شرح حديث أم زرع

٢- ثقافة الحوار الجزء الثاني (شرح حديث أم زرع )

أمجد سمير

بسم الله الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى اله وصحبه ومن والاه واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله. اللهم صل على سيدنا محمد النبي وازواجه امهات المؤمنين وذريته وال بيته - 00:00:00ضَ

كما صليت على ال ابراهيم انك حميد مجيد. اما بعد اه النهاردة المجلس الثاني من مجالس اه شرح حديث ام زرع. العدد قل طبعا كان متوقع يعني. اه اللي بيحضر طبعا في شباب صغيرة بتحضر مش عارف الدرس مش مهم لهم ولا ايه مش عارف. المهم احنا كده كده هنكمل الحديس لانه مهم الحقيقة واه بيجي لنا اسئلة - 00:00:15ضَ

كتير في موضوع الايه المشاكل الزوجية وكمان لاني الموضوع ده آآ مدى وزنه ايه عند الشيطان؟ حد يعرف يعني فكرة ان في بيت مسلم قائم آآ او هدم البيت ده يزن شيء يعني حاجة تقيلة ولا حاجة خفيفة - 00:00:39ضَ

اه يعني شوفوا الموضوع اللي احنا ممكن نبقى يعني مستخفين به او مستهونين به الحديث بيقول ايه آآ ان الشيطان يجلس على عرشه ينصب عرشه على الماء ثم يبعث سراياه - 00:01:01ضَ

فادناهم منه منزلة اعظمهم فتنة يبعت للشياطين الصغيرين يروحوا يايه يفتنوا الناس فيأتيه احدهم يقول ما زلت به حتى فعل كذا وكذا يقول ما صنعت شيئا ما عملتش حاجة لغاية ما يجي له واحد يقول له ايه؟ ما زلت به حتى فرقت بينه وبين اهله - 00:01:17ضَ

فضلت ازن عليه لغاية ما طلق فيقول الشيطان انت انت نعم انت ويدنيه منه؟ قال الاعمش احد رواة الحديث في سلسلة الحديث قال واراه قال ويلتزمه يعني يحضنه فالموضوع ده مش بسيط موضوع ان يعني ان احنا نتكلم في موضوع نشأة البيت المسلم وازاي نحافظ على بيوتنا وكده - 00:01:38ضَ

موضوع مهم الحقيقة لان هو البيت هو اللبنة اللي بيتبني عليها المجتمع اذا صلحت تلك اللبنة صلح المجتمع ماشي فعشان كده يعني ادينا له وقت طيب المرة نقول حديس تاني ولا ايه رأيكم - 00:02:02ضَ

مش اللي عاوز الحديس تاني طب يرفع ايده طيب نقول الحديس تاني. آآ هنقول الحديس هو الحديس يعني ايه ماشي. آآ هو طبعا الفاظه صعبة فمش مفهومة لكن خلينا نقوله - 00:02:22ضَ

اما نرجع بقى نشرح نبقى يعني فاهمين احنا بنقول ايه اه الحديس طبعا صحيح البخاري وهنلتزم رواية الصحيح. عن عائشة رضي الله عنها قالت جلس احدى عشرة امرأة فتعاهدنا انا بيتهيأ لي اللي طفشه اصلا طفشه عشان - 00:02:38ضَ

مش كده؟ قالت جلس احدى عشرة امرأة فتعاهدن وتعاقدن الا يكتمن من اخبار ازواجهن شيئا. قالت الاولى زوجي لحم جمل غث على رأس جبل لا سهل فيرتقى ولا سمين فينتقل. قالت الثانية زوجي لا ابث قبره - 00:02:51ضَ

اني اخاف الا اذره ان اذكره اذكر عجره وبجره. قالت الثالثة زوجي العشنق ان انطق مطلق وان اسكت اعلق. قالت الرابعة زوجي كليل تهامة لا حر ولا قر ولا مخافة ولا سآمة - 00:03:11ضَ

قالت الخامسة زوجي اذا دخل فهد وان خرج اسد ولا يسأل عما عهد قالت السادسة زوجي ان اكل لف وان شرب اشتف وان اضطدع التف ولا يولد الكف ليعلم البس - 00:03:29ضَ

قالت السابعة آآ زوجي آآ ايه آآ غاية ياء او عيا ياء طبق. كل داء له داء. شجك او فلك لو جمع كلا لك قالت الثامنة زوجي المس ارنب والريح ريح زرنب. قالت التاسعة زوجي رفيع العماد طويل النجاد عظيم الرماد قد - 00:03:46ضَ

البيت من الناد. قالت العاشرة زوجي ما لك وما ما لك؟ ما لك خير من ذلك له ابل ابل كثيرات المبارك قليلات سارح واذا سمعنا صوت المزهر ايقن انهن هوالك - 00:04:12ضَ

قالت الحادية عشرة زوجي ابو زرع فما ابو زرع انس من حلي اذني وملأ من شحم عضدي وبجحني او وبجحني فبجحت الي نفسي وجدني في اهل غنيمة بشق او بشق فجعلني في اهل صهيل واطيق ودائس ومنق او ومنق - 00:04:28ضَ

فعنده اقول فلا اقبح وارقد فاتصبح واشرب فاتقنح ام ابي زرع فما ام ابي زرع؟ عكومها رداح وبيتها فساح ابن ابي زرع فما ابن ابي زرع مضعه كمسل شطبة ويشبعه ذراع الجفرة - 00:04:50ضَ

بنت ابي زرع فما بنت ابي زرع طوع ابيها وطوع امها وملء كسائها وغيظ جارتها. جارية ابي زرع فما جارية ابي زرع لا تبث حديثنا تبثيثا ولا تنقص ميرتنا تنقيسا. ولا تملأ بيتنا تعشيشا - 00:05:09ضَ

قالت خرج ابو زرع والاوطاب تمخض فلقي امرأة معها ولدان لها كالفهدين يلعبان من تحت خصرها برمانتين فطلقني ونكحها فنكحت بعده رجلا سريا رجلا سريا ركب سريا واخذ خطيا واراح علي نعما ثريا - 00:05:28ضَ

واعطاني من كل رائحة زوجة وقال كلي ام زرع وميلي اهلك. فلو جمعت كل شيء اعطانيه ما بلغ اصغر آنية ابي زرع قالت عائشة قال رسول الله صلى الله عليه وسلم كنت لك كابي زرع لام زرع - 00:05:49ضَ

المرة اللي فاتت ما دخلناش في الحديس. احنا اتكلمنا على مسألة الايه؟ حد فاكر اهمية سقافة الحوار بين الزوج والزوجة فاكرين؟ وقلنا ان الحديس ده بطوله اللي بيقوله مش النبي عليه الصلاة والسلام. ده اللي بتقوله عائشة - 00:06:08ضَ

رضي الله عن عائشة والنبي عليه الصلاة والسلام على اشغاله شغله بنفسه وبحاله مع ربه سبحانه وتعالى شغله بالامة شغله بالدعوة شغله باصحابه والكفار شغل يعني اشغال كتيرة جدا ومع ذلك ازاي يفرغ وقت - 00:06:23ضَ

لامرأته واتكلمنا عن مسألة اهمية الحوار. عاوزين نكمل شوية في موضوع الحوار لان يا جماعة موضوع الحوار هو موضوع مهم وهو اساسي ويدور يعني عليه مشاكل كتير اصلاحها في اصلاح الحوار - 00:06:44ضَ

آآ اول ذلك عشان احنا المرة اللي فاتت اتكلمنا وقلنا هنحاول نزن دايما الخطاب يبقى موجه للرجال والنساء معا فالمرة اللي فاتت قلنا اللي شايف نفسه اكثر شغلا من النبي عليه الصلاة والسلام خلاص هو حر ما يسمعش لزوجته - 00:06:59ضَ

عشان دي الحجج اللي الرجالة بتقولها وانا فضيلك للكلام الفاضي ده. ما هو الكلام يعني اللي احنا بنقول عليه كلام فاضي. ممكن يقال مثله على كلام عائشة وحاشاها. يعني بس بقول يعني لو واحدة جت قال قالت - 00:07:14ضَ

جوزها النهاردة تعال عاوز احكي لك ده فيه حداشر واحدة قعدوا والاولى قالت والتانية عادت بعد ما هتخلص الرأي الى فضيلك انا انا مشغول وعندي مش عارف ايه النبي عليه الصلاة والسلام ما عملش كده بل زي ما قلنا بقى المرة اللي فاتت ده استمع ومركز وفاهم الرسالة اللي عائشة رضي الله عنها. عائزة توصلها له صلى الله على النبي محمد صلى الله عليه وسلم - 00:07:26ضَ

الخطابة الموجهة للمرأة لاني احنا عندنا يبقى في ناحية فيها افراط وناحية فيها تفريط ناحية ان الرجل لا يستمع لا يستمع ودي حاجة اساسية للمرأة هنيجي بعد شوية احنا هنتكلم عن الحوار وهنخش في الحديس في مسألة الحوار - 00:07:47ضَ

هناخد تلات امثلة في الحديس التلاتة يا بيشتكوا من الحوار يا بيمدحوا الرجل انه بيسمع عشان نعرف ازاي الموضوع ده مهم عند المرأة موضوع الحوار ده ازاي مهم عند المرأة - 00:08:06ضَ

لكن في المقابل في امرأة تبقى عاوزة تستحوذ على الرجل ودي برضو مشكلة كبيرة يعني ايه يعني هي مش سيباه هي عاوزة اربعة وعشرين ساعة في الاربعة وعشرين ساعة بتتكلم وهو بيسمع - 00:08:19ضَ

فاذا في وقت قال لأ مش قادر لأ مش مستحمل يبقى هو وحش وما بيسمعش طب انا اكلم مين فهنا يبقى لأ لازم يبقى فيه اعتدال الاعتدال في كل شيء - 00:08:32ضَ

