Transcription
الحمد لله واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله صلى الله عليه وسلم. اما بعد اهلا ومرحبا بكم في آآ اللقاء الثالث من مدارسة قصة السيدة عائشة رضي الله - 00:00:00ضَ
رضي الله عنها وارضاها وضمن سلسلة امهات المؤمنين ضمن سلسلة امهات المؤمنين. اسأل الله سبحانه وتعالى ان يتقبل منا ومنكم صالح الاعمال. واسأل الله سبحانه وتعالى ان تكون هذه الدورة دورة - 00:00:14ضَ
وان تكون هذه السلسلة سلسلة مباركة فعلا تعود بالخير. علينا الاخلاقنا على آآ افكارنا وعقائدنا على بيوت المسلمين على بنات المسلمين يعني الصراحة دروس رائعة جدا خاصة من ساعة ما بدأنا قصة السيدة عائشة رضي الله عنها وارضاها - 00:00:28ضَ
واحنا في حالة من الاستمتاع من آآ هذا البيت الاسعد بيوت الدنيا يعني. شفنا حب النبي عليه الصلاة والسلام لعائشة وحب عائشة. للنبي عليه الصلاة والسلام ام الغيرة ومواقف ولما بيزعلوا مع بعض بيحصل ايه اه اتعلمنا كتير الصراحة - 00:00:46ضَ
لكن اه النهاردة الدرس صعب شوية. على اعتبار ان اه لابد ان لازم نفهم حاجة ان يبتلى المرء على قدر دينه. يبتلى المرء على قدر ديني وعائشة دينها كما تعلمون - 00:01:06ضَ
هي خير النساء يعني وهي عايشة بعد بعد خديجة رضي الله عنها وارضاها هي افضل زوجات النبي عليه الصلاة والسلام وكان يقول فضل عائشة على النساء كفضل الثريد على سائر الطعام. يعني الثريد اللي هو الوجبة الاساسية على سائر الطعام يعني هي المميزة - 00:01:22ضَ
وهي المفضلة فطبيعي ان يكون مقابل هزا الفضل مقابل هزا القدر ابتلاء وكما كان الانبياء اشد الناس بلاء. فبعد كده بيكون الابتلاء على الامثل فالامثل يبتلى المرء على قدر دينه - 00:01:42ضَ
ولان عائشة في هذا المقام السامي وان الله تعالى اراد بها الخير واراد لها رفعة الشأن واراد لها المنزلة العالية واراد ان يربيها ويرقيها واراد الخير بابي بكر وام رومان واراد آآ رفعة شأن النبي عليه الصلاة والسلام - 00:02:00ضَ
قدر الله تعالى على عائشة رضي الله عنها ان تتهم في عرضها تقول لي ازاي يعني هو ده الطريق؟ ايوة. هو ربنا قال كده قال سبحانه وتعالى ان الذين جاءوا بالافك عصبة منكم لا تحسبوه شرا لكم بل هو خير - 00:02:20ضَ
لكم في اخر القصة هنتكلم يعني ايه؟ بل هو خير لكم ديت معناها ايه؟ وليه هو خير كان خير لعائشة؟ وخير للصحابة وخير للنبي عليه الصلاة والسلام. وخير لابي بكر الصديق وخير لام رومان. ام عائشة رضي الله عنها وارضاها. وخير للامة الاسلامية كلها وخير - 00:02:40ضَ
بصوا بقى خير لكل بنت كل بنت كل بنت احنا بنعاني دلوقتي بنعاني ان اعراض البنات بقت مستباحة اي حد ممكن يتكلم على اي بنت تمام؟ ممكن اي حد يعني يطلع اشاعة على بنت والاشاعة دي تمسك فيها وتقعد الناس تتكلم في الاشاعة ديت لغاية ما سمعها - 00:03:00ضَ
عن بنات انتحرت صح عن بنت قتلت نفسها. بلعت حبة غلة. ماتت. تمام؟ بسبب من كتر الكلام اللي بيتكلموا عليها. وهي بريئة ويعني آآ ما عملتش كده. طيب ايه الحل؟ الحل في القصة وطول والحل موجود بس احنا ما نعرفش دينا. هي اصلا القصة ديت وكأن سبحان الله - 00:03:25ضَ
يعني يمكن آآ اتكلمنا في سورة الاحزاب لما فسرنا سورة الاحزاب ان ربنا سبحانه وتعالى جعل النبي عليه الصلاة والسلام هو اول واحد يتحمل عاقبة يتحمل عاقبة ان واحد يتجوز - 00:03:48ضَ
واحدة كانت مرات ابنه من التبني اللي هي زينب بنت جحش. وده كان حاجة مخالفة لعادات العرب. وكان دي صدمة اجتماعية بالنسبة للعرب حملها لوحده عليه الصلاة والسلام من اجل يتغير هذا الواقع - 00:04:05ضَ
والمرة دي علشان الدنيا كلها تتعلم. ازاي تتعامل مع اشاعة قالت على بنت مع بنت اتهمت في عرضها. مع واحدة بيتكلموا في شرفها. نعمل معها ايه؟ وايه الحل في الموضوع دوت؟ هو المفروض المتهم هو اللي يبرر - 00:04:20ضَ
نفسه ولا المفروض اللي بيدعي هو اللي يجيب دليل هو ليه احنا بنكلم المتهم اصلا المفروض احنا نتوجه للمدعي ونقول له فين الدليل على كلامك؟ ما جبتش دليل ما لناش كلام مع المتهم - 00:04:37ضَ
المتهم ده بريء تمام وما حدش يقدر ينطق عليه كلمة وبالعكس انت ما جبتش دليل تعالى هتاخد حد القزف على ضهرك تمانين جلدة تمانين جلدة. تمام؟ وكل اللي اتكلم على البنت من غير ما يكون معه دليل. تمانين جلدة على ضهره - 00:04:52ضَ
بس الاحكام دي ما كانتش موجودة لكن علشان الاحكام دي تنزل ويكون وقعها قوي على قلوب المؤمنين. وعلشان الاحكام ديت يوم ما تنزل تكون النفوس مستنياها ومتشوفة وعلشان القصة دي تبقى قدام عين كل شاب بيتجرأ على عرض بنت وكل بنت تطمن على عرضها ما حدش يقدر - 00:05:12ضَ
يمس في ظل الاسلام. ممكن عرضك في اي دولة في اي في اي دين محرف في اي قانون وضعي عادي جدا اي حد اتكلم عليك وما حدش بيعرف يعاقب حد في الاخر. ولكن في دين الاسلام اللي كرم المرأة ورفع شأنها وقدرها. وخلى كلمة - 00:05:37ضَ
في عرضها تساوي تمانين جلدة على ضهر اتخن راجل واتخن ست نتكلم عليها تاخد تمانين جلدة طالما ما جابتش شهود شافوا الفرج في الفرج. مش شافوا العادي مسلا ايه آآ اصل آآ شفتها مع واحد - 00:05:57ضَ
غريب لأ اصل هم دخلوا شقة حتى دي لأ لازم يكون شاف الزنا بعينه ما شافوش بعينه ما يقدرش يتكلم على بنت ولا يتهمها في عرضها. حماية وصيانة للاعراض ان هي تكون تلوكها الالسن. فالحمد لله على نعمة الاسلام. اه اه - 00:06:13ضَ
آآ لازم البنات يعرفوا قدر السيدة عائشة. عشان انت عرضك ربنا يحميه. السيدة عائشة استحملت شهر اشاعة في عرضها. علشان الحكم ده ما كانش موجود والنبي عليه الصلاة والسلام استحمل شهر انه يتكلم فالناس بتتكلم في عرضه علشان ما كانش في حاجة المفروض نعمل ايه - 00:06:33ضَ
لما حد يتكلم في عرضي ولا يتكلم في زوجتي ايه اللي يتعمل ما حدش عارف ما فيش وحي فبدأوا بالطريقة العادية ان بيحاولوا يبرأوا المتهم ده اي شكل وبعد كده عرفنا ان ما كانش ما كانش المتهم المفترض ان هو اصلا حد ايه يعني يعني المفروض من اول كلمة اتقالت - 00:06:53ضَ
كان يتجلد المتكلم ويخلص الايه؟ الكلام. ولكن علشان حكم زي دوت يستقر. وحكم زي دوت نتعلمه ونعرف قيمته. اللي لك يا اختي واللي تصدر لك علشان يحمي عرضك من حد يتكلم على بنتك وعلى زوجتك هم اشرف اتنين في الوقت دوت - 00:07:13ضَ
النبي عليه الصلاة والسلام وعائشة رضي الله عنها وارضاها. عشان تعرفوا الاحكام دي ما جتلكمش الا بتعب من الصحابة. وبتعب من سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام. تمام تعالوا كده معنا عشان نعرف قد ايه النهاردة هنحب عائشة قوي. لما نشوف النية - 00:07:33ضَ
تعرضت للموقف ده علشان تحمي عرض كل بنت بعد كده. وهنحب النبي عليه الصلاة والسلام قوي. لما نشوف ان هو استحمل كل ده علشان بعد كده ما يقدرش حد يتكلم في آآ آآ في عرض بنت بعد كده. السيدة عائشة حصل معها الموقف دوت - 00:07:54ضَ
كان اه هي بتحكيه خلينا نسمع حكايتها هي نفسها ونمشي كده ورا كلامها ونتعلم من كلامها. بس قبل ما اقول لكم قصة السيدة عائشة قصة السيدة عائشة حصلت سنة كم يا جماعة؟ سنة غالبا على الراجح سنة ستة من الهجرة. في شعبان سنة ستة من الهجرة. بعد - 00:08:12ضَ
وهي راجعة من غزوة بني المصطلق راجعة من غزوة ايه؟ بني المصطلق. هي الغزوة اسمها كده وكان النبي عليه الصلاة والسلام لما بيطلع غزوة كان يختار واحدة من زوجاته تطلع معه وترجع معه. فكان النوبة على السيدة ايه؟ عائشة راحت معه غزوة بني مصطلق عادي. وهي راجعة حصل بقى اللي ايه؟ حصل اللي حصل - 00:08:35ضَ
دوت. فاحنا بنتكلم في سنة ستة من الهجرة. تمام؟ لان الحادسة دي وقعت بعد غزوة الاحزاب وبعد نزول ايات الحجاب. وبعد زواج النبي عليه الصلاة والسلام من زينب بنت جحش بلا خلاف - 00:08:59ضَ
تمام طيب دلوقتي يعني ايه سنة ستة من من الهجرة يا آآ يا بنات يعني النبي يعني السيدة عائشة الان عندها كم سنة تخيلوا بقى السيدة عائشة الان عندها حوالي خمستاشر سنة - 00:09:12ضَ
السيدة عائشة الان عندها كم؟ عندها حوالي اربعتاشر او خمستاشر سنة بحد اقصى. يعني كل الكلام اللي هتسمعوه وكل الحكاية الرائعة اللي هي هتحكيها دي بنت عندها خمستاشر سنة بتتكلم - 00:09:33ضَ
اتفرجوا على الفصاحة. اتفرجوا على الجمال. اتفرجوا على العقل. والحكمة. وخلينا يعني نقول يا عيني علينا. وعلى بناتنا اللي كل هم هم تصور نفسها عشان التيك توك وتقعد تترقص كده على صوت اغنية. وان هي تنزل صورة على الانستا. وان هي بس - 00:09:51ضَ
حد يعمل لها فولو وان هي بس تتفرج على الانيميا. تعالوا شوفوا يا بنات السيدة عائشة كانت مستواها فين وهي في سنكم في اولى اعدادي او في تانية اعدادي او في تالتة اعدادي. تمام؟ تعالوا نشوفوا مستواها وعقلها وحكمتها. دي زوجة للنبي عليه - 00:10:11ضَ
الصلاة والسلام دلوقتي بقى لها حوالي اربع سنوات بعد الدخلة لكن بعد العقد بقى لها حوالي اكتر من ست سنوات وشايلة بيت واللهم بارك يعني حاجة يعني آآ خيال. خلينا نسمع كلامها ونشوف مستوى الكلام. وهي بتقول عائشة رضي الله عنها وارضاها كان رسول الله - 00:10:29ضَ
