مدخل إلى ... | د. محمد فرحات | ريبع أول 1443 هـ - أكتوبر 2021 م
آخر ( 5 ) دقائق قبل الموت | " محاضرة صوتية كانت سبب في توبة الكثير " | د . حازم شومان
Transcription
على عذابه الذين اصطفى. اللهم لك الحمد كله ولك الملك كله. وبيدك الخير كله واليك يرجع الامر كله. اللهم صل على عبدك نبيك وحبيبك ووليك وصفيك. وخليلك ورسولك محمد صلى الله عليه وسلم. ثم اما بعد. قصة هزتني لما سمعتها - 00:00:01ضَ
قصة تهز اي قلب لما يسمعها. قصة اخ كان اخوه غني وعنده عقارات واطيان واموال وعمارات. وكان طمعان في ملك اخوه. اخوه مات. ما عرفش ياخد حاجة من اخوه وقف على القبر واخوه بيتدفن يبكي قدام الناس. يقول لهم اخويا حبيبي. اخويا انا نفسي اودع اخويا انا وهو لوحدنا بس في القبر. انا عايز انزل - 00:00:24ضَ
تربة ما حدش ينزل معنا واخويا. اخويا حبيبي قوي اودعه لوحدي انا وهو بس. الناس سابوه ينزل القبر مع اخوه لوحدهم. نزل القبر كان محضر عقود بيع وش معه مجهزها وفك الكفن على اخوه في سواني وطلع صابع اخوه وحط الحبر عليه وبدأ يبصم اخوه على عقود البيع - 00:00:44ضَ
وهو بيبصم اخوه مات. سبحان الله العظيم. وهو بيبصم اخوه ملك الموت نزل اخد روحه. وهو بيبصم اخوه روحه نزعت من الحلقوم. صعدت الى الله سبحانه وتعالى. الراجل ده ما اتعظش يا اخواننا؟ ما اتعظش ما اتعظش بمنزر العضم والاكفان الممزقة والمسودة حواليه - 00:01:04ضَ
ما تطقش في جسة اخوه اللي كان لحمه ودم عايش وبيروح وييجي قدام عينيه امبارح ما اتعظش بمنزر القبر والكفن. الراجل ده ما اتعاظش ايه ده؟ قلت سبحان الله ايه الغيبوبة اللي وصلنا لها دي؟ ايه الغيبوبة اللي بقينا فيها دي؟ الغيبوبة. اللي المجتمع عاد للاسف الشديد معظمه عايش فيها. غيبوبة بتبدأ من اول سن الطفولة تلاقي الاطفال - 00:01:24ضَ
ماشيين في الشوارع الطفل في غيبوبة. الاطفال ماسكين المحمول وقاعدين يلعبوا بالرنات. وقاعدين يتفرجوا على الكارتون بتاع هيركليز وسبيس تون وقنوات الكارتون الاطفال نفسها طفولتها اتقتلت. الاطفال يكبروا الغيبوبة تزيد ما تقلش. يوصلوا لثانوية عامة. تلاقي الطالب بتاع السانوية العامة ماشي ماسك الكتب والكراريس بتاعته. وقاعد يجري - 00:01:44ضَ
ما بيستريحش ما بينامش يرجع بالليل مقتول ابوه يقول له هقطم رقبتك. لو ما قعدتش تزاكر اخر الليل يفضل فاكر يصحى تاني يوم مش شايف قدامه لا صلى ولا عمل حاجة ولا فكر في اخرته وقعد في الدوامة دهي سنتين لغاية ما يطلع من الغيبوبة بتاعة السانوية العامة يدخل - 00:02:04ضَ
الجامعة الغيبوبة تزيد يا جماعة. ما تقلش للاسف الشديد لو بنت تبدأ تدخل في غيبوبة فتى الاحلام والبوبي والجينس والمكياج الاحلام اللي هيجي ياخدها على الحمار الفيراري ولا هيجي ياخدها على الحصان الانسر ولو هو شاب يبدأ يدخل في الغيبوبة بتاعة السجاير والمخدرات والقعدات والسهرات - 00:02:24ضَ
النوادي والكليبات ويبدأ يدخل في غيبوبة تلاقي شوية شباب قاعدين على البلايستيشن وشوية في النادي. وشوية في القهوة وشوية على الجيمز وشوية على الشات. وشوية شوية على اللي في المصايف. ايه ده! والشاب نايم يحلم! نص احلامه في البنت اللي بيحبها تقول له ايه بكرة؟ والنص التاني في السيجارة الملغمة هيحصل عليها ازاي؟ ويكبر - 00:02:44ضَ
ويتخرجوا من الجامعة تزيد الغيبوبة اكتر. تلاقي الشاب قاعد على النت. قاعد يشيت مع اي بنت امريكانية. يمكن يقع في بنت امريكانية تبعت له دعوة يروح يغسل صحون هناك في امريكا ولا حاجة. او متشعلق في اتوبيس طالع على الساحل الشمالي. يمكن يلاقي وظيفة غسل صحون في اي فندق في الساحل الشمالي - 00:03:04ضَ
يتعرف على سائحة اجنبية عندها سبعين سنة ترضى انها تتجوزه وتاخده بره. او ماسك السي في بتاعته وقاعد يلف على الشركات ما فيش شركة راضية تقبله. لغاية ما يقعد على القهوة - 00:03:24ضَ
هو في الاخر محبط مش لاقي حاجة يعملها. وهي قاعدة تلف على فساتين السواريه. تدور على اسوأ فستان تلبسه في فرح صاحبها اللي هيتجوز الليلة. كانوا اصحاب في كلية ساعة المشي والرحلات والفسح كان كانت حبيبته قوي. انما ساعة الجواز ما افتكرهاش. ما حدش منهم افتكرها ساعة الجواز. وكل يوم واحد من اصحابها يتجوزوا - 00:03:34ضَ
وينساها وتروح الفرح بفستان سواريه جديد. لعل حد يبص لها المرة دي على انها تنفع زوجة. يكبروا هم الاتنين. ده يتجوز وهي تتجوز ويبقى هو اب وتبقى هي ام وتزيد الغيبوبة - 00:03:54ضَ
تلاقيه ماشي اب. ولكن الهم مالي وشه. الهم مغرق حياته. اعمل ايه؟ ازازة الزيت بقت بكم؟ ده رغيف العيش ده رغيف العيش بقى مشكلة في حياتنا. والولا اللي عايز محمول كل شوية اجيب له منين؟ والبنت اللي عايزة دروس خصوصية اعمل لها ايه؟ وساعة البطش تلاقي الهم ده كله راح. يقعد يتفرج على عشر لعيبة كانهم العشرة المبشرين - 00:04:08ضَ
الجنة ويتفرج على حارس المرمى كانه حارس حمى الامة ويتفرج على الجماهير في المدرجات كانها المهاجرين والانصار رايحين يؤازروا المنتخب القومي. ولما ييجي جون تنسى الدنيا واللي فيها. كأن نصر تاريخي حصل في تاريخ الامة بتاعتنا. وقاعد وكل شوية لما يفوق من الماتش يبص لبنته اللي لسه ما تجوزتش اجوزها ازاي - 00:04:28ضَ
وبنته المخطوبة يجيب لها عفش يرفع راسها قدام عريسها ازاي؟ وابنه اللي اتخرج لا شغلانة ولا لاقي وظيفة اعمل له ايه؟ وتلاقيه قاعد مهموم وشايل هم الدنيا كله. غيبوبة يا جماعة - 00:04:48ضَ
غيبوبة المجتمع دلوقتي بقى عايش في غيبوبة للاسف الشديد. وفي وسط الغيبوبة دي الاب قعد يتفرج على الماتش. بنته نازلة لا بص للاسترتش اللي هي لابساه. ولا الخرفان اللي هي حطاه ولا المكياج اللي هي رسماه ولا الرنة اللي جات لها قبل ما تنزل جيراننا من مين؟ ولا هي رايحة فين ولا هتيجي امتى؟ ولا بص لابنه وهو طالع شاف اخته بالمنظر ده ما بص - 00:04:58ضَ
ابنه طالع عينيه من تحتها سودا وشفايفه سودا. والسيجارة في ايديه ما بصش لابنه. ولا شاف السيجارة دي جواها ايه؟ غيبوبة يا اخوانا. المجتمع دلوقتي بقى فيه جزء كبير عايش في غيبوبة هنفوق امتى؟ درس الليلة محاولة ان احنا نستيقظ. محاولة ان الواحد يفجر الكبت اللي جواه. لما بيمشي في الشارع احنا ماشيين في سلسلة - 00:05:18ضَ
ولكن احيانا لازم نتوقف لان الهم اللي بيصيب الانسان اللي بيمشي في الشارع الوقتي ويشوف احوال المسلمين وشباب المسلمين لازم وقفة انا اكلمكم الليلة عن موضوع في غاية الخطورة. موضوع من اخطر ما يكون. عارفين اكلمكم عن ايه؟ عن اخر خمس دقايق قبل الموت. ايه؟ اخر خمس دقايق قبل الموت يعني ايه - 00:05:38ضَ
اخر خمس دقايق قبل الموت. اخطر خمس دقايق في عمري وعمرك. اخطر خمس دقايق ليه؟ اول حاجة لانهم بييجوا فجأة. فجأة ازاي؟ هي لحزة. هي لحزة كلام حم البصر. في لحزة - 00:05:58ضَ
تغمض عينك وتفتحها تلاقي نفسك في عالم تاني. بتتحاسب ما بين ملكين. هي لحزة زي ما رسول الله صلى الله عليه وسلم قال ان العبد المؤمن اذا كان في انقطاع من الدنيا انقطاع - 00:06:08ضَ
عارف لما كل حاجة تقطع فجأة النبض قطع. الجسم بيستغيس بالقلب هات نبضة واحدة بس بالدم. خلاص رزق النبض اتقطع. النفس هتموت عايز نفس واحد خلاص رزق النفس اتقطع. ان العبد المؤمن العبد العبد قبل مؤمن او فاجر عبد كان عارف انه عبد هي دي المشكلة يا اخوانا. ان واحد عرف انه - 00:06:18ضَ
برضو واحد معرفته انه عبد. واحد فاق وواحد ما فاقش. واحد لحق وواحد ما لحقش. في واحد ما بيفوقش غير لما يصلي على واحد صاحبه. واحد ما بيفوقش غير لما يصلي عليه. واحد ما بيفوقش غير - 00:06:38ضَ
وهو نايم على سرير المرض. وواحد ما بيفوقش غير وهو تحت التراب. طب قيمتها ايه؟ قيمتها ايه؟ ان انا صحيت بعد ما كان القطر معاده فات. قيمتها ايه؟ ان انا صحيت بعد وانا تحت التراب خلاص - 00:06:48ضَ
افمن يمشي مكبا على وجهه ماشي قاعد يقع على وشه ويقوم ويكمل برضه. طب انت بتكمل ليه؟ انت واخد سكة المعصية كلها وقعت على وشك بتكمل ليه؟ يدخل علاقة حب يسقط سنتين ويخسر - 00:06:58ضَ
وتتحطم نفسيته ويقوم ويكمل برضه. تدخل علاقة حب وتفاجأ ان هو خانها وراح اتجوز واحدة تانية وتقوم وتكمل برضه في طريق المعصية. يشرب مخدرات ياخد جرعة زايدة يتنقل العناية المركزة يبقى هيموت. وينقص باعجوبة ويقوم ويشرب تاني ويكمل برضه. مش مش راضي. وتيجي يتكلموا يقول لك انا احسن من - 00:07:11ضَ
