحلات طلابية برة. افتحوا لهم نصيحة عالمية افتحوهم على الفيسبوك وعلى اليوتيوب وروهم الدنيا. وروهم كل حاجة عشان لما ينزل واحد يكلم شاب في الشارع. الشاب اول ما بيجي له بيقول له - 00:02:40ضَ

اوعى تقول لي سيب اسيب ايه ؟ هي بنت! هو انت بتكلمني عن بنت! ده اوبن بوفيه بنات على الفيسبوك وعلى اليوتيوب. هو انت بتكلمني عن واحد دي ماسورة طافحة من النساء في كل مكان. كلمني عن مين ؟ اسيب مين ؟ اسيب الاف مؤلفة من الصور اللي محطوطة على الفيسبوك للبنات - 00:03:00ضَ

ولا صور نجمات هوليود بعد ما شفتهم ولا صور البنات بتاعة الكليبات وبتاعة المغنيات وبتاعة الممسلات ولا البنات اللي شفتهم في الجامعات والنوادي والشوارع هي بنت! هو انت بتكلمني عن اغنية! اسيب الهيب هوب ولا السوفت بيوزيك ولا الرام والميتال والجاز! ولا اوكا واورتيجا! ولا اغاني الحب العاطفية! ولا الاغاني - 00:03:20ضَ

الاجنبية ولا الكليبات انت بتكلمني عن ايه ؟ هو انت فاكرنا زي زمان؟ هي عادت تسريحة شعر واحدة. الشاب اللي عامل بنك بهارد جل وخايف يصلي لحسن السجود يبوظ له البنك بتاعه. الشاف اللي عامل سبايكي وبينقط بالقطارة الماية على راسه ساعة الوضوء. احسن الجل بتاعه يبوز من الوضوء. الشاف اللي - 00:03:40ضَ

فيكم شعره كل شهر وخايف انه يتوضا احسن شعره يتحرق بالميه. ومش راضيين يصلوا عشان شعرهم. انت مش عارف الدنيا بقت مفتوحة قد ايه. انا انا نفسي ابقى مغني زي تامر. او ابقى لعيب زي ميدو. او ابقى مقدم برامج كبير زي باسم يوسف. انا نفسي اعيش حياتي. انا نفسي ابقى صاحب برج من الابراج دي. انا نفسي - 00:04:00ضَ

يبقى عندي عربية فور بيفور انت بتكلمنا في ايه ؟ انا الدين هيبقى قيد في حياتي. انا عايز اعيش الدنيا. ايماست ليف ماي لايف يا ليت لنا مثل ما اوتيت - 00:04:20ضَ

البنت اللي ماشية مكسرة الدنيا والشباب بيبص لها. يا ليت لنا مسل ما اوتي الشاب اللي ماشي بالعربية بتاعته. والبنات كلها بتبص عليه. يا ليت لنا مسل تؤتيه اصحاب الابراج واصحاب الشاليهات واصحاب العمارات. يا ليت لنا الدنيا - 00:04:30ضَ

عباس لو تايه في الطريق مخنوق حاسس به حباس حبايبي - 00:04:50ضَ