سلسلة " الشباب والصيف "

تقدر تموت كده ؟! | الحلقة ( 01 ) | #الشباب_والصيف | د . حازم شومان

حازم شومان

حياتنا غير لما تملى بالخير وفيها يفرح الغير ومن انها تحلى ايامك سابق الطير. وان جاري هون طير بتغيير شباب حقق حلالك السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. الحمد لله وكفى. وصلاة وسلاما على عباده الذين اصطفى. اللهم لك الحمد كله ولك الملك كله - 00:00:00ضَ

كله وبيدك الخير كله واليك يرجع الامر كله. اللهم صل على عبدك ونبيك محمد صلى الله عليه وسلم. في الاولين والاخرين وفي كل في كل وقت وحين. اما بعد اخواني واحبابي في الله. يا شباب احد الدعاة كان في جولة من الجولات. اتكلم وقف مع شاب من الشباب البعيد جدا عن ربنا. اقنعه انه يدخل - 00:00:39ضَ

بيصلي معه في الجامع. دخل الشاب يصلي. الداعية ما هوش فاهم الخمور والمخدرات والروايح بتاعتها. شاب اول ما دخل الجامع كل الناس اللي في الجامع اتجننت. ريحة الخمر طالعة من بقه مالية الجامع. الناس طلعت على الشاب عايزة تطرده برة الجامع. انت ايه اللي مدخلك وانت شارب خمر ازاي؟ قالوا له اطلع برة. الشاب عمل - 00:00:59ضَ

موقف غريب جدا وقف مكانه وصمم قال لهم هو بيتكم ولا بيت ربنا؟ انا لا يمكن حد يطردني من بيت ربنا. الراجل الداعية اللي دخل الشاب صعب عليه الشاب بدأ ينام - 00:01:19ضَ

عنه ما حدش يقرب منه. الناس لما لقت الاصرار ده سكتت اقيم لصلاة المغرب. جه الشاب يصلي قال للداعية انا ما اعرفش اتوضأ راحت داعية وضاه ولحقوا الركعة الاولى وقفوا يصلوا مع بعض يا جماعة. وقفوا يصلوا الصلاة. الركعة الاولى. الشاب سجد ما ما طلعش من السجود. والمسجد كله قام - 00:01:29ضَ

الناس كلها توقعت شاب مخمور اي حاجة ممكن تطلع من واحد مخمور. وريحة الخمر لسة لسة جاي. ريحة الخمر في بوقه. الناس مسجد كله خلص صلاة والشاب لسه ساجد. الداعية بعد الصلاة بيهز الشاب لقاه مات. مات وهو ساجد. مات في اللحزة اللي رجع فيها لربنا. مات في - 00:01:49ضَ

اللحظة اللي فتح صفحة جديدة فيها مع ربنا. وقف الداعية يصرخ في الناس اللي في المسجد كلهم. يقول لهم حد فيكم يعرف يموت الموتة دي. حد فيكم يقدر تموت الموتة دي وانت تقدر تموت كده. وانت تقدري تموتي كده هو ده الموضوع اللي عايز اكلمكم فيه الليلة يا شباب. تقدر تموت كده - 00:02:09ضَ

ازاي ؟ موتة سوبر يا جماعة مين اللي يقدر يحلم ان هو يموت الموتة دي وهو ساجد بين ايدين ربنا سبحانه وتعالى عايزين نتكلم الليلة عن حسن الخاتمة عن اعظم - 00:02:29ضَ

عمل في حياتنا لو عملناه ممكن نقابل به ربنا واحنا فرحانين. اخر عمل في حياتك هو اعظم عمل في حياتك كلها. حسن الخاتمة احد الفتيات آآ آآ يعني يوم الفرح بتاعها فالكوافرة المفروض تيجي لها العصر. الكوافيرة اتأخرت عليها جت بعد العصر بفترة. فعاما بدأت تجهز - 00:02:39ضَ

المغرب ادن ، وبعد كده لسة قدامها فترة البنت قاعدة ساكتة وقلبها بياكلها على صلاة المغرب. العشاء لسة عليها دقايق. البنت قالت لأ انا لازم اقوم اتوضى واصلي الكل قالها انت اتجننتي تتوضي يعني ايه تحطي الماية على المكياج اللي على وشك وتحطي الماية على شعرك. بعد ما اتعمل بالكوافير انت هتبوزي كل اللي احنا عملناه. البنت قالت انا ما اقدرش - 00:02:59ضَ

اضيع صلاة المغرب الفتاوى المعلبة بدأت تشتغل. صل مغرب وعشاء. جمع تأخير في هذا الوقت. سبحان الله العظيم. يعني البنت بنتكلم عن عاطفتها الدينية يا جماعة يعني بنتكلم على العاطفة بتاعتها البت مش قادرة تتخيل ان الصلاة تخرج عن وقتها. وواحدة تقول لها طب اتيممي صممت قامت اتوضت صلت المغرب - 00:03:19ضَ

وهي بتصلي بعد ما خلصت التلات ركعات. وهي في التشهد بعد ما شهدت ان لا اله الا الله. وان محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم عايزة تسلم ماتت ماتت وهي بتصلي ماتت بفستان الفرح كأنها ستزف ولكن في الجنة. بازن الله سبحانه وتعالى حسن الخاتمة دي فرح. يعني خاتمة هزه - 00:03:39ضَ

البنت بتقول لك اوعي تتباطئي عن عمل صالح. بتقول لك اوعى تتباطأ عن عمل صالح. ممكن العمل ده يبقى سر سعادة حياتك. ممكن العمل ده هو يختم لك به ما دام قادر تعمل عمل صالح اعمله. ممكن تكون طبت الميزان. احد اخوانا كان في سفر جنب المنصورة كده خبطته - 00:03:59ضَ

فخلاص بيموت فالناس كلها اتلمت عليه. انت اسمك ايه ؟ قال لهم لا اله الا الله. طب انت جاي لمين هنا؟ قال لهم لا اله الا الله. طب بطاقتك فين ؟ طب انت رايح منين فين ؟ قال لهم لا اله الا الله. وانا باسمع اللي حصل له قلبي بيتخلع مع كل لا اله الا الله - 00:04:19ضَ

الله ولكن للاسف ما ماتش انقزوه. لعل ربنا يكتب له بدي حسن خاتمة ويرزقه بعد كده. حسن خاتمة احسن منها كمان بازن الله يا اخوانا يعني حسن الخاتمة دي مش حاجة سهلة. حسن الخاتمة دي حصاد عمر في مليان طاعة لربنا. حسن الخاتمة دي جايزة من ربنا ونشان على صدور المؤمنين - 00:04:39ضَ

منين ؟ اللي عبدوا ربنا في حياتهم حسن الخاتمة يا اخوانا يعني انا لو لو انا واقف في المستشفى وجا لي مريض مغص كلوي والحصوة واقفة في الحالب وبيتلوى من - 00:04:59ضَ

الالم وجه واحد بيقول له ازكر الله واسبت وازكر الله. كم واحد في الحالة دي بيقدر يذكر الله؟ طب الاصعب المغص الكلوي ولا نزع الروح من الجسد ازا كان مريض المغص الكلوي غالبا ممكن ما يقدرش يذكر ربنا في الموقف ده. اومال اللي بتنزع روحه يقدر يقول لا اله الا الله. عايز اقول ان الموضوع عايز استعداد. عايز - 00:05:09ضَ

قل ان نزول فريق مباراة مهمة من غير استعداد جنون. امال ان احنا نواجه الموت من غير استعداد. ده مش جنون يا جماعة. حسن الخاتمة. بنبدأ من اول الليلة معكم يا شباب ومعكم يا بنات بازن الله. سلسلة بازن الله ربنا يجعل فيها نفع يا رب ويجعل فيها اثر يا رب. اسمها الشباب والصيف - 00:05:29ضَ

فترة الشباب بيعصوا فيها ربنا. كلمة الصيف يعني كلمة المتعة. يعني كلمة المصايف والاختلاط وكل المتع اللي الشباب بيدوروا عليها. كلمة صيف يعني اي ماست ليف ماي لايف في عصر جنون المتعة الناس كلها عايزة تتمتع بحياتها. عايزين نبدأ السلسلة دي ان شاء الله بحلقة عن اعظم معنى - 00:05:49ضَ

احنا عايشين حياتنا عشانه وهو حسن الخاتمة. قبل ما ابدأ معكم قصص تزلزل قلوبنا يا جماعة. وتوقظ قلوبنا. وتخلينا نبدأ نفهم ازاي ان احنا لازم نعيش صح عشان نموت صح. ازاي ان مش المهم هنعيش ازاي؟ المهم نموت ازاي؟ المهم نقابل ربنا بموتة صح يا اخواننا. هاقول لكم الاول - 00:06:09ضَ

والاية زلزلة قلبي مش زلزلة قلبي انا. ده الاية دي السلف سموها مبكات العابدين. من كتر ما السلف والصحابة كانوا بيقعدوا طول الليل يبكوا منها قال تعالى ام حسب الذين اجترحوا السيئات العصاة ان نجعلهم كالذين امنوا وعملوا الصالحات الملتزمين - 00:06:29ضَ

سواء محياهم ومماتهم ساء ما يحكمون. يعني ايه الاية دي ؟ الاية دي اول معنى فيها ان ربنا مش هيساوي الطائع بالعاصي ابدا ابدا ان ربنا لم يساوي الطائع بالعاصي. ان يا اللي بتعصي ربنا اوعى تفتكر ان موتك هيبقى زي موت اللي بيطاع ربنا - 00:06:49ضَ

تدفع ضريبة كل عمل سوء عملته في حياتك عند الموت. هتدفع ضريبة كل نظرة حرام نزرتها في حياتك عند الموت. هتدفعي ضريبة كل جزء من شعرك كشفتيه وكل علاقة محرمة عند الموت هتدفع ضريبة كل عقوق للوالدين كل خذلان للاسلام في موقف من مواقف احتاجها - 00:07:09ضَ

الاسلام فيه عند الموت. لن يساوي الله عند الموت. بين واحد سمع قرآن وواحد سمع اغاني محرمة. لن يساوي الله عند الموت واحدة كشفت شعرها وتبرجت واقامت علاقات محرمة وبين انسانة عفيفة. لن يساوي الله عند الموت. بين انسان - 00:07:29ضَ