غيري يعني ايه احسن من غيري؟ يعني لو واحد صلى الضهر اربع ركعات واحد رايح دخل يصلي الضهر صلاه تلت ركعات يقولك انا احسن من اللي مصلاهوش لأ انت واللي مصلاش - 00:07:31ضَ
واحد. الضهر اربع ركعات. ربنا له مغاب. ربنا طلب منا طاعة معينة. التزام معين. لازم نؤديه كامل يا اخواننا. ان العبد المؤمن اذا كان في انقطاع. انقطاع يعني ايه؟ يعني هي لحظة. لحظة يا شباب. لحظة يا جماعة والله العظيم. الوقت لما بتدبر واتأمل الاقي ان اقل سبب للموت هو - 00:07:41ضَ
هو النوم على فراش المرض. اقل سبب قعدت افتكر الجنازات اللي الواحد صلى عليها الفترة اللي فاتت. اه الاخ فلان الله يرحمه اللي كان بطل بطل في الرياضة وكان في شبابه الاول على الجمهورية في الرياضة. سبحان الملك! وفجأة يصلي الفجر. يحس بنغزة بسيطة في صدره. يميل على سجادة الصلاة! يموت! سبحان الله! في لحظة - 00:08:01ضَ
في لحظة وفلانة الطالبة الجامعية اللي ماتت في لحظة وفلان الطالب الجامعي اللي مات وهو في السيكشن بتاعه وفلان اللي جابوه جسة من الجيش حصل له صعق كهربائي وصلينا عليه وفلان اللي كان مات في حادثة وفلان ايه يا جماعة ده؟ عاد اقل سبب للموت هو النوم على فراش المرض. اخر خمس دقايق قبل الموت. فكرت فيهم - 00:08:21ضَ
فكرت فيهم مين فينا فكر فيهم يا اخوانا؟ مين؟ ساعة الحارسة والله العظيم كان الواحد زمان اول الكلية كان اكبر دافع الالتزام وهم اخر خمس دقايق قبل كنت اقعد افكر طب انا لو عشت حياتي زمان عاهد. ساعة ما اجي اموت وشريط حياتي يتعرض قدامي. كل المناظر تتعرض. عشت زي ما عشت. وعملت اللي انا عايز - 00:08:41ضَ
وصلت للي انا عايزه وبعدين ذهبت لذتها وبقيت حسرتها. طب وبعدين؟ وبعدين يا اخواننا لما تيجي تفكري كده تلاقي ان ربنا لما بيسحب الروح من الجسد يسحبها مش مرة واحدة. واحدة واحدة. الروح تتاخد من الرجلين من الصدر من البطن من الايدين لغاية ما توصل للحلقوم والتراقي. يبقى الانسان نايم - 00:09:01ضَ
لسه واعي وعارف ان روحه بتتسحب. ولكن بيبص على جسمه جسمه مات خلاص. ايديه ماتت. رجليه ماتت. صدره مات. وهو الروح متعلقة هنا هو ما خرجتش ليه؟ ليه ربنا بيخلي الانسان قبل ما يموت يشوف جسمه وهو ميت؟ ولسه الانسان ما متش عارفين ليه؟ عشان ربنا يقول لك ايديك دا اهي كانت - 00:09:21ضَ
من ساعات توقع امرك لو عايز تسبحني عليها ليل نهار سبحني رجليك داهي كانت من يومين طالعة امرك عايز تقوم الليل عليها قوم عايز تروح اسجد عليها روح عايز تروح دروس العلم والوعظة عليها روح. كان جسمك دوت كله تحت امرك ضيعته ليه؟ اخر خمس دقايق قبل الموت مشهد الحسرة. ولما - 00:09:41ضَ
انسان بيموت فجأة عامل زي طالب قاعد في الامتحان والورقة اتشدت فجأة اتشدت فجأة طب استنى طب خمس دقايق طب عشر دقايق ولا دقيقة واحدة مين فينا يستحمل كده بتاع عمري وعمرك وعمرك اللي لما ييجي عند ساعة الصفر الله اعلم. لحظة الصفر دي هنكون على طاعة ولا هنكون على معصية؟ هنكون على ايه يا جماعة؟ ملك - 00:10:01ضَ
الموت هينزل ياخد روحنا على ايه؟ هياخدها على طاعة ولا على معصية؟ لازم نفكر. يا اخوانا الخواتيم يا اما وسام شرف بيتعلق على صدورنا. نقابل به ربنا يا اما وصمة عار على الجبين من يندى لها الجبين يوم القيامة. هنقابل ربنا نقول له ايه؟ وانا راكب مع سواق تاكسي وحوج مخالف من شارع رئيسي - 00:10:21ضَ
لقى عربية المرور في وشه. نزل الزابط مد ايده لسواق التاكسي ادى له الرخصة مشي. قلت سبحان الله! طب ما انا ياما ركبت مع سواقين تاكسي لما الظابط قال لهم الرخصة ما رضوش - 00:10:41ضَ
اشمعنى ده اداها له على طول؟ لانه زابط متلبس. مصيبة موتة السوء ان هو الواحد زابط متلبس. الممسل اللي من كزا سنة مات في اوضة الزنا ده زابط متلبس والعياذ بالله. ده يقابل ربنا يقول لربنا ايه؟ ده يقول لربنا ايه؟ المشكلة يا جماعة ان اخر مشهد لنا قبل الموت - 00:10:51ضَ
هو اول مشهد لنا يوم القيامة اللي انت مت عليها تبعث عليه. المشهد الاخير لك في حياتك هو المشهد الاول لك في العرض على الله. المشهد النهائي ختامي للفيلم للحياة للاحداس بتاعة دنيتنا هو المشهد الاول لنا في الاخرة هنقابل ربنا بايه - 00:11:11ضَ
هنبعس بين ايدين ربنا بانهي مشهد يا اخوانا؟ هنقابل ربنا بانهي مشهد؟ عايزين نفكر. عايزين نقف مع نفسنا وقفة. عايزين نقف مع نفسنا وقفة في الموضوع الخطير ده. انت الوقتي لو - 00:11:31ضَ
وانت طالب بتزاكر كل يوم خمستاشر ساعة. وانا فت عليك تسعين في المية هلاقيك بتعمل ايه؟ بتزاكر. ليه؟ لانك انت معظم ايامك بتزاكر. اهو لو انت حياتك كلها طاعة. وملك الموت نزل هينزل لك على ايه؟ على طاعة. طب لو حياتك كلها معصية وغفلة؟ وملك الموت نزل هينزل لك على ايه؟ على غفلة. عايزين نفوق يا اخواننا - 00:11:41ضَ
عايزين نستيقظ الغيبوبة اللي بقت في قلوبنا ديت ما اعرفش الغيبوبة دي سببها ايه؟ غيبوبة ازاي؟ ومعنى القرآن. غيبوبة ازاي؟ خواتيم السوء والخواتيم الفجأة. بقى احدثها لا تحصى. التلات صفحات الوفيات اللي بييجوا كل يوم في جريدة الاهرام. بقى قد ايه نسبة منهم خواتيم فجأة. ناس ماتوا فجأة. قد ايه يا جماعة؟ طب ليه يا رب - 00:12:01ضَ
طب ليه الرسائل دي كلها يا رب؟ عشان نفوق من الغيبوبة دي. عشان كده انا قبل ما ابدأ درس الليلة انا عايزك تقسمي الشاشة دلوقتي نصين. انا عايزك تقسم الشاشة معي نصين - 00:12:21ضَ
نص تفتكر معي المغني المطرب فلان الفلاني. اللي عاش طول عمره ماسك العود بيعزف عليه وبيغني على المسرح قدام الناس. ولما ملك الموت نزل خد روحه وخد روحه احو وهو ماسك العضو بيعزف على المسرح قدام الناس. والنص التاني مشهد شفته بعيني على شبكة الانترنت. احد الدعاة الى الله كان بيدي درس في مسجد ومتصور فيديو - 00:12:31ضَ
واحد يتكلم عن ربنا يتكلم عن ربنا يتكلم عن ربنا وفي اخر الدرس فجأة تبص له تلاقي عينيه غربت كده في لحظة وراسه وقعت على كتفه سبحان الله العظيم مات في لحظة في لحظة كانه روحه خرجت تسيل كما تسيل القطرة. قلت سبحان الله! ده عاش على الغنا فمات عليه - 00:12:51ضَ
وده عاش على الدعوة فمات عليها. انت عشت على ايه؟ انت عايش على ايه؟ اختار موتك من الوقتي اللي انت عايش عليه هو اللي انت هتموت مشهدين ما انساهمش ابدا. مشهدين انا عايزك تقسمي الشاشة نصين تاني. انا عايزك تفضل قاسم الشاشة نصين. المشهد الاولاني احدى المريضات الله يرحمها - 00:13:11ضَ
كنا في المستشفى وكانت نازلة يعني نازلة في بلد غير بلدها. وفجأة تعبت صحيا. نقلوها المستشفى. حالتها تدهورت بسرعة جدا. لدرجة ان في خلال اقل من دقيقتين كانت راحت في غيبوبة. ما احناش لاحقين نعمل لها حاجة. لا انت لاحق تقيس ضغط ولا سكر ولا تحاليل ولا حاجة. الموضوع بيتدهور بسرعة شديدة. نامت في غيبوبة - 00:13:31ضَ
احنا واقفين طب نعمل ايه؟ طب نلحقها ازاي؟ والله العزيم يا جماعة. لقيتها وهي في غيبوبة. قامت قامت كانها سليمة زيي زيك كده بالزبط. قامت قعدت والف لا اله الا الله محمد رسول الله وقامت واقعة ميتة. قلت ياه ياه بيقينا عاشت على - 00:13:51ضَ
لا اله الا الله. عشان ربنا يميتها على لا اله الا الله. عشان ربنا يرزقها الخاتمة العظيمة ده ايه؟ المشهد التاني في الطيارة. واحد راكب جنب رجل اعمال ومعه الشنطة وصفقات ومسافر من صفقة رايح صفقة. وهو في الطريق ينزل ملك الموت. ملك الموت ينزل على رجل الاعمال. ما رجل الاعمال بيموت. الفلوس هتنفع بايه - 00:14:11ضَ
ما فيش نفع هنا. فبدأ اللي جنبه يقول له قل لا اله الا الله. ما يقولش. قل لا اله الا الله. ما يقولش. قل لا اله الا الله. ما يقولش. في الاخر بيقول له الكلمة دي - 00:14:31ضَ
مش قادر اقولها. مش قادر تقولها ليه؟ ما عاش عليها يا جماعة. ما عاش عليها. ما هيش في قلبه. قلبه هنا صفقات وفلوس واموال وشهوات ومركز وسلطة ورئاسة وشهرة ونزر ناس ده قلبه هنا ما فيش في قلبه لا اله الا الله يقولها ازاي؟ احنا هنقولها ولا مش هنقولها؟ ما هو لا اله الا الله - 00:14:41ضَ