ازا اراد ان يخرج يخرج غزوة اقرع يعني عمل قرعة بين ازواجه. فايتهن خرج سهمها خرج بها الله صلى الله عليه وسلم معه فقالت فاقرع بنا في غزوة غزاة فخرج سهمي. تمام؟ فخرجت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم بعدما نزل الحجاب. وده دليل على ان - 00:10:54ضَ
الحادسة دي بعد نزول الحجاب يعني بعد اكيد سنة خمس من الهجرة لان الحجاب وغزوة الاحزاب كانوا في سنة خمس من الهجرة. تمام قال اه فسرنا اه قالت فانا احمل في هودجي. الهودج كانوا بيعملوا فوق الجمل كده حاجة زي اه خيمة كده - 00:11:16ضَ
آآ بتتشال فوق الجمل توضع فيها المرأة عشان تحميها وعشان ما تتشافش. وده من صيانة المرأة وان ما حدش يشوفها حتى وهي على الجمل حتى وهي زوجة النبي حتى وهي في غزوة نحمي بناتنا ان حد يشوفها او يطلع عليها. فبتقول انا في الهودج - 00:11:36ضَ
تمام؟ فسرنا حتى ازا فرغ رسول الله صلى الله عليه وسلم من غزوته وعدنا الى المدينة ونحن عائدين ازن ليلى بالرحيل فقمت حين اذن بالرحيل فمشيت حتى جاوزت الجيش. فلما قضيت شأني اقبلت الى رحلي. بتقول انا نزلت؟ رحت كده اعمل حاجة يعني. وانا راجعة - 00:11:57ضَ
قلت ارجع عشان الحق الجيش قبل ما يطلع ويمشي فبتقول فاذا عقد لي من جزع زفار قد انقطع. فالتمست عقدي. وحبسني ابتغاءه. تقول انا كان لابس عقد والعقد ده وقع تمام؟ العقد وقع منها وضاع فبتقول جاية ترجع آآ الله فين العقد بتاعي؟ قعدت اجري وادور عليه مش لاقية - 00:12:20ضَ
العقد دوت واتأخرت اتأخرت وانا بدور على العقد دوت فبتقول النبي عليه الصلاة والسلام قال للناس يلا نتحرك وهي مش موجودة فالناس آآ عملوا ايه؟ الهودج دوت اللي هي بتتحط فيه بيشيلوه يحطوه على الارض لما بيبقى آآ خلاص الجمال بركت - 00:12:48ضَ
ولما بيجي نطلع بيحطوا الهودج ده فوق الجمل والجمل يقوم والدنيا ايه تمشي فبتقول انا كنت لسه صغيرة ووزني خفيف قوي فالناس شالوا الهودج وحطوه على الجمل فهو وزنه ما بيفرقش كتير. هو اصلا الهودج وزنه تقيل - 00:13:11ضَ
السيدة عائشة ووجودها مش بيفرق كتير في الوزن فممكن لو ناس شالوه مش هيحسوا بفرق كبير ما بين هي موجودة او مش موجودة فبتقول فعلا ما حسوش شالوا الهودج ممكن حسوا ان هو خفيف شوية بس ما جاش في بالهم ان السيدة عائشة مش موجودة جواه - 00:13:28ضَ
حطوا الهودج وياللا وقاموا ومشيوا. مشيوا. فوصلت فبتقول ما لقتش حد. تمام وآآ قالت وكنت جارية حديسة السن فبعسوا الجمل وساروا فوجدت عقدي بعدما مضى الجيش. يعني بتقول لقيته بس بعد ما كانوا مشيوا - 00:13:45ضَ
فبتقول عادي فجئت منازلهم وليس بها داع ولا مجيب فاممت منزلي الذي كنت به وظننت انهم سيفقدوني فيرجعون الي. يعني عاقلة جدا قالت انا قلت ايه؟ اقعد في مكاني وده الحقيقة قمة العقل. يعني لما حد يا جماعة - 00:14:05ضَ
بيتوه مسلا لاي سبب احسن حل خليك في مكانك اللي انت فقدوك فيه. لان هم لما يفقدوك في المكان هيرجعوا لنفس المكان بيدوروا عليك. تمام؟ فبتقول انا عملت كده وقعدت مكاني. يعني ما عملتش حاجة غير ان انا ايه - 00:14:25ضَ
قعدت مكاني وقلت اكيد هم ايه حيقولوا مش حيلاقوني فحيرجعوا يجيبوني. تمام؟ فالمهم بتقول انا جالسة طبعا قاعدة في الصحرا وتعبانة وارهاق طول نمت على روحي. غلبتني عيني فنمت طيب - 00:14:43ضَ
بتقول وكان صفوان ابن المعطل. صفوان ابن المعطل السلمي صفوان ابن المعطل السلمي صحابي فاضل والنبي عليه الصلاة والسلام يعني آآ آآ كان يشهد له بالايه؟ بالخير والفضل لكن صفوان المعطل كان عنده مشكلة - 00:15:00ضَ
آآ قديمة تمام؟ وطول عمره كده كان زي ما بيقولوا كده ايه آآ بينقلق بينام نومه تقيل شوية فلو نام مش بيصحى بسهولة فكان ممكن لو الجيش مسلا نزل في منزل وصفوان نام هم يجوا يرحلوا هو ما بيقومش فبيسيبهم هم بيسيبوه يرحلوا - 00:15:19ضَ
وعارفين ان هو بيجي على مهله فكان النبي عليه الصلاة والسلام عشان يستفيد من العيب اللي عنده دوت حوله لميزة. وده من زكاء النبي عليه الصلاة والسلام فكلف صفوان ان هو يبقى دايما في الحالة دي وهو راجع يبص كده في مسار الجيش اللي مشى فيه ويمكن يلاقي حاجة واقعة - 00:15:39ضَ
حاجة شردت حاجة نسيناها. فلو لقيت حاجة كده وانت راجع يا صفوان هاتها معك مكان صفوان لما بيصحى متأخر شوية بعد ما في العادة بيكون الجيش مشي لو هو نايم بيصحى بيمشي ورا المسار اللي ماشية فيه الجيش ويقعد يركز قوي - 00:16:00ضَ
يمكن يلاقي حاجة كده ولا كده سبحان الله صفوان بقى وهو راجع الرجعة بتاعته تمام؟ فبيقول شاف سواد انسان سواد انسان نائم. حاجة حد نايم. ايه ده؟ مين اللي فين في الصحرا ده - 00:16:16ضَ
قال فاتاني فعرفني للسيدة عائشة كانت نايمة تمام فالحجاب كان نزل يعني اية الحجاب كانت نزلت اصلا. امهات المؤمنين حجابهم كان حجاب كامل فكنا منتقبات كانوا بيلبسوا ليه؟ النقاب. زوجات النبي عليه الصلاة والسلام لبسهم كان النقاب - 00:16:34ضَ
فبغض النزر بقى عن النقابة هل هو واجب ولا مستحب؟ لكن بالاتفاق قطعا زوجات النبي عليه الصلاة والسلام كن منتقبات. وعامة الصحابيات كن منتقبات السيدة عائشة قالت في لما نزلت اية الحجاب قالت رحم الله نساء الانصار - 00:16:56ضَ
لما نزلت اية الحجاب خرجنا قالت شققن مروطهن ما كانش عندهم لسه الحجاب بالشكل المعروف فعايزين يغطوا باي شكل قالت شققنا مروتهن وتلفعن بها. قطعوا كده شوية قماش عندهم. قالت وتلفعن بها وخرجن الى صلاة الفجر لا - 00:17:15ضَ
طفنا من الغلس يعني ممكن الواحد لو شاف مراته ما يعرفهاش المهم ان ده يدل على ان لبس زوجات النبي عليه الصلاة والسلام وكزلك لبس لبس الصحابيات كان يلبسن النقاب. هل النقاب؟ واجب ان يستحب؟ هذه مسألة - 00:17:35ضَ
خلافية مشهورة ولكن احنا دايما بنحث بناتنا على الاكمل وعلى الاقتداء. مش انتم عايزين تبقوا مع زوجات النبي عليه الصلاة والسلام في الفردوس الاعلى اعلى في الجنة هو ده لبس زوجات النبي عليه الصلاة والسلام. ومن تشبه بقوم فهو منهم. من تشبه بقوم فهو منهم. تمام؟ فيعني هذه دعوة - 00:17:50ضَ
البنات ان هي تفكر في القرار دوت قرار رائع قرار جميل. انا لا اعلم واحدة خدت القرار وندمت فخلينا نسأل حتى في الشات كل اخت لبست النقاب. آآ ايه شعورك بعد لبس النقاب؟ هل - 00:18:10ضَ
فرحانة ولا ندمانة ولا عادي؟ حاسة بعد النقاب احسن؟ ولا قبليه احسن؟ حاسة ان ان النقاب معطلك عن الحياة؟ ولا بالعكس الحياة اجمل النقاب يمكن حد يقرا التعليقات فيتشجع ويسبت - 00:18:27ضَ
المهم بقى السيدة عائشة حصل ايه بقى يا بنات حصل ان ان هي بتقول فرآني فعرفني ليه بقى؟ لان هي كانت نايمة كشف وجهها مستشفى ايه؟ كشف وجهها لان نايمة ما فيش حد احنا في صحرا. فكانت كشف وجهها. فهو لما جه كانت هي نايمة فشاف وجهها. طبعا كان هو عارفها. ما هو كلهم بيشوفوها قبل الحجاب - 00:18:46ضَ
فعارفين شكلها كويس. فلما شاف وجهها خض قال ما قالش الا ان لله وان اليه راجعون. انا لله وانا اليه راجعون. زوجة رسول الله فايه بتقول انا قمت على استرجاعه. يعني لما قال الكلمة دي اتخضيت وقمت على ايه؟ قمت على - 00:19:09ضَ
قالت فخمرت وجهي بجلبابي. فخمرت وجهي بجلبابي الله اكبر. انظر الى حياء عائشة رضي الله عنا وارضاها حياة عائشة رضي الله عنها وارضاها. تخيلوا واحدة تايهة في صحرا وقايمة من النوم ومخضوضة مش عارفة هي فين - 00:19:31ضَ
ما ساهتش ولسه الحجاب نازل جديد يعني حتى مش اللي هو لسه متعودين عليه ده لسه احنا بدأنا موضوع موضوع اللبس النقاب والكلام ده بنعتاد عليه. برضو ما سرحتش ولا نست دليل على ان الموضوع ده اولوية. اولوية - 00:19:52ضَ
عقلها. دايما البنت العفيفة اولوية لبسها دي بالنسبة لها خطيرة جدا. حتى تلاقوا بنات من كتر الاهتمام بالموضوع ده لا اراديا تلاقي نفسها على طول بتعمل كده تمام بتتأكد ان كمها مغطي دراعها. دايما بتتأكد ان الحجاب آآ لا كويس. دايما بتشد - 00:20:12ضَ
ان هو ما اتزحلقشي. آآ دايما تتأكد ان ما فيش شعرة طالعة. دايما تحسي على طول بتدخل بتتأكد ان ما فيش حاجة باينة. هي البنت العفيفة كده على طول تمام - 00:20:34ضَ
في بنات بقى ما بيحسوش باي حاجة يعني هي بتبقى طالعة لابسة كويس في نص اليوم بقى كمها هنا شمر ورجليها متشمرة ونص شعرها بقى برة وحتة من رقبتها طلعت الحجاب وقع من - 00:20:45ضَ
هنا في الرقبة بانت. ففي حتة من من الطرقوة بانت. هي مش حاسة باي حاجة هي مش حاسة باي حاجة. ولا فارق معها. ممكن بكل شوية بنت تقول لها يا بنتي شعرك طالع من الحجاب. ماشي ماشي. يا بنتي نص دراعك باين. ماشي ماشي - 00:21:00ضَ
هي مش شاغلها الموضوع اصلا. ماشي كتر خيرها نزلت كويسة بس هي الموضوع مش شاغلها. دي فروقات ده انا بتكلم في اللي نزلت بحجاب نزلت بحجاب. بالكم بقى اصلا اللي نازلة متعمدة ان هي تكشف. لا دي في حتة تانية بقى خالص - 00:21:15ضَ
ومتعمدة ان هي تبقى في حتة باينة. ومن هي ومن وهي نازلة مبينة نص دراعها وحتة من من الساق الحتة من الشعر وكده الحتة دي مفتوحة ودنها طالعة من الحجاب لا دي حاجة صعبة جدا - 00:21:32ضَ
