برنامج تعلمت من يوسف عليه السلام
الحلقة السابعة من برنامج " تعلمت من يوسف عليه السلام " للمهندس علاء حامد
Transcription
تعلمت من يوسف عليه السلام. عليه السلام السلام عليكم ورحمة الله. اهلا ومرحبا بكم وحلقة جديدة من برنامجكم تعلمتم من يوسف عليه السلام. الحلقة اللي فاتت كنا انتهينا ان امرأة العزيز - 00:00:00ضَ
جامعة النسوة وآآ قالت ليوسف اخرج عليهن فقطعن ايديهن وما حسوش بنفسهم وقطعوا ايديهم من جمال يوسف عليه السلام استسمرت آآ المرأة هزه اللحزة وقالت لهم بقى بصراحة خلاص بقلة حياء قالت فذلكن الذي - 00:00:39ضَ
قمتن نفي فكأنها شمتت فيهم انتم نفسيكم ما استحملتوش الفتنة ديت فبتلوموني انا ليه؟ على الامر دوت. سبحان الله! قالت فذلكن الذي لم تنني فيه. والحقيقة هي مش معزورة. يعني هي هي والنسوة آآ يعني لم يكونوا ملتزمين اصلا. وهم يعرضون انفسهم للفتن. ولا عذر لهم - 00:00:59ضَ
ان تكون الفتنة بالنسبة لهم شديدة. وما يجيش واحد يقول طب انا اعمل ايه؟ والفتنة هي اللي شديدة لأ دائما بيكون هناك آآ قصور او خلل في الضوابط الشرعية من اطلاق البصر من الخلوة ونحو ذلك فاي خلل في هزه القصور يؤدي الى الضرر فييجي الانسان - 00:01:19ضَ
يقع بعد كده يقول طب انا اعمل ايه؟ لا هو كان في حاجات ممكن تعملها من البداية. الخلاصة ان امرأة العزيز قالت فذلك الذي لم تنني فيه ولقد راودته عن نفسي فاستعصم ولئن لم يفعل ما امره ليسجنن وليكونن من الصاغرين. هنا امرأة العزيز وقعت في معصية - 00:01:39ضَ
غير المعصية الاولانية وهي معصية المجاهرة. المجاهرة بالذنب. اه دي دلوقتي بتجاهر امام كل النسوة انها راودت يوسف عليه السلام عن نفسي قالت فزلك ولقد راودته عن نفسه. ودي معصية اضافية لابد لكل انسان يحزر منها. في فرق بينك انت تعمل المعصية - 00:01:59ضَ
وفرق انك انت تعملها وتجاهر بها. ليه؟ لان في الحالة الاولانية احتمال العفو عنك كبير. وفي الحالة التانية الاحتمال بيقل كتير. لان النبي صلى الله عليه وسلم قال كل امتي كل امتي معافى الا المجاهرون وذم النبي صلى الله عليه وسلم من يفعل هذا الامر - 00:02:22ضَ
ان هو ربنا يستره. ربنا يستره. يصبح هو يفضح نفسه قدام الناس. يقول النبي صلى الله عليه وسلم يبيت وقد ستره الله. يبيت وقد ستره الله فيصبح يقول يا فلان فعلت كزا البارحة وفعلت كزا البارحة ويقعد يحكي بقى قال وقد بات يستره ربه فيصبح - 00:02:42ضَ
يهتك ستر الله عز وجل عليه. تحزير لكل شاب ولكل فتاة ان ربنا يسترك في معصية. فتيجي انت تفضح نفسك. تيجي ربنا سترك بالليل وانت عملت حاجة معينة. تيجي الصبح بقى تقول يا فلان انا عملت ويا فلان انا سويت. ومشيت مع فلانة وكلمت فلانة - 00:03:02ضَ
مشكلة كبيرة زي ما قلنا ان المجاهرة كوم. انت ما لك بقى لو احنا مش مجاهرة انتقلنا الى المفاخرة. يبقى احنا بننتقل الى مرحلة اصعب بكتير هو ان الشاب من دول مش بس بيجاهر بيقول لاصحابه لأ ده بيتباهى كمان بيقول انا عملت كزا على سبيل التباهي على سبيل المفاخرة - 00:03:21ضَ
ولا حول ولا قوة الا بالله. لزلك من اخطر المعاصي هي المعاصي اللي هي اصلا لابد فيها من المجاهرة. زي مسلا اه اه التبرج زي مسلا آآ التدخين لبعض الناس دايما الامر ده بيتم امام آآ اعين الناس. فللاسف المعاصي دي تكبر عند الله سبحانه وتعالى - 00:03:41ضَ