الصيف جري على مكة والمدينة وواحد جري على مارينا. لن يساوي الله عند الموت. بين انسان بيصلي الفجر جماعة. وبين واحد ما يعرفش شكل الشارع ساعة صلاة الفجر اصلا لانه بيبقى نايم سواء لم يساوي الله بين ده وبين ده. المعنى التاني الخطير عشان كده الاية دي يا جماعة زلزلة - 00:07:49ضَ

قلوب العابدين الاية ديت خلت تميم الداري قاعد يقراها طول الليل ويعيط. والفضيل ابن عياط والربيع ابن خثيم سموها مبكية العابدين. مرعوبين من المعنى اللي فيها المعنى التاني في الاية دي سواء محياهم ومماتهم. يعني كأن ربنا بيقول لك حياتك وموتك هيبقوا نسخة من بعض سواء - 00:08:09ضَ

موتك هيبقى نسخة من حياتك. ما احنا جبار يا اخواننا. اما سمعتم المفسرين بيقولوا قلب اتزلزل. سواء محياهم ومماتهم. اللي انت عايشة علي هو اللي انت هتموتي عليه سواء بسواء. نسخة الاتنين من بعض. يعني مماتك هيبقى نسخة من حياتك. عشان كده المعنى ده رعب السلف. ليه - 00:08:31ضَ

لان اللي انت عايش عليه هو اللي انت هتموت عليه. يا اخوانا فيه خواتيم صالحة. فيه خواتيم حسنة بتصرخ فينا كلنا. بتقول لنا الجزاء من جنس امل بتقول لنا من عاش على شيء مات عليه. تعالوا ما نشوف بعض الخواتيم الصالحة كان عندنا امرأة في المنصورة يعني بيننا وبينها شارعين كده - 00:08:51ضَ

كانت امرأة في المنصورة طول عمرها كان اول ما الادان يدن تسيب كل حاجة في ايديها. يقولوا لها في ايه؟ تقول لهم لو ناداك سيدك جيب اللي في ايدك. كلمة عندها على طول. الست دي في مرة صحت الصبح كانت بتعمل محشي. فادان الضهر ادن وان الصلاة حوالي تلات محشيات بس. يعني تلحق - 00:09:11ضَ

كمان ما بين الاذان والاقامة. قامت سابت كل حاجة وقامت اتوضت وهي بتصلي الضهر. وهي ساجدة ماتت. سبحان الله! عاش تعال لو ناداك سيدك سب اللي في ايدك ماتت وهي ساجدة و بتلبي نداء الله سبحانه وتعالى. هي دي يا جماعة اللي هيعيش على حاجة هيموت عليها - 00:09:31ضَ

يا اخوانا حسن الخاتمة ده حصد له عمر مليان بالطاعة. عامر بن عبدالله بن الزبير كان مؤذن وهو بيموت. سمع الاذان اذان المغرب. قال لهم احملوني الى المسجد قالوا له وانت في هذا المرض؟ قال الله يناديني. ربنا بيناديني ازاي ما لبيش نداء الله؟ شالوه صلى الركعة الاولى - 00:09:51ضَ

هو في الركعة التانية مات. من عاش على شيء مات عليه. متة سوبر. تقدري تموتي كده. تقدر تموت وانت ساجد. تقدر تموت ست عندها تمانين سنة قعدت تتكلم مع الستات لقت كل كلامهم غيبة ونميمة وفلانة تخينة وفلانة قصيرة وفلانة. سبحان الله العظيم! الست وهي يعني لقت الموضوع بالمنزر ده - 00:10:11ضَ

الست في النهاية يعني يعني سابت الستات وقعدت في بيتها تعبد ربنا. وقعدت في بيتها تصلي وتصوم وتقرا قرآن وتقوم الليل لربنا. مرة ما كانش عندها غير ابن واحد. مرة فجأة نادته قبل الفجر انها قام بسرعة بيجري لها. لها سجدة وبتكلمه وبتقول له يا ابني انا ما عادش في حاجة بتتحرك غير لساني - 00:10:31ضَ

انا خلاص حاسة اني بموت. ابنها شالها وداها على المستشفى. ما حدش عارف يعمل لها حاجة. لما لقت الاطباء مش عارفين يعملوا له حاجة. يعملوا لها حاجة. قالت له يا ابني رجعني - 00:10:51ضَ

سجادة الصلاة بتاعتي تاني. رجعني اوضتي وسجادتي تاني يا ابني. رجعها وضاها. وسجدت لربنا سبحانه وتعالى. نادته تاني وهي يا سجدة. قالت له استودعك الله. خلاص بتموت ماتت وهي ساجدة. ابنها غسلها وهي ساجدة. وكفنوها وهي - 00:11:01ضَ

يا سجدة ودفنوها وهي سجدة. وان شاء الله تبعس وهي ساجدة. تقدر تموت كده. تقدري تموتي الموتة الغالية دي. تدفع قد ايه الموتة دي انك تعيش على الطاعة عشان تموت عليها. بعض اخوانا كانوا في مسجد ابيار علي. بيحرموا من المدينة المنورة عشان يطلعوا على مكة. وواحد معهم محرم - 00:11:21ضَ

دخلوا يصلوا صلاة العصر احد اخواني بيقول لي وسجدنا واحد سجد ما قامش. بعد الصلاة كان معنا استاز دكتور كبير في المنصورة هنا في جامعة المنصورة. فبيهز الراجل بص الناس قال لهم الراجل مات. الراجل مات وهو ساجد. الراجل مات وهو بيصلي. الراجل مات وهو محرم. الراجل مات وهو رايح يعمل عمرة. ما انا عاش على شيء - 00:11:41ضَ

ان مات عليه تقدر تموت كده. سبحان الله العظيم يا اخواني فيه ناس بتموت اللي مات ساجد ده مات اقرب ما يكون الى الله اصلا. فيه ناس بتموت فيه علاقة بالقرآن عظيمة. احد الاخوة الافاضل يعني بيقول اتصل به واحد حبيبه - 00:12:04ضَ

بيقول له تعال بسرعة. بنت اخويا ماتت. فبيقول له بنت اخوك ماتت. انتم في اي مستشفى؟ قال له احنا مش في مستشفى. قال له طيب اجي لكم على البيت بسرعة. قال له احنا مش في البيت. قال له امال - 00:12:19ضَ

فين لا انتم في المستشفى ولا في البيت هي ماتت فين. قال له تعال لنا على دار القرآن بتاعة النساء. دار القرآن الفلانية. قال له ليه؟ قال له ماتت وهي - 00:12:29ضَ

هي في الضهر ازاي؟ زوجها وهو خارج الصبح مراته بقى لها اربع سنين ما انجبتش ونفسها في طفل ومريضة جدا فمريضة او عندها مشاكل فقالت له انا هنزل اسمع قرآن. قال لها قالت له هخلص الورد بتاعي وانزل. قال لها انت مريضة جدا. صممت انها تنزل ازن لها انها تنزل. وهي - 00:12:39ضَ

كتاب الله جاءها الموت في دار القرآن. ذكرتني باحد اخواننا سبحان الله العظيم نزل يروح الشغل ساب مراته في البيت وقعت مراته ماتت. اخويا حبيبي يعني. احد اخواني وهم بيشيلوا الانقاض لقوها ميتة وحاضنة المصحف. واخدة المصحف في حضنها. يعني كانت - 00:12:59ضَ

اقرأ القرآن وهي بتموت الموتات الجميلة دي يا اخوانا. ايه الموتات اللي تفتح النفس دي يا اخوانا للموت وتفرح موتى شرف عند لقاء الله سبحانه وتعالى يعني احد الشباب الملتزم راح يجاهد في ارض من اراضي الجهاد. ده قريبا الموضوع ده. راح يجاهد - 00:13:19ضَ

يعني نال الشهادة في سبيل الله. فاحد اخوانا كان زعلان عليه جدا. فنام حلم ان هو لقاه. فبيقول له انت عامل ايه؟ قال له انا حي ارزق انا حي ارزق. انا حي ارزق. سبحان الله العظيم. سبحان الله! موتات فيه موتات اكسترا سوبر. زي اختنا اللي كانت - 00:13:39ضَ

من الحج وراكبة في العبارة بتاعة عبارة سالم اكسبريس راجع من الحج هي وجوزها راجعين من فريضة الحج. بازن الله كيوم ولدتهم امهاتهم. العبارة بتغرق جوزها بيصرخ فيها قالت له البس نقابي والبس عبايتي انت بتعملي ايه ؟ باقول لك هنموت. قالت له انا لا يمكن اتخلى عن نقابي. لبست النقاب بتاعها وهي بتجري بسرعة معه - 00:13:59ضَ

تطلع قالت له انت راضي عني لما تبينت ان خلاص الناس دي ميتة ميتة. انت راضي عني بكى. قالت له انت راضي عني. قال لها راضي عنك. ربنا قدر ان هي - 00:14:19ضَ

قعدت تتشاهد وتقول الشهادتين لحد ما ماتت. وهو ربنا نجاه ويعني بيقول اسأل الله ان يجمعني بها. في الجنة ماتت على حجاب المؤمنين يا جماعة زي البنت اللي يعني الله يرحمها يعني من بناتنا اللي يعني من البنات الملتزمات سبحان الله العظيم هزه الفتاة صممت - 00:14:29ضَ

البس حجاب امهات المؤمنين ابوها رفض. منعت خروج من البيت لحد امتحانات السانوية العامة بعد ايام. ابوها وافق عشان تروح امتحانات السانوية العامة. قبل الامتحانات بيومين ان صممت تنزل تجيب النقاب. اختها بقى زميلتها اللي كانت معها في الموقف ده اللي بعتت لي بهزه القصة بتقول دخلنا لبست النقاب وقفت قدام المراية مبهورا - 00:14:49ضَ

الفرح قالت لها انا اروح اجيب حاجة من السوبر ماركت اللي قدامنا واجي. الاخت بتقول خرجت سمعت صوت فرملة باص. فرملة اتوبيس بتقول خرج جيت لقت صاحبتها اتخبطت بتموت في الاحتضار. ايه الخاتمة دي! ماتت وهي لابسة حجاب امهات المؤمنين. فيه موتات اكسترا سوبر يا جماعة. زي اخونا وحبيبي - 00:15:09ضَ