انا بتكلم ان هي نزلت اصلا مغطية في الاول. بس هي الحجامة عندها مش قضية كبيرة قوي يعني. مش شاغلاها انا وفي نص اليوم بلاقي كمها بانوا رجليها بانت وشعرها طلع ولا بتفرق معها - 00:21:48ضَ
في بنات اللهم بارك طول الوقت تعدل هنا وتعدل هنا وتعدل هنا وتعدل هنا وتأكد شعرها دخل وتأكد البندانة مش عارف ايه وتأكد النقاب مشدود كويس اللهم بارك ادي المرأة العفيفة وعمرها ما ما في حاجة تشغلها عن الموضوع دوت - 00:22:01ضَ
عارفين عاملين زي الايه؟ البنات اللي هم كانوا في سوريا وفلسطين وشفناهم لما كان البيت يتهد اتهد البيت يتهد بالقنابل. هم بيطلعوهم. بيطلعوهم من البيوت. بينقزوها من تحت الانقاض تقول له ما تصورش - 00:22:17ضَ
اوعى تصورني. انا لسة ما ارتديت حجابي. اوعى تصورني. انا مش لابسة حجابي واخوها يخش بينقزها فيخشوا معه معه قماشة كبيرة. الله داخل تعمل ايه ؟ هي دي حريقة! لأ داخل عشان يغطيها لما يشوفها. عشان وهي طالعة - 00:22:34ضَ
في كاميرات ولا حاجة ما حدش يشوف شعر اخته. وهي حريصة ان هي تطلع متغطية شو لو وضعته انا في زلزال وانت شايفني متربة وده منظر حد بص له لا الحجاب الحجاب الحجاب. هذا عنوان حياء المرأة. فالسيدة عائشة - 00:22:50ضَ
ما فيش كلام رغم الخضة ورغم الزروف ورغم ان هي تايهة في صحرا ورغم ان الحجاب لسه حكم لسه جديد بتقول اول ما قمت كده مفزوعة خمرت وجهي بجلبابي احنا عندنا منتقبة ممكن تطلع تلم الغسيل من غير النقاب تستسهل. تقول لك يا عم - 00:23:08ضَ
احنا ما هي بلكونتنا. ما هي اللي يبص يبص اعمل له ايه؟ تمام؟ ممكن آآ مستعجلة لابسة حجاب. تطلع مش لابسة الحجاب في البلكونة انا على السلم. هو حد هيشوفني؟ هو في ايه يا جماعة؟ ليه كده؟ يعني لا المرأة آآ زي ما بنقول دي اولوية بالنسبة لها. فالواحدة - 00:23:27ضَ
انت بتعرف دينها وبتعرف آآ قوة تدينها من المواقف العفوية ديت هي دي اللي بتبين مش الموقف اللي انا احضر له موقف عفوي واحد خبط على الباب دلوقتي. فيه واحدة تتساهل تطلع كده وتطلع له دراعها باين حتى لو هتطلعه من من الباب. بس ما غطتش جسمها كويس - 00:23:47ضَ
في واحدة لا استنى زي ما تستنى والله ما اطلع لك الا لما البس لبس كامل فاهمة فبتقول خمرت وجهي بجلبابي قالت ووالله بتشهد لي ما كلمني كلمة ولا سمعت منه كلمة غير استرجاعه حتى اناخ راحلتي نزل لها الجمل - 00:24:07ضَ
قال لي اتركبت عليه وقادني حتى وصلنا الى الجيش. ولا كلمة ولا كلمة. قمة الحياء من صفوان وقمة العفة من صفوان تمام ونتعلم بقى الرجالة بقى يتعلموا الرجالة افرض لقيت واحدة في موقف صعب ولا واحدة محتاجة منك موقف شهامة فانت تدخلت - 00:24:25ضَ
هل تدافعت عنها ولا حميتها من حاجة؟ ولا ساعدتها في موقف؟ وآآ او طلبت منك مساعدة وانت ساعدتها خلاص. ما تستغلش الموقف بقى خلي كمل المروءة وكمل الرجولة وما في تستغلش لحزة الضعف ديت ان انت تعلقها بك. ولا تقعد تسألها اسمك وفصلك. واتعرف عليك وتليفونات. ما فيه شباب بيعمل - 00:24:45ضَ
ويستغله وفي شباب يعمل خير والله ما يستغله ابدا ابدا. وانما انا بعمل لله وربنا يبارك لك ومع السلامة لا يوقعها ولا يرسم نفسه عليها ولا الكلام دوت مروءة. فصفوان خدها وبتقول ولا كلمة ولا كلمة لغاية ما وصل للجيش سلمني - 00:25:08ضَ
بكل مروءة ورجولة. تمام؟ فبتقول وبعد كده بقى الناس اتكلموا علي. ايه اللي حصل ايه؟ طبعا مش حاسة بحاجة. هي بتحكي على اعتبار ان هي عرفت بعد كده ان بقى عبدالله بن ابي بن سلول استغل الفرصة ديت. وبدأ ايه جاب سيرتها. فقال قعد يتكلم ما بين المنافقين اصحابه. قال اه - 00:25:28ضَ
بقى اتأخرت عشان تقابل صفوان وهو متفق معها يبقى كده في حاجة بقى. تمام يبقى والله ما سلمت منه ولا سلم منها. وكان بيقول كده. عليه لعنة الله. والله ما سلمت منه ولا سلم منها. وبدأ الكلام - 00:25:48ضَ
ويتداول بين المنافقين في الاول تمام؟ فسبحان الله يعني. آآ آآ بتقول بقى بدأ بدأ الكلام هنا واستغل الناس المنافقين طبعا استغلوا الموقف ولها فرصة يتكلموا عن عرض لرسول الله صلى الله عليه وسلم. وطبعا لازم تفهموا ان ليس المقصود عائشة اصلا من القصة دي كلها - 00:26:06ضَ
وانما المقصود اسقاط رمزية رسول الله صلى الله عليه وسلم. وده ده اللي المفروض نفهمه من اول القصة. هو ليس المقصود يا عائشة. وليس المقصود عرض عائشة. ولكن المقصود الاول هو رسول الله - 00:26:27ضَ
صلى الله عليه وسلم ان نوى ان هو ان هو يطعن فيه ويطعن في في عرضه فده يسيء لي. وبالتالي ينفض الناس من حوله. وبالتالي ده يطعن في دعوته وهكزا - 00:26:41ضَ
زي ما بنشوف دلوقتي الخبساء لما يحبوا يسقطوا داعية. يجيبوا واحدة تتبلى عليه. يقول له ده ده كان يعرفني. ده كان متجوزني في السر. ده كان ماشي معي. طب ايه الدليل على كده؟ هو وليد الشيخ اي دليل؟ وللاسف الناس بتصدق. تمام؟ يعني لما يحبوا يهدموا الاسلام يركزوا على اخطاء - 00:26:52ضَ
شيوخ حتى لو واحد ملتحي هو مش شيخ ولا داعية. بس سرق ولا زنق بشر عادي غلط. يركزوا على دقنه. كل الكاميرا على دقنه. اهو شيخ وزنا. شيخ وسرق. انت عايز ايه - 00:27:12ضَ
عايز اهدم الشيوخ. طب ايه علاقة الشيوخ بواحد ملتحي زنق طب نعمل له ايه؟ ما هو بني ادم. ما فيش صحابي زنا. وفي صحابي سرق يعني حداشر في الاخر ويا سلام بقى لو مسكوا غلطة على شيخ بقى فعلا ولا على داعية. والله ما بيرحموه ابدا. لكن لو نفس اضعاف اضعاف اضعاف الغلطة ديت عند ممسلة لا بيدافعوا عنها - 00:27:25ضَ
دي حرية تتباس ويحصل اللي يحصل فيها في الافلام ده عادي. لكن شيخ مسلا يعني له صورة مع واحدة والله ما بص يهدوا الاسلام كله علشان الصورة ديت. لكن بقى اي مزيع اي فنانة اي رقاصة اي لعيب كل ده بندافع عنه. يعني عشان - 00:27:46ضَ
اعرفوا بس المنافقين ولتعرفنهم في لحن القول هو الله يعلم اصرارهم فبتقول مسكوا بقى الموضوع وبدأ بقى ايه الموضوع. وانا اصلا كنت رجعت تعبانة فما كنتش حاسة باي حاجة. هي ما تعرفش. هي بتقول انا رجعت من هنا طبعا عشان - 00:28:06ضَ
المشوار دوت كان كده آآ كان متعب. تقول انا رجعت عييت اصلا. تعبت فقعدت شهر في البيت مريضة. بتقول الشهر ده كله الناس بيتكلموا علي وانا ما اعرفش خالص. شهر ما اعرفش - 00:28:24ضَ
والعجيب بقى ان النبي عليه الصلاة والسلام من اول لحظة عارف صلى الله عليه وسلم لكن بسبب المروءة اللي عند النبي عليه الصلاة والسلام ما كانش بيقول لها خالص تخيلوا واحد الناس بتتكلم في عرضه - 00:28:38ضَ
لو واحد الناس اتكلموا على زوجته تمام وقالوا عليها كده طبيعي جدا هيروح البيت يقول لها ايه ايه اللي بيتقال دوت وايه اللي بيحصل دوت ده بيتكلموا عليك يعني على الاقل لا حتى لو هو مش شاكك فيها - 00:29:01ضَ
بس مش هيقدر يستحمل انه ما يقولهاش يعني هيدخلها معه في الصورة على الاقل. هيفضفض هيطلع اللي في نفسه. هيطلع همه عشان تشيل معه شوية لا النبي عليه الصلاة والسلام مروءة مش طبيعية - 00:29:15ضَ
مروءة عالية جدا تخيلوا واحد بيتكلموا شهر في عائشة وهي ما تعرفش وهو ما بيقولش وشايل الشيلة لوحده وشايل الهم لوحده واكيد موصي ما حدش يقول لها. بدليل ان ابو بكر ما قلهاش. وام رومان ما قالتلهاش. كل الناس عارفة ما عدا هي - 00:29:31ضَ
وهو محوط عليها وبيطلعهاش وما بيخليش حد يخش لها خالص علشان ما حدش يقول لها وهو شايل لوحده وشايل كل ده في صدره بس. وكمان بصوا المروءة بقى طبيعي حتى عارف لو واحد كده حصل كده مع زوجتك هتخش هتبقى انت يعني وشك مقلوب. مع انها ما عملتش حاجة بس انا مش قادر - 00:29:51ضَ
عايز ممكن تتعصب عليها. لأ برضو محافظ على مشاعره ومحافز على رباطة جأشو عليه الصلاة والسلام ان هو كمان ما يبانش عليه وبيخش بيحاول على قد ما يقدر ما يغيرش حتى طريقة كلامه معها - 00:30:14ضَ
علشان ما تحسش. عشان ما تسألش. عشان ما تعرفش عشان قلبها ما يوجعهاش ايه الرجولة دي يا جماعة هي دي الرجولة الراجل من صفاته بقى خده بقى اللي هي الصفة دي مهمة - 00:30:35ضَ
الناس اللي بتسأل الصحاب يا جماعة تاني اقول تاني الصحابي اللي كان مع السيدة عائشة اسمه صفوان ابن المعطل. صفوان ابن المعطل لكن مين اللي اتكلم في عرض السيدة عائشة - 00:30:49ضَ
اسمه عبدالله ابن ابي ابن سلول. عبدالله ابن ابي ابن سلول. وهو ده اللي ربنا قال عليه وقال ان الذين جاءوا بالافك عصبة منكم لا تحسبوه شرا لكم بل هو خير لكم. لكل امرئ منهم كل اللي اتكلم لكل امرئ منهم - 00:31:02ضَ
ما اكتسب من الاثم. والذي تولى كبره منهم اللي هو مسلا بدأ الموضوع اللي هو عبدالله بن ابي بن سلول تمام؟ عبدالله بن ابي بن سلول رأس المنافقين والذي تولى كبره منهم له عذاب اليم. ده بقى له عذاب كده ايه لوحده - 00:31:22ضَ
خدوا بالكم يا عبدالله بن وائل سلول شخصية قوية جدا في المدينة لان ده سيد الخزرج يعتبر سيد المدينة. واقوى رجل في المدينة عبدالله بن ابي بن سلول بس عشان تعرفوا الازمة هتشوفوا الموضوع ده هيأثر في ايه كمان شوية. بس خدوا العنوان ان عبدالله بن ابي بن سلول ده سيد الخزرج - 00:31:39ضَ
