دروس و مقاطع عن " المرأة "

إنتي مين ؟! .. #لأنك_ملكة .. د . حازم شومان

حازم شومان

انا بقول معجزة من اكبر معجزات الاسلام ثور من اعظم انوار الشريعة الاسلامية هنتكلم عن لانك ملكة الدين عظم مقام المرأة قد ايه؟ لازم تعرفي لازم كل وكل طفلة وكل امرأة وكل زوجة وكل ام لازم تعرف الاول هي مين؟ هي مين في الدين ده؟ انت مين في تاريخ الاسلام؟ انت مش قليلة ابدا. انت - 00:00:00ضَ

نص المجتمع وانت نص المجتمع يعني انت المجتمع كله. وصلاح الامة دي كلها مرهون بصلاحك انت. لو المرأة التزامها بدين ربنا وقع المجتمع كله انا عايز اقول لك ان لما قصة موسى بتذكر في القرآن وربنا يذكر ام موسى قبل ما يزكر موسى ليه ؟ انت ربيتي انبياء؟ انت ربيتي ربنا ربى بك انت - 00:00:30ضَ

فيه انبياء فلما وضعتها قالت ربياني وضعتها انثى اذ قالت امرأة عمران. ربياني نظرت لك ما في بطني. انا يا رب نظرت لك. الجنين الوحيد اللي انا باملكه في الحياة - 00:00:50ضَ

جوزي مات وما عدتش املك غير الجنين ده. هو امل اي امرأة في الوضع بتاعي بس انا نظرته لك انت. ربنا الوقتي يا جماعة بيجيب لنا قصة سيدنا عيسى. الاول قبل قصة عيسى جاب لنا قصة مريم - 00:01:00ضَ

في سورة ال عمران. قبل قصة مريم جاب قصة امرأة عمران ام مريم. ربنا بيقول وراه كل عزيم امرأة. وراء كل شخصية عظيمة امرأة. امرأة عمران اذ قالت امرأة عمران. ربياني نظرت لك ما في بطني محررة. فتقبل مني انك انت السميع العليم. اسمعي بقى. فلما وضعتها جت لحظة الولادة بتبص لقيتها بنت. قالت ربي اني وضعت - 00:01:10ضَ

انثى ده بنتي وراها ما طلعتش ولد يقراها الحرارة الفلسطيني ازاي؟ هتنصر الدين قد ايه؟ ده بنت يا رب يعني مش هتعمل حاجة. يعني احلامي اتحطمت ان انا اوهب لك حد - 00:01:30ضَ

ينصر دينك يا رب ويحرر المسجد الاقصى. فلما وضعتك قالت ربياني وضعتها انثى. ده طلعت بنتي شوفي ربنا بقى بيقول ايه. والله اعلم بما وضعت بيسموه علماء اللغة ماء التعظيمية. يعني هي مش عارفة اللي جنبها ديت هتغير تاريخ الدنيا قد ايه! مش عارفة اللي جنبها دي هتنصر دين ربنا قد ايه! مش عارفة اللي جنبها ديت هتجيب للامة - 00:01:40ضَ

ام مين انت مين في الجنة الحديس العجيب العجيب العظيم اللي النبي عليه الصلاة والسلام بينصف فيه لحزة دخول النبي جنة الفردوس الاعلى. النبي عليه الصلاة والسلام بيقول اوصف لنا للامة كلها مشهد تصويري للحزة دخول النبي الفردوس الاعلى عليه الصلاة والسلام. النبي دخل اعلى مقام الاول على البشرية الاول على الامة. النبي بيقول وهو داخل عليه الصلاة والسلام - 00:02:00ضَ

فاذا بامرأة تسابقه. حد بيسابقه. فيه حد بيسابق النبي قال له مين اللي بيزكرك النبي ده ؟ فينظر النبي عليه الصلاة والسلام. فاذا بها امرأة واحدة ست. يعني رقم اتنين - 00:02:20ضَ

بترتيب البشرية واحدة ست مش التانية على السانوية العامة. ده التانية على امة محمد كلها في ترتيب البشرية في الجنة. فيقول لها من انت؟ انت مين تقول له انا امرأة انا امرأة اول كلمة بتقولها انا امرأة قعدت على عيال لي. نظرت حياتي لتربية اولادي. نزرت حياتي لبيتي. قعدت على عيال - 00:02:30ضَ

دي رسالة لك يا كل ام. عشان تعرفي تربية ولادك دي سوابها قد ايه ؟ ده اعزم سواب. بعد سواب النبوة. لان انت اللي هتربي لنا صلاح الدين. انت اللي هتربي لنا الابطال. انت اللي هتزرعي - 00:02:50ضَ