اللي في الاستعداد لرمضان من سنتين مات وهو صايم. الله يرحمه واخ من اخواننا برضه. يعني ممن نعرفه كان على طول في غسل الموتى وفي الاعمال الصالحة في رمضان نهارا وهو صايم. رايح يغسل احد الاموات راكب العربية بتاعة الاسعاف عمل حادسة مات وهو صايم - 00:15:29ضَ

وهو رايح يغسل احد الاموات. عايز اقول ايه من القصص دي كلها. عايز اقول ما انا عاش على شيء مات عليه. عايز اقول يا اخوانا ان حسن الخاتمة دي حصاد عمر. الموتة - 00:15:49ضَ

دي سواء محياهم ومماتهم. اللي حياته حلوة موته حلوة. عايزة تموتي صح عيشي صح. يعني عايزين نقول ايه؟ عايزين نقول ان في موتات وموتات. يعني يعني في شباب بيموتوا موتة جميلة وفي ناس بتموت موتة مفزعة. احد الاخوة كويتي هو. يعني جه من الكويت هنا - 00:15:59ضَ

كان مشهور بالدفن للاموات وكده. فيعني امرأة ماتت عندنا في مصر هنا فيعني طلبوا منه انه ييجي عشان يدفنها. فمستني انها تتغسل عشان هدى فبيقول لقيت اربع بنات محجبات خارجين جري من مكان الغسل وماشيين وبيقولوا انا مالي ما فكرتش ليه؟ شوية ولقيت المغسلة خارجة بتقول تعال ساعدني - 00:16:19ضَ

ولا اساعدك ازاي ده امرأة ما ينفعش يغسلها رجل. قالت له طب اعمل ايه؟ المهم دخلت تاني شوية سلموه الجسد. فالمقابر بتاعة القاهرة نزل بسلم لتحت كده ويدفنوا الميت تحت. فبيقول نازلين بالسلم وهو مش متعود على السلالم طريقة الدفن المصرية. بيقول الجسة وقعت مننا سمعت صوت تكسير عضمها - 00:16:39ضَ

المهم هو بيلملم بقى الموضوع انكشف جزء من وجهها. بيقول لقيت وجه اسود مرعب مفزع عمره ما شاف زيه في حياته بعدها بيقول بنتها اتصلت بي قالت له ايه اللي حصل لوالدتي؟ فجه يخبي عليها قالت له قل لي فبيقول لها فقال لها طب والدتك كانت بتعمل ايه؟ قالت له انا كنت واحدة من الاربع بنات - 00:16:59ضَ

اللي بيجروا برة المكان من الفزع من شكل والدتي بعد الموت. فتقول له والدتي عمرها ما ركعت لله ركعة. وماتت وهي متبرجة. موتات يا جماعة احنا عايشين على ايه عشان نموت على ايه ؟ فيه موتات فرح يا اخوانا فرح. احد الشباب الصغير في المسجد وهو بيصلي فجأة - 00:17:19ضَ

زي نوبة قلبية نقلوه بالاسعاف بسرعة الشاب راح المستشفى. اتنين دكاترة قاعدين يجروا على الحالة بتاعته. واحد جنبه على طول بيحاول ينعش القلب والتاني والتاني قاعد اجري يجيب اجهزة وييجي يجيب علاجات وييجي. فرجع الدكتور وهو رايح يجيب حاجات رجع لقى زميله منهار من البكاء. ولقى الشاب ميت - 00:17:39ضَ

فبيقول له يعني طب حتى لو مات. يا عم ما احنا ياما شفنا ناس ميتين الدكاترة في المستشفيات يا جماعة. الموت عندهم بيبقى مشهد عادي جدا يعني. مشهد لا يستسير اي شيء فيهم. قال له ما احنا ياما - 00:18:03ضَ

نموت قال له الشاب ده وانت بتجري قال لي قل للدكتور اللي معك انا ميت ما يتعبش نفسه. والله انا شايف الجنة وانا انا شايف الجنة دلوقتي وانا بكلمك. الدكتور اللي انهار في البكاء ده حاول يسأل ما له. قالوا له كان بيسابق الازان. صعب جدا - 00:18:13ضَ

ان المؤزن كان يلحق يأدن قبل ما هو يبقى في المسجد. مش على قد تكبيرة احرام بس ده تلبية نداء الله سبحانه وتعالى. فيه موتات فرح يا جماعة تبقى في فرح. يعني انا حاسس ان ممكن حد عاصي. شاب بيعصي ربنا. بنت بتعصي ربنا يقولوا طب احنا هنعمل ايه؟ طب الوقتي يعني طب دول - 00:18:33ضَ

اللي عاشوا على الطاعة. طب احنا موتتنا يعني هتبقى شكلها ايه! يا اخوانا حسن الخاتمة فرصة لكل تائب. صلح في موتات لناس على حسن خاتمة بتصرخ بكل عاصي توب. وشف ربنا هيعمل لك ايه في ختمتك. احدى الفنانات المشاهير جدا. آآ آآ - 00:18:53ضَ

يعني احدى اخواتنا الداعيات في القاهرة يعني عرفت انها بتموت في ساعتها الاخيرة وراحت لها. فالاخت الداعية راحت لها لقتها قاعدة تقول الشهادتين ووشها منور ورافع اصبع السبابة. بالتوحيد فلما ماتت وقعدت تقول الشهادتين لحد الموت. لما ماتت بتقول لولادها كانت بتعمل ايه؟ بعد توبتها كانت - 00:19:13ضَ

القرآن كل تلات ايام مرة. يا اخوانا ربنا تواب يا اخوانا. عندنا فرصة كلنا لو تبنا لربنا ان ربنا يرزقها لنا. ممسلة تانية مشهورة جدا جدا جدا. يعني يمكن من المسئولات عن افساد اجيال كاملة من الشباب والبنات على مستوى الوطن العربي كله. هزه - 00:19:33ضَ

ممسلة يعني سبحان الله بنتها هي اللي بتحكي القصة بتقول انا اصلا طلعت في بيت خالتي وانا يعني مش فاهمة هو انا يعني في بيت خالتي وخالي وجوزها تدين ورباني على التدين وكان فيه واحدة كده جميلة وشيك قوي بتيجي لنا كل فترة تجيب لي هدايا. فلما سألتهم مين دي؟ قالوا لي دي ماما. فبتقول لما كبرت بدأت اكبر - 00:19:53ضَ

ماما جت خدتني فبدأت الاقي البيت بتاعنا مليان خمرة ومليان آآ سجاير فبتقول لمامتها فيه ايه وبتقول مامتي كانها ملكة. يعني الدنيا كلها حواليها فيه ايه ؟ قالت لها انت ما تعرفيش ان امك ممسلة من كبار الممسلات ولا ايه ؟ فبتقول باتفرج على فيلم لامي كنت هتجنن. كنت هتجنن من العري - 00:20:13ضَ

والفجور اللي فيه اصطدمت بوالدتها وهي بتشرب الخمر في نهار رمضان. قالت لها امها قالت لها انا جايبة لك عربية مرسيدس وانت لسه في سانوي. انا يبقى اجيب لك فساتين من اوروبا. انت لفيت العالم كله. المشاهد اللي انت معترضة عليها ديت هي السبب في كل العز اللي احنا فيه. امها بتقول لها بعدها عايزة - 00:20:33ضَ

تسافري فين من دول العالم؟ قالت لها نسافر المكان اللي لسة ما رحناهوش. قالت لها ولسه فيه مكان ما رحناهوش ؟ قالت لها مكة يا امي. مكة امها استسلمت وراحت للعمر - 00:20:53ضَ

البنت رجعت محجبة. امها بتقول لها ايه العمة اللي انت لابسها لي على راسك دي ؟ يقولوا علي ام الحاجة يسموني والدة الحاجة. حرام عليك اللي انت اصطدموا ببعض سبحان الله العظيم بعدها جه ورم في الصدر للام حسبته يعني ورم غير حميد سافروا بيعملوا العملية امها قالت لها خلاص انا هتغير يا بنتي - 00:21:03ضَ

بعد العملية خرجت من العملية شربت خمر تاني وعملت اسوأ افلام عملتها في حياتها. البنت هتجن. البنت اصطدمت بوالدتها وقالت لها حرام عليك الاستهتار اللي انت فيه. حرام عليك الضياع اللي انت فيه. حرام عليك. ممكن ربنا ينتقم من امها في بنتها او في اي شيء. الام - 00:21:23ضَ

وسبحان الله العظيم! يعني حصل هزا الاصطدام! الام رفعت ايدها! لطشت بنتها بالالم! ضربت بنتها! البنت قررت تسيب البيت! جرت على الجامع! كان الصلاة سمعت المؤذن بيقول سبحان الله العظيم - 00:21:43ضَ

اعلموا ان الله يحيي الارض بعد موتها. بتقول حسيت انها سلالية من ربنا. ان ربنا يقدر يحيي قلب ام الميت. رجعت لها تاني. رجعت امها حضنتها جالهم دعوة من فنانة تائبة انهم يحضروا لقاء دعوي في بيتها. امها اول مرة تلبس حجاب ابيض. البنت كانت هتتجنن من الفرح. رجع - 00:21:57ضَ

من لقاء متأثرة قالت لبنتها صلي بي الفجر. البنت قرأت قول الله سبحانه وتعالى والذين اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم الله فاستغفروا لذنوبهم. ولم ومن يغفر الذنوب الا الله. ولم يصروا على ما فعلوا وهم يعلمون. بتقول امها انهارت - 00:22:17ضَ

من البكاء في الصلاة لدرجة البنت خافت امها تموت. بتقول انه ادهشت في البكاء بعد الصلاة. امها انفجرت. قالت لها انا حاسة ان انا انسانة في الوحل. انا عايز اجيبكم - 00:22:37ضَ

واموت نفسي به. انا حاسة لما ببص في المراية ان انا عايز ابصق على وشي في المراية. انت فوقتيني. قالت لها انا عايزة اتوب. بس خليك معي. اوعي تسيبيه هزه الفنانة اللي باقول لكم يا جماعة افسدت اجيال افسدت اجيال في غاية الشهرة تابت لربنا وقعدت سنين بعدها بالحجاب - 00:22:47ضَ