والخزرج هم اغلب سكان المدينة وبالتالي عبدالله بن ابي بن سلول هو يعتبر اقوى رجل في المدينة قبل ما ييجي النبي عليه الصلاة والسلام كان عبدالله بن ابي بن سلول - 00:31:59ضَ
كان سيتوج ملك المدينة لولا وصول النبي عليه الصلاة والسلام. فلما وصل النبي عليه الصلاة والسلام بقى هو قائد المدينة وده اللي عمل ضغينة في قلب عبدالله بن ابي بن سلول. بس - 00:32:14ضَ
الى الان الى اللحزة دي ما زال عبدالله ابن سلول مش كل الناس عارفين ان هو منافق ان هو بعد غزوة بدر ازهر الاسلام ازهر الاسلام بعد غزوة بدر وبيكيد للاسلام في الخفاء. فما حدش ماسك عليه حاجة - 00:32:24ضَ
وهو زكي جدا مش بيتمسك عليه حاجة. فالى الان في ناس كتير مش عارفين ان عبدالله بن ابي بن سلول اه منافق. فهنشوف دلوقتي ان الصحابة نفسهم حيغضبوا له. لما في موقف كده خلينا نكمل الاول - 00:32:38ضَ
بتقول ان النبي عليه الصلاة والسلام اصلا ما كانش آآ ما كانش بيقول لي بتقول انا بس اللي حسيته بس ان هو لما كان بيخش علي انا حسيت ان هو يعني اسلوبه معي قل شوية. بس هو مش وحش. لأ - 00:32:57ضَ
هواوي هو كان يدخل عليه الصلاة والسلام فكان بتقول فكان يقول لي السلام عليكم يا عائشة كيف تيكم بتقول فكنت لا اجد منه اللطف الذي كنت اجد ايه يعني ايه - 00:33:17ضَ
كان بيخش يقول لي السلام عليكم كيف حالك يا عائشة فبدأت تقلق تقلق من ايه بتقول اه بتقول اه كده وهو متغير. متغير ايه! ده بيقول لك السلام عليكم عاملة ايه؟ تقول لها هو كده متغير. متغير - 00:33:31ضَ
اه مش هو ما بيعملش كده بس. فكنت لا اجد منه اللطف الذي كنت اجد. امال هو بيعمل ايه؟ عليه الصلاة والسلام. لما يكون السلام عليكم عاملة ايه؟ دي مش كفاية - 00:33:45ضَ
تمام؟ ان هو كان ده اكيد بقى كان بيهزر ويضحك ويقبل ويعمل حاجات جميلة. لدرجة السيدة عائشة افتقدت بعض اللمسات الجميلة. فبتقول فيه حاجة متغيرة سبحان الله! يعني زوج يخش على زوجته يقول لها السلام عليكم عاملة ايه! ده بالنسبة للسيدة عائشة ده كده قليل قوي! ده فيه زوجات تتمنى زوجها يقول لها السلام عليكم اصلا - 00:33:55ضَ
ده فيه زوجة تتمنى ان زوجها يخش ما يتكلمش بس المهم ما يشتمهاش المهم ما يعليش صوته. المهم ما ما يضربش العيال. المهم ما ينكدش علينا حياتنا ده ده في واحدة لو جوزها سلم عليها تقول له انت فيك حاجة النهاردة سلمت علينا - 00:34:20ضَ
ده لو قال لها عاملة ايه؟ انت ممكن تقيس له الحرارة توديه لدكتور فيعني ايه؟ ايه ده؟ ايه ايه المعاملة الراقية اللي كان بيعاملها النبي عليه الصلاة والسلام؟ السيدة عائشة لما تقول ده لما يقول لي السلام عليكم عاملة ايه؟ ده ايه ده؟ ده انت كده متغير. ده الموضوع قل خالص - 00:34:40ضَ
عايزين نتعود يا جماعة الاب لما يخش البيت الزوج لما يخش البيت البيت يتملى بهجة بيت اتملى بهجة تمام؟ الولاد يتبسطوا والزوجة مبسوطة والولاد يجروا على الباب. عايز تعرف انت تمام ولا مش تمام؟ شف كده لما بتفتح باب البيت الولاد بيجروا على الباب ولا لا - 00:34:55ضَ
الزوجة بتبقى مبسوطة انك جيت ولا لأ ؟ هتعرف ساعتها انت تمام ولا مش اوي اه كنت بقول لكم على صفة الرجولة في الرجل. من صفات الرجولة في الرجل ان هو بيعزل زوجته عن المصائب والمشاكل - 00:35:16ضَ
قدر المستطاع يعني بيحاول اي هم مش لازم تشيله مش بيشيلها فلو في مشكلة خارج البيت او مشكلة هو يقدر يشيلها لوحده. او مصيبة حتى او ديون او او او شيء في او حاجة في شغله. او حاجة ازمة في حياته - 00:35:32ضَ
بس هو هي مش هتفيدني بحاجة. ولو انا حكيت لها هي هتزداد هم وخلاص من المروءة الرجل ذو المروءة ما بيدخلش زوجته في في العقبات دي ليه؟ لان هي عاطفية - 00:35:52ضَ
فهي هتشيل الهم ومش هتعرف تعمل لك حاجة فهتبقى انت زودت همها وخلاص فالافضل ان احنا ان انت تتماسك وتحاول ما تقولش كفاية اللي هي شايلاه. هي شايلة العيال وشايلة البيت وشايلة هموم. فيعني مش ناقصة. يعني مش ناقصة. فانت شيل وفي نفس الوقت تشيل وما يبانش عليك - 00:36:03ضَ
ده دي المشكلة بقى. دي دي الصعوبة تمام آآ آآ الصعوبة في كده ان انت كمان مطلوب ان انت كرجل يعني المروءة ان انت تستحمل وفي البيت تبقى بتهزر وتضحك وعادي ولو دخلوا جوة صدرك وجوة دماغك هيلاقوا هموم مش طبيعية - 00:36:23ضَ
بس هو كده الراجل بقى المهم فبتقول آآ انا حاسة في حاجة بس انا مش عارفة ايه مش عارفة ايه هي يعني بعد كده مرة خرجت مع ام مسطح ام مسطح - 00:36:45ضَ
اه كانت يعني اه كان زمان ان ما كانش فيه حمامات في البيوت تمام وكيل العرب ما بتحبش كده ما بيحبش الحمام يبقى جوة البيت ولا قريب من البيت فكانوا لما يحبوا يروحوا الخلاء يعني بيروحوا بعيد اوي - 00:37:02ضَ
يعني ايه؟ يعني يعني ايه يقضوا الحاجة ويرجعوا ان هم ما كانوش كانوا يتازوا من اقتراب الحاجات ديت من البيوت يعني فبتقول مرة خرجت مع ام مسطح بعيد بقى ليه؟ علشان آآ الموضوع دوت - 00:37:21ضَ
فبتقول واحنا ماشيين فراحت ام مسطح بتقول ام مسطح دي تبقى مين بقى ام مسطح امها تبقى خالة ابو بكر الصديق يعني ام مسطح بنت خالة ابو بكر الصديق بنت خالته - 00:37:36ضَ
ام مسطح دي بنت خالة ابو بكر الصديق تمام فهي اصحاب يعني فهم طالعة معه وابنها اسمه مسطح ابن اثاثة. ابنها اسمه مسطح. ابن اثاثة فبتقول طلاعنا وبتاع فهي وام مصلح وهي ماشية اتكعبلت في هدومها - 00:37:53ضَ
فبكلمة عفوية قالت تعس مسطح. تعس مسطح كلمة كده عفوية طلعت منها عشان هي غضبانة من من مصطح ابنها فعايزة تقول الله يهديك يا مستر والله يعني كلمة كده عفوية تعس مسطح. بس قالتها تعسة - 00:38:14ضَ
وكأن دعاء علي السيدة عائشة زالت. زعلت منها. فبتقول لها اتسبين رجلا شهد بدرا اتسبين رجلا شهد بدرا مين اللي بيدافع عن مين يا جماعة عائشة بتدافع عن ابن ابن الست ديت - 00:38:34ضَ
يعني الام هي اللي هي اللي دعت على ابنها وعايشة هي اللي بتدافع عنه. فشوفوا بقى نتعلم رد الغيبة يعني لو واحدة اغتبت ابنها لأ انا اقول لها ما تختبيهوش - 00:38:54ضَ
حرام ما تتكلميش عليه في ضهره تمام؟ فسبحان الله يعني حاجة عجيبة السيدة عائشة وعجيب تقوى السيدة عائشة. ورع السيدة عائشة. دافعت عن ابنها بتقول لها ازاي؟ وكمان ده شهيدة بدرا ازاي تتكلمي عن واحد - 00:39:06ضَ
شوية بدر وغضبت قوي المهم فهي طبعا ام مسعد بتبص لها مستغربة انت انت معنا ولا ايه انت مش مسطح انت مسطح بيتكلم عليك انت مش عارفة ولا ايه؟ بيتكلم علي ايه - 00:39:18ضَ
مسطح طبعا مسطح. خدوا بالكم هو الكلام اللي حصل دوت الافك دوت كان بيدور بين المنافقين تمام؟ كان بيدور ايه؟ بين المنافقين والصحابة الكرام ما اتكلموش في الموضوع خالص. ما عدا تلاتة. تلاتة من كتر الكلام ما دار بين المنافقين. للاسف في تلاتة من الصحابة يعني - 00:39:33ضَ
طلع منهم كلام في نوع ما تلميح بالكلام على السيدة عائشة. هم تلاتة اللي وقعوا في الموضوع ده واقيموا عليهم الحد لما نزلت آآ الايات هم مسطح حاملة بنت جحش - 00:39:54ضَ
وحسان بن ثابت حملة بنت جحش اخت زينب بنت جحش زوج النبي عليه الصلاة والسلام كأنها ايه يعني ايه سخنت لاختها يعني وحسان ابن ثابت للاسف شاعر النبي عليه الصلاة والسلام فالفتنة كانت شديدة - 00:40:13ضَ
وما فيش حد بعيد عن الفتنة فالمهم هي عايزة تقول لها انت في ايه ده! انت مش عارفة هم ايه اللي بيحصل في الدنيا قالت او لم تسمعي ما قال - 00:40:27ضَ
مش عارف هو قال ايه عليك؟ قالت لها ليه قال ايه الله! هو انت مش عارفة الناس بتقول ايه عليك ايه ما اعرفش حاجة انت فين انت عايشة فين ؟ قالت لها ولا حد بيقول لي حاجة - 00:40:40ضَ
راحت حكت لها كل حاجة يا نهار ابيض! كل اللي النبي عليه الصلاة والسلام حاول يعني ايه يعني بريء هي ام مصلح قالت كل حاجة للاسف طبعا انهارت السيدة عائشة - 00:40:53ضَ
واذ قالت ازددت مرضا على مرضي رجعت طبعا البيت وشايفة النبي زي ما هو ولا باين عليه اي حاجة. ايه الصمود ده؟ ايه الجلد ده؟ ايه القوة دي؟ فهي مش مش عارفة حتى تسأله - 00:41:06ضَ
هسأله اقول له ايه؟ ما هو اكيد عارف. طب هو طالما مخبي علي مش عايز يقول لي. طب انا اتأكد من مين؟ فقالت يا رسول الله اتازن لي ان اتي ابويا عايز اروح ازور ابويا وامي - 00:41:20ضَ
اه فازن لها. وشف ادب الزوج يا جماعة. حتى لو رايحة للاب والام تستأزني زوجك. ده الادب طالما هتطلعي بس من البيت يبقى من حق زوجك ان انت تستأزنيه تمام - 00:41:33ضَ
قالت اتأذن لي ان ازور ابوي قال فاذن لها عليه الصلاة والسلام طبعا يعني فراحت بقى راحت لمين؟ لامها على طول. ام رومان رضي الله عنها وارضاها. وقالت يا اماه ماذا يقول الناس؟ يا - 00:41:47ضَ
ما هو ماذا يتحدث الناس بص بقى الام العاقلة. قالت يا بني هوني عليك يا بني هوني عليك. فوالله لقلما كانت امرأة قط وضيئة جميلة. عند رجل يحبها ولها الا كثرنا عليها. يعني الكلام كتر عليها - 00:42:03ضَ
ام رومان يا جماعة موقف رهيب. موقف رهيب. ليه بقى ليه موقف رهيب؟ لديه الام يا جماعة انتم عارفين يعني ايه الام؟ يعني الام اكيد بتموت. الناس بيتكلموا على بنتها - 00:42:29ضَ
