ذكرى وعبرة - ٢

الحلقة 8 | تلبس الجن بالإنسان في ميزان الشريعة ! | ذكرى وعبرة 2 | فاضل سليمان

فاضل سليمان

يا رحلتي ليه الخطاوي التيلة نحلم كتير بقدرة قليلة نمشي في طريقنا لاجل صورة فنلاقي روحنا اسرار ابعد مسافة سم نجري مسافة وانتم بالف وطن وقلب خلافة يا رحلتي خطاوي - 00:00:00ضَ

والحلي اصبح يشبه السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. في احد الايام جا لي مكالمة من صديق اجهز بسرعة عشان نازلين. في ايه يا جماعة قال لي رايحين عند الاخ فلان لان بنته متلبس بها جن - 00:00:50ضَ

وجايب معالج بالقرآن يطلع الجن ولازم كلنا نروح علشان نساعد اساعد ازاي ان انا ما بفهمش حاجة في الموضوع ده؟ قال لي هتقرا قرآن بس المهم رحنا مع بعض ودخلنا بيت اخونا فوجدت كل اصحابنا واخوة من اللي بيصلوا معنا في المسجد موجودين حوالي اربعين خمسين شخص كل واحد ماسك مصحف وبيقرا قرآن - 00:01:15ضَ

وبعدين قام جاب بنته ودخلت عادي جدا معها والدتها واختها وقعدوا معنا وجه ميعاد صلاة العشاء فقمنا نصلي قمنا نصلي والسيدات والبنات بيصلوا معنا ورا اول ركعة عدت على خير - 00:01:35ضَ

تاني ركعة بدأت البنت تتكلم بصوت تخين وتشوشر على القراءة بتاعة الامام لدرجة اننا كنا يعني مش عارفين نسمع الامام خلصنا الصلاة وقام الاخ المعالج قعد جنبها وبدأ يقرأ عليها قرآن - 00:01:52ضَ

بدأت تتكلم تاني بصوت تخين. فبدأ يكلمها على انها راجل ويسأله انت مين ؟ ومنين ودينك ايه ؟ والبنت بترد بصوت رجالي ان هو مسلم من اليمن وداخل فيها من شهور وانه بيحبها ومش عايز يسيبها. والمعالج يقول له اطلع والا هحرقك - 00:02:06ضَ

ويقرا قرآن فالبنت ترد بصوت آآ عالي كده صوت رجالي انه خلاص خلاص هطلع فبدأ جولة مفاوضات عن مكان الخروج يقول له اطلع من صوباع رجلها والبنت تقول رد لا لا لأ هاطلع من عينيها. يقول لو طلعت من عينيها هاحرقك. اطلع من صباع رجلها وبدأ الضرب - 00:02:26ضَ

يضرب فيها وفي وشها وفي كتفها على انه بيضرب جن يعني والبنت تصرخ بصوتها العادي بقى بتصرخ لما ترجع تتكلم تاني بصوت تخين. المهم الليلة طولت قوي وكلنا تعبنا جدا والبنت زيناه ما تفهمش نامت ولا اغمى عليها - 00:02:44ضَ

وقالوا خلاص كده الحمد لله الجن طلع فاحنا صدقنا عشان نمشي بصراحة حتى اللي مش مصدق ان الجن خرج عمل مصدق وقال لهم مبروك والحمد لله حمد لله على السلامة عشان نمشي - 00:03:02ضَ

المهم البنت فضلت على حالتها زي ما هي. واتحسنت بعدها بسنوات والحمد لله بالعلاج مع طبيب نفسي البنت صوتها يعني ايه يعني البنت خلاص اتحسنت الحمد لله لكن هذا ليس معناه - 00:03:14ضَ

ان راكبها جن كون ان هي صوتها كان بيتغير وانا شفت صوتها بيتغير بامانة لكن ده مش معناه ان راكبها جن لازم نفرق بين الظاهرة والتفسير. الظاهرة هي ان البنت صوتها بيتغير وبتكلم بصوت رجالي تخين - 00:03:29ضَ

التفسير ممكن يبقى ان في ناس فسرته ان هو فيه جن راكبها وده صوت الجن هناك تفاسير اخرى طبية اسمها بقى امراض هلوسة انفصام آآ آآ تورتس آآ انا لا انكر بل انا رأيت بعيني زواهر عجيبة جدا - 00:03:46ضَ

ولكن لا يوجد دليل على ان الزواهر دي سببها ان الجن متلبس بالانسان الحقيقة فكرني آآ بواحد صاحبي وليكن اسمه خالد كان دايما بيسقط في الجامعة السنة بياخدها في سنتين على طول. فوالدته قالت لي انها بتسأل على حد - 00:04:04ضَ