يعني احنا بنقول اهو دلوقتي النبي عليه الصلاة والسلام قعد سمع لعائشة. هي اصلا عائشة لها قد ايه من حياة النبي الزوجية؟ مش هقول حياته عامة لها قد ايه التسعة مش كده؟ لها تسع حياته الزوجية ده مش حياته بقى هي واحدة من تسعة. فازا كان بيقعد مع واحدة - 00:08:45ضَ

كل يوم ولاء وليلة يبقى هي بيجي لها يومها كل ايه علي ليه مش كده ؟ ام سلمة آآ لما كبرت تنازلت عن ليلتها لكن على كل حال يعني يعني ما فيش استحواز هنا ما عندناش استحواز - 00:09:03ضَ

على الرجل آآ هنا مش بتكلم على مسألة التعدد يعني في حد ذاتها لان واحدة من المشاكل اللي بتقع عند نساء مسألة التعدد هو ده. ان ممكن المرأة تكون هي - 00:09:17ضَ

آآ عاوزة تستحوذ على باطل. لكن انا ما بتكلمش على المسألة دي. الرجل له حياة له حياة آآ فمهم ان احنا ندي لبعض المساحة دي. من المعاني الجميلة سمعتها من طبيب نفسي - 00:09:29ضَ

في مسألة المساحة الشخصية دي ان وجود المساحة الشخصية للرجل والمرأة بيثري الحوار ازاي بقى يعني هو طبعا الراجل قال بحسن ظنه ان لما كل واحد فينا هياخد مساحة شخصية هيروح يستزيد من ايه؟ من الثقافة والعلم وكده يعني. فهو - 00:09:44ضَ

بيقول المساحة الشخصية بتديك فرصة انك تطلع على ايه؟ على امور اخرى سقافات من علوم من كزا والمرأة كذلك فهنلاقي مواضيع اخرى نتحدس فيها. انما تخيلوا كده ان كل احنا اربعة وعشرين ساعة في اربعة وعشرين ساعة وشنا في وش بعض - 00:10:03ضَ

بعد شوية ما فيش مواضيع نتكلم فيها اصلا ما احنا ايه يعني منفتحين على بعض لدرجة ان ما فيش حد عنده وقت يحصل شيء زائد عشان يجي يبقى عنده مادة - 00:10:21ضَ

ايه للحوار؟ فاحنا لا عاوزين ولو ولا تقصير او تفريط فالرجل يعطي المرأة احتياجها من الحوار والطبيعة في الستات ان هم يحبوا يتكلموا كتير. انتم عارفين الحديس وان اعوج قال صلى الله عليه وسلم خلقت المرأة من من ضلع وان - 00:10:32ضَ

عوج الضلع اعلاه الى اخره فان انت ذهبت تقيمه وكسرت الى اخره وان اعوج الضلع اعلاه ايه اعلى المرأة ناقصوها مش كده قالوا بعض العلماء قال عوجهها في لسانها وان اعوج الضلع اعلاه فقالوا عوج المرأة في لسانها - 00:10:54ضَ

طيب ليه؟ واحدة من دول انها بتتكلم كتير واللي بيتكلم كتير سقطاته كتير يعني الواحد لو كلامه قليل في الغالب سقطته لانه ايه ما بيتكلمش كتير عارفين القاعدة دي اشتغل قليل - 00:11:18ضَ

مش كده ؟ كده اتكلم قليل تغلط قليل برضو. مش كده ؟ نفس الكلام فالمرأة لكثرة كلامها لكثرة كلامها انت هات راجل كده وقل له اتكلم زي يعني بمقدار ما المرأة بتتكلم وما تغلطش. صعب جدا - 00:11:36ضَ

اللي بيخلي الراجل كلامه يطلع لحد ما صائب انه كلامه قليل ففيه فرصة انه يفكر في كلامه فعوجها في لسانها المرأة فهي محتاجة الحوار ده. وعشان كده بقى يا جماعة - 00:11:53ضَ

لو دخلنا في تفاصيل الحديث هتلاقوا هو طبعا اكتر من تلاتة. بس احنا عاوزين اللي اتكلموا بشكل مباشر على الحوار. يعني اتكلموا في اول واحدة المرأة الثالثة قالت ايه ؟ زوجي العشنق - 00:12:10ضَ

ان انطق اطلق. وان اسكت اعلق. في رواية خارج الصحيح وهو على حد السنان المزلق زوجي العشنق طبعا العشنق سهلة فاهمين ايه زوجي بقى ولا ممكن اشرح زوجي زوجيا عشانق العشنق - 00:12:26ضَ

هو الطويل بلا منفعة يقول لك طويل وايه يعني ايه يعني الطويل الطول المذموم ماشي هنا العلماء اختلفوا العشنق ده طويل. هي بتمدحه ولا بتزمه فاللي ذهبه ان هي بتزم في الوصف ده قالوا ده. قالوا هو طويل بلا منفعة - 00:12:45ضَ

يعني طويل طول مذموم يعني زائد عن الحد لدرجة انه مش حاجة كويسة خلاص واللي مدح في الوصف ده خاصة مش في اللي جاي. قالوا لأ هي تقصد ان هو طويل طولا يهاب. اللي هو الطويل مالية ايه ملوي هدومه يعني - 00:13:06ضَ

ماشي مش قضيتنا بقى العشنق دي. اللي جاي بقى. زوجية العشنق ان انطق اطلق وان اسكت اعلق. طب تعمل ايه ان انطق يعني لو كلمته لو قعدت اتكلمت معه يطلقني - 00:13:22ضَ

ما ما بيتفاهمش غلط ما ينفعش حد يقول له انت غلطت ما في حاجة احسن من اللي هيعملها ما ينفعش حد يقول له في حاجة احسن من اللي انت هتعملها - 00:13:41ضَ

ان انطق وطلق طيب وان اسكت هيراجع نفسه ويرجع لأ وان اسكت اعلق الحال يبقى كما هو عليه انا زيي زي الايه الكنبة اللي في البيت زيي زي اعلق معلقة - 00:13:53ضَ

لنا متجوزة ولا انا مطلقة فاتفرغ لغيره. اتجوز واحد تاني بقى واخلص ومنها قول قول الله عز وجل ايه؟ فتذروها كالمعلقة فلا تميل كل الميل فتذروها كالمعلقة فهي بتشتكي من ان ما فيش لغة حوار بيني وبين زوجي - 00:14:09ضَ

ان انطق اطلق يطلقني وان اسكت اعلق وهو على حد السنان المزلق عارفين حد السيف كده اه يعني بلغة المصريين عايشة معه على ايه؟ على كف عفريت تخيلوا كده ايه حد قاعد على حد السيف. هو قاعد على حد السيف اكيد مش مرتاح طيب لو ساب نفسه ووقع هيتقطع هيتقطع - 00:14:29ضَ

الصين فهو لا مرتاح وهو قاعد ولا مرتاح لو سقط. مش عارف يعمل ايه فهي ذمة زوجها بان هو ما فيش حوار بينها وبينه. او احنا دلوقتي احنا احنا مش هنمشي النساء بالترتيب. يعني احنا كده هنيجي نقول لكم فجأة احنا - 00:14:55ضَ

خلصنا المرأة دي مش هنعيدها تاني. او يبقى المعنى زوجها العشنق ان انطق وطلق يعني لو اتكلمت انتم انتم فاكرين قعدة الانس هم حداشر واحدة قاعدين بيجيبوا في سيرة ايه؟ ازواجهم - 00:15:12ضَ

قالت لهم زوجها العشنق ان انطق اطلق لو اتكلمت عليه دلوقتي ووصل له الخبر هيطلقني فانا مش هعرف اتكلم عليه دلوقتي واضح فدي زمة زوجها بان ما فيش لغة حوار. المرة اللي فاتت قلنا لكم - 00:15:24ضَ

ان في سمات شخصية او سمات عامة عفوا للنساء وسمات عامة للرجال وتكلمني انا عن حاجة زي كده. لكن رجعت قلت لكم ان بقى فيه سمات لكل آآ يعني فئة. يعني يعني زي ما ادينا المثال نساء الانصار ونساء الايه - 00:15:46ضَ

المهاجرين فاكرين ان قريش المرأة في قريش كانت ايه قوية ولها كلمة مش كده خالص خالص قريش المرأة ما بتتكلمش يمين يمين شمال شمال في المدينة نساء الانصار مش كده - 00:16:03ضَ

لأ يتكلموا ويراجعوا ازواجهم انت غلطان وكان الافضل كذا وكذا وجه في احاديث عمر قلناه لكم. النبي عليه الصلاة والسلام لما هجر نساءه شهرا متضايق ودخل عليه عمر رضي الله عنه وقال له ايه - 00:16:23ضَ

لو رأيتنا ونحن قوم نغلب نسائنا فقدمنا على الانصار فاذا هم قوم تغلبهم نساؤهم فطفق نساؤنا يأخذن عن نساء الانصار وقفنا على كده المرة اللي فاتت سيدنا عمر بقى له له تكملة. ان سيدنا عمر بيحكي للنبي الحكاية صلى الله على النبي محمد. فبيقول له - 00:16:37ضَ

انه بقى عمر بيحكي عنه يقول له جيت مرة بكلم مراتي فراجعتني طبعا سيبكوا بقى من الوقور ده عمر رضي الله عنه يعني مش اي قرشي انتم عارفين يا جماعة الحديث ده عشان تعرفوا يعني ايه عمر بس - 00:16:57ضَ

الحديس ده في البخاري بداية الحديس اصلا آآ لا حديث غيره. مش الحديس ده بس حديث تاني يعني في صحيح البخاري برضو. بداية الحديث ان ابن عباس بيقول ايه بقى - 00:17:09ضَ