وهي جاية بقى تشتكي لا تقول لها ايه ده ازاي بيتكلموا علي! امي في موقف زي ده كان ممكن تولع الدنيا لو ام تانية. تقول لها ازاي يتكلموا عليك! ده وهو - 00:42:43ضَ
زوجك ساكت ليه؟ المفروض يكسر الدنيا. هو ازاي يسكت وتبدأ ايه تهيج وتولع. واحنا هنشوف النبي سكوته حكمة هنشوف ازاي ان هو فعلا يعني اتكلم برة كان بيتكلم بس هو - 00:42:55ضَ
مش ما عهوش دليل يسبت البراءة الا اللي هو عارفه عن عائشة وده مش كافي لان هو الزوج نفسه فالمرأة عاقلة جدا ومروان لا هيجة الاب يا ريتش ابو بكر وانت ساكت وما بتعملش حاجة ولا مسلا هييجي بالزوجة على زوجها - 00:43:10ضَ
المرأة العاقلة كده تيجي لها بنتها بمشكلة مولعة تطلعها مطفية يجي لها بنتها المشكلة مولعة تطلعها مطفية. تقول لها يا بنتي وجوزك تقول لها يا بنتي خلي بالك معلش استحملوا بعض انتم البعض انتم معكم ولاد. انت خليكي انت - 00:43:28ضَ
تعال مسلا وتقول لها هو بس يمكن عشان بيحبك. يمكن يمكن عين ولا حاجة. يعني اطلعوا مع بعض يعني ايه الام العاقلة بتحل مش بتولع هي بص جابتها لها ازاي؟ جابتها لها على هيئة ميزة - 00:43:45ضَ
شكلها عارفة يا عائشة بيحصل معك كده ليه؟ اصل انت جميلة اصل انت النبي بيحبك اوي. يعني تخيلي في موقف زي ده بيقول لها النبي بيحبك حاجة غريبة جدا يعني - 00:44:02ضَ
يعني ايه ؟ تقول لها قلما امرأة وضيئة جميلة تمام عند رجل يحبها ولادة انت عشان جميلة. وجوزك بيحبك هو ده اللي حصل لك اه في حد بقى اكيد بقى ايه الناس بيتكلموا عليك عشان انت ايه كلك مزايا. يا سلام! ده ايه ده ايه الام دي - 00:44:15ضَ
يوم جميل قوي وعاقلة قوي المهم السيدة عائشة قالت سبحان الله ولقد تحدث الناس بهزا؟ الناس اتكلموا كده فعلا مش مصدقة قالت فبكيت تلك الليلة حتى اصبحت لا يرقأ لي دمعة ولا اكتحل بنوم. نم من ساعتها ما نمش بقى - 00:44:33ضَ
قالت حتى اصبحت ابكي في في ظل بقى كل ده كان اه النبي عليه الصلاة والسلام في حتة تانية بقى خالص. كل ده هو بيحاول يعزلها هو ما يعرفش ان هي عارفة - 00:44:51ضَ
ان هي عرفت وفي نفس الوقت بيحاول من برة ان هو ازاي الموضوع يتحل خدوا بالكم برة الموضوع عامل ايه الدنيا مولعة برة مولعة المنافقين قاعدين دايرين على الناس يتكلموا على السيدة عائشة - 00:45:06ضَ
ضعاف الايمان بدأوا يتهزوا وقعد في الناس لسه ما اتكلموش بس حصل زلزلة في قلوب الناس تلاتة من الصحابة اتكلموا طب وموضوع بيكبر الدعوة بتخسر في مفاسد هائلة بتحصل برة - 00:45:22ضَ
في الدعوة وموافاة المتوقع تزيد والموضوع ما بيتحلش وما فيش وحي نزل وبقى لنا شهر وبدأت الخساير تكتر. طب اعمل ايه دلوقتي انا دلوقتي ما بين نارين ما بين ان ان انا يعني ما عنديش دليل يسبت البراءة والخساير بتزيد - 00:45:40ضَ
والوحي ما نزلش! طب انا اعمل السيدة عائشة دلوقتي لو ابقيت عليها يبقى انا يبقى الخساير هتزيد طب طب آآ طب طب اطلقها عشان احافز على الدعوة؟ انا مش يعني ايه؟ فوقف في حيرة. عشان تفهموا بس الموقف اللي جاي. ليه استشار اسامة وعلي بن ابي طالب - 00:46:02ضَ
وهنا النبي عليه الصلاة والسلام الان في موقف لا يحسد عليه الصراحة والان في موازنة صعبة للغاية. هو عارف ان عائشة بريئة. متأكد من كده بس في الناحية التانية في خساير دعوية على الارض كبيرة جدا - 00:46:21ضَ
تمام طب انا اعمل ايه دلوقتي ؟ انا لو فضلت على الوضع ده الخساير الدعوية بتزيد بتزيد والمنافقين واخدين فرصة للكلام عن عائشة طيب لو انا مسلا فكر طب لو طلقت عائشة - 00:46:36ضَ
علشان بس الكلام علي كمان يقف بحيس ان انا على الاقل اامن الدعوة وبعد كده لما الموضوع يتحل اكيد هيرجع عيشها تاني واستشار بقى استشار اسامة واستشار علي ابن ابي طالب. عشان تعرفوا كل واحد فكر ازاي. عشان هنا لما الناس بتسمع كلام علي بن ابي طالب بيفهموا غلط - 00:46:51ضَ
لما سأل اسامة استشار الاتنين اسامة وعلي بن ابي طالب. هل يبقي على السيدة عائشة مع تحمل المفاسد الضخمة اللي بتحصل في الخارج؟ ولا يطلقها ولو مؤقتا حتى علشان الخساير على الاقل تقف وان هو يعني اه السيدة عايشة تتأزى لكن تأزي انسان واحد اهون من - 00:47:10ضَ
الناس تفتن في دينها بكلم اسامة واكلم علي ابن ابي طالب. كل واحد فيهم بص من زاوية فاسامة بص لمصلحة عائشة. ان هي ما لهاش زنب. طب وتطلقها ليه لا فقال يا رسول الله آآ اهلك ولا نعلم الا خيرا. دي زوجتك. وانت عارف ان هي ما عملتش حاجة. لأ خليها. خليها واحنا - 00:47:30ضَ
برة علي ابن ابي طالب بص لزاوية تانية. بص للنبي نفسه قد ايه هو تعبان وقد ايه ده عرضه وقديه الناس بتتكلم عليه وقد ايه الدعوة بتخسر فبص للزاوية ديت وقال له كده ما قالوش طلقها صريحة بس قالها له في جملة قال يا رسول الله لم يضيق الله عليك - 00:47:51ضَ
والنساء سواها كثير. يعني انا بطريقة ايه؟ فيها تلطف شوية. لان طبعا الكلام صعب. بس عشان ما حدش يسيء الزن بعلي ابن ابي طالب او يفتكر ان هو عنده مشكلة - 00:48:12ضَ
عائشة لأ وبعدين ابن ابي طالب انتم مش شايفين اللي هو شايفه هو شايف النبي كل الدنيا بتتكلم على عرضه والدعوة بتخسر واحنا في ازمة كبيرة صحيح السيدة عائشة بريئة كلنا عارفين كده. صحيح ان ان لو طلقها لا شك ان ده ضرر بس انا بحمي مشكلة اكبر - 00:48:22ضَ
وباحمي شخصية اهم هو بص للزاوية ديت. اسامة ابن زايد قال لأ ويا زمبقي لعنة ما تطلقهاش فالنبي ما طلعش بحاجة منهم في الاخر. ليه؟ لان ده قال حاجة وده قال عكسها. طب انا استشرتكم في الاخر انت قلت حاجة وانت قلت عكسها. فما ما - 00:48:42ضَ
ما استقرش الوضع المهم علي ابن ابي طالب برضو علشان يعني آآ هو قال كلمة طبعا ممكن ايه يعني آآ آآ تكون آآ عايز برضو يلحق الموقف قال له واسأل الجارية. يعني انا باقول لك ان سائل السؤال كسير - 00:48:58ضَ
بس ده حاجة ترجع لك. وعايز تتأكد من سلامة براءة عائشة اسأل الجارية اللي بتقعد معه. كان عايش عندها جارية كده دايما مرافقة لها يعني فالنبي عليه الصلاة والسلام سأل الجارية عشان يعني علشان كل الناس تسمع. ان السيدة عائشة اقرب حد لها حتى الجارية ما بتشكش - 00:49:14ضَ
فيها زي ما النبي نفسه ما بيشكش فيها وقال اه هل رأيت شيء يريبك؟ قالت لا والله اني يعني ما عائشة انما هي جارية. حديثة السن تنام عن عجين اهلها - 00:49:33ضَ
فتأتي الداجن فتأكله يعني زي ما نقول كده ما لهاش في حاجة. دي غلبانة وما لهاش في اي حاجة ولا حتى تفهم في المواضيع دي حتى المواضيع دي ما تجيش في بالها اصلا. دي واحدة بتقعد تعمل العجين في البيت - 00:49:48ضَ
تمام؟ ومن كتر ما هي ممكن تنام على روحها وهي بتعمل العجين وتيجي معزة او يجي حد من آآ من الحيوانات الاليفة اللي في البيت فيروح واكل العجين منها وهي نايمة ومش حاسة بحاجة. عايزة تقول ان هي يعني - 00:50:04ضَ
ابعد ما تكون عن اللي بتتكلموا فيه. ولا لها في اي حاجة دي اخرها بتعمل العجين وفي بيتها وبتنام على نفسها حتى من طيبتها وممكن تيجي الماعز تاكل العجين وهي اصلا مش حاسة بحاجة. هي عايزة تقول دي غافلة - 00:50:18ضَ
عن الكلام ده خالص النبي عليه الصلاة والسلام عمل ايه بقى؟ طبعا ايه الحل بقى دلوقتي اعمل ايه انا محصلة على المنبر هو ايه المشكلة دلوقتي؟ ليه النبي عليه الصلاة والسلام مسلا مش بيجيب عبدالله بن ابي بن سلول؟ ويخلي الصحابة مسلا يضربوه علقة محترمة مسلا - 00:50:36ضَ
زي ما قلت لكم عبدالله بن ابيه سلول شخصية التعرض لها هيعمل مفسدة ضخمة جدا جدا جدا لان الخزرج ممكن يسخنوا يتعصبوا لي وممكن يعني يحصل ضرر اكبر من ان هو يسيبه ويتكلم - 00:50:56ضَ
زي ما هنشوف عمل ايه بقى النبي عليه الصلاة والسلام؟ المشكلة هو عارف ان عبدالله بن ابي بن سلول هو بداية الضرر. فطلع على المنبر وقال يا معشر قال يا معشر - 00:51:19ضَ
من يعذرني من رجل قد بلغني ازاه في اهل بيته حتى ما سمهوش على المنبر. عشان ما يستفزش الخزرج. مع ان هم عارفين هو بيتكلم على مين بس يعني ايه؟ عشان عارف ان هنا الكلام له مفاسد - 00:51:29ضَ
قال من يعذرني يعني انا عايز عايز اعاقبه بس بس انا عايز تأمنوني من رد الفعل من يعذرني يعني حد يعني ايه يعزرني من اللي هعمله فيه يعزرني من رجل بلاغه بلغني ازاه في اهل بيتي - 00:51:45ضَ
وبصوا بقى الدفاع الصريح قدام الناس كلها. والله والله ما علمت على اهلي الا خيرا. والله ما علمت على اهلي الا خيرا ولقد زكروا رجلا بص بيحلم يقسم بالله ان هو ما يعلم عن عيش الا خيرا - 00:52:00ضَ
قال ولقد ذكروا رجلا ما علمت عليه الا خيرا يعني صفوان. انا عارفه كويس. مش ممكن ما كان يدخل على اهلي الا معي مقام سعد ابن معاذ وطبعا في كلام هل هو سعد ابن معاذ ولا رجل تاني؟ على اعتبار ان سعد بن معاذ المفروض مات بعد غزوة بني قريظة. فهنا آآ في اختلف الايه - 00:52:17ضَ
الاهلي السير هل اللي قال الكلام اللي جاي ده سعد ابن معاذ ولا واحد تاني مش هتفرق معنا في القصة قوي وقال يا رسول الله طبعا خد بالك سعد بن معاذ او الراجل اللي اتكلم دوت اللي هيتكلم ده من الاوس - 00:52:40ضَ
اللي هيتكلم ده منين؟ من الاوس. انتم عارفين الاوس والخزرج. الحمد لله ربنا جمعهم على الاسلام. بس قبل الاسلام كانوا يعني عداء شديد جدا وحروب رهيبة ما بينهم فقام الرجل سعد او غيره من الاوس - 00:52:52ضَ