يقرأ وكده عشان يطرد الجن لان ده غالبا جن. مسبب سقوطه المستمر طبعا انا صاحبه وعارف كويس ان هو مش بيزاكر اصلا ومش بيحاول يفهم الكلام اللي احنا بندرسه اصلا. ومش مستهوية الهندسة اصلا من الاصل. يعني دخل هندسة بالغلط - 00:04:24ضَ

بالنسبة لي خالد ده لو نجح في سنة من اول سنة يبقى راكبه جن مش العكس اه فوجدت ان الجن في كثير من الاحيان هو شماعة بنعلق عليها مشاكلنا او اخطائنا - 00:04:40ضَ

المهم في امريكا طلب مني اقول كلمة في مسجد دار الهجرة. في موضوع تلبس الجن ده قلت الاتي انا يا جماعة وصلت القناعة بعد دراسة وقراءة متفحصة ووجدت الاتي الجن حقيقة بنص القرآن - 00:04:55ضَ

لا نعرف عن الجن الا القليل جدا منهم مؤمنين ومنهم كافرين زي ما القرآن قال عندهم ارادة ويستطيعوا اتخاز قرار ازا هم مسئولين ويأتوا يوم القيامة يحاسبوا حتى مسألة ان هم من نار - 00:05:13ضَ

فهي فيها كلام لان هم مخلوقات نيرانية. صحيح القرآن قال وخلق الجان من مارج من نار لكن الاية السابقة تقول خلق الانسان من صلصال كالفخار وخلق الجان من مارد من نار. فين بقى الفخار اللي في الانسان؟ يعني حد يوريك كده في جسمه عضو مخلوق من الصلصال كالفخار. اذا معنى ذلك ان الانسان في - 00:05:31ضَ

سيد خلقه خلق من نفس مادة الطين الذي يصنع منه الصلصال الذي يستعمل في الفخار. لكن بعد ذلك تطور الانسان وما بقاش في داخل في الصلصال ولا الفخار. كذلك الجان في نفس السياق مخلوق في الاصل من مادة النار. لكن الان ممكن يكون - 00:05:55ضَ

او من شيء اخر او له شكل اخر لا احد يعلم الا الله. احنا ما بنشوفش الجيل اسمه جان او جن يعني بيغيب عن الاعين هو الان بقى بالنسبة يعني طبقا للمعلومات الاكيدة الموجودة عنه الجن هو انه كائن غير مرئي - 00:06:15ضَ

لزلك اي شيء بيجن علينا يعني بيصبح غير مرئي. لكن تلبس الجن في الانسان وتحكمه فينا هذا امر غير مقبول شرعا ليه ؟ في الشريعة توجد عقوبات شديدة اسمها الحدود - 00:06:34ضَ

تتصف بقسوة شديدة والاصل فيها انها تردع من من تسول له نفسه انه يرتكب جريمة تهدد امن المجتمع قطع يد السارق القصاص بالقتل من القاتل مسلا العمد هذه العقوبات قاسية صحيح لكنها - 00:06:54ضَ

باصغر شك الحدود تدرأ بالشبهات. يعني اي شك يفسر لصالح المتهم. فلا تطبق في الحالة دي عليه آآ آآ العقوبة او الحد لو كانت الشريعة تعترف وتقبل مسألة تلبس الجن - 00:07:12ضَ

يكفي السارق او القاتل انه يقول قدام القاضي. يا سيادة القاضي انا وجدت شيء بيحركني وبيحرك ايدي وبيخليها تمسك الخنجر وتطعن القتيل وانا اشاهد باتفرج لا استطيع التحكم في نفسي وسمعت في اذني جه حاجة بتقول انا جن من اليمن - 00:07:33ضَ

هو انا جن من اي حتة والله لن يطبق حد واحد من حدود الله بهذه الطريقة الكلام مقنع جدا. والحمد لله انا خرجت من المسجد يعني وصلت للناس الفكرة بتاعتي - 00:07:51ضَ

ذهبت لاشتري سيارة من محل بيع السيارات مستعملة يملكه احد الاخوة المصلين في المسجد وكنت موصيه بصراحة انا عايز سيارة. نفسي اشتري سيارة فخمة شوية. لكن تبقى مدير خمس سنوات فاتت او ستة عشان يبقى سعرها مهاود يعني ما يبقاش سعرها غالي علي - 00:08:07ضَ

لقيته بيكلمني واحنا خارجين من المسجد قال لي بس بيقولوا لي دلوقتي فيه سيارة كاديلاك روعة يالا بنا على المسجد. فانا وهو رحنا على من المسجد اسف ياللا بنا على الاجنس - 00:08:24ضَ

خرجنا انا وهو من المسجد مع بعض ورحنا الى محل بيع السيارات لقيت عربية جميلة جدا كاديلاك موديل سبعة وتسعين اه واحنا ساعتها كنا في الفين واتنين وحش بقى تمانية سلندر وحاجة فخمة جدا دفعت تمنها - 00:08:34ضَ