الشرعي واعمال الخير وتلاوة القرآن وكان امنية حياتها اللي بتدعي ربنا بها ان ربنا يقبضها في رمضان. وفي رمضان وهي صايمة النهار تموت هذه الممثلة صائمة لعل ربنا يرزقها جنة الريان. لانها حرمت نفسها من الشهوات عشان ربنا وتابت. من الشهوات - 00:23:07ضَ

عشان ربنا فربنا يرويها من كل حاجة حرمت نفسها منها عشان الله. سبحانه وتعالى. هزه الممسلة لما اتهابت. تموت الموتة دي صايمة في نهار رمضان. ربنا مستجيب دعوتها بعد ما تتوب. بعد ما تتوب بسنين كمان. يعني ظلت على هذه التوبة سنوات سبحان الله يا جماعة - 00:23:27ضَ

حسن الخاتمة دي حاجة غريبة اوي. انتم عارفين انا بكلمكم عن حسن الخاتمة ليه؟ حسن الخاتمة يا جماعة الخطيرة جدا. من اخطر اخطر عمل في حياتنا هو اخر عمل في حياتنا اخطر يوم في حياتنا هو اخر يوم في حياتنا. يا جماعة ساعة تطاير الصحف والناس كلها المليارات واقفة. والصحف بتتطاير وكل صحيفة عارفة - 00:23:47ضَ

صاحبها وعارفة مصاحبها تتحط في ايده اليمين ولا الشمال والعياذ بالله. اول عمل هتقريه اول ما تمسكي صحيفتك هو اخر عمل انت عملته في حياتك هو ده اللي بيختم عليه الصحيفة اصلا. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم انما الاعمال. انما رمضان اللي انت صمته - 00:24:07ضَ

اللي ختمتيها وكل الاعمال اللي عملتوها في حياتكم انما الاعمال بالخواتيم. يعني اخر عمل في حياتك ده اهم عمل في حياتك على الاطلاق. عشان كده الحديس اللي بيرعب اي قلب حي والنبي عليه الصلاة والسلام بيقول وان الرجل ليعمل بعمل اهل الجنة فيما يرى للناس حتى ما - 00:24:27ضَ

بينه وبينها الا ذراع فيعمل بعمل اهل النار فيدخلها. ليه؟ فضل كويس جه عند الخاتمة انحرف يعني حياته كلها كويسة بس الخاتمة وحشة. يدخل النار والعياذ بالله. ايه يا اخوانا ده! يعني الخاتمة مهمة لهذه الدرجة! النبي عليه الصلاة والسلام يقول كل امرئ - 00:24:47ضَ

يبعث على ما مات عليه. عرفتم ليه بنتكلم عن الخاتمة؟ عرفتم ليه بنتكلم عن حسن الخاتمة؟ النبي بيكلمك عن موتتك. ان موتك هي اللي يتوقف عليها البعس بتاعك وهيتوقف عليها كل العمل اللي انت عملته انما الاعمال بالخواتيم. كل كل عبد يبعث على ما مات عليه. يبقى المفروض الخاتمة دي - 00:25:07ضَ

خطيرة ولا مش خطيرة؟ يبقى لازم نخطط لها ولا مش لازم نخطط لها؟ يبقى لازم نستعد ولا مش لازم نستعد؟ عشان كده من الايات الخطيرة قول الله سبحانه وتعالى وهو بيتكلم عن سيدنا يحيى وسلام عليه يوم ولد ويوم يموت ويوم يبعث حيا. سلام عليه يوم يموت. لحظة الموت بينزل عليه - 00:25:27ضَ

من ربنا. سفيان ابن عيينة رحمه الله يقول هذه اخطر تلات لحزات في الوحشة التي تمر بالانسان. يعني ايه الوحشة؟ يعني لحزة الموت دي لحزة كلها وافزع لحزة وحشة في حياة الانسان. عارفين يعني جربت تسافري لوحدك في بلد ما فيش ميت سند فيها في الحياة. جربت والعياذ بالله ان الواحد يتسجن في - 00:25:47ضَ

زمن انفرادية نفسه في اي حد يونسه. احد كبار رجال الاعمال في مصر فيه عصابة كانت خطفته من العصابات اللي هي بتاخد دية والحاجات دي يعني خطفوه فبعد ما خرج بيقول لواحد صاحبي بيقول له خدوني على جبل على على قمة جبل حطوني في قفص وبقوا يسيبوني بالاسبوعين طبعا اما - 00:26:07ضَ

واهله بقى هيدوهم كم مليون وكده. وبقوا يسيبوني كل اسبوعين يجي لي واحد يكسرني ضرب. يبهدلني ضرب وبعد كده يسيبني ويمشي ويجي لي بعدها بايه؟ بمدة بيقول له تصدق انا كنت من الوحشة اللي انا فيها لوحدي كنت باتمنى ان اللي بيضربني ده ييجي يضربني - 00:26:26ضَ

عشان الاقي اي ونس في المكان اللي انا فيه. فاخوانا تخيل بقى وحشة الموت شكلها ايه. تخيلي بقى الوحشة اللي عند الموت. فهنا وسلام عليه يوم ويوم يموت يبقى اخر عمل ده عمل خطير. لازم نستعد دي ولازم نخطط له. عارفين كمان من خطورة حسن الخاتمة ايه؟ ان ربنا سبحانه وتعالى - 00:26:46ضَ

بيقول ولا تموتن الا وانتم مسلمون. موتوا على الطاعة. موتوا على عمل صالح. يعني حسن الخاتمة ده امر من ربنا. عشان كده ربنا بيقول قل ان صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين. لا شريك له وبذلك امرت. وبذلك امرت ايه؟ ان محياي ومماتي يبقى لله - 00:27:06ضَ

يعني ايه مماتي؟ يبقى لله. يعني العمل اللي انت هتموت عليه يبقى عمل صالح. وبذلك امرت. يعني حسن الخاتمة امر يا جماعة. يعني ربنا امرني وامرك النبي عليه الصلاة والسلام ان اخر عمل في حياته يبقى في الطاعة. يعني حسن الخاتمة يا ابرة. عشان كده الانبياء. سيدنا يوسف يقول توفني مسلمة. يا رب حسن الخاتمة يا رب - 00:27:26ضَ

الابرار وتوفنا مع الابرار. عارفة يعني ايه وتوفنا مع الابرار؟ المفسرين قالوا يعني يا رب عند الموت ارزقنا عمل زي اللي ماتوا عليه عشان نبقى معهم في الجنة. عارفين يعني ايه يا جماعة؟ يعني عايزة تبقى مع الصحابة في الجنة موتي على اللي ماتوا عليه. احنا طول عمرنا - 00:27:46ضَ

عايزين تبقوا مع الصالحين في الجنة عيشوا على اللي عاشوا عليه. هنا وتوفنا مع الابرار. عايزين تبقوا مع الصالحين في الجنة مع الانبياء في الجنة موتوا على اللي مات عليه. على اللي ماتوا عليه. يعني المدة صفقة. يعني المدة خبطة عمر. يعني المدة فيه ناس تجري به مع ربنا دخلت الفردوس الاعلى بموتة بس صح - 00:28:06ضَ

اللي عايز يموت صح لازم يعيش صح. عشان كده الصالحين اتشغلوا بحسن الخاتمة طول حياتهم يا جماعة. يا اخواننا في خواتيم حسنة بتصرخ فينا. اوعوا تتباطؤوا عن اي عمل صالح. اوعوا تضيعوا فرصة. فيه خواتيم انا لا اجد لها في صدري الا قول الله. لولا ان - 00:28:26ضَ

تركه نعمة من ربه. يعني ايه احد الشباب عنده تلاتة وعشرين سنة شاب عاصي ضايع والعياذ بالله. عنده شلة فاجرة كل ليلة يسهر معها ويرجع قبل الفجر جاره بيقول يرجع قبل الفجر ينام ما يصليش الفجر. وعايش حياته في المعصية وبعيد عن ربنا. جاره قعد يوعظه والشاب ده ينفر منه. لدرجة - 00:28:46ضَ

ان جاره راح سأل شيخ من كبار شيوخ يعني من من كبار شيوخ في الامة او في البلد اللي هو فيها قال له آآ قال له افضل وعظه اوعى تبطل - 00:29:06ضَ

فهذا الشاب بيقول مرأة رايح ليلة ايمانية الشاب الملتزم يعني. رايح ليلة ايمانية. فلقى الشاب العاصي ده واقف في الشارع مستني اصحابه. بيقول له مالك؟ قال له مستني اصحابي قال له فالشاب العاصي بيقول له انت رايح فين ؟ قال له عندنا ليلة ايمانية بقى وفيه فقرات ترفيهية وفيه كلمة وفيه عشاء. فالشاب قال له اجي معك. بس على شرط لما احب امشي - 00:29:16ضَ

قال له خلاص ماشي. جه معه فبيقول سبحان الله! جه الداعية اللي هيقول الكلمة قعد يتكلم عن الحور العين. قال لهم انتم ملتزمين. هكلمكم عن ايه دلوقتي في المعاصي كلمهم عن الحور نين. الشاب بيقول يتشد للكلام جدا. فالداعية قام يعمل مكالمة فطول. فالشاب قال لهم يا جماعة حد منكم عارف في الحور العين. يكمل لنا الموضوع - 00:29:36ضَ

ما حدش يرد عليه اتخنق قال له انا قايم ماشي ومروح. قام مشي والشاب الملتزم قعد مع اصحابه الملتزمين طول الليل بقى. ليلة ايمانية للفجر قبل الفجر لقى مكالمة تخيلوا الحق فلان مات. فلان قال لاصحابه كلهم الحقوا. فلان اللي كان معنا حاضر الدرس مات. كلهم جروا على البيت - 00:29:56ضَ

فبيقولوا لابوه آآ يعني ابنك مات ازاي ؟ قال لهم اطلعوا فوق وانتم تعرفوا مات ازاي ؟ بيقول دخل انا ساجد ميت ساجد. والنت مفتوح على موقع فيه مقال عن الحور العين. يا ربي ايه الموتة دي! مات - 00:30:16ضَ