وقال يا رسول الله انا اعزرك منه ان كان من الاوس ضربت عنقه وان كان من اخواننا من الخزرج امرتنا ففعلنا امرك قال له لو من خزرج انت شاور بس - 00:53:08ضَ
وحنوريك حنعمل فيه ايه اه مين اللي خد الكلام بقى على صدره وخده بحزازة اوي عشان تعرفوا ليه النبي عنده يعني فكر كتير قبل ما يأخر عبدالله بن ابي بن سلول - 00:53:26ضَ
مين اللي عارفين تخيلوا مين اللي قام بقى سعد بن عبادة سعد بن عبادة سعد بن عبادة هو سيد الخزرج بعد عبدالله بن ابي سلول. يعني هو عبدالله بن ابي سلول ايه - 00:53:41ضَ
وبرضو سيد من سادات الخزرج. وعارف ان الكلام على عبدالله بن ابي سلول او هو خد على صدره ان انت بتتكلم على الخزرج ان انت عيل بتقول قدام الناس وقدام النبي ان انت تقدر تقتل راجل من الخزرج او تيجي جنبه - 00:53:56ضَ
فالموضوع بقى كبر عنده اوي خدته عصبية حتى السيدة عائشة بتقول بتقول عن سعد ابن عبادة بتقول وكان سيد الخزرج وكان قبل هزا رجلا صالحا. ولكن احتملته الحمية يا السيدة عائشة انت بتدافعي عنه كمان! ده ايه طيبة القلب اللي انت فيها ديت! وايه الجمال اللي انت فيه! دافعت عن مسطح! وبتدافع عن سعد ابن عبادة رغم ان هو يقول كلام - 00:54:14ضَ
دلوقتي سعد ابن عبادة هيدافع عن عبدالله ابن ابي ابن سلول لكن هي بتقول بتقول الصراحة هو رجل صالح بس يعني معلش الحمية خدته شوية. سبحان الله! ايه الجمال ده! ايه الجمال ده - 00:54:39ضَ
فبتقول قام قال ايه بقى؟ سعد ابن عبادة بيرد على سعد ابن معاذ او الرجل اللي تكلم قال كذبت لامر الله كذبت لامر الله والله لا تقتلوا ولا تقدر على قتله - 00:54:55ضَ
ولا تقدر ولا انت ولا الاوس ولا اي راجل فيكم يقدر يعمل حاجة. الموضوع سخن الموضوع بيولع راح مين الان بقى؟ اسيد ابن حضير وسيد ابن حضيري تبع سعد بن معاز او تبع الايه الاوس. وراح سخن - 00:55:11ضَ
وازاي سعد سعد ابن عبادة ترد على واحد من الاوس وراح سعى اسيد ابن حضيري قام وقال له بل انت الزي كذبت لامر الله لنقتلنه وانما انت منافق تجادل عن المنافق - 00:55:27ضَ
يا الله يا الله! يعني وصل الكلام ان ان الموضوع تطور ان حد يقدر يقول لسعد ابن عبادة انك منافق بعد ما بدأ منافق ازاي يتقال لسعد كلمة زي ديت؟ بس انا عايزكم بس تتخيلوا ان ازاي العقول كانت هتغيب - 00:55:41ضَ
وازاي النبي بيوزن موازنات انتم مش متخيلنها ازاي هو لوحده قعد يستحمل ان هو ما يقولش السيدة عائشة؟ ويستحمل لوحده. وقاعد يوازن انا هقدر اعاقب ولا ما اقدرش اعاقب. ازاي هحل المشكلة؟ طب انا معييش دليل على - 00:56:01ضَ
طب انا مش كافي كلامي ان انا ابرأها. طب ما طب الموضوع مش بيتحل. والكلام بيزيد. وانا المفروض احل. طب بحاول اخد رأي الناس ما افادنيش اسامة وعلي بن ابي طالب - 00:56:14ضَ
اطلع على المنبر اقول للناس ساعدوني هتقلب بحرب اعمل ايه الموضوع صعب صعب صعب هو الخيال بص بقى فالنبي عليه الصلاة والسلام لقى اب لقى اسيد سب سعد بن عبادة هو سعد ابن عبادة بيهدد الاوس ان ما فيش راجل فيكم يقدر يتكلم ولا يقدر يعمل حاجة معد من الخزرج. تمام؟ وقال - 00:56:24ضَ
الاوس والخزرج والنبي على المنبر النبي على المنبر فوق المنبر نبي. نبي على المنبر. وكان هيحصل حرب تحت رجليه من مين؟ من سادات الصحابة بس هو عارف اللقطة دي وكان متوقعها. عشان كده كان شايل الهم ازاي هيحل المشكلة - 00:56:49ضَ
بيقول راحوا يجيبوا السلاح. راحوا يجيبوا السلاح بالفعل. وهتقوم معركة وحرب بجد مش هزار فما كان من النبي عليه الصلاة والسلام اللي واقف على المنبر وقعد يهديهم خلاص. خلاص يا جماعة خلاص خلاص - 00:57:06ضَ
ما اقفلوا على الموضوع. اقفلوا على الموضوع خلاص مش هنتكلم. اهدى يا سعد. اهدى يا اسيد. خلاص خلاص مضطر ان هو ينزل على المنبر وما كملش كلامه عليه الصلاة والسلام - 00:57:23ضَ
السيدة عائشة بقى وصل لها الخبر الجديد. لان هي خلاص عرفت بقت تسمع الاخبار. وبتسأل قلت له انا هو دافع عني بس الموضوع ما اتحلش برضو وما حدش جاب لي حقي من عبدالله بن ابي بن سلول - 00:57:36ضَ
طب وبعدين طب انا هتحل الموضوع ازاي بتقول قعدت فبكيت يومي زلك لا يرقى لي دمعه ولا اكتحل بنوم. يا الله يا الله بتقول اصبحت عند ابواي وبكيت ليلتين ويوما. بتقول بقى لها تمانية واربعين ساعة بتبكي - 00:57:51ضَ
اي الم ده عشان عرضك انت ربنا يحميه بعد كده يا اختي يا اللي بتفرطي في حجابك اللي بتفرطي في حجابك يا اللي بتفرطي في حيائك. يا اللي مصاحبة اولاد - 00:58:14ضَ
يا اللي بتقعدي تتفرجي على الممسلين والفنانين ومعلقة صورهم. يا اللي لك كراش. يا اللي بتأسري في حجابك يا اللي بتهزري مع ولاد كل ده كان عشانك ما حدش يتكلم عليك كلمة. وانت معرضة نفسك لمواقف بتخلي الناس يتكلموا عليك - 00:58:26ضَ
بتقول انا قاعدة ابكي وخلاص البكاء فالق كبدي بتقول وانا قاعدة راحت دخلت علي امرأة من الانصار وهي في الحالة ديت قالت فجلست قعدت دخلت وقعدت جنب السيدة عائشة وقعدت تبكي. بس قعدت تبكي معها تبكي تبكي تبكي - 00:58:49ضَ
وبعد كده خدت بعضها ومشيت فقالت عائشة قالت فكنت لا انسى لا هزا الموقف. يا سلام! يا سلام جبر الخواطر يا جماعة لو انت مش قادر تحل لي مشكلتي كفاية انك سألت علي - 00:59:15ضَ
لو انت مش قادر تحل لي مشكلتي كفاية ان انا حاسس ان انت متعاطف معي حاسس بي شايف انك شايل همي في عينيك. والله دي بالدنيا انت لو ما ساعدتنيش - 00:59:33ضَ
كفاية اللي انا شفته في عينيك كفاية سؤالك علي كفاية دمعتك اللي انا شفتك وانت عاجز مش عارف تعمل معي ايه. بس عبرت عن عجزك وعبرت عن تفاعلك بدمعة اغلى عندي من انت كنت تقف جنبي وتساعدني - 00:59:46ضَ
المواقف دي ما بتتنساش يا جماعة فلو انا مش هقدر اساعد حد كفاية ان انا اسأل عليه واقول له والله انا حاسس بك. كتر خيرك. وربنا معك. وانا وفي ضهرك - 01:00:06ضَ
العين بصيرة والايد قصيرة انت عارف. والله لا اقدر اعمل حاجة اعملها وانت عارف. والله الكلام ده كنوز احلى من الفلوس واحلى من ان انت تحل لي مشكلتي بتقول وفي النهاية النبي عليه الصلاة والسلام راح للسيدة عائشة - 01:00:19ضَ
بيعبر عن في النهاية انا لا اجد شيء يا عائشة. انا عملت كل حاجة عملت كل حاجة عملت كل حاجة في مقدوري كبشر خد بالكم النبي عليه الصلاة والسلام بيتعامل - 01:00:36ضَ
في الحدس ده على انه بشر ما فيش وحي دلوقتي بيتعامل بشر. كل اجتهاداته واجتهادات نابعة من بشر مشاعره يعني وده وده اصلا مقصد من مقاصد الحدس دوت. ايه هو بقى - 01:00:53ضَ
ان ربنا يبين ان النبي عليه الصلاة والسلام في النهاية بشر عندما لا يجد دليل لا يملك دليل عندما لا يأتيه الوحي لا يستطيع ان يتكلم من تلقاء نفسه الحدس ده من اكبر الادلة على صدق النبي عليه الصلاة والسلام - 01:01:13ضَ
من ثمرات الحدس ده ان الحدس ده دال على نبوة النبي عليه الصلاة والسلام. ليه؟ لان هو لو بيألف ولا ولا ولا بيجيب قرآن من عنده طب ما كان من اول يوم - 01:01:36ضَ
معلش هو ما حدش شاف الموضوع اصلا من اول يوم هيقول نزلت علي ايات بتقول السيدة عائشة بريئة. وخلص الكلام. صح حد هيقدر يراجع وراه؟ معلش حد هيقدر يعرف هو بيتكلم صح ولا غلط؟ خلاص - 01:01:47ضَ
زي ما بتصدقوني في اي حاجة صدقوني في دي. وخلص الموضوع من اول ساعة السيدة عائشة اه استنوا كده يقعد شوية. اه ده انا في نزلت علي ايات. السيدة عائشة بريئة تمام تمام خلاص. هاتوا عبدالله ابن هيثم نزلت قالت بتقول لي اعمل - 01:02:03ضَ
شو مسوي فيه؟ انك هتتحل في سانية وقاعد شهر شهر ليه؟ ليه مستحمل كل ده شهر؟ ده ده اكبر الحادسة دي اكبر دليل على انه رسول من عند الله تعالى - 01:02:17ضَ
والا كان لو هو بيكدب او بيجيب من عنده كان خلص الموضوع من اول ساعة ولو تقول علينا بعض الاقاويل. لاخزنا منه باليمين ثم لقطعنا منه الوتين. صح فما منكم من احد عنه حاجزين - 01:02:29ضَ
قل ما يكون لي ان ابدله من تلقاء نفسي ان اتبع الا ما يوحى اليه طيب الان قضية احنا عندنا مشكلة خدوا بالكم لغاية دلوقتي ان لازم تتصوروا هي المشكلة فين. احنا ما نزلش اصلا الايات اللي بتقول لما حد يتكلم عن حد - 01:02:46ضَ
فعرضوا يحصل ايه؟ حد القزف لسه ما نزلش. ان احنا اصلا نعرف الحكم ان المفروض اللي يتكلم هو اللي يجيب دليل مش اللي مش المتهم هو اللي يدافع عن نفسه مش مطلوب ان هو يدافع عن نفسه اصلا بل المفروض اللي بيتكلم هو اللي يجيب دليل - 01:03:02ضَ
واضح؟ ده برضو لسه الحكم ده ما استقرش. وبالتالي النبي عليه الصلاة والسلام الان هو الفكرة ان هو قاعد بيدور على دليل لتبرئة عائشة وهي دي الحاجة اللي في الاخر اتعلموها ان ما كانش - 01:03:18ضَ
يلزم انك تبحس عن دليل المفترض ان اللي بيتكلم هو اللي نروح له ونقول له هات دليل ما عكش دليل يتعاقب والمتهم بريء حتى تسبت ادانته التهمة دي ما بتسبتش الا بالاعتراف او باربع شهود شافوا الفرج في الفرج - 01:03:34ضَ
لولا جاؤوا عليه باربعة شهداء فاز لم يأتوا بالشهداء فاولئك عند الله هم الكاذبون ها نتعارف على طول المفروض اللي يتكلم كده نقول له تعال. معك شهود شافوا الفرج في الفرج - 01:03:56ضَ
