طحن المنصرين ورد شبهات زكريا بطرس
هل يفصل القرآن أحيانا تفصيلات لا داعي لها؟ النور ٦١ مثالا ! | فاضل سليمان
التفريغ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. طيب في هذه الحلقة هنتكلم عن ان القرآن دي شبهة طرحت ايضا من اه انا ما سمعتهاش منه هو نفسه الاخ احمد لكن سمعتها من احد ضيوفه في احد الفيديوهات بيقول القرآن فصل في قضايا كثيرة لا تحتاج الى تفصيل زي سورة النور - 00:00:00ضَ
يعني ايه ربنا يقول لنا ليس على الاعمى حرج ولا على الاعرج حرج ولا على المريض حرج ولا على انفسكم ان تأكلوا من بيوتكم او بيوت ابائكم او بيوت امهاتكم او بيوت اخوانكم او - 00:00:21ضَ
في اخواتكم او بيوت اعمامكم او بيوت عماتكم او بيوت اخوالكم او بيوت خالاتكم وما ملكتم مفاتحه او صديقكم ليس عليكم جناح ان تأكلوا جميعا او اشتاتا اذا دخلتم بيوتا فسلموا على انفسكم تحية من عند الله مباركة طيبة. كذلك يبين الله لكم الايات لعلكم تعقلون. خليني اقول لك على حاجة - 00:00:32ضَ
من حوالي خمس سنين من اول ما جيت آآ بريطانيا آآ احدى المهتديات الى الاسلام اللي بتدي دروس في المساجد قالت لي انا عايزاك في حاجة اياك انا عندي شبهة مش لاقية لها حل ابدا. ايه ؟ قالت لي في اية واحدة في القرآن مجنناني. ايه ؟ قالت لي الاية دي - 00:00:49ضَ
انا ما كنتش محتاجة اية تنزل من فوق سبع سماوات عشان تقول لي ان ينفع اكل في بيت خالي وبيت خالتي وعمي وعمتي مسكت الاية دي وقعدت اقرا فيها مش عارف الحل ايه - 00:01:06ضَ
قلت الله هو انا بقرا الاية ليه المفروض اقرا السياق ارجع لورا شوية. لقيت قبلها تلات ايات كلها بتتكلم عن الحياء يا ايها الذين امنوا ليستأذنكم الذين ملكت ايمانكم. والذين لم يبلغوا الحلم منكم. الاطفال ثلاث مرات من قبل - 00:01:22ضَ
صلاة الفجر وحين تضعون ثيابكم من الظاهرة ومن بعد صلاة العشاء ثلاث عورات لكم. اذا علموا ولادكم الحياء في تلات اوقات وانتم مريحين في اوضة النوم ما فيش حد يفتح الباب ويخش كده. لازم يخبط الاول. لازم يستأزن. سلام عليكم. ادخل؟ اه ادخل ادخل يدخل لوحده - 00:01:42ضَ
اتعلم عالم الحياء. اسمع الاية اللي بعدها. واذا بلغ الاطفال منكم الحلم خلاص الاطفال ما بقوش اطفال بقوا كبار. بقوا شباب فليستأذنوا كما استأذن الذين من قبلهم. هيستأذنوا باستمرار مش بس في تلات اوقات دول بس خلاص هيستأزنوا - 00:02:01ضَ
الحياء يا جماعة الحياء. طب الستات اللي كبروا وعايزين يقلعوا الحجاب والقواعد من النساء التي لا يرجون نكاحا فليس عليهن جناح ان يضعن ثيابهن غير متبرجات بزينة. لكن وان يستعففن خير لهن. يعني ممكن يخفوا شوية تفتح كده تهوي شوية تشمر شوية. ما دام كبرت - 00:02:17ضَ
في السن اللي هو خلاص مش في سن الزواج يعني. ولكن الافضل يستعففني. الحياء يا ناس الحياء ما كده الكلام عن الحياة كتير اوي ممكن يسبب اثر سلبي والناس تفهم انها تعتزل المجتمع - 00:02:37ضَ
انا يا عم بص القرآن خلاني متدين جدا. وآآ بحب ربنا جدا. ولازم ابقى عندي حياء والحياء شعبة من شعب ايمان وآآ انا مش هدخل خالص على الناس. ولا عايز اشوف حد لا بازن ولا بدون ازن. تقوم تنزل اية تعمل توازن - 00:02:52ضَ
اجتماعيين ولكن حافظوا على الاداب في التعامل كلوا في بيوت بعض وبيوت قرايبكم واخوالكم وخيلانكم وخالاتكم وعماتكم واعمامكم وبازن يعني وبيوت اصدقاءكم لكن ازا خليكم اجتماعيين. شف الاية تقول ايه؟ كلوا جميعا اجتمعوا على الطعام او اشتت - 00:03:12ضَ
لكن اجتمعوا على الطعام. اقبل العزومة اقبل الدعوة المهم ايه سلموا على انفسكم تحية من عند الله مباركة طيبة وصلت وصلوا يا جماعة بسبب الكلام ده اه يعني يعني الكلام ده بيثبت لي انه النظر في السياق هو اللي بيفهم الانسان - 00:03:37ضَ
انما النظر لكل اية على حدة ومحاولة فهمها لوحدها وكانها صورة لوحدها. ده حتى الصور المفروض اربطها ببعض اشحن الايات. فده ده مسألة خطيرة. طيب آآ خلينا نتكلم في الفيديو القادم عن - 00:04:02ضَ
مسألة المسيحية وان القرآن ما يتكلمش في المسيحية خالص مع ان ده يعني كانت الرسالة اللي قبلينا والناس ضلت ضلال شديد فيها كان مفروض يتكلم. هم كلهم التلات كلمات اللي قالهم - 00:04:17ضَ
المسيحيين وما قتلوه وما سربوه ولكن شبه لهم وان الذين اختلفوا فيه لفي شك منه آآ ما لهم به من علم الاتباع الضن وما قتلوه يقينا. ايه ده احنا كنا عايزين اكتر من كده شوية. المفروض ده الكلام اللي اتقال لي في ودني. مش من الاخ احمد من الاخ اللي هو الضيف بتاعه - 00:04:27ضَ
آآ المفروض كان القرآن يفصل اكتر شوية. خلوا بالكم من العقلية الاستعلائية على الوحي ماشي نتكلم فيها ان شاء الله في الفيديو الجاي. سلام عليكم - 00:04:44ضَ