وهو ساجد لربنا في اخر ساعات من حياته. يعني الشاب ده كان هيموت مع الشلة في المعصية. يا كان هيموت وهو ساجد بين ايدين ربنا. لان كان قدره انه هيموت خلاص بعد ساعات. لولا ان تداركه نعمة من ربه. احد الدعاة كان في المطار - 00:30:46ضَ

مسافر لقى اتنين شباب كده في الخلايجة. اتنين شباب مسافرين بانكوك. بانكوك دي طبعا ضياع الضياع. اللي عايز يزني بقى. ويشرب خمرة. فالداعية صعب عليه الشباب. قرر انه يكلمه فراح يكلمهم. لو انتم متوا انتم في الطيارة هتقولوا لربنا ايه؟ لو الطيارة ما وصلتش بكم. هتقولوا لربنا ايه؟ مش خايفين من موت الفجأة. مش خايفين ربنا يقبضكم على المعصية - 00:31:03ضَ

الشباب بيتأسروا جدا. قالوا له طب نعمل ايه؟ هو مسافر على طيارة تانية. سابهم مع واحد من تلاميزه قالوا له قال له اهتم بهم وخد بالك منهم. قالوا له احنا سبنا اهلنا قلنا لهم مسافرين - 00:31:23ضَ

فكة اسبوع واحنا رايحين بانكوك نقع في الزنا والخمر والعياذ بالله. راحوا مع الشاب ده روحوا معه ليلتها جه احد الدعاة قال كلمة للناس اللي بيت هزا الشاب اتأسروا اكتر قالوا له خلاص احنا كنا قلنا لاهلنا. رايحين مكة. يلا نروح مكة. يلا نعمل عمرة. لبسوا الاحرام هم الاتنين مع الشاب - 00:31:33ضَ

اللي هم في بيته. وطلعوا التلاتة طايرين بيقولوا لبيك اللهم لبيك. لبيك لا شريك لك لبيك. في الطريق لمكة عملوا حادسة بتلاتة ماتوا ماتوا محرمين ماتوا معتمرين. سبحان الله! دول لو كانوا سافروا بنكوك كانوا ماتوا في احضان الزانيات. الوقتي بيموتوا وهم لابسين - 00:31:53ضَ

اطهر لبس على وجه الارض. وبيلبوا باطهر نداء على وجه الارض ومحرمين لله. سبحانه وتعالى. يا اخوانا باقول لكم فيه خواتيم عجيبة. خواتيم ان ربنا ده بينقذ الانسان في اللحظات الاخيرة - 00:32:13ضَ

احد الاخوة الملتزمين كان راكب العربية بتاعته وماشي في شارع من الشوارع فلقى شاب بيعاكس بنت. فقام رايح يعمل جولة عليه ويكلمه عن ربنا. البنت اول ما الشاب بتحسبه بقى يضربهم ولا حاجة قامت طالعة تجري. آآ الشاب آآ يعني فالاخ قال للشاب اللي بيعصي ربنا. قال له انا حبيبك. وقعد يكلمه عن ربنا - 00:32:26ضَ

اتأسر قعدوا مع بعض قعد يكلمه الشاب اتأسر جدا واداله رقم تليفونه واتفقوا يتقابلم الشاب الملتزم نسى بقى بعد اسبوعين بيدور في جيب بنطلون من بناطيله لقى رقم الشاب قال اما اتصل به بيتصل به لقاه بفضل الله بيقول له انا فاكرك وفاكر صوتك ده انت الصوت اللي ربنا انقزني بسببه - 00:32:46ضَ

كلامه منور. قال له انا هاجي لك النهاردة العصر. قال له خلاص مستنيك. اتشغل واتأخر وجا له ضيوف. ما رحلوش. فبعد ما اتأخر بقى. قال طب اما اروح له برضو يعني ما اخلفش معادي حتى لو اتأخرت. رايح لقى ميتم فبيقول لهم فلان فين ؟ جابوه لابوه. ابوه قال له انت ما تعرفش ان فلان مات؟ قال له مات ازاي ده انا - 00:33:06ضَ

متفق معه الصبح لسه ان انا هاجي له. قال له ابني من اسبوعين كان ضايع. وكان بيتجاهر بالمنكرات في البيت. بقى له اسبوعين بيخلينا نصلي الفجر الفجر كلنا وبيصحينا للفجر النهاردة قعد يقرا القرآن في الجامع. وبعد كده رجع ينام بس شوية قبل الضهر. نام جايين نصحيه لقناه ميت - 00:33:26ضَ

ودفناه العصر. ابني قال له قال له ده انا اللي مقابله من اسبوعين. ابوه باس راسه. قال له انت اللي انقزت ابني من النار. يا اخوانا ربنا كريم الخواتيم الحسنة بتاعة الناس دي بتقول لنا ربنا كريم. بتخلي اللي زينا يتعشم في كرم ربنا سبحانه وتعالى. بتقول لنا ان اوعوا تقولوا للفرصة - 00:33:46ضَ

لو كان الشاب قال للشاب اللي دعاه لأ. لو كان الاتنين اللي رايحين بنكك قالوا للداعية اللي وداهم مكة لأ. لو كان الشاب اللي مات ساجد وهو بيسمع عن الحور العين - 00:34:06ضَ

قال لي لليلة الايمانية لأ كانوا ماتوا ضايعين والعياذ بالله. احد الاخوة الملتزمين في مستشفى مستشفيات السعودية. آآ جا له حالة من الحالات فبيقرا البيانات اه شاب هندي عنده خمسة وعشرين سنة مهندس. بوزي. بوزي دي خطفت قلبه. بيبص للتقرير تليف في الكبد والتهابات. الواد الواد المفروض - 00:34:16ضَ

يكون مات. فسبحان الله بيقول قلبي اتقطع. ده يموت على الكفر ازاي! شاب عنده خمسة وعشرين سنة. فراح يكلمه. فجه ميعاد الصلاة. فالشاب تعلق قوي بالدكتور يعني بيقول له ما تسبنيش. قال له رايح اصلي. قال له صلاة صلاة. خلاص. بس تعال لي بعد الصلاة يعني. جا له بعد الصلاة. فبيقول له انت عارف يا رينو اسمه رينو اوستيان - 00:34:36ضَ

انت عارف يا نينو ان الموت قال له عارف فناء وعدم وخلاص قال له لأ يا استي يا يا رينو الموت ده بعده حياة تانية انتقال من الدنيا للاخرة وانتقال من عالم لعالم. الشاب اتشاد قعد يكلمه عن ربنا. الشاب اتأسر. قال له اشهد ان لا اله الا الله - 00:34:56ضَ

اشهد ان محمدا رسول الله. قالها بصوت عالي جدا. الممرضات والدكاترة اتلمم. الدكتور حس انه كانه خد نوبل. وزع حلويات وساب ورينو طبعا سابوا منهم خالص وقعد يتشاهد الشهادتين. الدكتور مشي عشان يرجع لرينوه الفجر. بيقول راجع له الفجر. ما لقتهوش موجود وسريرو خلاص مات - 00:35:16ضَ

مات قالوا له الطعنة طول الليل. ناس من المرضى بهدلنا طول الليل من ساعة ما مشيت. قاعد يصرخ اشهد ان لا لا اله الا الله. واشهد ان محمدا رسول الله. لحد ما قطع نفس قبل الفجر ومات. الله اكبر - 00:35:36ضَ

ان تداركه نعمة من ربه. شيء واحد امريكي جا له عقد عمل في السعودية. طبعا الامريكان في السعودية بياخدوا اتمان فلكية فراح يشتغل. ما يعرفش ان لسة له على الموت شهرين. راح هناك بص للاسلام انبهر دخل في الاسلام. قال لواحد سعودي عايز اعمل عمرة. راح يعمل عمرة صمم يصلي في الصف الاول ورا الامام - 00:35:56ضَ

بتاع الحرم فيه صلاة العشاء اخ السعودي بيقول صلى وهو في التشهد الاولاني كلنا قمنا وهو ما قامش. قلنا خلاص بقى يعني ايه زي ما بيقولوا كده واخداه بقى وايه عايش بقى عايش في الملكوت بقى يعني روحانيات رهيبة. بعد الصلاة بنهزوا الانامات. جاي من امريكا عشان يرفع - 00:36:16ضَ

اصبع السبابة ويقول في التشهد اشهد ان لا اله الا الله ويموت. الله اكبر! ايه يا اخوانا ده! شفتم جاي عشان الفلوس وربنا مرتب له الهداية. جاي عشان المال وربنا مرتب له النجاة من جهنم. والعياذ بالله. ايه ده! ايه الكرم بتاع ربنا سبحانه وتعالى - 00:36:36ضَ

ده ايه؟ بعض اخوانا كانوا على البلتوك البلتوكي انتم عارفين برنامج غرف شاتنج كده. يعني زي الفيس وزي الواتس وزي السوشيال ميديا دي كلها. كان على البلتوك ده دخل واحد نصراني عنده تمانين سنة. تمانين سنة بدأوا يناظروا بعض. اقتنع قال اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله. اكتشفوا تاني - 00:36:56ضَ

يوم الصبح انه قالها ومات على ترابيزة الكمبيوتر. مات على النت بعد ما قال لا اله الا الله محمد رسول الله. انقز في اخر في حياته مصيره انقز في اخر ساعتين في حياته. ايه الخواتيم العجيبة دي - 00:37:16ضَ

بنت متبرجة كان لها واحدة صاحبتها محجبة نفسها انها تتحجب. فالبنت قالت المتبرجة قالت للمحجبة انا عايز انزل اجيب هدوم. قالت لها ماشي وهي ناوية انها تستدرجها اصلا قالت لها ماشي وهم في الشارع ساعة المغرب قالت لها انا عندي درس في الجامع. تعالي معي بقى عشان نكمل مشاورنا مع بعض. فالبنت خلاص مش عارفة تعمل ايه؟ امري لله وخلاص غصب عني - 00:37:33ضَ