اه تسبت الجريمة. لأ حد قزف على طول والراجل الراجل او الست اللي اتكلمتوا عليه ولا يمسوا حاجة. ولا ندافع عنه. ولا ان احنا ولا ان احنا محتاجين نبرأه بس كل ده مش واضح - 01:04:15ضَ
كل ده جديد كل ده حدس فريد اول مرة يحصل وبالتالي النبي عليه الصلاة والسلام بطبيعته البشرية او بطبيعة اي حد حد بيتهمه بيبرأ نفسه تمام فالنبي عليه الصلاة والسلام كل الادلة اللي عنده هي ادلة ظنية. يعني في نفسه ادلة في نفسه هو. انا عارف ان هي بريئة. انا متأكد منها. دي - 01:04:28ضَ
وانا عارفها صفوان راجل كويس. زوجتي ما تعملش كده. كله كلام شهادة كمان انت الزوج زي ما بيقولوا شهادتك ممكن تكون مجروحة النمو لان ممكن واحد يقول لك ما هو زوجها هيقول عليها ايه مسلا يعني - 01:04:52ضَ
مش قصدي النبي نفسه يعني. تمام؟ واكيد بيقول صدق لكن فهو وسألت الجارية قالت لكم نفس الكلام اللي انا قلته والناس كلها عارفة كده بس كل ده مش كفاية كل ده مش كفاية. ده لا يكفي ان احنا نحسم القضية وننهيها - 01:05:07ضَ
طب احسمها ازاي حاولت احسمها ان انا اجيب اللي قال كده واعاقبه ما عرفتش عشان قوته في المدينة. وعشان الازمة اللي كانت هتحصل بالاوس والخزرج فوصل الان النبي عليه الصلاة والسلام الى - 01:05:26ضَ
فعلا ان هو مش عارف يعمل ايه وربنا اراد ان ان يوصل للنبي للنقطة دي لكي يظهر هنا فضل الله تعالى ولكي يقف الناس في نظرتهم للنبي عليه الصلاة والسلام نظرة معتدلة - 01:05:40ضَ
لا افراط ولا تفريط النبي عليه الصلاة والسلام اه ورسول معصوم فوق الرؤوس معاملة خاصة تعزروه توقروه. لكن في النهاية ليس لك من الامر شيء لا تخلق ولا ترزق ولا تحيي ولا تميت. ولا تملك لاحد نفع ولا ضر - 01:06:00ضَ
ولتعلم الغيب وحتى لو الغيب ده كان هيفرق في الدفاع عن زوجتك برضه مش هتعرفوا ولا تقدر تعرفه الا ان ربنا يعينك ويؤيدك فكم في هذه القصة من توحيد تعظيم لله واجلال لله - 01:06:20ضَ
وكان فيها من موازنة لقدر النبي عليه الصلاة والسلام المهم النبي عليه الصلاة والسلام راح للسيدة عائشة في الاخر اول مرة يكلمها بقى روح لها في بيت ابو بكر الصديق هي كانت في بيت ابو بكر - 01:06:41ضَ
قال عائشة انا انا خلاص كل اللي عندي عملته فقال لها في الاخر قاعدتين. ان كنت بريئة فسيبارئك الله تعالى وان كنت الممتي بذنب فاستغفري الله تعالى وتوبي اليه هو بيقول لها قواعد مش بيتهمها على فكرة. لها قاعدة. القاعدة الاولى لو انت بريئة ربنا هيبرأك - 01:06:53ضَ
القاعدة التانية اي حد اذنب زنب ربنا غفور رحيم السيدة عائشة يا عيني اتصدمت بقى خدت صدمة رغم ان هو دافع عنها كتير وهي عارفة كده. بس هي ايه بطبيعة المرأة متخيلة بقى ان ان زوجي حيكسر الدنيا عشاني وحيمسكهم كلهم - 01:07:15ضَ
ما هو انت مش عارفة بيحصل ايه برة انا اقصى حاجة قدرت اعملها عملتها. انا كدت خلاص يقوم حرب في المدينة بسبب الموضوع. حرب. حرب حقيقية في المدينة بين الاوس والخزرج - 01:07:33ضَ
انا كل الحلول استنفزتها. لم يبقى الا حل السماء فعلا زي ما بيقولوا. تمام؟ قالت عائشة فقالت دمعي. بتقول انا الدموع وقفت في عيني. هي فاكرة ان هو هيخش يقول لها خلاص انا متأكد انك بريئة. وانا - 01:07:50ضَ
زي اي زوجة متوقعة زوجة مسلا هاخد موقف وهيعمل لي وهيسوي لي انت مش واخدة بالك. مش واخدة بالك الحسابات عاملة ازاي هو انا وصلت للنقطة دي بسهولة؟ هو انا ده انا بقى لي شهر ساكت وما اتكلمتش ده انا اول مرة اكلمك من شهر. بعد ما خلصت كل حاجة. كل حاجة خلاص - 01:08:04ضَ
وانا جاي اقول لك ليس لها الا الله من الاخر. ليس لها الا الله وفعلا السيدة عائشة بقى لما حست بكده وده اللي حصل للسيدة عائشة ده من اعزم مقاصد الايه القصة. ان ربنا زي ما قلنا زي ما وصلنا كلنا ان النبي عليه الصلاة والسلام اتأكدنا انه رسول - 01:08:22ضَ
عشان ما اتكلمش اتأكدنا وازلنا في في ما بين ان هو رسوله وان هو بشر في نفس الوقت يعتريه ما يعتري البشر بيصيبوا ما يصيب البشر بيبقى مش عارف احيانا هيعمل ايه في موقف احيانا مش عارف اصلا مش عارف الغيب ممكن امور تتأزم - 01:08:41ضَ
من كتر الموازنات يكون عاجز عن فعل معين هو مؤيد بالوحي لكن في النهاية يعتني ما يعتري البشر هذه موازنة انما هو بشر لكن طبعا معصوم يوحى اليه له القدر الاكمل الاتم عليه الصلاة والسلام - 01:09:00ضَ
لكن بقى المقصد الرهيب اللي احنا هناخد بالنا منه دلوقتي. هو ان ربنا اراد ان كل الناس يقوى التوحيد في قلبها القصة دي قصة غرضها التوحيد ومن اكتر حد ربنا كان يريد ان بيربيه ويقوي في قلبه التعلق بالله والتوحيد عائشة نفسها - 01:09:17ضَ
عائشة رضي الله عنها اكثر واحدة انتفعت بالقصة ديت هي بتقول قلص دمعي وهي دي اللحظة اللي احنا اللي ربنا ارادها هي كل ده كانت بتبكي قدام الناس ليه عايزة تقول ايه - 01:09:38ضَ
يا يا يا ابتي اعمل حاجة. يا امي اعملي حاجة. يا رسول الله اعمل لي حاجة. حتى هي سألت ابوها. قالت يا رسول الله اجب رسول الله رد عليه يا امي ردي عليه. اجيبي رسول الله. الاتنين قالوا والله ما نجد ما نجيب به رسول الله. مش عارفين نعمل ايه؟ وعايزين يقولوا لها هو انت فاكرة ان احنا مش - 01:09:50ضَ
ما احنا برة معه. ما احنا شايفين اللي شايفينه معلش كون الاب والام قالوا كده ده ليه اكبر دليل ان النبي عليه الصلاة والسلام دافع لغاية اخر لحظة وعمل كل حاجة. هو لو كان في حاجة تتعامل مكان ابو بكر قال له عليها - 01:10:10ضَ
ده بقى الاب لو فيه حاجة ممكن تتعمل كانت الام قالت عليها. الاتنين بيقولوا ما احنا قاعدين معه برة انت مش عارفة احنا برة في الواقع برة وشفناه عمل عشانك ايه - 01:10:25ضَ
وشفناه في الاخر ده كده الاخر احنا مش عارفين نعمل ايه ففعلا ردوا عليها الاتنين قالوا ما ندري ما ندري مازا نقول لرسول الله ما قصرش وما عندناش حاجة نقولها تاني - 01:10:36ضَ
هنا السيدة عائشة بقى اتجمدت في مكانها وصلت بقى لمرحلة اعلى مرحلة من البلاء اقصى درجة بلاء في في في حياة السيدة عائشة كانت اللحزة ديت كانت اللحظة ديت اللحظة اللي السيدة عائشة طلعت فيها ارتقت مرتقا هائلا في الايمان - 01:10:51ضَ
عشان تعرفوا ان من رحم المحنة تكون المنحة السيدة عائشة كانت في حتة في الايمان السانية دي بقت في حتة تانية خالص خالص لما يئست من الناس شايفة قدامها الرسول عليه الصلاة والسلام - 01:11:14ضَ
انتهت الحلول عنده ما فيش حاجة اقدر اعملها تاني ابويا ساكت امي ساكتة ايه الحل هنا بقى السيدة عائشة عرفت انه لن ينجيها الا الله وهنا عليت اوي عليت اوي اوي اوي - 01:11:31ضَ
وقالت بصت بقى للناس كلها والسيدة عائشة بقى في قمة التوحيد دلوقتي قمة التوكل على الله قالت اني والله لقد علمت لقد سمعتم هزا الحديس حتى استقر في انفسكم. بس هي طبعا اتكلمت بعاطفة شوية بتقول لهم انتم شكلكم مصدقين بقى. انتم كده شكلكم مصدقين - 01:11:51ضَ
مش مصدق بس معلش يعني هي قالت كلمة كده من كتر انفعالها حتى استقر في انفسكم وصدقتم به ولئن قلت لكم اني بريئة والله يعلم اني بريئة لا والله يعلم اني بريئة لا تصدقوني - 01:12:16ضَ
ولئن اعترفت لكم بامر والله يعلم اني منه بريئة. لا تصدقني. طبعا الكلام ده كله غلط. هو ما فيش حد لو اعترفت ما احنا عارفين انك بريئة. بس هي المشكلة مش في كده. بس هي خدتها العصبية شوية - 01:12:33ضَ
والعاطفة شوية فقالت انتم بقى مصدقين. وانا ولا قلت لكم بقى انا مش هتصدقوني. وانا لو قلت لكم انا عملت كده ما هتصدقوا. تقولوا لي اه انت عملت كده؟ كل ده غلط - 01:12:46ضَ
بس ماشي كل ده يتجاوز عن السيدة عائشة بسبب الانفعال اللي هي كانت فيه. بس اجمل حاجة بقى اللي جاي دوت. قالت والله هي دي بقى الجملة الخطيرة اللي هتقولها دلوقتي - 01:12:56ضَ
والله لا اجد لي ولكم. لا اجد لي ولكم الا كما قال ابو يوسف حتى من كتر ما هي دماغها مش فيها نسيت اسم يعقوب تخيل واحد نسى اسمه سيدنا يعقوب. فيه حد بينسى اسم سيدنا يعقوب بتقول الا كما قال ابو يوسف. ما قالتش يعني سهت عن اسم سيدنا يعقوب - 01:13:06ضَ
فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون. يا دي الكلمة دي جامدة اوي تتقال قدام الناس بس خلاص. انا ما ليش غير ربنا صبر جميل اصبر صبر جميل والله المستعان على ما تصفون. يا بنات ما تنسوش دي عندها اربعتاشر سنة. ها كل ده اللي بتتكلم دي عندها اربع - 01:13:26ضَ
تسعتاشر سنة والله المستعان على ما تصون. قالت ثم تحولت خدت بقى جنب كده مش ببص لحد وقعدت على فراشي وانا حينئذ اعلم اني بريئة وان الله مبرئي ببراءتي ولكن والله ما كنت اتخيل ابدا - 01:13:48ضَ
من ينزل في قرآن انا ينزل في قرآن ولشأني في نفسي احقر يا سلام على التواضع! ولا شأني في نفسي احقر من ان ينزل في قرآن كنت اظن ان الله سيري نبيه رؤيا. يعني ممكن يجي لي في منام كده ولا حاجة ان السيدة عائشة بريئة لكن قرآن ينزل في انا انا - 01:14:06ضَ