عاملة زي شريط كاسيت. اللي انت سجلته عليه هو اللي هيطلع لما تيجي تشغله. انت سجلت على قلبك ايه؟ انت مليت قلبك بايه؟ انت انت قلبك بايه ؟ يا جماعة الشاشة لسة مقسومة نصين. ما نقفلش الشاشة الوقتي. مشهدين لسة برضو ما يتنسوش. المشهد الاولاني مشهد - 00:15:01ضَ
داعية كان راكب على عربيته على الطريق السريع. وفيه لقى عربية فيها ولد وبنت شكلهم في معصية الله. طايرين على الطريق السريع بيبص لهم لقى الولد والبنت بعد فترة دخلوا تحت عربية نقلة حبسة قاتلة. الداعية جري بالعربية بتاعته ناحيتهم وقفها عندهم. نزل على الولد يلحقه وهو - 00:15:21ضَ
انه يقول لا اله الا الله. بيقول نزلت قعدت اقول له قل لا اله الا الله. قل لا اله الا الله. لقيته بيقول لي انا بكرهه. انا بكرهه والعياذ بالله - 00:15:40ضَ
قلت ياه وهو هيحبه منين هيحبوا منين ؟ هو عرفوا فين عشان يحبه. هو سمع قرآن قبل كده فين بيتكلم عن ربنا عشان يحبه. هو دخل جامع ولا سمع درس ديني عن ربنا قبل - 00:15:50ضَ
فيه كده فين عشان يحبه. هو تقطعه قبل كده امتى عشان ربنا يكرمه بسبب طاعته؟ فيعرف قد ايه ربنا كريم فيحبه. هيحبه ازاي؟ هيحبه ازاي الغلبان لو ده وفاة لقى نفسه تحت عربية نقل. انا بكرهه. هي دي اخر كلمة بتقولها قبل ما تقابله؟ هي دي اخر كلمة بتتقفل عليها صحيفتك. النص التاني من الشاشة. بنت - 00:16:03ضَ
ملتزمة دخلت اوضة العمليات. وصممت ان هي تدخل وهي صائمة لله سبحانه وتعالى. خرجت من اوضة العمليات. انسانة عاشت على حب الله سبحانه وتعالى. خرج من اوضة العمليات وهي بتفوق من البنج اللي في قلبها هو اللي بيطلع اللي في قلبها كان ايه؟ فلان علان. الموضوع الفلاني اللي في قلبها كان ربنا. خرجت من اوضة العمليات تقول انا - 00:16:23ضَ
اوي يا رب. انا باحبك اوي يا رب. وماتت قبل ما تفوق من البنج. ماتت وهي بتقول انا بحبك اوي يا رب. ده شاب بيقول انا بكرهه وهو بيموت ودي واحدة بتقول له انا بحبك وهي بتقابله. وروحها بتصعد اليه. دي عاشت على حب الله. وده عاش على هجر اي طريق. يوصله لربنا سبحانه وتعالى - 00:16:43ضَ
يا اخوانا هنموت على ايه ؟ يا اخواننا من عاش على شيء مات عليه انت عايشة على ايه ؟ انت عايش على ايه ؟ اللي انت عايش عليه الوقتي. لما ملك الموت ينزل هينزلك - 00:17:03ضَ
على ايه؟ اللي انت عايش عليه دلوقتي ليلك. قيام ولا غفلة؟ نهارك طاعة ولا غفلة؟ ليلنا ونهارنا يا جماعة. احوالنا ايه؟ احنا مستنيين ايه منتظرين ايه الوقتي الموتات بتاعتنا والموتات بتاعة الصحابة. الوقتي الموتات بتاعتنا ايه؟ اللعيب جاب كورة في العارضة الراجل مات في المدرجات. لا لا ده جا له - 00:17:13ضَ
صدرية لان تمن الاسهم اللي عاملها في البوصلة البورصة نزلت. لا لا لا ده بسبب اللحمة الملبسة والكاتشب والميمونيز. الاوردة بتاعة القلب بتاعة سدد مات جا له جلطة مات. لا لا لا ده بسبب آآ في طابور العيش اتشاكل مع اخوه المسلم عشان رغيفه قتله. ده بسبب خمسين قرش اتشاكلوا قتلوا بعض. ده - 00:17:33ضَ
المغني اللي بتحبه مات انتحرت. ده لما حبيبها مات راحت انتحرت. مش دي موتات دلوقتي بنشوفها دلوقتي في المجتمع؟ موتات الصحابة. موتات سيدنا خبيب. وهم تلاقيه على النخلة وبيضربوه بالسقام في ايديه ورجليه بيقطعوه قبل ما يقتلوه. ويقولوا له اترضى ان يكون محمد مكانك؟ عليه الصلاة والسلام؟ قال والله ما احب ان - 00:17:53ضَ
اكون في اهلي وبيتي ورسول الله يشاك بشوكة. خبيب الموتة دي كانت سبب في اسلام سعيد بن عامر. حرام ابن بلحان لما وقف في وسط الجزيرة العربية يدعو الناس الى الله. جه المشركين من وراه طعنوه بالحربة في ضهره وهو بيتكلم عن ربنا. فضل يجيب الدم ينصره على راسه ووشه وهو بيقول الله اكبر - 00:18:13ضَ
فزت ورب الكعبة. اللي قتله اسلم. دي موتتهم يا جماعة. دي موتاتنا. احنا نموت ازاي؟ انا عايز اسألك الوقت قبل ما ادخل في الموضوع بتاع الدرس. انا عايز اسألك الوقت انت هتموت ازاي؟ انت استعديت للحزة الفجائية اللي في اخر خمس دقايق قبل الموت ولا لأ؟ يا اخوانا اخر خمس دقايق قبل الموت الشيطان قاعد يستعد لك لهم من - 00:18:33ضَ
دلوقتي اي والله الشيطان بيستعد لكل واحد من الوقت لاخر خمس دقايق. فتنة الممات اللي الرسول حزرنا منها. لما الشيطان بييجي في اخر خمس دقايق قبل الموت وانت احتضرني وانت روحك في الحلقوم ويحاول يشكك في دينك. ويحاول يعي بلسانك عن قل لا اله الا الله. ويحاول يفكرك بمعاصيك عشان يقنطك من رحمة الله - 00:18:53ضَ
ويحاول ينسيك انك انت تتشاهد الشهادتين قبل ما تموت. فتنة الممات. الشيطان عارف ان الاعمال بالخواتيم. فعايز الخاتمة بتاعتنا يضيعها اعمل ايه يا اخوانا هنعمل ايه؟ هنعمل ايه؟ هنستعد لاخطر لحزات في حياتنا ولا لأ؟ هنفوق ولا لأ؟ هنستيقظ ولا لا؟ انا الدرس بتاع الليلة صرخات. صرخات من تحت - 00:19:13ضَ
تراب مش صرخات مني انا. صرخات من ناس ماتت. وبعد ما نزل تحت التراب صرخت واستغاثت. والصرخات ده انا جاي انقلها لكم الليلة. انا جاي انقل الصرخات ديت من ندمت بعد ما ننزل تحت التراب للاسف الشديد. للاسف الصرخات دي جاية تفوقنا احنا من الغيبوبة اللي احنا فيها. اول صرخة معي صرخة من تحت التراب - 00:19:35ضَ
البنات اللي في غيبوبة للبنات المتبرجة. انا عايزك تقفي تفتحي الدولاب بتاعك الوقتي تاني. وتبصي في اللبس. ده اللي هقابل به ربنا. ده اللي انت هتتحاسبي فيه قدام ربنا ده اللي انت هتتحاسبي عليه حتة حتة قدام ربنا. وحتة حتة لبستيها كم مرة وفتنتي بها كم واحد؟ قدام ربنا سبحانه وتعالى. وتبص لعلبة المكياج - 00:19:55ضَ
كاش واحدة واحدة هتتحاسبي عليها. زرة زرة قدام ربنا سبحانه وتعالى. احدى الفتيات ماتت وهي شابة الله يرحمها. جت احدى النساء تغسلها وهي بتغسلها جت تصب الماية على جسمها لقت لحمها بيتهرى. لحمها بيدوب مع الماية. الست اترعبت. حاولت تغسلها لحمها بيدوب. سابت الغسل قالت لهم مش هكمل - 00:20:15ضَ
ليه مش مكملة بص ومشيت وسابت البنت راحوا دوروا على واحدة مغسلة تانية جت المغسلة التانية جت تغسل البنت كل ما تصب المية على حتة من جسمها جسمها جسمها يدوب من بعضه. الست اترعبت. حاولت تاني اترعبت. سابت الغسل ومشت قالت انا مش هغسلها. انا مش هكمل غسل. راحوا جابوا واحدة تالتة - 00:20:35ضَ
عارفين ان هي هتهرب. قفلوا عليها الباب بالمفتاح من برة. فلما جت تغسلها ولقت جسمها بيتهرى اترعبت. جت تخرج من الباب لقمت لقت الباب مقفول. قعدت تنادي عليهم قالوا لها - 00:20:55ضَ
مش هنخرجك الا لما تغسليها. طب اغسلها ازاي؟ اعملي اي حاجة اتصرفي. بدأت تصب الماية بقمة الرفق باي طريقة. والبنت لحمها بيتهري لغاية ما وكفنتها. قالت لهم انا لازم اعرف دي كانت بتعمل ايه. انا لازم اعرف بتعمل ايه. فضلت وراهم لغاية ما فتحت الدولاب بتاعها. اول ما فتحت الدولاب - 00:21:05ضَ
شافت اللبس وشافت البناطيل وشافت التيارات القصيرة وشافت الفيزونهات والبوديهات اول ما شافت اللبس بس خلاص عرفت. عرفت ان كل امرئ يبعث على ما مات عليه. ان اللي مات على لبس يغضب الله بيبعث على هذا اللبس والعياز بالله. عكس البنت اللي دخل الجامع رضت انها تسمع - 00:21:25ضَ
ما كانتش محجبة. طلع الدرس عن الحجاب. سمعت عن الحجاب البنت انفعلت بكت. قالت انا مش هخرج من المسجد غير محجبة. هاتوا لي حجاب هنا. لبسوها حجاب قبل ما تخرج من المسجد خرجت من المسجد دخلت لربنا وهي في الضلال. خرجت والنور مالي قلبها ومالي حياتها. خرجت وهي لابسة لبس الحجاب. بتعدي الرصيف بفترة - 00:21:45ضَ
صاحب اول مرة في حياتها طايرة وحاسة انها ملكة. بتعدي الرصيف وهي فرحانة. جت عربية خبطتها ماتت. سبحان الله العظيم. ماتت بعد ما اتحجبت بدقايق. دي لو كانت ماتت من ساعة واحدة كانت خاتمتها بقى شكلها ايه. دي ماتت وهي تائبة لله. المرأة اللي كانت مع جوزها على السفينة والسفينة كانت - 00:22:05ضَ
بتغرق والناس كلها بتجري على طواء النجاة وهي بتجري على الكابينة. انت بتعملي ايه؟ اجيب النقاب بتاعي. نقابك ايه؟ احنا هنموت الا نقابي. الا يا حجابي واصرت انها تنزل تجيب النقاب بتاعها الاول. هو ده العفاف يا جماعة. رسالة صرخات من تحت التراب لكل واحدة ماتت على التبرج بدون توبة الى الله - 00:22:24ضَ
لم يعفو الله سبحانه وتعالى الا ان يعفو الله سبحانه وتعالى. يا اخوانا عايزين نستيقظ الصرخات اللي طالعة من تحت التراب الايام دي بقت كتير قوي يا جماعة. صرخات من تحت التراب - 00:22:44ضَ
