تدبر السنة المطهرة

الحلقة ١٦ من تدبر السنة / دخلت النار في هرة

فاضل سليمان

لساني يفقه قولي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بحضراتكم في الحلقة حلقة رقم ستاشر من حلقات برنامج تدبر السنة وحديثنا اليوم عن ابن عمر رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال - 00:00:00ضَ

عذبت امرأة في هرة سجنتها حتى ماتت فدخلت النار فيها ما هي اطعمتها وسقتها اذ هي حبستها. ولا هي تركتها تأكل من خشاش الارض متفق عليه الراوي عبدالله بن عمر بن الخطاب - 00:00:28ضَ

احد شباب الصحابة هاجر الى المدينة وهو طفل والنبي عليه الصلاة والسلام استصغره في احد وردو يعني بدل ما كان شاركشي احد رد وما شاركشي كان صغير آآ اول غزوة يشارك فيها - 00:00:54ضَ

كانت الخندق ومن العبادلة الاربعة يعني الاربعة اللي اسمائهم تبدأ بعبدالله. وكانوا جميعا اساتذة علموا الامة علوم القرآن وهم شباب. يعني هم الشباب فعاشوا مدة طويلة بعد وفاة رسول الله صلى الله عليه وسلم. عشان كده ليس منهم عبدالله بن مسعود. عبدالله بن مسعود كان كبير في السن ومات بعد الرسول عليه الصلاة والسلام - 00:01:15ضَ

بحوالي اظن عشرين سنة او حاجة زي كده كان هم قعدوا مدة طويلة بيعلموا الامة. عبدالله بن عباس عبدالله بن الزبير بن العوام عبدالله بن عمرو بن العاص وعبد الله بن عمر. بن - 00:01:39ضَ

خلاص عن ابن عمر رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال عذبت امرأة في هرة سجنتها حتى ماتت الرسول عليه الصلاة والسلام ليخبرنا ان هناك امرأة اه عذبت في النار في نار جهنم لانها سجنت قطة - 00:01:54ضَ

حبستها في غرفة قال سجنتها حتى ماتت فدخلت النار فيها دخلت بسببها النار لهي اطعمتها وسقتها اذ هي حبستها حبستها وجوعتها وعطشتها لغاية ما ماتت ولا هي تركتها تأكل من خشاش الارض ولا اطلقتها - 00:02:22ضَ

برة البيت تروح تاكل من اي حاجة في الارض تاكل ان شاء الله تاكل دود ديدان اي حاجة لكن منعت عنها رزق ربنا وهي لم تعطيها شيء بسبب تجويعها للقطة دي - 00:02:50ضَ

وقتلها ربنا عزبها الحديد بيرويه ايضا ابو هريرة حدثنا ابو هريرة عن عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وذكر احاديث منها وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم دخلت امرأة النار من جراء هرة لها او هر - 00:03:05ضَ

يعني يا قطة يا قط هو مش فاكر الحكاية ايه بالظبط فقال الاحتمالين. شف الدقة بتاعة الصحابة ربطتها ربطتها ده مش كانت حبساها في اوضة ولا دي ربطاها فلا هي اطعمتها - 00:03:31ضَ

ولا هي ارسلتها ترمم من خشاش الارض حتى ماتت هزلا. يعني ماتت من الهزال. وجاعت وخست وماتت من الهزال ما فيش معنى جديد انا ليه رويت حديد ابو هريرة لان هناك حادث - 00:03:49ضَ

بيروى في كتب السنة ان بعد وفاة النبي صلى الله عليه وسلم في احد مجالس العلم حصلت مناظرة بين السيدة عائشة وابو هريرة رضي الله عنهما السيدة عائشة كانت فقيهة - 00:04:12ضَ

يعني هي في طبقات الصحابة من اعلى الطبقات اعلى طبقة الطبقة الاولى اللي هي طبقة فقهاء الصحابة والسيدة عائشة لها مناظرات مع بعض الصحابة واستدراكات حاجة اسمها في حاجة اسمها استدراكات عائشة - 00:04:27ضَ

يعني كانت بتصلح لهم متربية على ايده بقى. عليه الصلاة والسلام قال ابو موسى الاشعري ما اشكل على اصحاب ما ما اشكل على اصحاب رسول الله شيء فسألنا عنه عائشة الا وجدنا عندها منه علما - 00:04:43ضَ