ده انت قاعدة ده انت ده انت انت مميزة جدا. هي شايفة نفسها اقل واحدة في الدنيا. سبحان الله! التواضع عجيب قالت بتقول انا بس لفيت هنا النبي عليه الصلاة والسلام قعد - 01:14:26ضَ
وبدأ يعرق يعرق يعرق عرفت على طول ان هو ايه بيوحى اليه. لما بيجي له الوحي كده بيتلبس به بيقعد ويتقل اوي ونشوف وشه احمر كده ويبدأ يعرق عليه الصلاة والسلام - 01:14:37ضَ
سلام وبعد كده كأنه غاب شوية كده فكده يروح ايه راجع عليه الصلاة والسلام راجع بص لهم سري عنه طلع الوحي خلص ويضحك بيبتسم ابتسم رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال ايه؟ قال ابشري يا عائشة - 01:14:50ضَ
اما الله فقد برأك اما الله فقد برأك نزل علي وحي من الله انك بريئة بس ام رومان بصي ام رومان الست الطيبة اللي هي دايما بتصلح دي جميلة ام رومان دي. قالت يا عائشة قومي قومي واشكري رسول الله صلى الله عليه وسلم. قومي - 01:15:10ضَ
اليه واشكريه. السيدة عائشة بقى قالت لا والله لا والله لا اقوم اليه ولا احمد الا الله الذي انزل براءتي يا سلام بصوا مع السيدة عائشة بتتكلم بطريقة الايه؟ بطريقة الدلال - 01:15:29ضَ
ابن القيم بيعلق على كده. بيقول ايه؟ بيقول عليها يعني ان هي تكلمت بدلال دلال المرأة على زوجها وابن القيم بيقول كلمة جميلة قوي في في الموقف ده. بيقول فما بيقول فما اجملها في عين رسول الله - 01:15:48ضَ
اذ قالت ما قالت. خد بالكم. ما هو الرسول شايف يا عائشة وهو فرحان بالكلمة دي على فكرة مش زعلان منها. بالعكس ده انا فرحان جدا لان انا شايف السيدة عائشة اكتملت في التوحيد. وده عند الرسول - 01:16:07ضَ
احلى الف مرة من ان انت تقومي وتشكريني ربنا هب لنا من ازواجنا وزريتنا ايه؟ قرة اعين. قالوا قرة عين الرجل من زوجته ان يرى فيها الطاعة والعقيدة. هو بيشوف السيدة عائشة يا سلام عليت اوي. يا جمال الكلمة دي وهي بتتقال له. وكمان هي مش بتتقال كمان مش بس فيها دلالة على قوة ايمان عائشة رضي الله - 01:16:20ضَ
انا بقوة التوحيد اللي في قلبها ده فيها كمان دلال عارف انت لما الزوجة تايه يعني آآ تحاول تعمل دلالة على زوجها تقول لا انا مش هاروح له. اللي هو - 01:16:42ضَ
هو يجي لي. هو اللي يصالحني. انا ما غلطتش فيه. انا انا اشكره ليه؟ الله! هو كل اللي عمله ده الشهر ده ما يستاهلش الشكر يعني معلش يعني الشهر ده كله اللي هو شايل هم لوحده. وعمل كل اللي في طاقته عشانك. بس ماشي - 01:16:56ضَ
فبيقول كانت في عينه جميلة. ابن القيم بيقول يا سلام على قوة ايمانها وافرادها بالحمد والتوحيد لله تعالى. تمام؟ وانها لم تفعل ما يوجب قيامها في مقام الراغب في الصلح - 01:17:14ضَ
قال ابن القيم بيقول وانما فعلت ذلك خد بقى حط الف سطر تحت الجملة دي. وانما فعلت زلك لثقتها بحب رسول الله لها وقالت مقالة اذلالا للحبيب تعال يا حبيبي - 01:17:31ضَ
ولا سيما في مثل هذا المقام الذي هو احسن مقامات الدلال ووضعته موضعه. يعني هي شافت نفسها فرصة لا انا مش هصالحه هو يصالحني لا انا مش هشكره. انا هشكر ربنا بس. لا انا ما غلطتش عشان ماشي. مش مشكلة - 01:17:48ضَ
مقبولة منك يا عائشة جميلة في عيني. آآ انا كفاية بس التوحيد اللي انا شايفه فيك. واكتمال الايمان. فالموقف بسيط وعدى والسيدة عائشة يعني ايه؟ استثمرته في ان هي استغلت يعني واعتمدت على حب الرسول لها وعارفة هيشوفها ازاي وهي بتقول كده - 01:18:05ضَ
طبعا نزلت براءة عائشة رضي الله عنها وارضاها. والنبي عليه الصلاة والسلام اقام الحد على آآ طبعا آآ حمنة بنت جحش اللي تكلمت وآآ وحسان ابن ثابت للاسف آآ وظهرت بقى مظاهر جميلة في الفترة دي. انتم عارفين زاينب نفسها اخت حاملة اللي هي - 01:18:25ضَ
زوجة النبي عليه الصلاة والسلام النبي سألها عن السيدة عائشة اختبرها. قال ما تقولين في عائشة قالت يا رسول الله احمي سمعي وبصري. احمي سمعي وبصري. والله ما علمت على عيشة الا خيرا - 01:18:45ضَ
بتقول يا عائشة والله ما انسلهاش الموقف ده ابدا وهي التي كانت تساميني في زوجات النبي عليه الصلاة والسلام. يعني دي كانت نمرة اتنين بعديه. كان عندها فرصة من دهب ان هي تمسحني - 01:18:57ضَ
بس عصمها الله بالورع عصمها الله بالورع. سبحان الله! شوفوا بقى الايه الحادسة دي ارتفع بها شأن عائشة في الصبر في العقيدة في التوحيد. ارتفع فيها ابو بكر الصديق وام رومان هم دول صبروا شوية صبر وعقل وحكمة وتصرف سليم. تمام - 01:19:07ضَ
حلو جدا في منزلة الفقر الى الله وقوة الرجاء. النبي نفسه عليه الصلاة والسلام ارتفع جدا في منزلة الصبر آآ علا شأنه عند الله سبحانه وتعالى. آآ آآ اهل الايمان نزلت الايات. سبتت براءة عائشة. سبت فضلها. بصوا الخير. نزل الحكم ان - 01:19:29ضَ
ان آآ ان الذين يرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا. تمام؟ يرمون المحصنات ثم لم يأتوا باربعة شهداء فاجلدوهم. ثمانين ايه؟ جلدة ولا ولا تقبلوا لهم شهادة ابدا. تمام؟ عرفنا اللي يقزف حكمه ايه والحكم الزنا يسبت ازاي؟ واللي ما جابش الدليل معه نعمل فيه - 01:19:46ضَ
عرفنا ازاي نحمي اعراض بناتنا وازاي عرفنا كل واحد يخاف يتكلم على واحدة تمام؟ كل ده انتفعنا به بسبب الايه؟ الموقف الرائع دوت. ظهر يعني حالات ايمانية هائلة من الصحابة. زي شفنا - 01:20:09ضَ
زينب بان الايمان بتاعها. ابو ايوب الانصاري. انتم عارفين ابو ايوب الانصاري هو ده اللي نزلت فيه. قوله تعالى لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون والمؤمنات بانفسهم خيرا وقالوا هذا افك ايه؟ مبين. ام ايوب ام ايوب راحت لابو ايوب. قالت يا ابا ايوب اتسمع ما يقول الناس في عائشة؟ هي برضه ورعة ما اتكلمتش - 01:20:24ضَ
اتسمع ما يقول الناس يا عائشة فقال لها كلمة رهيبة. قال يا ام ايوب يوم ايوب لو انك مكان عائشة كنت تفعلين هذا قالت لا والله ما افعل هذا. قال يا ام ايوب فاني اشهد ان عائشة افضل منك. يا سلام! يا سلام على الجمال والكمال - 01:20:44ضَ
هو المواقف الجميلة دي كنا هنسمعها ازاي لولا الايات الليل ايات دي. طبعا الايات اللي بيسأل الايات اللي في سورة النور. الصفحة التانية من سورة النور ان الذين جاءوا بالافك عصبة منكم لا تحسبوه شرا لكم بل هو خير لكم لكل امرئ منهم ما اكتسب من الاثم. والذي تولى كبره منهم له عذاب عظيم - 01:21:09ضَ
لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون والمؤمنات انفسهم خيرا. وقالوا هذا افك مبين لولا جاؤوا عليه باربعة شهداء اذ لم يأتوا بالشهداء فاولئك عند الله هم الكاذبون. ولولا فضل الله عليكم ورحمته في الدنيا والاخرة. لمسكم فيما افضتم فيه عذاب عظيم. اذ تلقونه بالسنتكم وتقولون بافواهكم. ما ليس لكم به علم. وتحسبونه هينا - 01:21:28ضَ
وهو عند الله عزيم. اللي بيقول البت دي شمال. البت دي آآ عملت. البت دي سوت خلي بالك. خل بالك الكلام بحساب وكل كلمة من دول حد الشباب اللي بيشتم بعضه بلفظ يدل على زنا الام. تعال يا ابن يا ابن يا اللي امك يا اللي الالفاز اللي بنسمعها في - 01:21:48ضَ
انتم عارفين الالفاز طبعا ما اقدرش اقولها. الكلمة المعبرة عن الزنا دي كل كلمة من دول بحد قزف لو يعرف الشباب بيقولوا ايه؟ لو يعرفوا ان الكلمة دي اللي بينادي عليها بينادي على صاحبه امال لما فلما تحب تشتمه هتقول له ايه؟ ازا كان انت بتنادي عليه كده ها؟ يا ابن - 01:22:08ضَ
الكزا اللي فيها كلمة ان هي فعل بها. يا اللي امك كزا الكلمة اللي يدل ان هي زنت كل كلمة من دول بحد قزف نحزر الشباب ها يا ابن الحرام - 01:22:25ضَ
ما هو ده قزف الله المستعان مصايب مصايب احنا احنا بعيد عن الدين بعيد عن الدين. وللاسف مش بيطبق فينا الشرع. احنا عايزين يطبق فينا الاحكام ديت تمام؟ شوفوا بقى كم الناس اللي انتفعت. تمام؟ ربنا قال في النهاية يعظكم الله ان تعودوا لمثله ابدا. ان كنتم مؤمنين. ويبين الله لكم الايات والله عليم حكيم - 01:22:37ضَ
ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشة اللي بيقعدوا يتكلموا في اعراض الناس لهم عذاب اليم في الدنيا والاخرة. والله يعلم وانتم لا تعلمون. ولولا فضل الله عليكم ورحمته آآ وان الله رؤوف رحيم. يا - 01:22:59ضَ
سلام على الجمال والكمال. وروعة السيدة عائشة وجمال السيدة عائشة. النهاردة وقفنا مع الموقف العزيم الراقي دوت. وعرفنا بقى ايه السيدة عائشة بقى في موقف شعب زي ده وشفنا واحدة عندها اربعتاشر سنة بتتصرف ازاي؟ يا رب بناتنا ربنا يهديهم ويصلح لهم الحال ويجعلهم زي السيدة عائشة يا رب - 01:23:14ضَ
اظن ان احنا ازددنا حب رهيب رهيب رهيب. للسيدة عائشة بعد الموقف العجيب دوت للسيدة عائشة. المرة الجاية اخر مرة هنتكلم في سيرة السيدة عائشة. هنتكلم بقى عن بعد موت النبي عليه الصلاة والسلام هتشوفوا الموت وهنشوف بعد الموت هنتكلم عن علم عائشة عفة عائشة زهدها آآ حياتها في زمن ابو بكر في زمن - 01:23:34ضَ
عمر في زمن عثمان في زمن علي ابن ابي طالب الفتنة موقعة الجمل الفتنة بين الصحابة كل ده هيبقى معنا المرة القادمة. جزاكم الله كل خير. سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد ان - 01:23:54ضَ
السلام عليكم ورحمة الله - 01:24:04ضَ