لكل شاب اتفرج على موقع اباحية. موقع انتباحية. آآ قنوات فضائية منحلة. اختلاط في الجامعة. اللي بتنزل الجامعة دلوقتي بعد العصر تلاقي العيال والبنات قاعدين. قاعدين كلهم قاعدين في بيتهم. قاعدين فارشين على الارض كده وقاعدين متربعين ايه يا جماعة؟ في ايه يا اخواننا؟ ده احنا لسه لسه ورانا حاجة اسمها يوم قيامة. انتم بتعملوا ايه يا جماعة؟ انت بقى لك خمس - 00:22:54ضَ
قاعد ربنا غضبان عليك من خمس ساعات بيبص لك نظرة غضب من خمس ساعات وانت على المنزر ده. والشباب اللي بيزني والشباب اللي متجوز عرفي. والشباب بتاع العادة السرية والشباب بتاع - 00:23:15ضَ
صرخات من تحت التراب لهؤلاء الشباب. للي ماتوا على هزه الاحوال. الممسل اللي مات في حجرة الزنا. الشاب اللي راود فتاة عن نفسها. قالت انا مستعدية بس على شرط انك تودينا مكان ما حدش يشوفنا فيه. قال لها انا هوديكي مكان ربنا ما يشوفناش فيه. والعياز بالله. راحوا - 00:23:25ضَ
المكان اللي زعمه نزل ملك الموت قبض روحه وهو في هزا المكان. البنت جالها انهيار عصبي. خرجت تصوت في الشارع وتصرخ وتقول يقول ما يشوفه اخد روحه. بيقول ما يشوفه اخد روحه. الشاب اللي حبيبته جت له الشقة لغاية عنده. لما فتح باب الشقة وشافها - 00:23:45ضَ
لقاها في قمة الجمال. حب يعبر لها عن انبهاره بجمالها. نزل سجد لها ملك الموت اخد روحه وهو ساجد. مات وهو ساجد لها والعياز بالله. مات على الشرك بالله الشاب اللي يعني وهو مع فتاة على الطريق السريع عملوا حادسة والعياز بالله والعياذ بالله وهو وهو بيرتكب يعني - 00:24:05ضَ
فيما يهتز الى عرش الرحمن؟ عملوا حادثة مات. اهله ما رضوش يستنوا للفجر دفنوه من غير ما يصلوا عليه. عشان الفضيحة. شاب وفتاة كانوا على الطريق السريع ولقوا في وشهم لوري عربية نقل. الشاب من ربكته جه يدوس على الفرامل داس على البنزين نزل تحت العربية. والعياذ بالله. تخيلوا يا اخوان - 00:24:25ضَ
تخيلوا الخواتيم الخاتمة ممكن تيجي والانسان بيعمل اي حاجة. ممكن تيجي لك وانت بتطيع وممكن تجي لك وانت بتعصي. ممكن تيجي للبنت اللي لبست الحجاب من دقايق. وممكن تيجي لواحدة - 00:24:45ضَ
ممكن الخاتمة يا اخوانا تيجي لواحد زي خاتمة عكرمة بن ابي جهل رضي الله عنه حسن الخاتمة بقى. الناحية التانية بقى الناحية الجميلة بقى الوسام مين اللي احنا نفسنا فيه؟ عكرمة - 00:24:55ضَ
اللي لما اسلم ابن كثير بيقول عليه ما علم عليه ذنب منذ اسلم. يعني لما التزم التزم صح لما تبتم صح. لما دخل دخل صح لما عرف ربنا حياته اتغيرت واتقلبت وما رجعش تاني خلاص. استقام على طريق ربنا سبحانه وتعالى. عكرمة ابن ابي جهل مات وهو بيجاهد مع المسلمين - 00:25:08ضَ
الروم وجرح جراح بالغة اتنقل لخيمة الجرحى وهو بيتعالج في خيمة الجرحى هيموت من العطش جابوا له ميه جاي يبص في الميه سمع اخويا اللي جنبه عطشان قال لهم لأ اسق اخويا اللي جنبي. راحوا يسقي اخوه اخوه سمع التالت عطشان قال لهم اس اخويا اللي جنبي. راحوا للتالت لقوه مات. رجعوا للتاني لقوه مات - 00:25:28ضَ
رجعوا العكرمة لقوه مات. مات مجاهد في سبيل الله. وان شاء الله شهيد في سبيل الله. ومؤثر اخوانه في شربة الميه احوج ما يكون اليها اخوانا الخواتيم الحسنة وسام شرف يوم القيامة في الحر والعرق والفزع والشمس والشمس على بعد ميل من الرؤوس ومتعامدة على الرؤوس والظلام - 00:25:48ضَ
الرهيب والتراب والفزع الاكبر واحاطة الملائكة بالبشر. ومليارات الملائكة منتشرة وسط البشر ما فيش مخلوق. يقدر يتنفس في وسط الرهيب ده تلاقي واحد ماشي بيهتف. لبيك اللهم لبيك. ايه ده؟ انت مين؟ ده مات وهو بيحج او بيعتمر. ياه - 00:26:08ضَ
اه يا سلام على الموتة الحسنة يا سلام! ياه يا جماعة والله العظيم! ياه على وسام الشرف! اللي اهل الخواتيم الحسنة بيخرجوا به وفي وسط الفزع ده وكله بيجري قاعد يشحت من بعض حسنة حسنة حسنة وكله بيهرب من بعضه وكله بيركب فوق بعضه كان جراد المنتشر وكله بيفرد - 00:26:28ضَ
البعض كله مش طايق نفسه من الحر تلاقي واحد ساجد بكل سكينة وبيقول سبحانك ده ايه ده! ده مات وهو ساجد الشكك الله يرحمه لما مات وهو بيصلي ونازل من الركوع للسجود ربنا يتقبل منه ويدخله في الصالحين. الخواتيم يا شباب الخواتيم يا اباه الخواتيم يا - 00:26:48ضَ
الخواتيم هنعمل فيها ايه؟ اخر خمس دقايق قبل الموت هنعمل فيهم ايه؟ الناس والعياذ بالله كان عندنا في الكلية كان في الطب الشرعي يورونا صور ناس مقتولة وميتة عشان الطب الشرعي وزيفته ان احنا نعرف الناس دي ماتت ازاي وماتت امتى ده وظيفة الطب الشرعي كان - 00:27:08ضَ
من ضمن الصور صورة شاب مات وهو بيعمل عادة سرية. جا له اختناق ومات والعياز بالله. صورته اتصورت وكل سنة الدفعة بتتفرج عليها ايه الفضيحة دي! ايه ده! ايه ده! ربنا ما يفضحش حد من اول مرة ابدا. ابدا يا اخواننا. تخيل الشاب اللي بيعمل عدد كبير يا تأمن انك تموت وانت بتعمل دي - 00:27:26ضَ
الشاب اللي قفل الباب بتاع اوضته كويس اوي وفتح موقع اباحي على النت وقعد يتفرج على الموقع والعياذ بالله. اتأخر ساعة اثنين ثلاث اربعة امه ما هوش عارفة هو اتأخر ليه. كسروا الباب دخلوا لقت ابنها ميت عاري قدام موقع اباحي. يا للفضيحة! يا للخدم - 00:27:46ضَ
ده لما يقابل ربنا يقول له ايه؟ ده مصيبته يا جماعة مش انه كان بيتفرج على موقع. انتم عارفين ده مصيبته ايه؟ ان كان بيتخفى من نظر المخلوق ومش بيتخفى - 00:28:07ضَ
ومن نظر الخالق المعصية الصغيرة بتكبر اوي اوي بحاجات بتبقى في قلوبنا واحنا بنعملها. المعصية الصغيرة بتكبر بالفرح بها. خد السيجارة اي والله انت بتديني سيجارة هدية؟ يفرح تتحول السيجارة من صغيرة لكبيرة. المعصية الصغيرة بتكبر قوي بالحزن عليها لو راحت. ده الفرقة الفلانية - 00:28:17ضَ
مش جاية. ده الحفلة الفلانية اللي كان المطرب الفلاني جاي فيها اتلغت. ده الطلعة الفلانية ولا السهرة الفلانية ولا الرحلة الفلانية اتلغت. ياه ده انا زعلان. زعله ده يحول الصغيرة الكبيرة. يا اخوانا يا اخوانا الحزن على المعصية لما تروح بيخليها كبيرة من الكبائر. الفرح بالمعصية لما تيجي بيخليها كبيرة من - 00:28:37ضَ
كبائر مراقبة المخلوق وان الشاب يخبي في اوضته ولا تحت سريره ولا في مكان في الشقة ما حدش عارفه حاجة فيها معصية لله. بيستتر عن الناس وما بيستترش عن فده بيخلي المعصية ولا يخبيها في فولدر جوة فولدر جوة فولدر على الهارد مسك بتاع الكمبيوتر ده بيخلي المعصية دي تتحول الى كبيرة مش صغيرة والعياذ بالله - 00:28:57ضَ
يا شباب يا اخوانا الخواتيم هنعمل ايه؟ هنعمل ايه في اخر خمس دقايق قبل الموت. السواق اللي بيقول وهو معدي لقى عربية لودر طلعت على جنب الطريق طحنت عجنة خمس ست عربيات. وهم بيشقوا الصفيح عشان يطلعوا الجسس من تحت العربيات. لقوا عربية كان فيها شاب وفتاة في حالة - 00:29:17ضَ
بيزنوا ربنا يسحقهم في اللحزة دهي. يقينا دي مش اول مرة. اصل ربنا ما بياخدش من اول مرة. ربنا ما بيأخزش من اول مرة. ربنا ما من اول مرة انما العبد لما يتمادى يتمادى يتمادى طب تعالى بقى طب تعالى بقى ياه صرخات من تحت التراب للي بياكل حرام - 00:29:37ضَ
اللي بياكل فلوس ربا. للي بياكل ربا بنوت. للي بيقول لك لأ. ربا البنوك لا البنوك حرام. انا هحطها في البوست واخد الفوايد بتاعتها. طب وايه الفرق سبحان الله؟ احنا لما جبنا - 00:29:57ضَ
الخنزير ودهناه بني وكتبنا عليه خروف بقى خروف! ما بقاش خروف! ما هو نفسه! ما هو نفس الحرام! اللي فتح قتليه! اللي فتح قهوة! اللي فتحت اتيليه! اللي فتح مشروع حرام. الشاب اللي اول ما اتخرج طلع يشتغل اي شغلانة حرام ولا حلال. يا اخوانا اللي كل ورث اللي اكل مال يتيم. صرخات من تحت التراب - 00:30:07ضَ
لاهل المال الحرام. احد اخواننا الدعاة خبط على بابه في يوم واحد تلات اخوات. فلما فتح لهم الباب فبيسألهم عايزين ايه؟ قالوا له احنا التلاتة ابونا مات لسه احنا التلاتة في ليلة واحدة كل واحد فينا شاف ابونا قبره مولع عليه - 00:30:27ضَ
والعياز بالله. قلت سبحان الله! ده مال حرام. ده كالور في حد. ده كال مال يتيم. ده كان مرتشي. ده كان ظالم. ده مال حرام النار اللي في القبر دي يقينا مال حرام والعياذ بالله. المال حرام. المال حرام احنا مستهترين به. المال الحرام اللي بقى منتشر في المجتمع دلوقتي. اللي بقى الناس عادي - 00:30:45ضَ