لانه بيجتمع فيها ليس فقط المعصية انما المعصية والمجاهرة. البنت تلبس لبس معين تروح بقى تحكي لصاحباتها. انا لبست وخرجت وعملت وسويت وربنا يكون ساترها. فتهتك ستر الله عز وجل عليها. يبقى ننتبه معصية قوم لوط كانت آآ تعلمون كانوا يفعلون الفاحشة. لكن - 00:04:01ضَ
اللي زود المعصية ان هم كانوا بيجاهروا بها. قال لوط عليه السلام لهم اتأتون الفاحشة وانتم تبصرون. قال سبحانه وتعالى وتأتون ففي ناديكم المنكر. يعني بيعملوا الفاحشة قدام بعض. بيعملوا الفاحشة وبيجاهروا بها. فالامر زاد جدا. وانتم عارفين عقوبة - 00:04:21ضَ
ام لوط. يبقى ديت مشكلة. لكن انا عايز اقف وقفة تانية مع قول امرأة العزيز فاستعصم. ودي شهادة قيمة جدا. لان الحق ما شهدت به الاعداء امرأة العزيز بتقول يوسف ما اعتصمش لأ ده عمل حاجة اعلى من كده استعصم. طب ايه الفايدة هنا؟ كلمة استعصم اكبر من كلمة اعتصم. ده - 00:04:41ضَ
دليل ان يوسف عليه السلام يعني بالغ في الاستعازة بالله. بالغ في الاستعانة بالله. وفعلا ركن الى ركن شديد عليه السلام عايز اقول ان احنا نستفيد ايه؟ نستفيد ان كل ما الفتنة تزيد لازم انت تزود قدامها. ما ينفعش تبقى الفتن بتزيد. وانت على نفس المستوى. الشاب من دول - 00:05:01ضَ
يسبت فترة في الالتزام وبعد كده ينتكس البنت من دول تسبت فترة في الالتزام والحجاب الشرعي وبعد كده تنتكس وتقول اعمل ايه الفتن كبيرة لا التقصير في انك انت لما شفت الفتن بتزيد انت ما زودتش ايمانك ما زودتش علمك ما زودتش صلاتك ما زودتش استعانتك بالله - 00:05:21ضَ
سبحانه وتعالى فلابد لكل انسان كل ما ما يمر عليك يوم لابد ان تزداد ايمان لان الفتن كل يوم بتزيد. قالت امرأة العزيز ولقد راوته عن نفسي فاستعصى. ثم قالت ولئن لم يفعل ما امره ليسجنن وليكونن من الصاغرين. آآ لا ادري ما معنى ان تفعل ما تريد - 00:05:41ضَ
مع يوسف بالاكراه وبالتهديد لكن سبحان الله كبرياء وانكسر. آآ والله المستعان. لكن انا عايز اقف مع كلمتها ولا يكونن من الصاغرين. لان الكلمة دي كزب في الحقيقة ويوسف عليه السلام ما كان ابدا طوال القصة من الصاغرين ولم تستطع امرأة العزيز ابدا ان تجعله من - 00:06:01ضَ
الصاغرين. بل هي التي كانت من الصاغرين. مين اللي مهان ومين اللي عزيز اللي بيقول السجن احب الي مما يدعونني اليه؟ ولا امرأة العزيز اللي بتقول قدام النسوة بكل مهانة انا راودته عن نفسي. اللي اللي بعد كده هتقول قدام الملك وقدام رجال الملك آآ الان - 00:06:21ضَ
فحصص الحق انا راودته عن نفسي وانه لمن الصادقين. مين العزيز يوسف في السجن؟ بعزة طاعة الله سبحانه وتعالى يأتيه رسول يقول له الملك عايز يشوفك يقول ارجع الى ربك فاسأله ما بال النسوة اللاتي قطعن ايديهن؟ نعرف يعني ايه ميزان العزة والاهانة - 00:06:41ضَ
مين اللي صاغر؟ اللي صاغر هو اللي مش قادر يبطل معصية. هو اللي المعصية مأيداه ومش قادر يبطلها. والحقيقة ان العزيز الحر هو اللي عبد لله سبحانه وتعالى ما فيش معصية تأيده. اللي مش قادر يبطل معصية معينة. هو هو اللي في صغار والنبي صلى الله عليه وسلم - 00:07:01ضَ
قال وجعل الزل الذل والصغار على من خالف امري. لزلك يوسف عليه السلام عقب على قول امرأة العزيز قال ربي السجن احب الي مما يدعونني اليه. سبحان الله! السجن احب اليك من انك انت تفعل هذا هذا الامر؟ طبعا السجن اهون ليه - 00:07:21ضَ