اردت ان اسأل عمر عن المرأتين اللتين نزلت آآ فيهما قول الله عز وجل ان تتوب الى الله فقد صغت قلوبكم طيب فضل عاوز يسأل عمر قد ايه سنة عاوز يسأل عمر - 00:17:23ضَ

ومش قادر يسأل عمر قال مهابة له انتم فاهمين سيدنا عمر ده عامل ازاي؟ يعني ابن عباس بيقول قعدت سنة عاوز اسأل عمر رضي الله عنه هم مين دول؟ مين الاتنين الستات دول؟ مش عارف اسأله - 00:17:40ضَ

فبعيدا عن ان عمر اصلا قرشي ده بقى سيدنا عمر يعني هو اصلا يعني اه فتخيلوا بقى مراته مراته بتراجعه وقال تراجعيني انت انت بتردي عارفين يا جماعة تراجعوا دي ؟ لأ في رواية بقى انا انا عاوز بقى اقول لكم الرواية - 00:17:56ضَ

بيقول ايه عمر رضي الله عنه في رواية اه فبينما انا في امر اتأمره يعني انا قاعد بفكر في حاجة. عشان تعرفوا بس يعني ايه المراجعة اللي عمر انكرها قاعد بفكر في حاجة - 00:18:16ضَ

قالت امرأتي لو صنعت كذا وكذا. بس هي دي الكلمة قاعد بفكر في حاجة مراته جت قالت له ايه ؟ لو عملت كده دي الكلمة اللي عمر رضي الله عنه قوم الدنيا عليها - 00:18:33ضَ

في قريش ما فيش ده ما فيش الكلام ايه انت ما لك انت انا اعمل ايه ولا مش موضوعك ده كان الحال في قريش في روايات بقى خرج الصحيح للحديث ده بس عشان يا جماعة توقفنا على الحال كان عامل ازاي في قريش - 00:18:48ضَ

احنا ما بنقولش ده افضل شيء. احنا هنرجع بقى نتكلم عن الموضوع ده. في رواية خارج الصحيح ان عمر قال كنا ونحن بمكة ركزوا يا جماعة في الالفاظ لا يكلم احد امرأته - 00:19:04ضَ

الا اذا كانت له حاجة قضى منها حاجته يعني الرجل لا يكلم المرأة اصلا الا اذا ارادها للفراش بس غير كده ما فيش حوار في رواية ما نعد للنساء امرا - 00:19:15ضَ

ده الحال في قريش في رواية كنا لا نعتد بالنساء ولا ندخلهن في امورنا دي روايات الحديس خارج الصحيح ابن حجر في هذا الحديث اللي هو مش حديس ام زرع الحديث التاني اللي احنا اتكلمنا عليه المرة اللي فاتت - 00:19:34ضَ

لما اخلص الحديس طبعا تكملة الحكاية بقى عمر رضي الله عنه بيقول ايه؟ بكلم مراتي فراجعتني فقلت تراجعيني قالت ومالي لا اراجعك وزوجات النبي صلى او نساء النبي صلى الله عليه وسلم يراجعنه - 00:19:52ضَ

اه راجعك ما راجعكش ليه يعني؟ ده ده النبي صلى الله عليه وسلم زوجاته بتراجعه وبتتكلم معه وبتناقشه وكده طبعا عمر على طول اول ما سمع الكلمة دي جت في دماغه مين - 00:20:08ضَ

بنته ساب مراته خالص وراح جري على انت بتعملي كزا قالت له اه بعمل كزا طيب النبي عليه الصلاة والسلام قرشي ولا يثربي؟ ايه رأيكم؟ قرشي مش كده؟ يعني المفروض يبقى طبعه طبع الايه - 00:20:20ضَ

القرشيين طب هنا في اشكال دلوقتي النبي عليه الصلاة والسلام قرشي لكن هو ما بيعملش كده فلما خلص ابن حجر في الفتح شرح الحديث جعل من فوائد الحديث هذا الحديث - 00:20:38ضَ

ان تلك الحال حال مذمومة حال القرشيين واستدل على ذلك بان النبي صلى الله عليه وسلم تحول عنها الى حال الانصار فهمتم الفائدة دي يبقى النبي عليه الصلاة والسلام اللي هو قرشي اللي هو اتربى على الحال اللي قال عليها عمر. يعني هو عمر رضي الله عنه لما قال كده ان النبي اتفاجأ عليه الصلاة والسلام. لأ هو قرشي اصلا النبي. عليه الصلاة والسلام. اتربى في قريش - 00:20:52ضَ

لغاية ما كبر وهو في قريش هو عارف كويس جدا قريش بيعاملوا النساء ازاي والغالب ان الصغار بيأخذوا عن الكبار يعني انا طلعت لقيت كل رجالة القبيلة بيتعاملوا كده انا ما اعرفش - 00:21:15ضَ

اصلا ده الغالب يعني فالنبي عليه الصلاة والسلام كبر على وشب على هذه الايه المشاهد يعني شافها ومع ذلك تحول عنها صلى الله عليه وسلم. لان هذا ليس من كريم الخلق - 00:21:28ضَ

ليس من كريم الخلق مع اي حد. فضلا عن ان يكون ايه بقى مع زوجك مع مراتك ما فيش اشكال يعني يبقى فيه لغة حوار. طيب انا ما اعرفش اتحقق انا مش كده انا ده كله ليست اعذارا - 00:21:43ضَ

ليه؟ لان هي لها حق والعكس هو ما بيعرفش يقعد يسمعني اكتر من خمس ساعات متصلة وانا نفسي اتكلم اكتر ما هو ما فيش بني ادم يعرف جايبين بوست على الفيسبوك واحد لسه متجوز الظاهر وما يعرفش - 00:22:00ضَ

المكاتب يا جماعة انا اتجوزت راديو طبعا الناس القديمة يعني آآ فاهمين الليلة فلأ يبقى عاوزين نصل لحل وسط. نصل لحل وسط يبقى اه المرأة تتكلم وتحاور والزوج يسمع بس بما لا يعطل الحياة بقى. يعني انا في حياتنا اكتر من طيب - 00:22:16ضَ

المرأة السادسة قالت ايه قالت زوجي ان اكل لف وان شرب استف وان اضطدع التف ولا يريد الكف ليعلم البس يعني ايه؟ زوجي ان اكل لف. يعني لما ييجي ياكل يلق ايده تلف في كل الاكل بياكل من كل الاصناف - 00:22:39ضَ

وان شرب اشتف. يعني يشرب لاخر نقطة في الكوباية ما يسبش حاجة ده دليل على ايه؟ غير انه طفس دليل على اني اكل المرأة وشراب المرأة حلو ولا وحش حلو مرأة بتطبخ طبيخ كويس لدرجة انه ما بيعرفش يمسك نفسه بياكل من كل الاصناف وكذا وكذا - 00:23:02ضَ

غير ان عنده نهمة وطبعا وهذا قيل انا يعني مش بهزر هو فعلا اتقال على ان هذا الرجل عنده نهمة ودي من الحاجات اللي تذم عند العرب الرجل العربي ما ياكلش كتير - 00:23:22ضَ

من البدع التي احدثت في امة النبي محمد صلى الله عليه وسلم الشبع. خلي بالكم ما كانوش يعرفوا حاجة اسمها شبع يعني يعني ياكلوا ايه؟ تلاقوا لما نراجع السيرة النبي عليه الصلاة والسلام ممكن يجهز سرية ويبعثها وبعدين ايه ديون جراد تمر - 00:23:34ضَ

قضوا به حالكم لغاية ما ترجعوا فهما ما كانوش يعرفوا الشبع يعني الشبع ده اه مرة كده ابو هريرة يقول له ايه والزي بعسك بالحق لاجد له مسلكا انما العرب ما كتش سيبكم برضو من الاسلام احنا بنتكلم على العرب كعرب ما كانتش تاكل كتير الرجالة. وعشان كده المجلس ده يا جماعة مجلس جاهلية مش مش بتاعنا. مجلس النساء مجلس جاهلية - 00:23:56ضَ

والمجلس اسلام مجلس جاهلية جلس احدى عشرة امرأة في الجاهلية لما جت بصوا بقى. لما جت اللي هي زوجة ابو زر اللي هي سموها ام زرع يعني. تمدح ابن ابي زرع وبنت - 00:24:19ضَ

ابي زرع في الولد قالت ايه مضجعه كمسل شطبة مش مهم دلوقتي نعرفها يعني ينام في حتة قد ايه خط كده. ارسم له خط ينام عليه. يبقى الولد ايه رفيع. لما جت في البنت - 00:24:34ضَ

قالت ايه طوع ابيها وطوع امها وملئ كسائها وغيظ جارته يعني ملء كسائها يعني بدينة فالعرب كانت عند العرب كده تمدح المرأة البدينة ويمدح الرجل النحيف. ما عندهمش رجالة تاكل كتير - 00:24:48ضَ

عشان كده لما واحد من السلف قيل له الرجل يأكل الاكلة وقال طعام المتقين. واحد بياكل مرة في اليوم. قال طعام المتقين قيل يأكل اكلتين قال طعام المؤمنين قيل يأكل ثلاث اكلات - 00:25:06ضَ

قال قولوا لاهله يبنوا له معلفا. ده مش بني ادم. احنا طبعا ايه تلات اكلات وفي النص كده ايه اللي ياكل تلات مرات ده ده مش بني ادم ده. الله المستعان. مين بني ادم هنا - 00:25:23ضَ

ما فيش بني ادمين فهو ده كان العرب يعني العرب زمان كانوا لأ الرجالة ما تاكلش كتير بعيدا بقى عن النهمة وانه بياكل كتير وكده ، لكن ده دليل على ايه ؟ على ان المرأة اكلها كويس. ان اكل لف - 00:25:39ضَ