راحة الجامع شوفوا ترتيب ربنا. لما بنشتغل في الدعوة والله بنشوف نصورات من الله. نصرات غيبية جبارة. سبحان الله! الدرس عن الحجاب. البنت سمعت الكلام كأنها تزلزل. صممت تلبس الحجاب في الجامع. خرجوا عشان يكملوا مشاورهم بعد ما لبست الحجاب كانت نازلة - 00:37:53ضَ

جيب هدوم تبرش بقى وبناطيل وتونيكات ومش عارف ايه خارجة المرة دي تجيب طرح وعبايات خارجة من الجامع خبطتها ماتت لولا ان تداركه نعمة من ربه. نتعلم ايه يا جماعة؟ نتعلم ان الخاتمة دي الخاتمة دي عمل عزيم جدا. ان ان لما يتعرض عليك عمل - 00:38:13ضَ

اوعى تقول لأ الرابط ما بين موتة كل دول ان اتعرض عليهم عمل صالح حتى وهم بيعصوا ربنا ما قالوش لأ. فطلع ده اخر عمل في حياتهم. اوعي ممكن يكون الموت خلاص جاي جاي. اوعى اوعى يتعرض عليك عمل صالح وانت تقدر تعمله وما تعملوش. ممكن ده اللي يفرق في مصيرك زي احد اخواني - 00:38:33ضَ

حبايبي يعني يصلي ركعتين بيقول لي ممكن يبقوا طبة الميزان. قلت له يعني ايه؟ قال لي ممكن دول اللي يطببوا ميزانك يوم القيامة عند ربنا. اوعى تقول لعمل صالح لأ - 00:38:53ضَ

حدش عارف يا جماعة حدش يعرف فيه موتات عجيبة. فيه موتات في غاية العجب. فعلا سبحان الله العظيم يعني من اعجب ما يكون يعني فيه خواتيم الواحد بقى بيقف قدامها ويفكر كنت مع بعض اخواني من يومين قاعدين نفكر فيها ازاي؟ يعني احد - 00:39:03ضَ

احد الناس اللي على خير اوي. نام فحلم في الرؤيا ان فيه رقم تليفون مكتوب على الجدار. وفيه صوت بيقول له طلع صاحب الرقم ده طلعوا عمرة. فبيقول فانا استغربت يعني ايه وخلاص وما فكرش في الرؤية. تاني يوم شاف نفس الرؤية. تالت يوم نام شاف نفس الرؤية. فبيقول انا - 00:39:23ضَ

مرات حفزت رقم التليفون فبعد تلات ليالي قمت متصل. فالمفاجأة انه طلع شاب لقو راجل كبير عجوز نفسه يحج ولا واحدة ست مربية ايتام نفسها تعتمر بيقول فبكلم الشاب فبقول له انا شفت الننام ان رقمك مكتوب على الدار. وصوت بيقول لي طلعه عمرة. بيقول الشاب دحك. قال له عمرة. انا ده انا مدمن خمرة. ده انا - 00:39:43ضَ

ما ينفعش يوم يعدي علي ما اشربش خمرة! فقال له انا اطلع عمرة فبيقول سبحان الله! فبدأ يقول له خلاص نطلع الشاب بقى صدمه. قال له بص اطلع عمرة على شرط. قال له ايه - 00:40:03ضَ

قال له مش هدفع ولا مليم. هتطلعني على حسابك ماشي. انما هتصدمني انا في فلوس العمرة. لأ خلاص مش لازمني الموضوع. تخيلوا يا جماعة. وهو غريب جدا يعني الواحد هيتجنن من القصة دي - 00:40:13ضَ

خده وراحوا العمرة فالراجل بيقول هزا الراجل الصالح يعني بيقول بعد ما خلصنا العمرة قلت له بقول لك ايه نصلي ركعتين قبل ما نخرج من الحرم. وهم لسة باحرامهم مخلصين - 00:40:23ضَ

اه يعني وكمان لسة ما حلقوش لانهم بيحلقوا يعني لسة كمان في العمرة نفسها. بيقول الشاب قام يصلي الركعتين وهو ساجد مات كان هيجن. مدمن خمرة ربنا يوريني فيه رؤيا. وييجي الحرم وهو معتمر محرم بيصلي ساجد يموت - 00:40:33ضَ

ترجع مصر بدأ يتصل باهله. ابنكم ما له؟ ابنكم عمل ايه عشان ربنا يعمل معه كده؟ قالوا له ابننا كان بيكفل اسرة يتيمة في السر. ام بتربي بايتام ما حدش كان يعرف حاجة عن الموضوع ده. كان بيدفل الاسرة اليتيمة في السر وكانت الست دي ام الايتام. كل ما يعمل فيها معروف ما تدعولوش غير دعوة واحدة - 00:40:53ضَ

ربنا يرزقك حسن الخاتمة. ربنا ينولك حسن الخاتمة. فرزقه الله حسن الخاتمة. يعني حاجة غريبة يا جماعة. عارفين معناها ايه معناه ان الموتات العجيبة ديت وراها عمل صالح بس ما حدش يعرفه. ما حدش يعرفه. عارفين احد شيوخنا الكبار راح يحج. فجه واحد معه في الشركة اللي بيحج فيها - 00:41:13ضَ

بيقول جاي مكة بالشيشة. جاي بالشيشة بتاعته وجاي في منى بالشيشة بتاعته وداخل مكة بالشيشة بتاعته. الراجل بدأ يسمع دروس آآ يعني هزا الشيخ الفاضل بدأ يتأسر جدا بدأ يرتبط به جدا بدأ يلازمه ويتوعظ بس ما سابش الشيشة. سبحان الله بيقول اول يوم العيد اللي هو يوم طواف الافاضة بقى يوم طواف الافاضة ده. لما بنطلع من ربنا - 00:41:33ضَ

ربنا يرزقنا الحج هذا العام يا رب اللهم امين. اللهم امين بكرمك وفتحك يا رب واحنا راجعين على المكة الكعبة عشان نطوف. الموضوع بيبقى قاتل. ملايين يا اخوانا داخلة تطوف. الراجل جه للشيخ قال له انا عايز اصلي ركعتين - 00:41:53ضَ

في حجر اسماعيل قال له ايه ؟ حجر اسماعيل. حجر اسماعيل مين اللي يعرف يوصل اصلا؟ ده انت تموت اما توصل. قال له بالله عليك لوجه الله خد بايدي وساعدني - 00:42:08ضَ

عايز اصلي ركعتين في حجر اسماعيل. الشيخ بيقول خدته وخلاص. ده العساكر رضوا يدخلوهم حجر اسماعيل بفتح الله وعده. بيقول الراجل بيصلي ركعتين نزل سجد مات ما قامش. سجد فين يا جماعة؟ كل السجود اللي انا قلت لكم عليه طول الدرس كوم وده كوم. ده مات ساجد في حجر اسماعيل يعني في الكعبة - 00:42:18ضَ

يعني موتة مش نادرة. موتة ما حصلتش في التاريخ. ان واحد يموت ساجد جوة الكعبة. مات ساجد. ايه ايه ده! زي اللي قبله يا اخوانا اعمال صالحة ما حدش يعرف عنها حاجة. اعمال صالحة في السر يا اللي مش عارفين قيمة الاعمال الصالحة. اللي في السر - 00:42:38ضَ

ربنا بيقول الذين يخشون ربهم بالغيب يعني ايه ؟ يعني قلوبهم بتتملى خشية لله. ساعة ما يلاقوا نفسهم لوحدهم. في الخلوة فيبدأوا يعملوا صالحة ويدوا صدقات ويعملوا عبادات ما حدش داري بها. ربنا يكشفها عند عند الموت. يعني كل دي خواتيم حلوة - 00:42:58ضَ

ولكن اعظم خواتيم مش اللي حصلت لك من غير ترتيب. اعظم خواتيم اللي اصحابها كافحوا ساعة الموت عشان يموتوها. زي ماشطة بنت فرعون اللي ماتت في الزيت المغلي وهي مصممة على التوحيد. زي سحرة فرعون اللي ماتوا متقطعين وهم مصممين على التوحيد. انا عايز بقول الكلمة دي قضابت ليه؟ ان يا اخواننا - 00:43:17ضَ

على حسن خاتمة مش اللي هو مات ساجد فجأة. اللي مات وهو صايم. اللي مات وهو اعلى حسن خاتمة. اللي مات وهو صامت. في طريق دين ربنا اللي مات وهو واقف قدام الباطل. اللي مات وهو بينصر دين ربنا سبحانه وتعالى. طيب يعني عايز اقول لكم ايه؟ عايز اقول لكم ايه الطريق لحسن الخاتمة بقى - 00:43:37ضَ

بعد ما اتكلمنا عن اللي ماتوا ساجدين. واللي ماتوا بحجاب امهات المؤمنين. واللي ماتوا صايمين. واللي ماتوا محرمين معتمرين. واللي ماتوا وهم ماسكين المصحف وبيقرأوا القرآن. واللي ماتوا وهم مجاهدين. واللي ماتوا بعد ما قلنا خواتيم عجيبة. واللي ربنا انقزهم بحسن الخاتمة في - 00:43:57ضَ

اخر ساعات ولحظات في حياتهم. بعد ما اتكلمنا قل اللي ماتوا وهم تائبين وتائبات. وكبار فنانين مصر اللي ماتوا وهم تائبين. بعد ما اتكلمنا عن حسن الخاتمة دي. طب الطريق لها ايه؟ الطريق لحسن الخاتمة. حسن الخاتمة يعني تموت صح. زي احد اخوانا كده اللي مات محرم الله يرحمه. وكان من اللي - 00:44:17ضَ

على الدعوة طول حياتهم. كان كل ما حد يكلمه الله يرحمه. كان يقول له مش المهم هتعيش ازاي. المهم تموت صح. المهم تموت صح هزا الاخ كان رايح المدينة المنورة يوم تلاتة وعشرين رمضان. اخ قال له تعال نعمل عمرة. يا عم عايز اروح المدينة. تعال نعمل عمرة. عمل عمرة. لسه بلبس الاحرام مات - 00:44:37ضَ

الله يرحمه خارج من الحرم عربية خبطته مات يعني رحمه الله وفضل في غيبوبة. فضلت لحد يوم ليلة سبعة وعشرين رمضان مات ليلة سبعة وعشرين رمضان وصلي عليه يعني الله يرحمه خد الكلمة بتاعته دايما مش المهم هتعيش ازاي. المهم تموت صح. فحسن الخاتمة يعني تموت صح - 00:44:57ضَ