فلوس وخلاص حرام حلال ما كله بياكل مال حرام. كله بياكل نار اكل نار! كله بيودي نفسه جهنم ما يودي نفسه جهنم! انت لو اتلف عليك كفنك حد منهم يرضى يتلف عليك كفنك - 00:31:05ضَ
مكانك انت لو نزلت تحت التراب واتسألت بالملكين. حد منهم يرضى يتسأل مكانك؟ ما حدش هيرضى. يبقى تيه اللحزة دي. اتق ربنا ازا كنت ما تقدرش على عقوبة المعصية ما تعصيش. ازا كنت ما تقدريش على عقوبة الاعراض ما تعرضيش. ازا كنت ما تقدرش على عقوبة النفور من الله ما تنفرش من مولاك - 00:31:15ضَ
سبحانه وتعالى جنبنا برج حرامي دخل يسرق شقة من الشقق والشقة كانت فاضية سرق الشقة دخل من المسقط وهو خارج من شباك المسقط سبحان ازاي الله اعلم خارج من شباك المسقط جسمه اتحشر في شباك المسقط. فضل محشور لغاية ما اتخنق ومات بعد يوم او يومين - 00:31:35ضَ
واحد بيبص من المسقط شم ريحة او شاف المنزر لقى جسة متعلقة في المسقط. الراجل ميت وايديه فيها السرقة اللي سارقها والعياز بالله. ياه ربنا بيفضح الناس يا جماعة. ربنا بيفضح لأ ربنا ستير. امال دول اتفضحوا ليه؟ لانهم عاشوا كده. فماتوا كده. لانه بارز ربنا بالمعصية دي مليون مرة - 00:31:55ضَ
وربنا بعت له الف رسالة وبفتح له الف مرة باب التوبة والرحمة ما رضاش خلاص. انت اللي مصر على كده والعياز بالله. انت اللي مصمم على كده. والعياز بالله كان على احد - 00:32:15ضَ
شبكة الانترنت يعني كانوا جايبين منزر يعني جايبين منزر الفتاة بس مش جايبين منزر حاجة غير الوش بس فتاة كانت بتصور فيلم اباحي والعياذ بالله. وماتت وهي بتصوره. وجايبين منزر وشها وملك الموت بياخد روحها. ونظرة الفزع وتبريقة العينين - 00:32:25ضَ
منظر وشها وهي مرمية على الارض والعروق بدأت تظهر في وشها وتعرق في وشها ومنزرها النهائي وهي ميتة مرمية ميتة ومنظر وشها منظر قبيح دميم مرعب يصيب بالهلع والعياز بالله. الخواتيم الانسان ممكن يموت على اي حاجة. مش شرط على طاعة على معصية. على اي حاجة. كان في دفعة كلية طب من سنوات من سنوات - 00:32:42ضَ
العشرة الاوائل على الدفعة. العشرة الاوائل حاولوا يعني حبوا انهم يعملوا لهم حفلة تكريم لوحدهم. ورحلة لوحدهم. الاتوبيس اللي طالع بهم عمل حادثة لعشرة ماتوا. الاولاني اتنقل مستشفى الطوارئ. وكان عنده نزيف في المخ. الدفعة كلها عملت انقلاب. عملت مزاهرة. لازم يتعمل له يجي له طيارة تنقله - 00:33:02ضَ
يتعالج برة على حساب الدولة ده الاول على الدفعة. ده صاحبنا ده حبيبنا نسيبه يموت ازاي؟ لغاية ما نزل لهم عميد الكلية. قال لهم والله العزيم يا جماعة والله لو فيه امل فيه هنا او برة كنا نقلناه. انما انتم بتتكلموا في ايه؟ الموضوع خرج من ايدين البشر ومات - 00:33:22ضَ
ومات الله يرحمه. دنيا يا اخوانا اللي كانوا جايين في السلام تمانية وتسعين. جايين من السعودية اكتر من الف شاب مصري. الله يرحمهم ويتقبلهم شهداء. انتم عارفين الشاب اللي مسافر السعودية - 00:33:40ضَ
في الغالب بيسافر بتأشيرة عمرة. مش تأشيرة عقد عمل. ويقعد يشتغل اربع خمس سنين لغاية ما السلطات تقبض عليه وتمسكه. وترحله. اربع خمس سنين ما شافش اهله اربع خمس سنين مستحمل حياة صعبة. اربع خمس سنين بياكل في الشارع. اربع خمس سنين ساكن سكن اي سكن واي تعب واي ارهاق. راجع عايز يبني وعايز - 00:33:50ضَ
وعايز يتجوز وعايز يخلف وعايز يشوف اهله وعايز يشتري وعايز يلبس وعايز ياكل في لحزة السفينة تتحرق تتقلب يقعوا يموتوا في لحزة احنا في السفينة دي كلنا في سفينة الدنيا. في لحزة اي حد منا بيتشال يا جماعة. يا اخوانا كل واحد منا له مستقبلين. مستقبل مزنون - 00:34:10ضَ
مستقبل يقيني. المستقبل المظنون انت ممكن تفضل طول عمرك تحصل شهادة هتموت قبل ما تكسب من وراه شلن. انت ممكن تفضل طول عمرك مسافر بره عقد عمل هتموت قبل ما ترجع تستفيد من الفلوس اللي كسبتها بشلن. كل الدنيا دي مستقبل مزلوم. مزلوم. ما تضمنش انك هتاخد اي حاجة قبل اللي بتسعى اليها. انما الاخرة - 00:34:30ضَ
مستقبل يقيني. يقينا هتموت. يقينا هتتحاسب. يقينا هتعرض على الله. يقينا هتعدي من على الصراط. يقينا جنة او نار. يقين اخوانا يقين عندنا يقين قد ايه بالاخرة. المستقبل اليقيني حد يشتغل عشان المستقبل المضمون. ويسيب المستقبل اليقين يا جماعة. حد يعمل كده؟ خواتيم - 00:34:50ضَ
صرخات من تحت التراب. صرخات بتستغيث للي بيشربوا مخدرات. بالشباب اللي ماشي يشرب مخدرات. الشباب اللي بيشرب ترامادول وكيميا وكيماوي وبانجو وحشيش وروين وافيون وخلطات وتركيبات يا اخوانا ده الرسول بيقول اللي بيشرب الحاجات دي له - 00:35:10ضَ
في جهنم ردغة الخبال. الخبال يعني بيتخبل مخه لما يشربها. رضغة يعني طين. طين ووحل في قاع جهنم والعياز بالله. بيشربوه اللي كانوا ويشربوا مخدرات في الدنيا يتخبل عقلهم زي ما كانوا بيخبلوه بارادتهم في الدنيا يصابوا بالجنون والعياز بالله في جهنم لما يشربوه. لما يشربوه بمرض - 00:35:30ضَ
وحرارته وناره والعياذ بالله. حد يا اخوانا يؤدي نفسه جهنم برجليه. المخدرات احد اخوانا اللي بيغسل اموات بيقول لي كان بيغسل شاب لقى مسود بطريقة فظيعة ومناخيره بتنزف دم وودنه بتنزف دم. واخوه واقف جنبه قعد ينهنه بالبكاء. فسأل اخوه بيقول لاخوه مات ازاي؟ يعني شكله غريب - 00:35:50ضَ
فقال له ربنا يغفر له ما رضاش يقول له. بيقول لي وانا باقلب ايده عشان اغسلها. عرفت هو مات ازاي؟ لقيت مكان سرنجة المخدرات لسه معلم ولسه الدم بينزف من المكان بتاعها. عرفت انه مات بجرعة زايدة. الشاب اللي دخل حمام الجامع ياخد جرعة مخدرات. مات في - 00:36:10ضَ
الجامع في جرعة زايدة. الشاب اللي دخل حمام بيتهم عشان جرعة مخدرات. مات ووشه في مرحاض البيت والعياز بالله. في مرحاض الحمام والعياز بالله خواتيم اهل المخدرات خواتيم عفنة. خواتيم سيئة لا يضارعها في السوء غير الصرخات اللي جاية من تحت التراب. عشان خواتيم اهل - 00:36:30ضَ
الغناء والمعازف. خواتيم الشاب اللي ما يعرفش ينام غير على الاغنية. الشاب اللي ماشي في الشارع بالام بي سري ما يقدرش. ما يقدرش يمشي من غير اغنية وراء اغنية وراء اغنية. مدمن. عامل زي - 00:36:50ضَ
اللي قلبه بياخد جرعات الاغاني ما يقدرش يبطلها. الشاب اللي كل الاغاني اللي نزلت واللي ما نزلتش عنده. الهارد ديسك بتاع كمبيوتر مليان. والام بي سي بتاعه مليان. وشرائط الكاشي - 00:37:00ضَ
عنده مليانة والعربية والاغاني بتاعة العربية مليانة الشاب اللي اخر اغاني دي بالنسبة له حياته. ياه احد الشباب وكان بيشتغل في فرقة من فرق الاغاني. ومن اصعب الخواتيم اهل المعازب والعياز بالله. لان اسر المغنيين والمغنيات في تضييع الشباب اكتر من اسر حتى المجرمين والمجرمات والعياذ بالله. كان بيشتغل - 00:37:10ضَ
في فرقة من الفرق وربنا يأزن ويتوب ويرجع لربنا ويسيب الفرقة ويسيب المعازف ويتوب لربنا ويصحب الدعاء ويحضر الدروس ويصلي ويعرف ربنا لو قلبه ينور وصدره ينشرح وترجع شياطين الانس تاني. ويلفوا عليه تاني. هتكسب منين؟ وهتاكل منين؟ وهتصرف على عيالك منين؟ استحمل هتستحمل لامتى - 00:37:34ضَ
ومن قال انها حرام ويا عم ان الله غفور رحيم. وانت هتعمل ايه؟ بدأ يضعف. بدأ احد الدعاة يقول له ما تضعفش يا ابني وهو يرجع يرجع وقع. اياك ايام وكان بيتصلى عليه في الموت. والعياز بالله. مات بعد انتكاس النيام. مات بعد ما ساب طريق ربنا بايام. مات وبينه وبين - 00:37:54ضَ
حساب الملكين ساعات يا اخواننا. ساعات احد الشباب اللي مات في حادسة على الطريق فكان معه واحد نجا فجاب شريط كاسيت كده وعليه دم. شريط اغاني كاسيت وعليه دم واداه لواحد. بيقولوا له ايه ده؟ قال له الشريط ده هو اللي كان مشغله في العربية ساعة ما مات - 00:38:15ضَ
شغلوا اول مرة ما اشتغلش رغم انها عربية ايه احدس موديل مش من النوع اللي ما تشتغلش من اول مرة ولا حاجة. شغله تاني مرة ما اشتغلش. تالت مرة اشتغل لما اصر بقى - 00:38:31ضَ
ربنا عزمه من نفسه مرة واتنين اصر خلاص الا من ابى. هيحصل ايه؟ هيحصل ايه؟ لو الواحد اصر على المعصية مين مين يعمل لك اي شيء؟ وانت مصر على المعصية - 00:38:41ضَ