وان شرب اشتف يبقى جزاتها وده بقى اللي معنا الحوار وان اضطجع التف نيجي وقت النوم بقى يتكور ودي وشه الناحية التانية وما يتكلمش ما يعرفش عني حاجة انتم عارفين يا جماعة هذا الوقت بالذات - 00:25:54ضَ

ومن اهم الاوقات للمرأة في الحوار وكأنه جائزة اليوم للمرأة طبعا اما بتكلم عشان بس كله ممكن الناس تسقط على البيوت عندها. مش لازم يعني الصفة دي بتبقى صفة غالبة. يعني مش لازم كل النساء كده مش لازم - 00:26:11ضَ

لكن غالب النساء كده غالب النساء كده يحبوا يتكلموا بيحبوا الحوار والوقت ده بالزات بالنسبة لها لأ هو مش زي اي وقت اللي هو وقت قبل النوم ده كأنه المكافأة بقى. ان المرأة طول اليوم تعبانة وشقيانة فتلاقي رجل يحاورها يسمع لها - 00:26:26ضَ

اه لان كمان ده وقت الايه؟ البث النيابة ايه جاية بقى ايه عاوزة تبث امورا. سواء بقى حزن او زعل من حاجة او تبثه حبها او كذا. هو ده الوقت بتاع ده. وعشان كده المرأة دي قالت كده - 00:26:46ضَ

قالت ايه ؟ وان اضطجع التف ولا يولد الكف ليعلم البث احنا مش بنشرح بقى لغير اللي يعانينا هنا هنا برضو بتتكلم عن الايه عن الحوار ان اضطجع التف ما بيتكلمش. ولا يعرف عني حاجة ولا يعرف عنه حاجة - 00:27:00ضَ

ماشي بمصطلح حديس بقى التف دي يعني ايه؟ فتح تليفونه وقعد يزكروه لغاية ما ينام على الايه على الفيسبوك ولا على رسايل الواتساب ولا طب والمرأة اللي معك ولا تشغله - 00:27:17ضَ

وان اضطجع التف ادي كمان مرة اهي بتشتكي من الحوار. احنا ده كله عشان نفهم اهمية الحوار اخر واحدة ناخدها هي ام زرعة ومزارع بقى يا جماعة لما نتأملها نتأمل ابا زرع يعني. هنجد حاجة عجيبة جدا. الاول نفهم شوية كلام كده لان هنرجع له تاني ان شاء الله ابو زرع لانه يعني قصة لوحده - 00:27:29ضَ

ام زرع قالت ايه؟ قالت زوجي ابو زرع فما ابو زرع انس من حلي اذني وملأ من شحم عضدي وبجحني او وبجحني فبجحت الي نفسي يعني ايه بتمدح الراجل بتقول لبسنيغني اناس من حلي اذني ودنها بقت تتحرك بالحلقان والحاجات دي - 00:27:53ضَ

وملأ من شحم عضدي ملأ من شحم عضديه يعني ايه سمنت عنده. ماشي؟ وبجحني فبجحت الي نفسي. الرواية الصحيح بالتخفيف خارج الصحيح. رواية النسائي وبجحني فبجحت الي نفسي يعني وبجحني فبجحت الى نفسي يعني عظمني في نفسي - 00:28:14ضَ

فعظمت نفسي عندي ده معنى وبجحني فبجح يعني ايه طول ما هو قاعد ده انت ست الكل. ده انت ما فيش زيك. ده انت اللي ما شفتش مش عارف هو ده معنى بجحني - 00:28:31ضَ

فبجحت الي نفسي يعني عظمت في نفسي. انتم عارفين يا جماعة الكلمة تؤثر في المرأة اشد من تأثيرها في الرجل ده مش معنى كده الراجل ما بيحسش لا في رجل ممكن يموت كمدا من كلمة - 00:28:44ضَ

يتقال له يموت لكن الاشد والاسرع تأثرا بالكلام النساء وعشان كده ما تلاقوش عمركم راجل يفقد عقله مثلا من كلام واحدة مغنية اه ممكن بعيد عن حاله الحرام دلوقتي ما بتكلمش عن حاله حرام. انا بتكلم على تأثر نفسي - 00:29:00ضَ

انما ممكن تلاقوا امرأة اعشاق المغني من ايه هي لا تعرفه ولا تعرف اخلاقه ولا تعرف طباعه ولا بالكلام فقط بالكلام لما عبدالحليم حافظ مات الستات انتحرت مش كده ممكن ده يحصل بكلام هو ما حدش يعني مين مين اللي عاشرت عبدالحليم ولا عفوي اي حد يعني مش عاوز اجيب اسم بعينه. تعرف طباعه ايه ولا اخلاقه ايه ولا - 00:29:22ضَ

هتطير ولا مش ولا تعرف عنه حاجة امال بايه بالكلام طب هل ده لي اسر في الشرع اه موجود. النبي عليه الصلاة والسلام ماذا قال لانجشة؟ الاول انجشة ده كان بيعمل ايه اصلا - 00:29:53ضَ

كان بياخدو الابل مش كده عارفين يحدو الابل؟ ماشي بالليل بيسوق الابل يقعد يايه يقول اشعار للابل عشان ايه تمشي بالليل وتأنس لصوته هو ده انجشها طيب الابل دي شايلة الهودج اللي فيه المرأة - 00:30:08ضَ

فاللي هيسمع الابل ولا الابل والمرأة فماذا قال له النبي؟ رفقا بالقوارير يا انجسه بصوا يا جماعة النبي عليه الصلاة والسلام وازاي يعني حريص على ادق التفاصيل دي رفقا بالقوائم كلمة تؤثر في المرأة تأثير عجيب جدا. ده ميزة ولا عيب - 00:30:25ضَ

ايه رأيكم؟ ميزة وعيب مش كده؟ ميزة لو عرفت تدير الامر ده صح. يعني انت ممكن بكلمة ارفعها السما خلاص تبقى هي تعبانة وهلكانة وشقيانة كلمة واحدة انسى كل حاجة حصلت - 00:30:44ضَ

مش كده بس نعرف تدير ده. وعيب بقى لو لو دبش يعني ايه دبش يعني تدخل زي ما المرأة عاملة اللي ما يتعملش وانت تدخل مسلا تشوف حاجة اول ما تقوم عينك تقع على حاجة غلط تقول الغلط - 00:30:59ضَ

فتحس ان ايه كأنها ما عملتش اي حاجة. طب ما ده غلط امدح الاول وبعدين عندك عندك حاجة بقى شف الوقت المناسب انك تعرض الحاجة دي امتى وازاي مش كده؟ عارفين تكنيك السندوتش ولا مش عارفينه - 00:31:18ضَ

حد هنا شغال في الادارة ده تكنيك فعلا يعني في الادارة يعني ها اه وتيجي تدي يقول لك اما تيجي تدي يعني ايه تغذية رجعية لحد نستخدم التكنيك ده يعني عندك واحد ابنك فخلينا بقى ناخد بلاش ادارة وكده ابنك مراتك - 00:31:33ضَ

فانت شفت حاجة عاوز تقول عليها يعني محتاجة تحسين. ما تدخلش تخبط كده على طول الاول تقول حاجة كويسة ماشي وتسهب فيها وتقعد تتكلم في الحاجة الاولى وبعدين في النص تروح قايل الحاجة الايه - 00:31:52ضَ

اللي انت عاوز تقولها وما تسيبهاش للحالة النفسية دي اختم بحاجة ايه كويسة برضو ماشي؟ ده تكنيك معروف في الادارة بيسموه كده ان انت بتقول حاجة كويسة وبعدين الحاجة اللي فيها تعديل او فيها تحسين منطقة تحسين يعني. وبعدين تختم بحاجة برضو كويسة عشان اللي قدامك ما يقومش بنفسية - 00:32:07ضَ

فالشاهد يبقى ابو زرع عمل ايه بقى في ام زرع اه اه انس من حلي اذني وملأ من شحم عضدي وبجحني خليكم بقى ركزوا عشان المفاجأة جاية ها. وبجحني فبجحت الي نفسي. طول ما هو قاعد مطلعني السما كده - 00:32:27ضَ

لدرجة ان انا صدقت نفسي وانا بقيت ايه انا الهانم انا ست الكل شوفوا بقى المفاجأة دي يا جماعة وجدني في اهل غنيمة بشق او بشق فجعلني في اهل صهير واطيط ودائس ومنقى ومنق - 00:32:47ضَ

مفهومة طيب. يعني ايه؟ ابو زرع لما راح اتجوز ام زرع هي حالتها عاملة ازاي اهل غنيمة بشق يعني بيتنا عندنا غنيمة تصغير غنمة مش غنمة كمان انتم عارفين يا جماعة العرب كانت لا تمدح - 00:33:03ضَ

الاغنام يعني العربي عنده الغنم ده مش من المال اللي يمدح وعشان كده كان عندهم مسل يقولوه يعني اما ييجي يدعي على واحد يقول له ايه يقول له ان كنت كاذبا فحلبت قاعدا - 00:33:22ضَ

فهمتوا يقول له لو كداب الهي تحلب وانت قاعد. لان اللي هيحلب هو قاعد مين ؟ اللي بيحلب ايه ؟ غنمة. يعني ان كنت كاذبا الهي يبقى بالك غنم ماشي؟ فالغنم ما كانوش يمدحوه اوي العرب يعني - 00:33:39ضَ

يعني غيره انفس منه واثمن وكده يعني طيب هي بيتها كان عامل ازاي بقى قبل ما تجوز ابا زرع وجدني في اهل غنيمة. يعني بيتنا كان فيه مش غنم بقى كمان! طب مش غنمة! غنيمة يعني غنمة صغيرة - 00:33:54ضَ

طب البيت شكله ايه بقى؟ كم اوضة بشق شط في الجبل يعني قاعدين في غار مغارة في جبل وعندنا غنيمة او بشق يعني نحيا بشق الانفس حياتهم كرب خلاص وجعلني خدمي وانا حالتي كده في اهل صهيل - 00:34:09ضَ