كل ما نختلف مع بعض في موضوع ومش عارفين نوصل له في حاجة نروح نعايشها نلاقيها عندها علم في الموضوع. يا حلته يا اديتنا حاجة المهم اللي حصل ان هم كانوا قاعدين كده عندها في حلقة علم. هي كانت المعلمة وعلمت الامة - 00:05:07ضَ

دخل ابو هريرة قالت له انت اللي بتقول ان فيه امرأة دخلت النار علشان قتلت قطة ربطتها وما اكلتهاش انت عارف المرأة دي كانت ايه ؟ كانت كافرة والمؤمن اكرم على الله من ان يدخله النار في قطة - 00:05:27ضَ

تاني مرة لما تحدث عن رسول الله فانظر كيف تحدث يعني مرة لما تتكلم عن النبي وتقول حاجة النبي قالها لازم تخلي بالك المرة دي كانت غلطانة ليه بقى اولا - 00:05:48ضَ

نص كلام النبي عليه الصلاة والسلام بيقرر ان المرأة دخلت النار بسبب القطة يعني هو النبي قال كده في رواية ابن عمر رواية ابن عمر اللي هي الرواية الاولى بتقول ايه - 00:06:06ضَ

عذبت امرأة في هرة سجنتها حتى ماتت فدخلت النار فيها. خلاص واضحة اهي هي دي الجريمة اللي دخلته سعرها نار او دي من ضمن الجرائم اللي دخلت بسببها النار ما ممكن تكون بتعازر عشان هي كافرة وكمان علشان آآ عملت كده في القطة - 00:06:23ضَ

رواية ابو هريرة بتقول ايه دخلت امرأة النار من جراء هرة لها او هرة ربطتها فلا هي اطعمتها ولا هي ارسلتها ترمم من خشاش الارض حتى خلاص واضحة جدا ان علة - 00:06:46ضَ

تعذيب هذه المرأة في النار يوم القيامة هي انها حبست قطة وتركتها تموت جوعا. بس خلاص. الشيخ القرضاوي في كتاب كيف نتعامل مع السنة قال رحم الله عائشة فقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من لا يرحم لا يرحم - 00:07:07ضَ

وده حديس متفق عليه من لا يرحم مش من لا يرحم الناس. هذا الحديث موجود برواية اخرى من لا يرحم الناس لا يرحم. لكن هناك ايضا رواية اقوى رواية المتفق - 00:07:29ضَ

من لا يرحم لا يرحم لقطة بالشكل ده دي ربطتها فضلت قدامها. يعني مش الناس حابساها في اوضة مش شايفاها لأ. رايحة جاية عليها ايام اسابيع شايفاها عمالة هزال وتخس لغاية ما ماتت قدامها - 00:07:41ضَ

ما فيش رحمة. تخش الجنة ازاي وبخصوص الرحمة بقى ده في حديث تاني عن ابي هريرة صحيح خطير عن ابي هريرة رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال - 00:08:01ضَ

غفر لامرأة مومسة مرت بكلب على رأس رك يلهث قال كاد يقتله العطش فنزعت خفها فاوثقته بخمارها فنزعت له من الماء فغفر لها بذلك. يا خبر ابيض امرأة بتعمل في اقذر مهنة - 00:08:23ضَ

الدعارة مومسة يعني تشتغل في الدعارة مرت بكلب بيلهث على رأس ركي يعني ركوة فيها ماء بس الماء غويط هو مش طايل الماية كاد يقتله العطش. العطش هيقتله وشايف الماية قدامه ومش مش طايلها - 00:08:50ضَ

نزعت خفها. قلعت الخف بتاعها اللي هو الايه ؟ البوت اللي في رجلها طايلة وقلعت الخمار بتاعها. هتقول لي كانت لابسة حجاب! هو ما فيش ستات ما بتلبسش حجاب! هي كل كانت طبيعي - 00:09:18ضَ

قلعت خمارها ودلدلت البوت وطلعت ماية الكلب فغفر لها بذلك رحمة ربنا. امرأة بتعمل في اقزر مهنة ربنا يغفر لها بسبب الرحمة اللي في قلبها على حيوان اعجم طبعا هنا بقى في ناس بتنتقدني. انت كلمة سيدية تشجع الناس على الفساد ويقول لك بشوية اي حركة كده ولا شوية رحمة كده اعملها مع اطبطب على قطة - 00:09:34ضَ