عايزة تموتي صح عيشي صح. بس يا اخواننا بس وتوفنا مع الابرار. خلينا نعيش معهم عشان نموت زي ما ماتوا. فنبقى معهم في الاخرة الصحبة الصالحة طبعا. اللي عايز يموت صح لازم الصحبة الصالحة - 00:45:17ضَ

كنا واقفين حوالين احد اخوانا احد اخوانا يعني الله يرحمه كنا واقفين حواليه وهو بيموت. كلنا طبعا منهارين من البكاء وقاعدين نقول له قل لا اله الا الله وكان في غيبوبة كبدية وحالته صعبة جدا جدا. والله يا اخوانا وهو في الحالة الرهيبة دي كان هو مبتسم يقول لا اله الا الله بيقولها بطريقة - 00:45:32ضَ

طبعا تراه صعبة جدا لانه بيكافح عشان يقولها. يقولها ويضحك يقولها وعلى وشه ضحك وهو بيموت ومات الله يرحمه. يعني الله فحسيت ان الصحبة الصالحة هي الطريق عايزة تموتي صح لازم صحبة صالحة تفضل مسبتاكي. ربنا مسبتك بها. عايز تموت صح زي سيدنا يحيى. هو ربنا قال وسلام عليه يوم ولد - 00:45:52ضَ

ويوم يموت ليه؟ لان ربنا قال يا يحيى خذ الكتاب بقوة واتيناه الحكم صبيا حنانا من لدن زكاة كان تقيا برا بوالديه كان سلام على امه وابوه. كان سلام على الملتزمين والملتزمات حنانا من لدنا. كان سلام على الدنيا كلها بالدعوة الى الله. فربنا قال له سلام عليه يوم ولد. ويوم يموت - 00:46:12ضَ

اللي هيعيش صح هيموت صح. الحاجة التانية عشان حسن الخاتمة اوعى تعيش غلط. ان الذين تولوا منكم يوم التقى الجمعان انما استذلهم الشيطان ببعض ما كسبوا. يعني ذنوبهم طلعت عليهم ساعة الجهاد. يعني ممكن الشيطان يطلع زنوبك عليك ساعة الموت. يبقى اوعي تعيشي - 00:46:32ضَ

طب كل معصية هتعملها في الدنيا ممكن تبقى سبب لسوء الخاتمة والعياذ بالله. عشان كده عايزين نخطط لحسن الخاتمة. احنا دلوقتي بنلم الكلام يا جماعة. احنا دلوقتي عايزين نوصل بقى للايه؟ اللي بيسموها الكنكولوجيا الاخرانية. عايزين نوصل بقى للنتيجة الاخرانية. عايزة لازم تخططي. خطط لحسن الخاتمة بالشغل في الدعوة الى الله - 00:46:52ضَ

عش صح بقى. احد اخوانا الشيخ محمد الله يرحمه الله يرحمه كان لحد وهو عنده ستين سنة بلطجي قاعد على القهوة. احد اخوانا كان داخل في جولة يعني ادعوا على القهوة فالناس قعدوا يتريقوا على الملتزم ده ويشتموه. فالراجل شهم فصعب عليه قام مطبطب على الاخ وقال له ما تزعلش يا ابني. قال له انا جاي اكلمكم عن - 00:47:12ضَ

طب تعال صل معي. الراجل راح صلى معه في الجامع. سمع كلام عن ربنا. قلبه اتأسر. مشي مع اخوة التبليغ والدعوة. لف العالم معهم كزا سنة. في الدعوة الى الله. هزا الرجل جا له سرطان. يعني يعني هزا الرجل الله يرحمه جا له سرطان - 00:47:32ضَ

فاحد اخواني وحبايبي في مكة اللي شغالين في مكة فبيقول لي وانا في العمرة اللي فاتت ديت بيقول لي قلت لابنه ابنه في مكة. قلت له انت هسيب ابوك يموت كده ازاي - 00:47:49ضَ

انزل رح له بالاحرام وهات له تأشيرة وهاته يعمل عمرة يشرب زمزم يا يروق بزمزم بازن الله يا يموت هنا. انت هتسيب ابوك كده ازاي عليه بالاحرام بيقول دخل على ابوه بالاحرام قال له ايه رأيك يابا تيجي معي؟ ايه رأيك يا والدي يعني تيجي معي نعمل عمرة؟ ابوه قال له عجلت اليك ربي لترضى - 00:47:59ضَ

اللهم لبيك. فقالوا له ده ده على تنفس صناعي. ده ده خلاص بدأ يدخل في غيبوبة الموت والسرطان انتشر في جسمه كله. قال لهم الاب قال لهم انا استحمل طب يا عم لو ركبت الطيارة هتفطس هتموت. هتقعد من غير اكسجين ازاي ؟ الاخوة بيقولوا كانوا واقفين في مطار جدة ايديهم على قلبهم بانبوبة الاكسجين - 00:48:19ضَ

مستنيينه انه ينزل عشان ينقزوه وصل بفضل الله. اول ما راح الحرم الصحة رجعت له عمل العمرة. خلص العمرة دخل في غيبوبة لحد يوم الجمعة الصبح توفاه الله سبحانه وتعالى. وانتقل الى رحمة الله بازن الله. ما رضوش يدفنوه في المقابر بتاعة المعلا بتاعة مكة. اللي فيها الصحابة - 00:48:39ضَ

ربنا رزق له واحد واسطة كبيرة جاب له امر يوم الجمعة اتدفن بجانب اصحاب النبي عليه الصلاة والسلام. وانا بتفرج ليه على كلمة كده متسجلة على الموبايل وهو اتكلم عن ربنا في المسجد قال بتزلزل يا جماعة. هزا الاخ الشيخ محمد الله يرحمه كان كلمته دايما يا جماعة اعملوا اللي تقدروا عليه. ما حدش - 00:48:59ضَ

مش هيعمل لك حاجة بعد موتك. وانا باتفرج عليه كده وهو بيتكلم عن ربنا. باقول يا قلب الواحد بيتزلزل يا جماعة. اللي اخونا الشيخ محمد اللي مات واحنا في الحرم في العمرة العشر الاواخر ده ايه؟ ليلة سبعة وعشرين رمضان وهو بيصلي معنا. سجد مات ساجد. داعي الى الله. يعني اسمه الشيخ محمد الله يرحمه اخوان - 00:49:19ضَ

يعني خطط لحسن الخاتمة بالدعوة الى الله. خطط لحسن الخاتمة باعمال السر. ان يبقى فيه عمل سر. واحدة امرأة عندها خمسة وخمسين سنة راحت تيجي لها سكتة قلبية. راحت المستشفى الدكتور لقى القلب واقف. بيحاول ينعش القلب. قامت ناطقة لا اله الا الله محمد رسول الله - 00:49:39ضَ

الدكتور القلب وقف الراجل هيتجنن قلبها واقف وبتنطق ازاي حاول ينعش القلب تاني قالت لا اله الا الله محمد رسول الله. الست في غيبوبة وقلبها الراجل هيتجنن. تلات مرات يحاول ينعش القلب وهي تشاهد الشهادتين. ماتت خلاص بيسأل جوزها بيقول وش هنور بطريقة عجيبة اول ما ماتت. بيسأل - 00:49:59ضَ

جوزها ما لها؟ ست غلبانة وجوزها راجل غلبان. قال له من يوم ما اتجوزتها عمرها ما سابت قيام الليل. ربنا اداها هزه الخاتمة بسبب اعمال السر الشاب اللي مات في القاهرة. صاحبي بيقول ما اعرفش ده مين؟ قالوا لي شاب مات رحت المسجد لقيت الدنيا مقلوبة. كل ما اسأل حد ما حدش عارف - 00:50:19ضَ

انت مين اصلا! اومال كلكم جايين ازاي! بدأنا نسأل عرفنا انه كان بيخاتم القرآن وكان بيصوم يوم ويوم! وكان سبحان الله العظيم! واحد شاف له رؤيا بعد فالاخوة هناك في القاهرة بيقولوا لي شاف ان هو شافه فبيقول له انت مش حزين على شبابك؟ مش حزين انك مت وانت لسة في العشرينات؟ قال له احزن ازاي - 00:50:39ضَ

افطر واتغدى واتعشى مع سيدنا عثمان ابن عفان. اشمعنى عثمان؟ قلت سبحان الله لانه يعني كان بيصوم يوم ويوم وسيدنا عثمان مات وهو طيب ومات وهو بيقرأ القرآن وده كان خاتم القرآن وبيحفظ الاطفال. سبحان الله يا جماعة خطط لموتك. يعني اخر حاجة عايز اقولها لكم ان في ناس - 00:50:59ضَ

وتتها دعوة الى الله. فيه ناس موتتها الموتة بتاعتها بس. دعوة فيه شاب رواندي من رواندا نصراني آآ اخ دعال الاسلام اسلم. طبعا اخوه اول ما عرف انه اصلا كان هيتجنن. فرايح هيتجنن لقاه بيصلي وساجد وحاطط راسه في الارض. قتله وهو ساجد. اخوه قتله. اخوه النصراني قتله. وهو - 00:51:19ضَ

ساجد وساب جسته البوليس قبض على اخوه بعد تلت تيام رايحين يجيبوا الجسة. رايحين يجيبوا جسة هزا الشاب المسلم الرواندي. الناس كلها بتوع القرية لقوا جسته قيمة تماما. عشرات الناس دخلوا في الاسلام. فيه ناس موتتها دعوة الى الله يا اخوانا. سبحان الله العظيم! يعني كان فيه شاب من الشباب آآ - 00:51:39ضَ

آآ في السعودية وهو ماشي بالعربية في نفق فاق العربية عجلة ضربت فنزل يصلح العجلة جت عربية طيرته طيرته الناس طلبوا الاسعاف آآ بتوع انقاز الطرق جه الاسعاف فالعامل بتاع الاسعاف نازل لقى الشاب بيهمهم نقلوه في الاسعاف بيقول اول ما ركب في العربية فهمنا الهمهمة دي ايه ده طلع بيقرا قرآن - 00:51:59ضَ