والعياذ بالله. الشهداء المسرح اللي ماتوا وهم بيمسلوا. والشموع مسكت في الستاير. المسرح ولع اول ناس ولعت الممسلين وبعد كده الجمهور عاش على المسرح فمات عليه. عاش على التمسيل. عاش يمسل. عاش يمسل على الناس. فمات وهو بيمسل الناس. الممسل اللي مات منتحر. والممسلة اللي ماتت منتحرة. والممسل - 00:38:51ضَ
للي مات في ابشع موتة وافقر موتة والعياز بالله. والممسل اللي مات وصحى لقى نفسه في القبر ومات جوة القبر. بعد ما الناس دفنته وبتحسبه ان هو مات لسه حي. خواتيم يا جماعة خواتيم اهل المعازف. خواتيم اللي اضلوا الناس. خواتيم اللي حاربوا الدين وحاربوا الحق. خواتيم المسوفين اللي قال - 00:39:11ضَ
طيب خلاص انا هاتوب. هاتوب بس شوية. هاتوب بس بس يعني فترة كده انا ان شاء الله ابقى كويس. بس خليكم معي. انا اعرف احد الشباب كان لما يشوفنا يا جماعة تعالوا حطوا لي شرايط جنيه على الهارد ديسك بتاعي. يا جماعة تعالوا ادوني وبعد كده ما تشوفوش ولا تسمع عنه حاجة ولا سبحان الله! مرة لقيت واحد بيقول لي فلان مات - 00:39:31ضَ
فلان! فلان مات ازاي! مات نزلت الكلية بتاعته عشان اشوف مكان بلده عشان انزل اصلي الجنازة عليه. نزلت لقيت الاعلان بتاع النعي بتاعه متعلق. واصحابه ولاد وبنات تحت النعي قاعدين يجروا ورا بعض الولاد ورا البنات والبنات ورا الولاد قلت ياه ياه تفتكر فلان فلان صاحبنا لما مات سبحان الله العظيم - 00:39:51ضَ
فلان لما مات وصاحبه اتخنق وهو بيتغسل مش قادر يقف جنبه. خرج برة فتح العربية شغل الاغاني وقعد يشرب سجاير. مخنوق اما يغسله صاحبه. ياه فرش صاحبه وصاحبه بيتغسل. وصاحبه لسه بيتغسل. كان احد الناس في الحرم احنا عائزين يا جماعة نلحق. عائزين نبتدر. عائزين نلحق الفرصة اللي احنا لسه فيها. احنا - 00:40:14ضَ
فرصة لسة اخر خمس دقايق قبل الموت ما جوش. لسه لغاية دلوقتي بايدينا. ان احنا نغير مسار حياتنا. ان حياتنا لا يمكن تستمر كده. ان احنا نبدأ ناخد قرار ونبدأ - 00:40:36ضَ
نصلح اتجاهنا وتبقى حياتنا كلها يقظة وطاعة وانطلاق الى الله. ونبقى مستعدين في اي لحظة ان ملك الموت يتنازل علينا. احنا مستعدين يا رب. احنا مستنيين من اللحظة اللي هنقابلك فيها يا رب؟ زي الصحابة ولقد كنتم تمنون الموت. كانوا بيتمنوا يموتوا. ليه؟ عشان يقابلوا ربنا. عشان يدخلوا الجنة. عشان - 00:40:46ضَ
ياخدوا ثواب الصيام والقيام والجهاد والدعوة. عشان ياخدوا سواب الذكر اللي ذكره ربنا به. عاشوا حياتهم بيستعدوا للقاء الله. فكانوا بيتمنوا لقائه. انما الوقت ناس بتترعب بالموت ليه ؟ هاقابل اقول له ايه ؟ هاقول له ايه ؟ هاقول له ايه وانا ياما اجلت ياما - 00:41:06ضَ
احد اخوانا الدعاة اتصلت بي يعني يعني واحدة قالت له تعال فلان فلان في حالة شديدة شاب من الشباب. في حالة شديدة جدا صحيح. جري على هذا الشاب بيقول دخلت لقيت عينيه فيها نزرة رعب رهيبة. واحد يبص للي حواليه كلهم انتم هتسيبوني لوحدي؟ هتسيبوني لوحدي ازاي؟ انا ما اقدرش اسيبوني لوحدي في الحبس الانفراد اللي - 00:41:23ضَ
التراب ازاي؟ انتم عمركم ما سبتوني لوحدي! انا ما اقدرش انزل تحت لوحدي! هتسيبوني ازاي! وعنيه فيها نظرة هلع وقعد يبص لهم كلهم! بيقول فقربت منه! وقعدت اطبطب عليه واقول له رحمة ربنا واسعة قال له لأ. رحمة ربنا مش لي. قال له رحمة ربنا وسعت كل شيء. قال له لأ. انا رحمة ربنا مش لي. انا زنيت. انا شربت - 00:41:44ضَ
مخدرات. انا حرمت على المعاصي. انا عملت وعملت وعملت وقعد يبكي وينهنه. ومات في هزا المرض والعياذ بالله. قلت سبحان الله انت جاي الوقت تبكي. انت جاي دلوقتي تشوف رحمة ربنا فين ؟ في رحمة ربنا الواسعة العظيمة. ربنا يرحمه ويرحمنا جميعا يا رب. انت الوقتي جاي تندم انت - 00:42:04ضَ
العمر اللي ربنا اداه لك لسه جاي. يا شاب يا حبيب قلبي تب الى الله. اه بس لما الامتحانات تخلص. يا ابني امتحانات ايه؟ يا ابني الامتحانات دي مستقبل مظلوم. لقاءك بالله مستقبل - 00:42:24ضَ
اليقين اللي لازم تشتغله الاول الامتحانات الاول. خلصت الامتحانات. يلا يا حبيب قلبي. لا لا لا لا. اما الاجازة والصيف بقى والمصايف تعدي. جت الدراسة اللي بعدها. يلا يا ابني. اما امسك شهادة في - 00:42:34ضَ
سيدي مسكت الشهادة في ايدك يلا يا ابني على ربنا. اما الاقي وزيفة الاول واستقر لقيت وزيفة يلا يا حبيبي. لا. اما اتجوز والاقي بنت الحلال لقيت بنت وكرمك ووفقك. لا اما اما اخلف بقى ويبقى لي ذرية. خلفت الزرية. اعمل لهم مستقبلهم. امنت. بقى عندك ستين سنة. مت - 00:42:44ضَ
نزلت تحت التراب. قلت يا رب عشر دقايق ارجع اصلي ركعتين توبة لك يا رب. يعني انت بقى لك ستين سنة تقف مع نفسك عشر دقايق تغير مسارك. عشر دقايق تتوب لربنا. عشر دقايق تصلي ركعتين تصلي ركعتين توبة. هنفوق امتى يا شباب؟ هنفوق - 00:43:04ضَ
امتى يا جماعة؟ هنفوق امتى؟ هنتوب امتى؟ هنستيقظ امتى؟ هنستعد لاخطر امتحان في حياتنا امتى؟ هنستعد للامتحان اللي لو سؤال واحد جاوبناه فيه غلط ضيع كل حاجة امتى ؟ امتى يا جماعة؟ - 00:43:24ضَ
ابدأ خواتيم اهل التسويف اللي قال سوف اللي قالها توب. اللي قالت ان شاء الله هتحجج. اللي قالت اما اتجوز ان شاء الله اعرف ربنا. انا يا رب جاي لك ان شاء الله بس شوية بس اما اعيش شباب يا - 00:43:37ضَ
اللي اجل واللي اتوف. دول لما يقابلوا ربنا سبحانه وتعالى في الحرم في وش الحرم المكي. فندق له واحد صاحبه يعني واحد سعودي عمره ما دخل صلى في الحرم. عمره ما دخل. احد الناس من قرية من القرى اللي جنبنا شغال معه في الفندق. بيقول لما مات لما مات. شلنا - 00:43:47ضَ
عشان ندخل نصلي عليه في الحرم. الراجل بيقسم ان حاولوا يدخلوا جسته من كل ابواب الحرم ولا باب عرفوا يدخلوا الجسة منه ولا باب قدروا يدخلوا الجسة منه لغاية ما الصلاة خلصت. والصلاة انتهت وما تصلاش عليه في الحرم. انت ما دخلتش بيتي وانت حل حي على رجليك. الله عزيز - 00:44:07ضَ
مش هدخله لك. مش هدخله لك وانت ميت. ولا حتى وانت بتصلي عليه. مش بقول لكم يا اخواننا في ناس ما بتفوقش غير وهي بتصلي عليها. في ناس ما بتفوقش غير تحت التراب - 00:44:27ضَ
احنا عايزين نفوق واحنا لسة فوق واحنا لسة نقدر نصلح واحنا لسة نقدر نغير. واحنا لسة في ايدينا جوارحنا في ايدينا. الروح ما خرجتش من اي حتة منها كل حتة في جسمنا نروح فيها لسه. نقدر نطيح بها ربنا سبحانه وتعالى. هنستعد امتى؟ الزنوب اللي علينا هنتوب منها امتى؟ الطاعات اللي فرطنا منها هنعوضها امتى - 00:44:37ضَ
الفرايض اللي مطلوبة منها امتى؟ هنبقى على مراد ربنا سبحانه وتعالى امتى؟ صرخات من تحت التراب لاهل الاستهتار لكل انسان مستهتر. لكل بنت مستهترة. لكل مغني مستهتر. لكل شاب مستهتر. لكل واحد في الدنيا دي كلها مستهتر. صرخات - 00:44:57ضَ
كان احد المليارديرات اللبنانيين ملياردير. وكان يعني بيعمل حفلات وخمر وزنا مع اصحابه. فراح بنى لنفسه مقبرة بملايين دولارات رخام كله مستورد. قال لهم المقبرة دي احنا الوقتي بنسهر فيها ونوقع في الزنا ونشرب خمرة لما اموت وادفن فيها. تعالوا اسهروا - 00:45:16ضَ
هطلع من تربتي واسفر معكم هذا الرجل وهو راجع مرة لبنان في طيارة تقع الطيارة في البحر المتوسط. يموت ما يعثرولوش على جثة حتى هذه اللحظة اللي احنا فيها كله يروح لبنته. بنته تموت ما لهاش ذرية غير كلب كان عندها. كل الورس ده يروح للكلب في الاخر في الدنيا. وهو - 00:45:36ضَ
حتى الان حتى ما ادفنش في المقبرة اللي كان بيتكلم عليها. سبحان الله! الاستهتار وحش اوي يا جماعة! بلاش تستهتر يا شباب! يا شباب بلاش تستهتر! لما الواحد بيوقف مجموعة من الشباب ولا يتكلم معه شاب ولا يلاقي ولد واقف مع بنت في مكان غريب كده يقف يكلمه يا حبيب قلبي. يا حبيب قلبي انت بتحبها لو بتحبها خاف عليها. انت كده هتودوها جهنم - 00:45:58ضَ
وهي لو بتحبك تخاف عليك ده هي كده هتوديك جهنم. هتخلي ربنا يغضب عليك. تقف تكلمه تحس بقمة الاستهتار وهو بيبص لك وبيسمعك. استهتار ايه يا جماعة؟ مستهترين ليه في بلد من البلاد اللي جنبنا احد الشباب كان شاب عاصي تدخين مخدرات بنات كل حاجة شهوات كل حاجة. وفجأة يلتزم ويتوب الى الله سبحانه وتعالى - 00:46:18ضَ