وركبتها وطلعت بها فرحان جدا عمال بقى العب في الزراير اللي في التابلوه وفرحان وكده وبعدين سمعت صوت نفس عالي جدا في السيارة جاي من من الكرسي اللي جنبي انا اترعبت انا لوحدي في السيارة - 00:08:51ضَ

والله صوت نفس شهيق وزفير مسموع جدا يمكن ده الراديو شغال دوست الزراير بتاع الراديو الراديو مطفي يمكن يعني يعني حد مسلا ساب ابنه او كلب ولا حاجة في الدواسة ورايا بصيت ورايا في الدواسة - 00:09:08ضَ

وعلى الكنبة ما فيش حاجة. احط ايدي كده ورايا ما فيش حاجة على الكنبة بس الصوت جاي من جنبي من الكرسي اللي جنبي. ابص كده بالراحة وانا مرعوب. الكرسي اللي جنبي فاضي - 00:09:31ضَ

يعني بس صوت ان فيه انسان قاعد بيتنفس رحت عامل ايدي كده وايدي فاتت لغاية الكرسي ما فيش حد انا قلت يمكن فيه حد شفاف فيه حاجة غريبة جدا انا قلت بس - 00:09:43ضَ

الرد بتاعهم جه و جه بسرعة جدا اترعبت بصراحة رحت لافف وراجع تاني على المحل وانا جوة العربية شاورت قلت له تعال دخل راسك جوة العربية دخل راسه مش سامع - 00:09:56ضَ

صوت النفس ده وده ايه بقى ده جن؟ قلت له لأ انا مش باهزر معك قال لي يا عمي انت راكب كاديلاك اخر موديل احنا الزراير اللي انت في التابلوه وقاعد تلعب فيها دية منهم زرار بيصرف الجن. راح دايس الزرار - 00:10:14ضَ

الصوت راح كنت عملت ايه ؟ قلت له يا قال لي يا فلاح انت راكب عربية فيها مساج في الكرسي الصوت دون انك لعبت في الزراير شغلت المساج بتاع الكرسي اللي جنبك. والمساج عبارة عن منفاخ بينفخ ضهر الكرسي ويفضيه. بينفخ ويفضيه عشان يعمل تدليك للعضلات - 00:10:32ضَ

طبعا من يومها الحمد لله تأكدت ان هناك مليون سبب يخلوا الانسان يظن ان الجن ممكن يتعامل معنا ويركب سيارة معنا او يتزوج مننا او يتلبس اوي خلينا نعمل حاجة - 00:10:50ضَ

رجعت مصر بعدها بكزا سنة اشتغل معي واحد صنايعي وجالي في يوم قال لي انا جيت متأخر ان مراتي راكبها جن. ليه يا ابني بس ؟ قال لي بتتكلم فرنساوي لبلب وهي عمرها ما درست فرنساوي يا باش مهندس - 00:11:08ضَ

كنا بنتكلم فرنساوي قال لي انا سمعتها بوداني بتتكلم فرنساوي والله وام محمود وجوزها كانوا موجودين اللي هم البوابين قلت له اسألك سؤال انت بتعرف فرنساوي؟ قال لي لأ ام محمود تعرف فرنساوي؟ قال لي لأ. جوزها بيعرف فرنساوي قال لي لأ - 00:11:21ضَ

قلت له طب عرفت منين ده فرنساوي بعتها للطبيب مكالمة صغيرة لطبيب نفسي وراحت له البنت تاني يوم خدت حباية دوا قد كده هو حلت المشكلة. يا جماعة العقل يمرض تماما - 00:11:38ضَ

للجسد مش عيب ان احنا نروح لطبيب يعالجنا والمرض النفسي ليس معناه الجنون. الجنون ممكن ياتي نتيجة تعاملنا الخاطئ مع المرض النفسي او مع المرض العقلي من فضلكم ازا حد فيكم شعر باي مشاكل او شاف في حد قريبه او في اسرته اي حاجة زي كده او زواهر زي كده ما تتسرعوش في الحكم - 00:11:51ضَ

ان ده جن متلبس بحد وروحوا لطبيب نفسي وربنا يشفينا ويشفي كل المرضى يا رب السلام عليكم واشوفكم بكرة في ذكرى جديدة وعبرة جديدة ولو كنتم تتفرجوا على الانترنت ما تنسوش تعملوا لايك وشير للفيديو لان ده بينشر الفيديوهات بتاعتنا وتشتركوا في القناة بالضغط على زر السبسكريب سلام عليكم - 00:12:14ضَ

خدنا سكك كتيرة فنمشي مع الدروس واحلى من الكبير بنزرع في المعاني الا اني الاغاني انا خايف يا بكرة بوسنا مش بريئة بها الحقيقة - 00:12:33ضَ