ولا اعمل حاجة ولا ادي حد قطة تاكل ولا بتاع هخش الجنة الكلام بتاعي دوه بيشجع الناس على الفساد. لا يا جماعة لازم الناس تفهم الله اعلم بحالها ممكن تكون اضطرت لهذا العمل بسبب قسوة الظروف - 00:10:04ضَ

وهي ممكن تكون مؤمنة وتتمنى عدم الاستمرار على هذا الحال. المهم انه في حالة زي كده الرحمة اللي في قلبها نفعتها وخلاص مش مهم بقى ان احنا ايه نقعد نتفلسف في المسألة دي. لكن - 00:10:26ضَ

المرأة بتعمل عمل فيه آآ آآ وزر شديد جدا كبير جدا الرحمة اللي في قلبها على مخلوقات الله نفعتها انا عاوز انا الحقيقة اتوقف عند المرأة اللي دخلت النار دي عشان حبست قطة - 00:10:41ضَ

معزبتها لغاية ما ماتت ربنا ادخلها النار عبست قطة الرسول عليه الصلاة والسلام رأف في الرؤية هذه المرأة تنهشها الهرة يعني الهيرو عمالة تخربشها وتجرح فيها. تتدور تنهشها في ضهرها. تنهشها في وشها - 00:10:59ضَ

اول نقطة اللي بيحبس قطة ده جزاءه امال اللي بيحبس انسان زلما جزاءه ايه بنتكلم دلوقتي عن ناس محبوسة ظلما في كل مكان في العالم في بريطانيا هنا جوليان اسانج - 00:11:23ضَ

وهي امريكا هيعدموه في امريكا اللي طلع اسرار الغزو الامريكي للعراق والجرائم اللي ارتكبوها هناك لانه قال الحق والمفروض المسلمين يقفوا معه نقف مع الحق عموما بلادنا العربية كلها تقريبا كلها - 00:11:42ضَ

تقريبا كلها مش هقول يعني بالاستسناء لكن كتير من تسعين في المية منها الناس محبوسة ظلما كتير الاف من المحبوسين. عشرات الالاف من المحبوسين ده غير بقى مش بس المحبوسين زلم لأ وفيه محبوسين بسبب دينهم - 00:12:07ضَ

لانهم قالوا قولة الحق يروح فين من ربنا ايه اللي حابسينهم الناس بقى لها عشر سنين او اكتر لا شافوا اهلهم ولا المحامي بتاعهم هيروح فين من ربنا؟ اللي حابسه - 00:12:28ضَ

وحتى الادوية ما بتدخلهمش او بتدخل بالقطارة عشان صحتهم تضعف وعشان يموتوا وبيموتوا حابسين شعبك. طب واللي حابسين شعب كامل بقى اتنين ونص مليون محبوسين بقى لهم ستاشر سنة بيشوفوا العالم في الانترنت بس - 00:12:46ضَ

ودلوقتي حابسينهم بقى لهم ست شهور وبيجوعوهم واطفال بتموت هيروحوا فين من ربنا ده غير احنا الواجب بتاعنا ان احنا نقاوم دوا وواجبنا نقاومهم لكن هيروحوا فين من ربنا كان ربنا انتقم لقطة - 00:13:10ضَ

واجعلها هي تعزب اللي عزبتها لابد ان الله سبحانه وتعالى سينتقم من الظالمين انتقاما مرا شديدا ان لم يتوبوا ويجعله ان شاء الله في الدنيا اية كما جعل فرعون اية - 00:13:28ضَ

اطلع ازاي؟ موسوليني. موسوليني اتشنق واتعلق مقلوب اسأل الله ان يجعل في قلوبنا رحمة وان يجعلنا من المرحومين وان يقسم الظالمين وان يشفي صدورنا منهم. اسأل الله ان يجعلنا من الطائفة التي - 00:13:47ضَ

مع الحق ضد الباطل. واسأل الله تعالى ان يكسر شوكة الباطل. وان ينكس راية الباطل. وان يزيل دولة الباطل. وان يرفع راية الحق فوق كل فلسطين وصل اللهم وسلم على نبينا محمد. والسلام عليكم ونراكم قريبا ان شاء الله في حلقة جديدة - 00:14:08ضَ