ولما يلتزم يستحي ويجتهد ويبقى من الناس بتوع سنة ويجتهد في الدعوة ويبقى من انشط الشباب في الدعوة في هزه القرية. ويفضل على هزا الامر فترة ويطلب ويبقى شاب ما شاء الله مالي الدنيا خير. وفجأة يفتن. فجأة امراض القلب القديمة تصحى. فجأة شلة سوق القديمة ترجع. فجأة - 00:46:38ضَ
الجحود لنعم الله تصحى. يبدأ يرجع تاني يبدأ ينزل. صاحبي بيقول لي شفته حالق دقنه يوم. فعايزين نكلمه. تاني يوم ماشي ماسك السيجارة في بقه قعد يدخن في الشارع كانه بيقول ما حدش كلمني. ما حدش له دعوة مني. ما حدش يقرب مني. بيقول لصاحبي دا هو تلت تيام وكنا بنصلي على - 00:46:58ضَ
تلات تيام وكنا بنصلي على جنازته. دي مصيبة الاستهتار. مصيبة الاستهتار. مصيبة اللي استهتر انه في اخر لحزة ممكن يضيع نفسه اللي من صحيفته تتقفل بساعات يدمر نفسه ويضيع نفسه والعياز بالله. صرخات من تحت التراب. صرخات كتير قوي والله يا جماعة. صرخات كتير - 00:47:18ضَ
وانواعها كتير. الشباب اللي مستهتر بالاختلاط. انت ممكن تعيش على طاعة وتموت على معصية؟ ممكن؟ حصلت. حصلت. اللي ما حافظش على نعمة الطاعة. اللي ما قدرش الكلمتين اللي بيسمعوا دلوقتي. وما كنا معذبين حتى نبعث رسولا. ممكن الكلمتين دول اخر رسول لك. اللي مش مقدر نعمة الدين. عارفين قصة - 00:47:38ضَ
عارفين بالصوصة العابد اللي اللي فيه كزا اية من ايات القرآن المفسرين قالوا نزلت فيه برصيص عابد بني اسرائيل اللي كان بيضرب به المسل في العبادة في بني اسرائيل اللي بنى صومها على جبل وقعد يعبد ربنا ليل نهار. وكان مسل للعبادة والصيبان لاسرائيل. عارفين برصيصة؟ الشيطان ما كنش عارف يعمل معه حاجة - 00:47:59ضَ
بيجيبوا للدنيا مش عارف. عايز يفتنوا عن الدين مش عارف. عايز يفتنوا عن العبادة مش عارف يعمل ايه. احد الابالسة قال له سيبه لي. هتعمل ايه؟ سيبه لي. راح لبس هدية عابد - 00:48:19ضَ
انا صومعة على الجبل جنب برصيصة. وفضل يعبد ربنا ليل نهار جنب برصيصة. لو برصيصة تعب وهو ما تعبش. لو برصيصة فطر وهو ما فطرش. لو برصيصة خرج يستريح من - 00:48:29ضَ
عشر دقايق برة الصومعة يلاقي الشيطان ما بيبطلش ذكر وعبادة. شوفوا المدخل يا اخواننا. بعد فترة اما الموضوع استوى. دخل الشيطان على برصيصة. قال له يا عبدالله علمني مما علمك الله. قال له انا اعلمك ده انت اللي ولي من اولياء الله ده انت اللي تعلمني. قال له طيب. انا هعلمك اسم الله الاعظم. اللي لو قريته على حد الجسم - 00:48:39ضَ
مسوا الجن يخرج ويسيبه على طول. وعلمه اسم كدب فيه عليه. وراح الشيطان بدأ يمس اي حد في القرية. يجيبوه البرصيصة. برصيصة يرى عليه الاسم اللي الشيطان يقوم الشيطان يخرج. فبرصيصة يعتقد ان هو ولي. والناس تعتقد ان برصيصة ولي. يروح الشيطان يمس التاني والتالت والعاشر والعشرين. لغاية - 00:48:59ضَ
الموضوع استوى. خدوا بالكم يا جماعة. خدوا بالكم يا شباب. خد بالك يا ملتزم يا اللي قاعد تسمعني. خدي بالك يا منقبة يا اللي قاعدة تسمعيني. الف ملتزم انتكس والف منتقبة انتكس - 00:49:19ضَ
خدي بالك يا اللي لسة داخلة بطريق جديد و اللي لسه داخلة الطريق الجديد. خدوا بالكم يا ايها التائبين الجدد. خدوا بالكم يا جماعة عرفوا الشيطان بيوقع اللي دخل تاني ازاي - 00:49:29ضَ
اللي ودخل بيوقعه يضيعه ازاي ؟ بعد كده الشيطان راح ما اجمل فتاة في هزه القرية. جابوها البرصيس على طول. قرأ عليها الاسم. ما خرجش. الله! قرأ تاني ما خرجش. الله! قرأ تالت ما خرجش. فيه ايه - 00:49:39ضَ
الشيطان جا له قال له يا ابو رصيفة ده شكلها كده زنوبها كتير اوي. قعدها عندك شوية تتوب على ايديك. فلما تقرأ عليها الاسم الاعظم الشيطان يخرج بخصوص قال له انا! ازاي! لا يجوز ده فتنة. احط الفتنة قدام عيني ازاي! يا ابو رصيصة! ده انت برصيصة! هو انت اللي تفتن! هو انت اللي ينضحك عليك! لا - 00:49:54ضَ
انت لا يمكن تتأسر هي دي المصيبة. هي دي اللي ضيعت ناس كتير اوي. انه بيحسب انه لما يتحط جوة الفتنة هيفضل عقله معه. ما يعرفش ان جوة الفتنة اللي عقله هيتمحى بنار شهوة. كسير من الشباب وقع للاسف الشديد. يقول لك انا عامل قنوات الدش. طب شف القنوات المنحلة. لا لا ده انا بقلب على الاسلامية بس - 00:50:14ضَ
يا ابني وانت بتقلب ممكن تشوف منظر تقع. يقلب يشوف منظر يضيع. ييجي يعيط بعد كده. يا ابني ما تدخلش على النت ما دام ما فيش حاجة ضرورية. عشان ما توقعش نفسك. يا ابن - 00:50:34ضَ
ما تقفش في ساحة الجامعة وقت الاختلاط والتبرج. ما تقفش غير لحاجة ضرورية يا حبيب قلبي. اعتزلوا مواطن الفتنة. الاختلاط حرام اختلاط ايه اللي حرام؟ ده اختي اخويا ده نيتي ده بيعيش صاحين الفجر ده بتعيني على طاعة الله طيب خلاص؟ خليكم كده لغاية ما يحصل لنا اللي حصل لمرصيفة حطها قدام برصيصة - 00:50:44ضَ
اهلها وافهم فضل الشيطان كل شوية الصراحة تتكشف. يفتن بالصيصة. يصلحها تتكشف. يصلحها تتكشف. لغاية ما نار الشهوة في لحظة عمت برصيصة فوقع عليها زنا بها فحملت. جا له الشيطان قال له يا ابو رصوصة تعمل ايه؟ اعمل ايه؟ مش عارف. قال له ابو رصوصة تتفضح. طب والحل؟ تقتلها وتاويها وتقول - 00:51:04ضَ
الا انها هربت هقتلها ازاي؟ ده حرام. امال بالرصاص هيتفضح؟ اقتلها وهترجع بعدها راجل صالح تاني. وهترجع بعدها عبد صالح تاني قتلها وتواها وقال لاهلها دي هربت. الشيطان راح لاهل القرية قال لهم ما هربتش. بنتكم مقتولة في المكان الفلاني وهي حامل. راحوا شافوها لقوا الموضوع مظبوط. اهل - 00:51:24ضَ
القرية كلهم طلعوا على صومعة بورصوصا يكسروا عليه الصومعة. دخلوا الشيطان وهو ملهوف ومفزوع جوه الصومعة. قال له يا ابو رصيصة انت عايزني انجيك؟ قال له اه انجدني. قال له اسجد لي - 00:51:44ضَ
قال له ايه؟ لا ما اقدرش. دي شرك بالله. قال له اسجد لي والا اسيبك. ما اقدرش اسجد لي. سجد له. سابه. كسره الباب. دخلوا قتلوه. مات الكفر والعياذ بالله - 00:51:54ضَ
مات على الكفر. يعني الشيطان فضل يلف اللفة دي كلها. عشان اخر خمس دقايق قبل الموت. عشان خاتمة السوء مش عشان المعصية. مش انا الاول بقول لكم ان الشيطان مستني لكل واحد مننا الخمس دقايق دول. مش بقول لكم ان دول اخطر خمس دقايق في حياتنا. طب والشيطان ضيعه ازاي؟ من الفتنة من ان هو - 00:52:08ضَ
هو ما اعتزلش مواطن الفتنة من الاختلاط يا جماعة. الاختلاط بين الاولاد والبنات. اللي مالي الجامعات والمواصلات والشغل والعلاقات العائلية بنت عمك وده بنت اخوك وده جارتك وده زي مرات صاحبك وده ياه يا اخواننا الاختلاط دمر برصيصة ما يدمرناش احنا صرخات - 00:52:28ضَ
صرخات من تحت التراب كتير اوي اوي صرخات من تحت التراب لا يحصى عددها. كان احد اخوانا رايح يعني رايح يزور واحد قدامنا وادي افران ونوادي الافراح شغالة ايه بقى؟ شغالة ومعازف واغاني وزي ما انت عايز تقول قول وزي ما انت عايز تسمع تسمع وتبرج والبنت دي سايبة شعرها للكوافير بقى لها عشر ساعات - 00:52:48ضَ
وديت لابسة فستان سواريه ما انزل الله به من سلطان. يوديها هي وابوها وامها في نار جهنم والعياذ بالله ان لم يتوبوا. والالوفات مدفوعة عشان المعازف والفرق صاحبي وهو طالع في بيت واحد في وش النوادي بيقول سمعت صراخ رهيب مرعب. فجري يشوف منظر الصراخ ايه. بيقول لي لاقيت عروسة. وهي - 00:53:08ضَ
هي بترقص في زفتها ليلة فرحها وقعت ماتت. ياه افتكرت ساعتها. التلات عرايس اللي ماتوا تحت عمارة واحدة في لحزة والعربيات واقفة بالزفة برة مستنياهم. في لحزة ماتوا هم وكل اللي معهم. افتكرت العروسة اللي ليلة دخلتها عريسها حطها على الكوبري على النيل - 00:53:28ضَ
عشان يتصور قامت واقعة مقلوبة في النيل. بدل ما تنام في شقتها نامت في القبر. بدل ما ينام معها ليلة الدخلة ليلة البناء. اتصلى عليها في هذه الليلة سبحان الله العظيم. احد اخوانا بيغسل اموات - 00:53:48ضَ
وهو بيغسل احد الشباب لقى امه من برة بتعيط وبتقول ده والله العظيم كان فرحه النهاردة. والله العظيم كان فرحه النهاردة فالولد الكلمة فزعته سأل هو في ايه؟ عرف ان ده كان النهاردة ليلة دخلته. الصبح معه كارت دعوة فرح له. لقى واحد صاحبه على الرصيف التاني على الطريق - 00:54:02ضَ