الايمان. انت اللي هتزرعي جواهم اليقين. انت اللي هتزرعي جواهم حب ربنا. انت اللي هتزرعي جواهم حب الصلاة. الواحد لاحز ان لما راجل بيلتزم في بيت البيت ما بيتغيرش انما لما المرأة بتلتزم البيت كله بيتغير. البيت كله بيتقلب تماما. هاجر اللي لما سيدنا ابراهيم سابها. قعدت تطوف ما بين الصفا والمروة سبع مرات. انا عايزك - 00:03:00ضَ

روحي وانت بتحجي او بتعتمري تشوفي الملايين ملايين الرجال ملايين من الامة وهم كلهم بيسعوا ما بين الصفا والمروة ليه يا رب؟ اقتداء بامرأة احياء لثقة امرأة احياء لتوكل امرأة على الله. يعني انت علمت الدنيا ده وكله المعنى ده. يعني كل الملايين دول بيقتدوا بك انت في السعي ما بين الصفا والمروة. في القرآن في سورة - 00:03:20ضَ

النساء. سورة النساء يا بنتي جاية بعد سورة البقرة وال عمران. البقرة وال عمران بتتكلم عن الرجالة اللي هتقود الام. وتقوم الامة وتنصر الامة. فربنا بعدها جاب سورة النساء كأنها دلالة ان الرجالة بتوع البقرة وال عمران اللي هيربيهم النساء. اللي هيخرجهم النساء. اللي بازن الله سبحانه وتعالى - 00:03:40ضَ

عرفهم طريق الدين ونصرة دين النساء. انا عايزك ترفعي راسك. انت مسلمة. انا عايزك تحمدي ربنا انك انت امرأة. انا عايزك ترفعي راسك ان انت مسلمة وبتنتمي لهزا الدين وتقولي - 00:04:00ضَ

الحمد لله على نعمة الاسلام. انت اول واحدة قالت لا اله الا الله بعد النبي محمد عليه الصلاة والسلام. خديجة انت اول واحدة صلت لربنا بعد النبي محمد عليه الصلاة والسلام خديجة انت اول شهيدة. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من ربى من ربى لي جاريتين. يعني بنتين طفلتين - 00:04:10ضَ

بنت رزق بنتين وربنا ربى لي جاريتين فاحسن اليهما كنت انا وهو. الجنة كهاتين. ايه ده! انا انا انا الحديس طول الوقفة وحرف لي. له وقفة تانية. يعني انت تربية يا ابو البنات. يا ابو البنات افرح بالبنات. يا ابو البنات ابشر بالبنات. ده انت بناتك دول يخلوك مع النبي في الجنة - 00:04:30ضَ

بيخلوك من ملوك الفردوس الاعلى في الجنة. اول دم سال عشان نصرة دين ربنا. سمية لما ابو جهل اتكلم عن النبي عليه الصلاة والسلام بصقت في وجهه. ايه البطون ايه ايه ايه العظائم ده فقتلها وكانت اول شهيدة في الاسلام انت يعني عايز اقول لك عايز اقول لك يا بنتي انت كتلة عواطف كتلة مشاعر متفجرة - 00:04:50ضَ

كل بنت منكم لسة ما اتجوزتش تاخد بالها. انت مشاعرك دي انت كتلة عواطف. مشاعرك دي مش ملك. مشاعرك دي ملك زوج المستقبل. اللي ربنا هيبعته لك في يوم من الايام. حافزي على مشاعر. اوعي - 00:05:10ضَ

تفرطي في مشاعرك مع اي حد مع اي شاب لان دي خيانة بالغيب لزوج المستقبل مشاعري ربنا هيبعت لك اللي ان شاء الله بازن الله مشاعرك دي هتنفجر فيه بعد كده ان شاء الله - 00:05:20ضَ

ازد مليون شيطان انس وجن هدفهم ان هم يدمروك انت. هدفهم ان هم يستغلوك انت. يا بنتي لما بنت بتمشي في الجامعة انواع مكياج ومعتقدة انها لو غسلت وشها كل قيمتها راح. يا بت احنا ما لناش دعوة بملامح. ما لناش دعوة بتفاصيلك. ما لناش دعوة بشكل. المجتمع المسلم عايز قلبك. عايز روحك. عايز طاقتك. عايز وجدانك. عايز مواهبك - 00:05:30ضَ

عايز مش ما يهموش شكلك ايه ما يهموش يهمه طاقتك وفكرك ونبضك هو دا اللي احنا محتاجينه - 00:05:50ضَ