بيقول اتأسرت جدا شوية ولقيته يعني بيتشاهد الشهادتين. بيقول بابص لقيته رافع اصبع السبابة وخلاص بيموت. مات وهو متشادي شهادتين. عامل الاسعاف بيقول انهرت من البكاء. رحت المستشفى. عرفت الناس كلها الموتة بتاعته. بدأنا نسأل عن اهله. اهله جم. قالوا ده كان رايح يزور - 00:52:20ضَ

ادته المسكينة في قرية من القرى ومال العربية سكر وزيت وحاجات للفقرا والعاب وحلويات للاطفال ومواد دينية زي السيديهات والحاجات دي دعوة الى الله. وهو رايح في صلة الرحم. وقالوا له الطريق طويل. قال لهم انا باخد الطريق كله قراية قرآن ومراجعة قرآن. وحفظ - 00:52:40ضَ

قرآن عشان كده كان قاعد يقرا قرآن وهو في غيبوبة الموت عاش على القرآن فمات على القرآن طبعا الراجل بتاع الاسعاف علق غريب اوي اخر القصة بيقول فكان اول يوم في اخرته. فكان اخر يوم في دنياه واول يوم في دنياه - 00:53:00ضَ

يعني عايز يقول انا اتولدت في اليوم ده انا اليوم ده كان ولادة لي حاجة يعني طبعا قصص حسن الخاتمة لا تنتهي يا جماعة زي ما شفتم كده كتير اوي ربنا - 00:53:20ضَ

حسن الخاتمة. كتير اوي واللي انا قلتهم دول ما هماش شيء في اللي ربنا اداهم حسن الخاتمة. وما كلمتكوش عن حسن الخاتمة للصحابة. ابو ثعلبة الخشني اللي كان بيدعي ربنا يموت - 00:53:30ضَ

ساجد ومات ساجد ومجاهد اكبر تلميز لابن عباس اللي كان امام الدنيا في التفسير. ومات ساجد ما كلمتكوش يا جماعة. انا انا كلمتكم عن شوية حاجات بس من الايه الواقع المعاصر اللي احنا عايشين فيه. يعني حسن الخاتمة سهل. يعني انت ممكن تاخديه. يعني انت ممكن تموت على حسن خاتمة. حسن الخاتمة يا اخواننا ده الطريق اليه - 00:53:40ضَ

ايه هو عنوان الدرس بتاعنا؟ تقدر تموت كده بس العنوان القرآني بتاعه سواء محياهم ومماتهم. موتك تبقى نسخة من حياتك اللي انت عايشة عليه هو اللي انت هتموتي عليه. يبقى لازم ناخد بالنا لن يساوي الله عند الموت بين المتبرعين - 00:54:00ضَ

والعفيفة لن يساوي الله عند الموت. بين الشاب اللي طلع على مارينا واللي طلع على مكة والمدينة. لن يساوي الله عند الموت. مين اللي سمع اغاني وسمع لم يساوي الله عند الموت. بين اللي عاش يعصي ربنا وينتهك الحرمات. وبين الملتزم والملتزمة اللي عاشوا يدعوا الى الله. لن يساوي الله عز - 00:54:20ضَ

الموت بين الطائع والعاصي ابدا. يبقى لازم ناخد بالنا ان اخر عمل في حياتنا هو اخطر عمل في حياتنا هو اعظم عمل في حياتنا. وان اخر عمل لو صالح هيبقى اعظم عمل في حياتنا كلنا. جاهزين للموت يا جماعة؟ جاهزين لو الموت جه علينا الوقتي ان احنا نموت على عمل صالح اللي هيعيش على عمل - 00:54:40ضَ

هيموت على عمل صالح. حسن الخاتمة هي حصاد عمر مليء بالاعمال الصالحة. هي الجائزة الربانية للي عاشوا على طاعة الله سبحانه وتعالى اللي عايز يموت ساجد. اللي عايز يموت مع القرآن. اللي عايز يموت وهو بيتكلم عن الدعوة الى الله زي سيدنا يعقوب. مات وهو بيتكلم في الدعوة في سورة البقرة. اللي عايز - 00:55:00ضَ

يموت وهو بيدعو الى الله لازم يعيش على طاعة ربنا ولازم يعيش على ما يرضي الله سبحانه وتعالى. قضية منتهية قانون منتهي. اخطر عمل في حياتنا هو الخاتمة. فلازم نشتغل له. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم انما الاعمال بالخواتيم. قال رسول - 00:55:22ضَ

رسول الله صلى الله عليه وسلم كل امرئ يبعث على ما مات عليه. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم وان الرجل ليعمل بعمل اهل الجنة فيما يرى للناس حتى ما يكون بينه وبينها الا ذراع خلاص. فيعمل بعمل اهل النار يموت على سوء خاتمة فيدخل النار والعياذ بالله. ليه؟ لان الخاتمة - 00:55:42ضَ

تحكم على حياتك كلها وبتحكم على حياتك. كلها عايزين نموت موتة ترضي الله سبحانه وتعالى. عايزين نخطط لموتنا نشتغل لهذه الخواتيم. التشكيل النهائي بقى يا جماعة. التشكيل النهائي آآ آآ يعني قبل ان آآ نغادر بعض في درس تقدر تموت كده - 00:56:02ضَ

تقدري تموتي كده التشكيل النهائي ان احنا عايزين نعيش صح بقى. عايزين نعيش الصيام اتنين وخميس ما احنا لسه خارجين من رمضان. شحنة رمضان فين؟ فين القرارات الصلحة اللي بعد رمضان. عايزين صيام اتنين وخميس ده يبقى قانون في حياتنا. قانون نجاهد في سبيل الله في هزا القانون. ورد القرآن. اخباركم ايه يا - 00:56:22ضَ

شباب اخباركم ايه يا جماعة؟ الليلة دي هتعملوا ايه؟ هتقوم الليل قد ايه؟ هتقومي تصلي بسورة ايه؟ قومي صلي بسورة الجافية. قم صلي ركعتين سورة الجافية اللي هي فيها ام حسب الذين اجترحوا السيئات ان نجعلهم كالذين امنوا وعملوا الصالحات. سواء محياهم ومماتهم. قوموا صلوا - 00:56:42ضَ

بالقرآن بما تيسر الدعوة الى الله. حاجة زي نشر الهداية. والرقم بتاع نشر الهداية. قوموا اتصلوا وهاتوا ورق ووزعوا ممكن ورقة دعوية انت عارفاها. بس كل البنات دلوقتي ما عدوش عارفينها. اشتغلوا في الدعوة. اشتغلوا في صنائع المعروف زي الشاب اللي كان بيشرب خمر. ومات ساجد وهو - 00:57:02ضَ

احرم في عمرة عشان الاسرة اليتيمة بلطف الله سبحانه وتعالى. بلطف الله باذن الله سبحانه وتعالى. صنائع المعروف يا جماعة. الست الغلبانة اليتيمة كانت بتقول له ربنا يرزقك حسن الخاتمة. ربنا رتب له متعة عجيبة في حسن الخاتمة. يا بختوهم اللي شغالين في صنائع المعروف. يا بختهم اللي بيكفلوا اليتامى والمساكين. يا - 00:57:21ضَ

اختهم اللي شغالين عشان ربنا واللي بيطيعوا ربنا سبحانه وتعالى. اللي عنده مغص كلوي مش سهل انه يقدر يزكر ربنا وهو بيتلوى من الالم. طب اللي ملك الموت بينزع الروح من كل عرق وعصب. سهل انه يقول لا اله الا الله. لازم تدريب يا اخواننا. لازم تدريب ولازم نتعب. ولازم نجاهد ولازم نشتغل في - 00:57:41ضَ

كل عمل صالح ولا نتباطأ ما حدش عارف موت الفجأة هييجي امتى. حدش عارف اول ليلة لنا في القبر هتبقى امتى ؟ افرشوا قبوركم دلوقتي بالاعمال الصالحة مهدوا لانفسكم يوم القيامة. بالاعمال الصالحة. استعدوا للحظة لقاء الله بالاعمال الصالحة. من عاش على شيء مات - 00:58:01ضَ

عليه والجزاء من جنس العمل. نجدد التوبة مع الله. ونرفع ايدينا. اللهم احيينا على طاعتك. وامتنا على طاعتك. توفنا مسلمين والحقنا بالصالحين. توفنا مع الابرار يا رب العالمين. اللهم ارزقنا حسن الخاتمة. اللهم - 00:58:21ضَ

استخرج منا ما يرضيك عنا. اللهم افتح لنا من ابواب الدعوة اليك ما ترضى به عنا. اللهم استعملنا ولا تستبدل بنا. اللهم املنا ولا تستبدل بنا اللهم استعملنا ولا تستبدل بنا. اللهم اقمنا على مرادك منا. اللهم احفظنا من المعاصي. اللهم انا نستغفرك - 00:58:41ضَ

فمن كل ذنب عصيناك به ومن كل صلاة ضيعناها. ومن كل امر فعلناه نظنه حلال وهو عندك حرام. ومن كل خطوة الى حرام مشيناها. يا من تبسط يدك بالليل ليتوب مسيء النهار. تب علينا يا ربنا من ذنوب الليل والنهار. اللهم الحقنا - 00:59:04ضَ

الصالحين وتوفنا مسلمين وتوفنا مع الابرار. وارزقنا الفردوس الاعلى مع الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم. ونجنا من ومن حال اهل النار انك ولي ذلك والقادر عليه. ربنا يحفظكم يا شباب. السلسلة المباركة بتاعتنا ان شاء الله الشباب والصيف. المرة دي تقدر - 00:59:24ضَ

طب تموت كده. الدروس اللي جاية ان شاء الله بازن الله هتبقى طب ازاي نموت صح بقى. ازاي حسن الخاتمة؟ الدرس اللي جاي ان شاء الله الخميس الجاي الساعة تسعة بازن الله - 00:59:44ضَ

جاي لك يا مارينا جاي لك يا مارينا هنتكلم بقى ان شاء الله بازن الله عن زاهرة المصايف ايه الحرام وايه الحلال في الموضوع. ان شاء الله بازن الله انتزرونا سبحانك - 00:59:54ضَ

اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك وجزاكم الله خيرا اه - 01:00:04ضَ