اجري بيعدي يدي له كارت الدعوة جت عربية خبطته مات. ربنا يغفر له ويرحمه. ليه الرسايل دي كلها عشان نفوق؟ عشان نستيقظ لعيب الاهلي اللي من سنة وفي قمة شبابه وقع مات في لحزة. شفتها بعيني على شبكة النت لعيب اجنبي. في ماتش اجنبي جاب جون الماتش اتقلب والناس اتقلبت واللعيبة اتقلبت. وهو بيجري - 00:54:22ضَ
وبعد كده احس ان هو دايخ الكاميرا مصوراه قام مايل كده لتحت كده على ركبته بايديه على ركبته زي الراكع لمدة سواني. وفجأة خر جسة على الارض وابيت. الكاميرا جايبة منظر اصحاب وبيتجننوا. هيموتوا ازاي؟ بقى ملك الموت كان معهم في الملعب بينزع روحه. وهو حاطط ايده - 00:54:42ضَ
على ركبته وما حدش داري. الخواتيم يا شباب. الخواتيم بتروح في لحظة. الدنيا بتروح في لحظة. الملك اللي قال انا هاتهنى بها. يوم هتصفى ليه؟ ما بتصفاش فاضي هاتوا جنينة اقفلوها علي انا وفلانة الجارية بتاعتي حبيبتي اللي زي القمر وهاتوا كل انواع الطعام والشراب وما حدش يدخل علينا. قعد يستمتع - 00:55:02ضَ
يصاحبها ويلاعبها طول اليوم عند العصر قال لها افتحي بقك. افتحي بقك حدف لها عنباية في بقها يلاعبها. نزلت في حنجرتها اتخنقت ماتت في لحظة ما قدرش استوعب. فضل عاين جستها جنبه جنب العرش بتاعه. لغاية ما ريحة الجسة طلعت اضطر ان هو يدفنها. ما بتصفاش يا اخواننا ولا هتصفى - 00:55:22ضَ
هي الدنيا كده. هي الدنيا كده وبتروح في لحظة والله العظيم. وفي ناس ربنا بيرسل لها انتقام قبل خاتمة السوء. مش شرط الانتقام يجي عند الخاتمة قبل الخاتمة احد الشباب في شارع من الشوارع اللي جنبنا - 00:55:42ضَ
كان والعياذ بالله بيقع كل يوم في الزنا مع الفتاة. وشاب ايه بقى نضافة ورواشة وعطور يعني والعياز بالله شد حياته كده حياته في الموبقات احد اخواننا اللي ساكنين معه في الشارع بيقول شفته مرة ماشي بعد فترة انقطاع لقيته هدومه مقطعة وشكله مبهدل ووشه تايه وماشي شكله غريب جدا - 00:55:56ضَ
فبيقول لي فسأل ايه ده؟ ده ازاي فلان ماشي كده؟ قالوا له ده اتجوز. ولما اتجوز ربنا ابتلاه بمرض ما قدرش يقرب من مراته. فهو طبعا كان بنقطع السمكة وبلع قبل كده فكان هيتجنن. فبعد فترة دخل على مراته لقاها بتخونه مع واحد. ما قدرش اعصابه تستحمل المشهد جا له - 00:56:17ضَ
جنون والعياز بالله فقد عقله. انتقام من ربنا قدام الناس. بقى مشهد حي متحرك قدام الناس. الناس كلها شايفينه اهو شايفينه قدام عينيهم. انت ربنا قبل خاتمة السوء وياما ربنا بيبعت لنا رسايل يا جماعة. ياما فيه رسايل تحذير. احد الشباب داخل جامعة ستة اكتوبر وهو داخل وفيه بنت معدية - 00:56:37ضَ
يبص ولا لأ بيبص واحد بعربية كارو معدي جاي ينزل بالكرباج على الحمار نزل به على وشه. بيجري على احد الدعاة عيط له. قال له يا ابني ده ده كرباج الدنيا - 00:56:57ضَ
من كرباج الاخرة. خاف احد اصحابي اصدقائي. يعني احد الناس اللي اعرفهم يعني ربنا يتوب علينا جميعا يا رب. يحدثني انه زات مرة اتفق مع فتاة على انه يقع معه في الزنا ايام ما كان في الجامعة. والعياذ بالله واتفق على المعاد اللي هيروح لها فيه. بيقول لي روحت نمت عشان اصحى على المعاد. بيقول لي صحيت لقيت - 00:57:09ضَ
جسمي كله برابيء برابيء ودمامل ومؤلمة وبتاكل في الجلد. بيقولوا كان يعني كان مرض شديد جدا. جابوا له استاز الجلدية من الكلية قال لهم ده مرض شديد وممكن يسيب تشوه في جلده كله. ولازم يتعامل معه بدقة شديدة. ولازم ياخد العلاج بدقة شديدة ويستحمل اي الم - 00:57:29ضَ
اي دم ولا اي بربوعة ولا اي حباية. لغاية ما المرة اتصرف عنه. قلت سبحان الله! ربنا عزمك. ربنا انقذك. كم مرة ربنا انقذنا يا شباب كم مرة ربنا انقذنا يا جماعة؟ احنا دلوقتي وصلنا لنهاية الحلقة. كم مرة ربنا انقذنا؟ الصحابي اللي كان كل ما يقسم يقول لا والذي لم يميتني في بدر - 00:57:49ضَ
لا والذي لم يميتني في بدر. يعني ايه ؟ كان في بدر بيحارب مع المشركين. لو كان اتقتل في بدر كان راح فين؟ لو انت كنت مت على المعصية اللي عملتها السنة دي - 00:58:10ضَ
السنة اللي فاتت كنت رحت فين؟ لو انت كنت مت على المعصية اللي عملتيها الليلة الفلانية كنت رحت فين؟ لو ربنا خدني على معصية هنروح فين يا جماعة؟ يا اخواننا القصص اللي - 00:58:20ضَ
الحاجات دي كلها عبرة. يا تعتبر يا هتبقى انت عبرة. يا تعتبري بها يا هتبقي انت عبرة. تعتبر ولا تبقى انت عبرة؟ يا جماعة يا جماعة انا انذرناكم عذابا قريبا. عذاب قريب. احد اخوانا نزل يصلي في مكان خلوي وطلع لي بحتة عضمة لطير من الطيور. قال لي ان انذرناكم عذاب - 00:58:30ضَ
كن قريبا خلاص عذابا قريبا. يوم ينظر المرء ما قدمت يداه ويقول الكافر يا ليتني كنت ترابا. لما يلاقي الحيوانات ربنا قال لها كوني ترابا يقول يا ريتني كنت حيوان يا مغني. يا اللي فرحان ان اسمك بدأ يتشهر. وصورتك على الف كفر وكفر. يوم القيامة تتمنى انك كنت تبقى مكان الكلب - 00:58:50ضَ
كنتم بتشده في ايديك ولا مكان القطة اللي كانت بتيجي تتمسح على باب بيتك الصبح. الواحد يتمنى انه كان يبقى حيوان. سبحان الله العظيم. يا اخوانا الخواتيم يا اخوانا مستعدين ولا لا؟ اخر حاجة بقولها لكم مستعدين ولا لا؟ درس الليلة هدفه كله ان احنا لازم نبقى مستعدين في اي لحظة. الخاتمة هتيجي في اي لحظة. ملك الموت - 00:59:10ضَ
في اي لحظة انت عايش على ايه عشان تموت عليه؟ اختار موتتك من دلوقتي. افرش قبرك من الوقتي. اختار الموتة اللي هتقابلي بها ربنا من دلوقتي اختر الوسام اللي هيتعلق على صدرك وانت بتقابل ربنا من دلوقتي. الحاجة اللي لازم اقولها لكم الليلة ان حالنا ده لا يمكن يستمر كده. الطائع لازم يزود والغافل لازم يفوق - 00:59:30ضَ
والعاصي لازم يقف مع نفسه وقفة يرجمها. يلجمها يقول لها هتوديني فين؟ انا ما استحملش عزاب ربنا. هتوديني فين؟ فوقي. فوقي هو اني معك. خديني للجنة بلاش انا وانت نترمى في نار جهنم. ما نستحملش عذاب ربنا سبحانه وتعالى. لا يمكن نستمر كده يا جماعة. كل واحد ليه لازم ياخد قرار - 00:59:50ضَ
لازم ياخد قرار انه يتغير لازم ياخد قرار ان حياته ما تمشيش زي ما فاتت. لازم ياخد قرار. انت مستعد لليلة. يتقفل عليك اي امر من الامور المفتوحة؟ مستعدة انك تلاقي نفسك بين الملكين بتتحاسبي مستعد لليلة انك انت تبقى من ايدين ربنا كشف حساب عن كل حاجة عملتها لازم نبقى مستعدين لان الموت هييجي في لحظة - 01:00:10ضَ
انا عايز اوصيكم توصية نستعين بها على نفوسنا وعلى الالتزام الجد بقى. بكرة السبت ان شاء الله تلتاشر في الشهر العربي. السبت والاحد والاتنين تلتاشر واربعة ستاشر وخمستاشر السبت والحد والاتنين تلتاشر واربعتاشر وخمستاشر تلات ايام بيباعدوا وجوهنا عن النار كل يوم سبعين سنة يعني متين - 01:00:30ضَ
سنة وكل يوم في دعوة مستجابة. ندعي ربنا بقلوبنا لكل واحد صام يا رب اهدينا يا رب. يا رب تب علينا يا رب. يا رب ثبتنا يا رب انا هدعي - 01:00:50ضَ
بصوا يا جماعة انا هادعي لان في الزمن اللي احنا عايشين فيه ده ما نملكش غير الدعاء. في الزمن اللي احنا عايشين فيه ده ما يملكش غير كلمة يا رب - 01:01:00ضَ
في الزمن اللي احنا عايشين فيه ده الفتن اللي عاد الواحد قلبه بيغلي وهو شايفها في الشارع. الفتن اللي ممزقة المسلمين شباب وبنات واباء وامهات تملك غير كلمة يا رب قولي معي يا رب. قول معي يا رب. الاباء والامهات والشباب والكل. اللهم تب علينا لنتوب. اللهم تب علينا توبة ترضى بها - 01:01:07ضَ
اللهم غيرنا اللهم اصلحنا. اللهم انا عجزنا عن اصلاح انفسنا فاصلحنا. اللهم انا حاولنا ان نصلح انفسنا وعجزنا يا رب فاصلحنا واعنا على انفسنا يا رب. اللهم لا تردنا على اعقابنا منتكسين. اللهم انا نستغيث بك ان - 01:01:27ضَ
تثبت قلوبنا على دينك وان تهدينا يا رب. وتهدي كل احبابنا واصحابنا واهلينا يا رب العالمين. اللهم انزل هدايتك على شباب المسلمين. وفتيات المسلمين ونساء المسلمين ورجال المسلمين. واطفال المسلمين. اللهم احصمنا من الفتن. اللهم اننا - 01:01:47ضَ
كم زللنا وكم سقطنا وكم اذنبنا وكم عصينا وانا نتوسل اليك ان تتوب علينا يا رب ونتوسل اليك ان ترحمنا يا رب. تبنا اليك ورجعنا اليك. وندمنا على ما فعلنا. وعاهدناك على الا نعود الى المعاصي ابدا - 01:02:07ضَ
عدنا اليك يا ارحم الراحمين. فاقبلنا على ما كان منا يا الله - 01:02:27ضَ