بقى عندي خيل واطيط ابل. ودائس زرع ومنق اما اللي هو المنخل او ومنق. اللي هو الدجاج. والدجاج برضو ما هواش من المال اللي يمدح عند العرب فقالوا لأ ده كان بيهش الدجاج عن الزرع يعني. ماشي؟ المهم يعني - 00:34:35ضَ

نقلها نقلة ما تحلمش بها مش كده تعالوا بقى كده نتأمل الالفاز دي دلوقتي يا جماعة واحد الاول. ابو زرع ده يعني آآ كان الاول مسلا مش لاقي اللضا وبعدين آآ بقى غني فجأة فهو اصلا حياته كانت كرب وعاش الحياة دي ؟ لأ - 00:34:54ضَ

ده يا باشا ابن باشا فين الدليل ام ابي زرع فما ام ابي زرع عكومها رداح وبيتها فساح العكوم زي الحاجات اللي بتشيل فيها الخزين وكده. رداح يعني واسعة جدا. يعني عندها خزين كتير. وبيتها فساح - 00:35:15ضَ

فهو من سلالة اكابر ابو زرعة طيب وراح اتجوز واحدة بالحالة دي اهل غنيمة بشق او بشق الفرق الاجتماعي ده يصحبه فروق كتير جدا يعني يعني انتم انتم متخيلين يا جماعة المزارع لما يجوز المزارع - 00:35:36ضَ

لا بتتكلم نفس لغته ونفس حواراته ونفس دماغه قطعا لا يعني من غير ما قطعا لا يعني ما دي ما فيهاش كلام. ده احنا مش بنتكلم في الاتنين منطبقة متوسطة لكن ايه - 00:35:54ضَ

آآ مسلا هو عايش مسلا في حتة ما حدش يزعل بقى. وهي في حتة اقل شوية لكن الاتنين طبقات متوسطة. لأ احنا مش بنتكلم في كده مش بنتكلم في ده - 00:36:08ضَ

احنا بنتكلم في واحد من اثرياء وراح خد واحدة من عشة من حتة انتم فاهمين الفرق عامل ازاي هل ابو زرع ما شفش من ام زرع حاجات يبغضها او ينكرها عليها او تزعله او ما هياش ثقافته ولا عشت ولا بيئته - 00:36:18ضَ

مطعم شاف قطعا اتعمل ازاي انا انا انا مستغرب جدا على فكرة يعني الموقف ده يعني ما يعملوش اي حد ده رجل نفسيته حديدية لدرجة ان هي بتقول ايه بقى - 00:36:40ضَ

اه بتقول وبجحني كمان يعني يعني هو كأنه برضه يا جماعة هو كأن ابا زرع فاهم اوي نفسية البنت اللي انا واخدها دي واكيد هي شايفة انا فين وهي فين محتاجة ايه يعني محتاجة تسمع كلام كتير - 00:36:57ضَ

شد الحتة دي يعني لو انا كنت واخد واحدة قريبة مني ممكن ما اقعدش اقول لها الكلام ده كله هي اصلا شبعانة. يعني اقصد شبعانة نفسيا مش آآ مش محتاجة اوي تسمع انما اكيد هي مهزوزة وهي عايشة مع ابي زرع مهزوزة جدا يعني من اللي شافته واللي دخلته فجأة وايه - 00:37:14ضَ

واحدة كانت عندها غنيمة يعني ايه يحلبوا ويعني ويكملوا ايه عشاهم نوم مش مكفيه بشق فارشين الارض ونايمين كده في غار في الجبل فجأة تتنقل النقلة دي فنفسيتها طبعا لأ يعني مهزوزة جدا - 00:37:32ضَ

من كتر ما بيكرر على اذنيها كلام يعظمها به ويفخمها به. هي بتقول ده بجحني فبجحت الي نفسي صدقت ان انا هانم. صدقت ان انا ما فيش زي انا ست الكل - 00:37:53ضَ

طيب الكلمة بقى اللي تعنينا هنا في الحوار وهي عجيبة برضو فعنده اقول فلا اقبح الله اكبر شايفين الجمال؟ فعنده اقول فلا اقبح بتكلم براحتي في مأمن بقول اللي انا عاوزاه رأيي ما بيتسفهش - 00:38:08ضَ

ما ما يبصليش بصة من فوق لتحت كده وكأن انت يمين انت عشان تتكلمي ولا انت بتقولي ايه ولا وانا بقول لكم يا جماعة يعني قطعا بهذا الفارق هو سمع منها كلام ما يساويش عنده تلاتة نكلة - 00:38:35ضَ

قطعا لكن ازاي يتعامل مع المرأة لان في الاخر انت لو المرأة نفسيتها اتحسنت خلاص البيت كله هيعيش في هدوء وسكينة المرأة نفسيتها اتدمرت البيت كله اتدمر كل البيت فانت بتستثمر - 00:38:47ضَ

في زوجك لك يعني مش لها بس مش هي بس اللي لأ هي لو نفسيتها حسنت انت كمان هتعيش حياة طيبة. لان ده في الاخر هيعود عليك خلاص انا طبعا هنا يا جماعة عمال اكرر. انا بتكلم في الغالب. يعني ما بتكلمش في الحالات اللي بيبقى محتاجة واحد طبيب نفسي اصلا تروح له ولا خالص. انا بتكلم في في بيت مستقر - 00:39:05ضَ

آآ امرأة متزنة ورجل متزن. فده من احتياجات المرأة انها تتكلم انها تتكلم فقالت فعنده اقول فلا اقبح الى اخر الايه؟ ما قالته هنجي له بقى بعدين ان شاء الله. فشايفين الحوار - 00:39:25ضَ

واخد مساحة قد ايه في كلام النساء خلي بالكم ده في نساء في النص اتكلمت في حاجات منها الحوار لكن مش بالفاظ مباشرة مع لم نعرج عليها الان لان احنا عاوزين نتكلم في الحوار كحوار بقى يعني - 00:39:44ضَ

الحوار عند المرأة عظيم جدا. فيبقى دي حاجة من الحاجات اللي لازم ننتبه لها وقلنا المرة اللي فاتت معلش هي بس فايدة مهمة قلتها اعيدها في دقيقة بسرعة اللي هو لما تيجي تحاور المرأة او الرجل - 00:39:59ضَ

آآ انتبه ان انتم طرفين الحوار طرفين. يعني ايه؟ يعني زي ما انت لك احتياجات في الحوار اللي قدامك له احتياجات في الحوار يعني ايه؟ يعني مش طول القعدة انا بتكلم عن نفسي - 00:40:13ضَ

وعن احتياجاتي الصوت عند النساء الصوت عند النساء. احنا في ساعة اجابة. ولو دعينا عليكم وهنا ناس كتير يعني هي مستنية الدعاء يعني. فالصوت علشان ربنا يكرمنا كده اه كنا بنقول ايه بقى؟ ان احنا في ساعة اجابة مش كده. فالحوار طرفين. فبلاش تبقى انت قاعد عاوز الحوار كله بيدور في فلكك - 00:40:26ضَ

ادينا مسال المرة اللي فاتت خلينا ناخد مسالين المسال بتاع المرة اللي فاتت ومسال تاني علشان نفهم ايه بيدور في فلكك مثال يعني شبيه يعني المثالين حصلوا للنبي عليه الصلاة والسلام مع اتنين من ازواجه. الاول النبي عليه الصلاة والسلام اكتر زوجة كان بيحبها مين - 00:41:00ضَ

غلط خديجة اكتر واحدة النبي كان بيحبها خديجة صلى الله على النبي محمد ورضي الله عن خديجة لكن اكتر واحدة بيبيعها عائشة بعد موت خديجة بقى خلاص هو النبي اتجوز عائشة بعد موت خديجة. عشان كده اكتر واحدة كانت عائشة بتغير منها مين؟ خديجة. خديجة. مع انها ما لحقتهاش - 00:41:17ضَ

يعني حضرتك كانت ماتت خلاص لكن عيشة كانت بتغير من حديقة جدا ليه بقى عشان العقل انتم عارفين يا جماعة المرأة بطبيعتها عندها عاطفة جياشة انما العقل مش عند كل امرأة - 00:41:34ضَ

خديجة كانت امرأة عاقلة ولذلك هي كملت من النساء. رضي الله عن خديجة بعقلها فهديكم مسالين منهم مسال قلنا المرة اللي فاتت عشان نفهم يعني ايه اللي هو بيسموه بقى ايه السيلف سنترد عارفين اللي هو اللي هو واحد شخصية بيبقى - 00:41:53ضَ

انا هو انا اللي كل حاجة. فواحدة من علامات الشخصية دي ان هو طول الوقت بيتكلم عن نفسه عن انجازاته يتكلم عن مشاكله يتكلم عن احاسيسه عن احلامه عن طموحاته - 00:42:11ضَ

فتلاقي انت لو قعدت معه ميت سنة هو الحوار بيدور عليه هو ده شيء مرهق. مش لازم كل واحد بيتكلم عن نفسه يبقى سيلف سنتر. لأ مش لازم لكن دي واحدة من علامات يعني لو لو يعني الناس اللي كده - 00:42:23ضَ

قلنا المثال بتاع المرة اللي فاتت زي النبي عليه الصلاة والسلام لما كان بيتكلم عن نفسه فراحت عائشة ساحبة الكلام على نفسها فالنبي عليه الصلاة والسلام راح معها لنفسها بلاش انا بتكلم عن نفسي فاكرين قال ايه - 00:42:39ضَ

ورأساه تعبان النبي عليه الصلاة والسلام بيقول ورأسي عنده صداع قالت بل انا ورأسك. فهو بيقول ورأسها. يعني عاوز ايه؟ اللي يسنده واللي طب معلش طب قالت بل انا وا رأساه. فكان ممكن الحوار يمشي - 00:42:51ضَ