لان السجن لن يزيد على حبس البدن صحيح وحبس البدن لا شك اهون من حبس الروح. هو حبس الروح يكون بالمعصية. المعصية هي حبس حقيقي للروح اللي مش قادر يقطع مع علاقته مع بنت. اللي مش قادرة تلبس حجاب هي في الحقيقة هي المأسورة. هي الحبيسة - 00:07:41ضَ
روحها حبيسة لا تنطلق لله سبحانه وتعالى. واما ان يكون البدن مسجون والروح طليقة فهذه هي الحرية. وان كانت الحرية كاملة حرية البدن مع الروح لكن لو خير الانسان بين ذل المعصية وحبس المعصية وبين آآ حبس البدن لا شك ان حبس - 00:08:01ضَ
البدن اهون بكتير من حبس الروح. شيخ الاسلام ابن تيمية رحمه الله كانوا سجنوه فترة كده. فكان ابن القيم بيزوره. فكان بيسمع وبيقول سور من اسره هواه والمحبوس من حبس قلبه عن الله. ولما اغلقوا عليه باب السجن رحمه الله قال فضرب بينهم بسور له باب. باطنه فيه الرحمة يعني جوة - 00:08:21ضَ
وعند شيخ الاسلام هنا الرحمة وظاهره من قبله العذاب. الناس اللي برة اللي فاكرين نفسهم في حرية هم المعذبون بمعصية الله سبحانه وتعالى. وكان شيخ الاسلام رحمه الله يقول ما يفعل اعدائي بي؟ انا جنتي في صدري وبستاني في قلبي. اينما زهبت فهو معي ان حبسوني فحبسي خلوة وان سجى وان - 00:08:44ضَ
نفوني فنفي سياحة وان قتلوني فقتلي شهادة في سبيل الله سبحانه وتعالى. فانا عايز اقول ان المعصية بالنسبة للانسان عاملة زي اكياس الرملة بالنسبة منطاد المنطقة انتم عارفين كل ما اكياس الرملة تقل. النار تزيد يطلع فوق. والعكس بالعكس. فالمعصية دي عاملة زي اكياس الرملة. كل ما - 00:09:04ضَ
ما معصية تمسك فيك وانت ما تقدرش تقطع علاقتك بها بتنزل بتنزل بتنزل والروح تنزل معك ومش قادرة تطلع لزلك ربنا سمى حالته كده قال اخلد الى الارض واتبع هواه. لكن فمن يرد الله ان يهديه ويشرح صدره للاسلام. فالانسان بيرتقي في سنة - 00:09:25ضَ
العبودية يصعد الى الى فضاء الطاعة. الشاهد ان الممتد ده لو لو احنا شلنا اكياس الرملة دي من حواليه بيطلع لفوق بيطلع لفوق. كزلك الروح كل المعصية قلت ارتقت الى الله سبحانه وتعالى وتحررت من اسر هزه المعصية. فيوسف عليه السلام يختار سجن البدن ولا يختار ابدا - 00:09:45ضَ
سجن الروح لان سجن البدن اهون من سجن الروح. وسجن البدن شهر شهرين وهيتعود عليه. والموضوع هينتهي. اما سجن الروح فعذابه يدوم. في الدنيا الاخرة ولا حول ولا قوة الا بالله. اخر حاجة عايز اقولها ان يوسف عليه السلام بيقول السجن احب الي مما يدعونني اليه رسالة لكل شاب. انت دلوقتي نفسك - 00:10:05ضَ
نفسك تقتضي بيوسف عليه السلام. بس السؤال ايه اخبارك في الموضوع دوت؟ احنا الكلام سهل ممكن نقول ان احنا بنحب يوسف عليه السلام ونفسنا نبقى مع يوسف في الجنة نفسنا ونفسنا لكن وقت الجد الموضوع بيختلف. بنسمع شباب بيقول عكس الجملة ديت. بيقول لي ان شاء الله يسجنوني. بس اشوف فلانة. ان شاء الله آآ - 00:10:25ضَ
يحبسوني بس اتصور مع فلانة او اكلمها. لا يبقى في فرق كبير. يبقى احنا كلامنا في نحيا وافعالنا في ناحية تانية. اللي بيحب يوسف عليه السلام ويريد ان يكون معه في الجنة لازم يرفع الشعر دوت. او يعني يكون في قلبه ان السجن اهون من المعصية. مش يتسجن علشان يعمل المعصية ولا - 00:10:45ضَ
لا حول ولا قوة الا بالله. فاقتدوا بيوسف عليه السلام وهذا يوسف وهذه اخلاقه وهذه معاملته مع الله سبحانه وتعالى وهذا حاله مع فتنة النساء فمن اراد صحبته في الجنة غدا فليكن فليتشبه به اليوم. وميعادنا مع حلقة جديدة ان شاء الله انتظرونا. السلام عليكم ورحمة الله - 00:11:05ضَ