زي لو راجل ومراته دلوقتي هو انت البعيدة ما بتحسش؟ يعني انا بقول لك دماغي وصداع بدل ما تجيبي لي اتنين بنادول كان ممكن يمشي كده. لأ النبي عليه الصلاة والسلام ازاي بزكاء وبحكمة؟ وتلاقوا عارفين يا جماعة - 00:43:05ضَ

بيسموها ايه كده؟ يعني هو الفلو ماشي يعني ما ما فيش حاجة وقفت يعني ما تحسش ان فيه ايه حاجة لأ قالت بل انا ورأسها فقال وما يضرك ان انت مت قبلي وايه خد الكلام عليها وخلاص ابتدينا نتكلم عن عائشة والنبي عليه الصلاة والسلام خرج من ايه من حيز نفسه صلى الله - 00:43:17ضَ

شبه الموقف ده حصل مع خديجة شبه الموقف ده لما النبي رجع عليه الصلاة والسلام وقال زملوني زملوني فخديجة على طول الكلام كله على مين بقى هنا؟ على النبي على طول. وتقعد بقى تواسيه كلام جميل كده - 00:43:33ضَ

كلا والله لا يخزيك الله ابدا انك تحسه كده ولما احتاجها لقاها. فاهمين ده وبعدين ورق ابن نوفل يجي هو جي لي ورقة ابن نوفل. بعتت له يعني الموضوع يا جماعة ايه - 00:43:52ضَ

لأ جوزي دلوقتي في حالة طب هو هيبقى محتاج ايه دلوقتي اعمل له اللي هو محتاجه. فخديجة كانت يعني علامة في هذه المنطقة عقل كبير خديجة رضي الله عنها ده في النساء قليل - 00:44:08ضَ

انا ليه برضو بقول ده يا جماعة؟ علشان برضو الراجل ما يطلعش هنا بتحلم انك تلاقي خديجة. ده النبي عليه الصلاة والسلام بيقول كمل في الرجال كثير ولم يكن في في النساء الا - 00:44:27ضَ

اربعة اربعة في عمر الارض فما تطلعش من هنا عاوز تتجوز واحدة زي خديجة بس نبقى فاهمين يعني لو لقيت شيئا من ذلك في امرأتك فاحمد الله وخطاب بقى للمرأة ان هي اذا عرفت ذلك اجتهدت - 00:44:36ضَ

ان تنال شيئا من ذلك. يعني مش هنقول يبقى عندها بقى عقل لأ بس على الاقل يبقى عندها شيء من ده يعني مش كل مرة لأ يعني ماشي مرة اتنين وتيجي مرة في النص كده غلطة ايه تصلح الدنيا وتشوف الراجل محتاج ايه دلوقتي وعامله له وكزا وكزا. خطأ - 00:44:58ضَ

زي ما قلنا ابو زرع شاف ده ولكن تعامل معه ازاي زي ما قلنا لكم ان هو ما ما كانش بيخليها تلاحز اصلا انها ان فيه فرق كبير كده. بالمناسبة بقى قبل ما نخرج من الحتة دي - 00:45:16ضَ

انسب الامور يا شباب ويا بنات بلاش تاخدوا ناس فارقة عنكم في المستوى طبعا هو بداية يعني. الانسب ان الرجل يكون هو اللي ايه يعني الفرق في صالح الرجل. ده الانسب. احنا بنقول انسب. يعني ايه الانسب؟ يعني عكسه مش حرامي - 00:45:29ضَ

المجنون حرام خلاص وان كان في الكفاءة يعني عند الحنابلة مسلا الكفاءة حاجتين وزودوا كمان تلات حاجات منها مثلا آآ الصناعة ومنها اليسر ان يكون الرجل مو سريعا بس مش وقت فقهي دلوقتي احنا لان فيها خلاف ده كله فيها خلاف يعني فمش بنحمل حد على قول موجود في الفقه - 00:45:48ضَ

لكن الرجل لو كان هو الاقل من المرأة في الغالب بتحصل مشاكل. في الغالب انا بقول لكم كده عشان اللي لسه هيختار اللي اختار ما يستهبلش هو اصلا قرفان مسلا يقول لك حاجة. لأ يبقى اللي لسة يختار نقول له اختار واحدة تكون اقل منك في المستوى الاجتماعي اقل بحاجة - 00:46:13ضَ

بسيطة مش كتير ده اللي احنا عاوزين نقوله بقى دلوقتي انه يبقى اقل بشيء بسيط مش كتير. ليه مش كتير علشان لو هي اقل كتير يعني انت في مستوى معين وهي في مستوى تاني خالص هتشوف حاجات ممكن ما - 00:46:35ضَ

بلاش وبعدين انت مش رايح تجوز واحدة وهتروح تعيش بها في كوكب تاني هتتجوز واحدة وهيبقى اخواتها خلال ولادك وهتاخدها وتروح تزور ابوك وامك. وآآ يعني هيحصل تفاصيل كتير وتداخل كتير - 00:46:49ضَ

فالافضل ان يكون ان تكونوا شبه بعض هذا هو الافضل. هل معنى كده ان كل واحد خد واحدة اغنى منه حياته لأ خديجة كانت رضي الله عنها هي الاغنى ولا اللي النبي اغنى - 00:47:05ضَ

كانت تاجرة وهو اصلا كان بيتاجر في مالها صلى الله عليه وسلم. والحقيقة كانت زي الفل. مش كده احد الدعاة من المعسكرين بيحكي حكاية عجيبة جدا رجل مليونير وقتها بقى كانت حاجة احنا دلوقتي يعني غلبان يعني. لأ يعني وقتها يعني هو كان بيحكي الحكاية دي مسلا من ايه عشرين سنة خمسة وعشرين سنة يقولوا يعني راجل مليونير - 00:47:20ضَ

وعنده بقى تجارات ومحلات وكده وعنده عامل بسيط جدا. لكن عجبه دينه واخلاقه فضل متابعه كده راجل يعني ايه ما فيهوش غلطة. هذا الشاب روحوا اقعدوا اتجوزوا بنتم الراجل بقى ما حلتوش اللضا عامل عنده في المحل وجوزه بنته اللي هي بنت الايه ؟ بنت الاكابر بنت التاجر الكبير - 00:47:46ضَ

وبعدين مرت السنين وآآ جا لها جا له ابوها بقى اللي هو التاجر ده جه لجوز بنته ده قال له يا ابني بقى بطل ايه؟ بطل طول ما يعني على طول جايب لحمة في البيت وبتاع - 00:48:07ضَ

وفراخ وديوك وبتاع يعني ايه خف شوية فالراجل فراخ ايه ولحمة؟ الراجل ما بيجبش حاجة ما عهوش فلوس اصلا فقال له هو ايه اللي حصل بس؟ قال له بنتي كل ما تيجي لنا زيارة - 00:48:20ضَ

اقعدي يا بنتي كلي تقول لهم لأ ده انا جوزي مشبعني والله ما طايقة اللحمة ولا الفراخ ولا المش عارف. كل ما تيجي لهم هو جوزها لا بيجيب لحمة ولا فراخ ولا حيلته حاجة يجيبها اصلا - 00:48:33ضَ

قطعا البنت يعني قل مسلا جدعة لمدة شهر اتنين تلاتة وبعدين هتنخ بقى يعني لأ فضلت كده يعني تشتهي هذا الاكل وما بتمدش ايدها عليه وتقول لهم جوزي مشبعني مش مخليني نفسي في حاجة - 00:48:43ضَ

ففي كده في النمازج دي موجودة يعني من النساء؟ اه في النمازج دي موجودة. لكن ده الغالب حقيقة لأ مش الغالب طب ده عيب؟ لأ مش عيب. عشان برضو يعني واحدة امرأة هي خلاص اعتادت على شيء خلي بالك يا جماعة انتم عارفين المشكلة فين يا جماعة - 00:48:58ضَ

ان نزولها عن الشيء هي مش بتشوف ان هي آآ ان هي مسلا كانت في رفاهية زيادة ونازلة. هي مش هتشوفها كده هي بتشوفها ان هي انت بتنزلها عما اعتادته - 00:49:13ضَ

فاهمين الفرق يا جماعة يعني هي هي خلاص واحدة متعودة كل ما بتنزل مسلا هتروح مشوارها تطلب عربية اي تطبيق من التطبيقات انت راجل ما شاء الله الاتوبيس النقل العام - 00:49:26ضَ

ونصك برة ونصك جوة وماسك في الحديدة يعني هي مش كده هي ما عاشتش العيشة دي ماشي هتاخدها طب وبعدين وبعدين فالافضل يبقى انت اللي اعلى يبقى انت اللي اعلى في المستوى الاجتماعي في المستوى المادي في المستوى حتى التعليمي الثقافي - 00:49:41ضَ

وما يبقاش بكتير علشان ده بيعمل اشكال وده بيعمل اشكال خلاص؟ فانتبهوا للحتة دي. طيب. حضرتك بقى ما سمعتش لمراتك هيحصل ايه هيحصل قعدة انس زي اللي احنا شايفينها في الحديس كده - 00:50:03ضَ

يعني حضرتك ما حاورتش هي هتسكت هي مش هتسكت يعني يعني اوعى تفتكر ان انت ايه ما قعدتش وسمعت فهي تسكت لأ. هي هتتكلم ماشي؟ تتكلم بقى فين ومع مين دي القنبلة الموقوتة اللي هتعرفها بعدين - 00:50:18ضَ

انما هي مش هتسكت ماشي اه فانت ممكن تنام وتصحى تنام تكلمها على الفيسبوك. يعني يا ريت مسلا في مجلس خاص بقى. لأ يحصل بقى قعر مجلس زي اللي حصل جلس احدى عشرة امرأة فتعاهدن وتعاقدن الا يكتبن من اخبار ازواجهن شيئا - 00:50:35ضَ

فتلاقي المرأة تروح تايه تقعد مع بعض النساء صاحباتها بقى زميلاتها المصيبة الكبيرة اللي موجودة الان الجروبس اللي هي موجودة على الفيسبوك ماشي اللي بتشجع النساء على الطلاق وكده وكتير من النساء بيوتها اتخربت بسبب المجموعات دي - 00:50:55ضَ

خلاص يعني انا شفت حاجات والله العظيم يعني حاجات ترعب. ترعب. المرأة داخلة بتسأل سؤال عادي يعني ممكن تسألني كله بيقول لها اتطلقي سؤال عادي جدا يعني المهم هتتكلم مع مين وفين - 00:51:13ضَ

ما تعرفش وزي ما قلت لكم من شوية الكلمة بتأسر جدا في المرأة غير الراجل. يعني ممكن الراجل ازا كان الراجل يا جماعة ممكن آآ اصحابه يقعدوا معه يسخنوه يرجع ايه يجيب البيت عليه واطيه ويضرب الست وده راجل راجل يعني المفروض يعقل الكلام - 00:51:33ضَ

ويوزنه ويشوف ده صح ولا غلط ومع ذلك بيحصل كده. صح ولا لا يا شباب ما بالكم بقى بالمرأة ما بالكم بالمرأة اللي كلمة توديها وكلمة تجيبها فده اللي حصل - 00:51:50ضَ

هنقعد الستات تقعد مع بعض وده اللي بيحصل يا جماعة وده بيحصل يا بنات ويا نساء فانتبهوا. في النساء مش كلهم طيبين يعني مش كلهم ايه نفسهم صافية وكده لأ ده ممكن واحدة تقعد تحكي ان جوزها ده يعني مهننة وهي مش طايقاه اصلا ولا بيعمل معها حاجة. لمجرد انها تخرب على مين - 00:52:09ضَ

على الباقي يعني ده هدفها مش هدفها مكسوفة مسلا لأ ده هو ده هدف لها ده موجود؟ اه موجود في النساء. موجود وبكثرة ولذلك مما نص عليه الفقهاء في كتب الفقه - 00:52:29ضَ

وتناقلوه يعني مش مسلا في كتاب ولا اتنين تناقلوه في كتب الفقه ان للرجل ان يمنع زوجته مخالطة النساء قالوا لانهن يفسدنها عليه هذا نص الفقهاء يعني من تمام تربية الرجل لامرأته ومن تمام القوام عليها - 00:52:46ضَ

انه آآ يحسن اخلاقه مما نص عليه الفقهاء ده له ان يمنع امرأته مخالطة النساء ما تخالطش النساء كتير لانهن يفسدنها عليه معنى كده اني احبسها في البيت يعني انا ما بقولش ده عشان بس لوازم الكلام انا لا لا اعنيه ولا يلزمني - 00:53:08ضَ

لكن ده اداة في ايد الرجل. لو لقى ان المرأة لما بتوع زوجتك صاحبتها الفلانية كل ما تروح لها ترجع قالبة ومخنوقة مني وممكن برضو يا جماعة دي في حاجة مهمة جدا - 00:53:29ضَ

ان ما فيش حد كامل في الدنيا. ما فيش حد كامل في الدنيا دي فالرجل فيه مزايا وعيوب. المرأة ممكن بطيبتها مش شايفة عيوب الرجل خلاص ربنا مقدر ده والحياة ماشية هادية وفيه سكينة وكزا وكزا. تقوم رايحة قاعدة مع صاحبتها - 00:53:42ضَ

تقول لها هو زي الفل وكل حاجة بس يعني هو ايه في الحتة دي بس آآ انت ما خدتيش بالك لما ابص لك بقى. طب هي ما خدتش بالها انت بتخليها تاخد بالها ليه؟ يعني هي ما خدتش بالها طيب - 00:53:58ضَ

فترجع المرأة بنفسها غير النفسية التي ذهبت بها لهذه طب انت لاحزت ان كل مرة تروح لها ارجع حرنانه عليك ومتضايقة وشايلة مش عارف ايه هل لك انك تمنحها؟ اه لك انك تمنعها - 00:54:09ضَ

ما فيش نروح لفلانة دي تاني ليه؟ لانها تفسدها عليك احنا مش بنتكلم بقى عن ايه عشان برضو الكلام واحد ظالم وجبروت ومطلع عينها وكمان بقى ما انتيش رايحة طب ما هي مش ده المقصود المقصود ان ده اداة من الادوات اللي ممكن الرجل يستخدمها - 00:54:24ضَ

طب اشمعنى ؟ عشان المرأة شديد التأثر بالكلام خلاص فيحصل بقى مثل هذه المجالس او ادخل في جروب بالجروبس بتاعة الفيسبوك وتدمر وانا انصح النساء اللي في بصوا يا جماعة الفيسبوك ده بالذات الفيسبوك يعني - 00:54:43ضَ

هو زي ما يسموه واقع افتراضي. ماشي؟ يعني ايه؟ انت واقع انت اللي صنعته بنفسك. انت صانعه لنفسك بنفسك الكلام ده هنا قبل كده مش كده قلت لكم ان في الواقع الافتراضي انت بتعمل ايه فقاعة كده بتقفل على نفسك فيها - 00:55:02ضَ

اللي مش عاجبك بتطرده بره الفقاعة بدوسة بلوك مش كده واللي عاجبك من برة الفقاعة بتدخله جوة الفقاعة بدوسة فولو وصنعت لنفسك فقاعة قاعد فيها فالطبيعي جدا انك مش هتلاقي حاجة تنغص عليك جوة الفقاعة. مش كده ؟ يعني بعد سنة واتنين خلاص هيأت الفقاعة بتاعتك بتاعة الفيسبوك دي. الطبيعي ان كل اللي عمال تزكرول بالساعات - 00:55:19ضَ

كل اللي بتشوفه حاجة لا تنغص عليك. ليه؟ لان المجتمع وردي لأ انت اللي جوة الايه الفقاعة اللي انت صنعتها لنفسك بدليل ان واحد لو المنشورات بتاعته بتضايقك منشور في التاني في التالت قلت له عامل ايه ؟ انفولو - 00:55:43ضَ

خلصنا طلعته برة الفقاعة بتاعتك ده مش الدنيا اللي احنا عايشين فيها ده مش الدنيا طيب انا ايه ليه بقول بعيد الكلام ده دلوقتي؟ لان كتير من النساء تقوم رايحة عاملة ايه؟ متابعة للصفحات بتاعة النساء اللي بتتكلم - 00:56:02ضَ

بلسان نسوي شئت ام ابيت فيصيبك شيء من ذلك وتلاقي النساء دول يتكلموا على ان الست هي محور الكون وان الكواكب بتدور حوالين المرأة وان طبعا ابالغ في الكلام لكن ايوة هي بتخرج بالنفسية دي. هي بتخرج بالنفسية دي - 00:56:16ضَ

ماشي؟ والعكس انا يعني ما هو في ناس ذكورية في الرجال العكس بقى نفس الكلام بس اعكسه والدين وسط ديننا وسط لأ كل واحد له حقوق وعليه واجبات. الموضوع بسيط ودوغري - 00:56:40ضَ

لك حقوق وعليك واجبات. وانت لك حقوق وعليك واجبات. هتقعدي بقى ترمي ودنك للنساء اللي مخليينك محور الكون وان الناس كلها تدور في فلكك. وان انت اهم حاجة في الدنيا. وان ما من غيرك الدنيا تقع. وان - 00:56:56ضَ

هيؤثر على نفسيتك وهتدخلي على بيتك بالنفسية دي البيت هيتدمر ومش بعيد تلاقي جوزك بقى بيسمع للناحية التانية كمان. ويبقى البيت ايه خلاص. حلبة صراع الموضوع مش كده يا جماعة الموضوع مش كده - 00:57:11ضَ

انا قلنا لكم قبل كده الرجل والمرأة احنا الاتنين في سباق نحو الله سبحانه وتعالى نحو الله قلنا لكم ان آآ مشكلة النسويات هم عملوا ايه ؟ خلوا السباق نحو الرجل. مع ان هم بينكروا ده - 00:57:25ضَ

هم بينكروا ده لكن دايما عقلهم الباطن اللي بيحرك هو الراجل فتلاقي كل كلامها هي هي بتقول لك ايه احنا محور الكنوع وهو المحور عندها الرجل عاوز اسبقه. طب انت هو ايه اللي جابه في سكتك اصلا يعني يعني هو مش في سكتك. فانت عاوزة ليه تسبقيه؟ هو مش في سكتك - 00:57:42ضَ

هو له مضمار وانت لك مضمار فشاغلة نفسك به ليه؟ وقلنا لكم المرة اللي فاتت. مش احنا هنيجي يوم القيامة ونلاقي نساء الدرجات العالية من الجنان في الفردوس الاعلى ولا الفردوس الاعلى محجوز للرجالة - 00:58:06ضَ

في نساء في الفردوس الاعلى وفي رجالة في درجات اقل في الجنة. مش كده؟ اهو يعني في نساء هتسبق رجالة عادي جدا بس في سكتها ما تشغليش دماغك بالرجل في الحتة دي خالص - 00:58:19ضَ

فاحنا رجل اتجوز امرأة ليه؟ علشان دي محطة في سباقنا لربنا سبحانه وتعالى هو يا جماعة لو احنا مش لو مش بنتجوز بالنية دي فاحنا اصلا بقى عاوزين نرجع نشوف احنا بنتجوز ليه - 00:58:33ضَ

يعني احنا ربنا جابك الدنيا دي عشان تقعد فيها ستين سبعين سنة ولما قلنا فيه فيديو اسمه احسبها صح مش كده لما حسبناها لانها هتطلع ان انت عايش خمستاشر سنة مسلا ولا حاجة زي كده - 00:58:48ضَ

صح ولا ايه يعني تقريبا انت اللي عايشه مش الستين سنة انت اللي عايشه فعلا اللي تعرف تكتسب فيه حسنات او سيئات هم عشر سنين خمستاشر سنة فاهمينها دي ولا - 00:59:00ضَ

احنا قلنا ستين سنة عندك لو قلنا ان انت بتنام تلت ساعات في اليوم المتوسط يعني في ناس نايمة اقل او اكتر قل تمن ساعات. التمن ساعات دي قد ايه من اليوم - 00:59:15ضَ

تلت مش كده تلت الاربعة وعشرين ولا ايه فاهمينها دي قلنا اربعة وعشرين مش كده؟ طيب يعني تلت عمرك رايح ايه عشرين سنة من ستين سنة نوم عشرين سنة نوم - 00:59:28ضَ

طيب في مدرستك وبعدين في جامعتك وبعدين في وظيفتك قول تمن ساعات في اليوم وانا بقول لك انه اكثر من كده يعني انا بقول لك اكثر من كده لا يا عم خليهم كمان تمن ساعات - 00:59:42ضَ

ماشي في اليوم ادي تلت اليوم التاني. يعني عشرين سنة تانيين انت ما بين دراسة وعمل خد بقى لك عشرين سنة شوفوا العشرين سنة دول بقى منهم قد ايه اكل وشرب. منهم قد ايه آآ هتقعد مش عارف مع مين هتعمل ايه. المهم يعني صفصفت على ايه هي قول يا عم حضرتك العشرين سنة دول. انت عايش - 00:59:53ضَ

مش عشرين سنة. ده غير ان في اصلا ست سبع سنين في الاول انت مش دريان بحاجة. يعني انت من اول ما تتولد لغاية ما عندك سبع سنين تمن سنين انت مش دريان بحاجة اصلا - 01:00:16ضَ

فانت عايش قد ايه فتخيل بقى انت في الشوية دول اللي عايشهم ولا انت الشوية اللي عايشاهم شاغل نفسك بحاجات انت مش مخلوق عشانها اصلا لا انت مخلوقة عشان تسبتي انك محور الكون ولا انت مخلوق عشان تكسر عين مراتك. احنا مش عايشين يعني انتم انتم يعني حاد بنا الشيطان - 01:00:25ضَ

بصوا يا جماعة اللفظ النبوي ان الشيطان ايس ان يعبد في جزيرة العرب ولكن في الايه في التحريش بينهم الشيطان ايس ان يعبد في جزيرة العرب طب يسيب المسلمين لأ في التحريش بينهم - 01:00:50ضَ

يحرش بينك وبين صاحبك وبينك وبين زميلك وبينك وبين مراتك طب ما بقي من قلبك لربك اللي انت اصلا عايش عشانه سبحانه وتعالى فانت ومراتك في سباق. الى الله سبحانه وتعالى - 01:01:06ضَ

الاجمل من ده بقى الاجمل من ده اصل في سباق ده يعني ايه نحن نتنافس الى الله ده جميل ده جميل انما الاجمل انك ان كل واحد فيكم ياخذ الاخر - 01:01:24ضَ

وسيلة من وسائل الوصول الى الله بيجي لنا شكاوي كتير الحقيقة من النساء اني آآ جوزها متدين وكل حاجة. طيب انا عاوز اروح المعهد الفلاني آآ اتعلم علم شرعي. ما فيش مرواح - 01:01:36ضَ

طب ادخل المقرأة الفلانية اونلاين ما فيش دخول طب مش عارف اعمل ايه! ما فيش مش عارف ايه! طيب ايه ده طب انت بتعمل كده ليه سبحان الله! استثمر في مراتك. يعني ايه استثمر في مراتك؟ مراتك دي لما تبقى خاتمة لكتاب الله عز وجل. وفي سبيل ده اكيد اكيد - 01:01:50ضَ

ممكن يحصل شوية تقصير في حق الزوج مثلا باي شكل من الاشكال فتحتسب هذا التقصير ان لأ ما هو انا ده عشان انا مفرغها عشان تحفظ القرآن مثلا وهي ما تستحملش ما تعملش اي حاجة تقول لك انا بحفظ قرآن انا لأ مش كده. لكن لو فعلا ده حصل يعني. ماشي؟ طب مراتك بقت معلمة تعلم الناس - 01:02:11ضَ

قرآن ولا تعلم ناس علم شرعي ولا كذا ولا كذا فطبعا هيقتطع من وقتها هذا الوقت احتسب احتسب هذا الوقت. طب هتنزل فهتاخد فلوس عشان تركب وتروح المكان اللي بتعلم فيه. احتسب هذا المال - 01:02:32ضَ

وخدها ان ان هي دي مشروعي في الدنيا اللي هاصل به لربنا اللي هاصل به الجنة والعكس زوجك مثلا لقيتيه بيحفظ القرآن لقيتيه بيتعلم علم لقيتيه بيدعو الى الله لقيتيه. فممكن يحصل تقصير شوية في حقك. تحتسبي هذا - 01:02:51ضَ

وتقولي هو ده اللي هوصل به للجنة وهكذا يبقى النساء ياخدوا بالهم من الموضوع ده بقى موضوع الايه ان الكلمة تؤثر. فانت لو مش واخدة بالك ممكن كلمة ايه توديك وتجيبك. فنحاول نقلل من من القعدة مع الناس اللي بتؤثر علينا - 01:03:08ضَ

سلبا حتى لو كانت امك حتى لو كانت الست دي امك يعني امك كل ما تقعدي معها تقعد تنغص عليك وما بيعملش وما بيسويش لأ ما فيش الكلام ده ماشي - 01:03:34ضَ

تمام تبقى فضايح دي. هو بيقول عاوزين يعني نقترح نعمل ده يعني عشرة من الستات فوق يقعدوا يقولوا يشتكوا بقى طبعا هو في هنا بردو حاجة هو غالب مثل هذه المجالات بتكون مجالس نساء يعني يعني في الغالب يا جماعة تلاقي - 01:03:48ضَ

راجل في الغالب ما يعرفش يقعد مع صاحبه ويحكي عن اهل بيته في الغالب كده يعني صعبة على الرجال انه يقعد يجيب سيرة اهل بيته ماشي؟ آآ لأ الستات عادي هتلاقي الموضوع عادي جدا ويدخلوا في تفاصيل يعني انا والله لما بيوصلني ان في كلب زي بيتقال انا بتعجب يعني انتم ازاي يعني ازاي تدخلوا في التفاصيل دي - 01:04:30ضَ

حاجة عجيبة فانا وعندهم اريحية في داهية يعني ما شايفين ان هم بيعملوا حاجة غلط هيجي معنا بقى الكلام ده وعندنا فيها احاديث. حتة الكلام بالذات في اماكن في حتت معينة. فيها احاديث يعني النبي صلى الله عليه وسلم نهى عنها - 01:04:51ضَ

فبلاش احسن هي مش من مصلحة الرجالة. انت لو قعدت عشرة دلوقتي العشرة رايح يسكتوا ولا واحد هيفتح بقه انا بقول لك انما الستات يعني اللهم سهل. احنا يعني ايه هو بيجي مشاكل كتير طبعا فانا بحاول اطلعها في وقت الدرس. يعني المشاكل اللي بتيجي لنا برده في اسئلة او كده - 01:05:05ضَ

آآ بنحاول نقولها ونعالجها يعني. فممكن ده ايه يسد شوية من الموضوع ده طيب حد عاوز يقول لنا حاجة نستفيد بها من اللي سمعه المرة الجاية هنبتدي ان شاء الله باول واحدة ان شاء الله - 01:05:24ضَ

ها اي حد عنده اي فائدة هيشتغل عليها اتفضل واحد ياخد تاني وسيلة للوصول الى الله سبحانه وتعالى حتى لو هيضحي ببعض حقوقه او جميل علي بيقول لنا ان فكرة ان ان انا دلوقتي وانا بتجوز هشوف الجواز - 01:05:36ضَ

بشكل تاني ان انا ده مضمار جديد آآ في السباق الى الله سبحانه وتعالى وان ممكن آآ اشوف زوجتي ان هي وسيلة للوصول الى الله سبحانه وتعالى تمام اتفضل. والنساء برضه كده. اتفضل - 01:05:51ضَ

الصبر احنا قلنا الصبر فين ولا ده من عندك انت برة جميل الصبر ماشي ايه تاني اخر حاجة اه الكلام بيفرق بالزات عند النساء. انا يعني انا الحقيقة يعني الحتة دي انا لي فيها حواديت كتير بس مش يعني لكن خليني اقول لكم - 01:06:05ضَ

يعني حاجة واحدة بس حصلت قبل كده رجل بيشتكي يعني بيقول دخل البيت فرأى علامة شفاه على التليفزيون فراح هيضرب ابنه ولا بنته حاجة زي كده فالبنت صوتت قالت له والله ده مش ده ماما اول ما شافت المغني الفلاني في التليفون راحت قايمة بايشة التليفزيون. فالكلمة - 01:06:34ضَ

مؤثرة جدا في المرأة جدا. وازن كان فيه كلام لواحدة آآ يعني من السلف يعني لما سمعت الغناء قالت لو كانت المرأة تحبل من غير رجل لحبلت من هذا الكلام - 01:06:57ضَ

يعني لو لو قدر الله عز وجل ان امرأة من كتر ما ايه ما هذا الكلام يؤثر في المرأة ماشي؟ فلأ النساء ينتبهن لمثل هذا الكلام. خلاص اقول قولي هذا واستغفر الله العظيم لي ولكم. سبحانك اللهم وبحمدك. نشهد ان لا اله الا انت. نستغفرك ونتوب اليك. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته - 01:07:15ضَ